Trimming av 2004 NB

Trimming og andre ytelsesforbedrende modifikasjoner, diskusjon, spørsmål og svar.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Auning
500 RPM
500 RPM
Posts: 87
Joined: 18 Sep 2011, 10:45
Medlemsnummer: 969
Location: Stavanger
Status: Offline

Trimming av 2004 NB

Post by Auning »

Har 146 ogrinale hester.
har åpent luftfilter
litt større eksos en normalt

Trenger mer effekt!
vil kunne legge bilen brei i 2 gir på tørr asfalt uten problemer. dette er målet.

hva kan gjøres?
tror jeg må opp i 200-225 hjul-hester. (enig i dette?)
turbokit?
kompressor?
na trimming?


må si jeg er halvredd BT. hva kan gjøres uten å bli korsfesta i første tekniske kontroll?
får vel aldrig turbo/kompressor godkjent. men blir dette oppdaget? hva blir konsekvenser?

lurer også på om jeg har thorsen diff på bilen?
spinner veldig ulikt bak så tror ikke det er en lsd-diff
hvis ikke:
hvor får jeg tak i dette? pris? lett og montere selv?
- 2004 Mx5 1,8 nbfl Hero
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by Adrian »

Lær deg å håndtere redskapen så legger du den brei i 2. gir som den er. :wink:

Du har jo selv nevnt alle trimmingsmulighetene, og vet sikkert godt at det aldri blir godkjent. Hva man slipper unna med kommer an på valg av trim, hvordan man kjører og hvilken grad av flaks man har her i livet.

Jeg ville oppgradert diffen og slått meg til ro med det, hvis det bare er sladding og leking som står i fokus.

-Adrian
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by arildh »

Du trenger et turbokit. Turbo gir masse dreiemoment mellom 4-5K og er gull for å rive løs med. Hvis du kan skru går det raskt å sette tilbake ting om noen ber deg møte opp hos Vegvesen.
Jeg anbefaler http://www.flyinmiata.com. Man kan starte billig med voodo kit som har gode grunnkomponenter og bygge på med IC, sprut, dyser , eksos etc å komme opp i 250+ på bakhjulene med org innmat.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by LoKi »

Hør på Arild.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3060
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by Stalfa »

Smart å høre på Arild om man skal trimme Mx-5, men hør også på Adrian. ;)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by LoKi »

Det er ikke gøy å ligge brei med en stock MX i 2. gir på tørr asfalt.
Poenget var uansett ikke "hør på Arild, ikke på andre", poenget var "Hør på Arild".

Jeg har rundt 200 gamp i min, og det er fremdeles for lite til å ha det skikkelig gøy på tørr asfalt. Den slipper på førstegir med gateslicks, men ikke på andre.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by Stehu »

Man klarer nok å ligge brei i 2. gir med en original Mx-5 på asfalt, men aldri i verden om du klarer å pumpe og styre den sladden kun ved hjelp av gassen!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by LoKi »

Jada, det går på 3. gir også om du river nok i rattet, men jeg tror ikke det er det han er ute etter.
Minimum 200 gamp bør du ha for å få det gøy. :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by DrHolm »

LoKi wrote:Det er ikke gøy å ligge brei med en stock MX i 2. gir på tørr asfalt.
Pff.. Gjort med slicks...

Arild, bla, har kjørt den løypa før.
Men, som nevnt, OEM er morro når du lærer deg å bruke bilen.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by LoKi »

DrHolm wrote:
LoKi wrote:Det er ikke gøy å ligge brei med en stock MX i 2. gir på tørr asfalt.
Pff.. Gjort med slicks...

Arild, bla, har kjørt den løypa før.
Men, som nevnt, OEM er morro når du lærer deg å bruke bilen.
Jeg har sladdet/forsøkt å sladde med bil med alt for lite gamp siden ca 1995, og det er ikke gøy. Punktum :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by DrHolm »

LoKi wrote:Jeg har sladdet/forsøkt å sladde med bil med alt for lite gamp siden ca 1995, og det er ikke gøy. Punktum :P
Da har du ikke sett Kjakan i aksjon.. Dobbel :P

Ved "lift-off-sladd" så er det meste mulig. Peugeot-klubben blei imponert, i det minste.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by LoKi »

Skjønner ikke hvorfor du argumenterer, Martin. Vi vet at det går an :P

Men vi vet alle at det er MYE MER GØY med 200+ gamp, og vanvittig mye lettere :mrgreen:
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by AOB »

Jeg skjønner hvorfor han gjør det :)
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by uggla »

Clouet er å ikke ha så bra dekk.
Dekka til kjakan var søppel.... :D

Ellers så hjelper det med stivere understell og sterkere stabstag, særlig bak om du ønsker å få ut hekken.
Rent generelt må det da være mye enklere og mere kontrollert (altså gøy) å sladde med N/A motor med ganske lineær kraftleveranse
kontra en turbo som plutselig lader/ikke lader...

Er litt stress å gå fra 120 til 200 hk PLUTSELIG med fullt rattutslag. Prøvde MSM til AOB og synes det kunne bli litt mye som skjedde på en gang.
Sikkert bare en smak/tilvenningssak.

Personlig koser jeg meg vilt med 185/60R14-vinterdekka mine for tida. Sladder i både det ene og det andre giret på tørr asfalt.
Går fint an å ha det driitmoro med org.bil, må bare ikke være så redd for høyt turtall og brå bevegelser. Stock MX-5 er utrolig tilgivende....

Mag
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by LoKi »

Ja, jeg sier ikke at det ikke er gøy.
Men det er mye jobb og verre å kontrollere en sladd når du ikke har kraft til å opprettholde hjulspinn, og det er MER gøy når du har litt pulver under panseret.
I tillegg har bilene veldig kort akselavstand, så de er verre å holde sladd med enn større biler. Vektfordelingen er heller ikke en fordel med drifting i planene..

Når du først har ladetrykk, så er det ikke noe problem å holde det. Man driver ikke med slikt under 4k rpm uansett, og da er responsen bortimot like god som på en N/A-motor, du bare får vanvittig mye mer kraft.
Når jeg leker meg, så ligger jeg bare og pumper litt på gassen mens jeg holder den ute, og da er det bare kos <3

Ketchup'en kommer stort sett mellom 3 og 4k rpm, og man ligger ikke og leker under det :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Post Reply