NA: Vil ikkje i gir - Jada, eg og.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

NA: Vil ikkje i gir - Jada, eg og.

Post by Ørnbjørn »

Hei!
Opplever for tida samme problem som Kolbotn hadde, trur eg. Bilen var normal i dag tidlig, parkerte og når eg skulle kjøre så ville den ikkje i revers.
Slo den av, satte den i revers og startet den. Clutchen frir heilt ut (700 omdreininger), men er litt snål vandring.
Måtte kjøre madammen til flyplassen (240 km frem og tilbake) og det gikk greitt, bortsett fra opp Strynefjellet der eg blei stående i ein hårnålssving, etter å ha prøvd å få den ned i 2. (3.-5. gir fungerte halvgreit). Tok prosedyren på nytt, bil av, gir inn og startet. Fikk komt meg ned og heim.

Nå må dette altså fikses og eg må finne eit verksted (trur dei har Toyota og Volkswagen) i denne vesle bygda som kan gjere det. Om det er stor sannsynlighet for at det er slavesylinderen så kan eg vertfall hjelpe til med feilsøkinga og kanskje spare ein halv tusing. Er denne delen noko dei har på lager i Oslo? Kjipern om eg er stuck her :roll:

Kva trur folket — er det slavesylinderen?
Og, er det ein skamdyr jobb?
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: NA: Vil ikkje i gir - Jada, eg og.

Post by LoKi »

Kan også være sensoren på girkassa.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Re: NA: Vil ikkje i gir - Jada, eg og.

Post by Fatboy »

Hmm, og du har sjekket om det er væske i beholderen? Den som står ved siden av bremsevæskebeholderen... Er det tomt der, så skal også den ha bremsevæske av helt vanlig type.
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: NA: Vil ikkje i gir - Jada, eg og.

Post by Ørnbjørn »

Ser man det, tom tank.
Tok det som ein sjølvfølge at det var slavesylinderen som hadde gitt seg, ref. tråden til Kolbotn. :|
Vel, då blir det nok ei snarleg løysing!

Får krysse fingrene for at den ikkje har tatt skade av å køyre med tom tank i dag :oops:
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: NA: Vil ikkje i gir - Jada, eg og.

Post by Stehu »

Den har nok ikke tatt skade av det ;)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: NA: Vil ikkje i gir - Jada, eg og.

Post by Ørnbjørn »

Neida, rekner med den har gått fint, køyrde veldig forsiktig, med minst mulig giring.
User avatar
KjetilJ
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 12 Apr 2010, 01:38
Medlemsnummer: 851
Location: Sørum
Status: Offline

Re: NA: Vil ikkje i gir - Jada, eg og.

Post by KjetilJ »

Husk at du må lufte cluch linjen etter å ha fyllt på ny veske igjen.
Det er likevel stor sansynlighet for at det er lekasje i slave sylinderen. Slik jeg fant det ut var å klemme litt på mansjetten nede ved clutchhuset. Er den fylt med veske trenger du nok et overhalings kit. Jeg fant mitt på ebay for $10. søk etter "miata clutch slave kit".
1990 NA, Coilovers, Stage2 Clutch, Megasquirt og litt til .......
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: NA: Vil ikkje i gir - Jada, eg og.

Post by Kolbotn »

Som Kjetil sier, er den tanken tom, så er det nok stor sjanse for at slavesylindern må byttes uansett... Det er en ganske enkel fiks:) og delen koster ikke all verden på mx5parts eller 949, kan godt hende den finnes på noen Mazda forhandlere også, men da koster'n premium...
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: NA: Vil ikkje i gir - Jada, eg og.

Post by Ørnbjørn »

Bilen er levert på det lokale Bilxtra-verkstedet i Stryn, krysser fingrene for at de klarer å lappe den sammen til i morgon.
User avatar
KjetilJ
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 12 Apr 2010, 01:38
Medlemsnummer: 851
Location: Sørum
Status: Offline

Re: NA: Vil ikkje i gir - Jada, eg og.

Post by KjetilJ »

Kolbotn wrote:Som Kjetil sier, er den tanken tom, så er det nok stor sjanse for at slavesylindern må byttes uansett... Det er en ganske enkel fiks:) og delen koster ikke all verden på mx5parts eller 949, kan godt hende den finnes på noen Mazda forhandlere også, men da koster'n premium...
I noen veldig få tilfeller så er kanskje selve sylinderveggen ødelagt, men stort sett så er det vel gummipakningen på stempelet som lekker. Det er mye lettere å dytte ut stempelet og skifte fjær+pakning (eller hele stempelet) enn å skulle skru løs hele slavesylinderen for å skifte den.

Det var sikkert det du mente Kolbotn, men det kunne vel misforstås dithen at man må skifte hele slavesylinderen :-)

Kjetil
1990 NA, Coilovers, Stage2 Clutch, Megasquirt og litt til .......
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: NA: Vil ikkje i gir - Jada, eg og.

Post by Kolbotn »

Ja jeg mente å bytte hele greia fremfor å overhale den, er to bolter som holder sylindern og så koblinga til røret, tar ikke lang tid når du alikevel har bilen oppe. Det blir vel en smakssak om hva man velger og gjøre:)
Post Reply