Hvilken "veltebøyle"?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
knutjv
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 282
Joined: 25 Aug 2010, 16:05
Medlemsnummer: 890
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Hvilken "veltebøyle"?

Post by knutjv »

Har lyst å montere mer bling på Lille Rø,og da en krom bøyle. Vet at det er mer pynt enn effektiv veltebøyle.
MEN jeg har tak med glassrute, jeg har vindskjerm, og trekk over kalesjen.
Noen som vet hvilken bøyle jeg da kan bruke?
Knut
Mob
9937 5325
4770 5325
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hvilken "veltebøyle"?

Post by obi-one »

Den stylebaren jeg har fungerer iallefall med trekk over kalesjen, har også tilpasset windblocker, vet ikke om den fungerer med glass bakrute, men tror det skal være greit..... 8)

Tror det er denne bøylen:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/143
Ca 1200,- pluss porto

Se bilder av løsningen i prosjekttråden min:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... it=british
User avatar
knutjv
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 282
Joined: 25 Aug 2010, 16:05
Medlemsnummer: 890
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Hvilken "veltebøyle"?

Post by knutjv »

Kan setet være i bakeste stilling med den bøylen?

Leste litt i tråden din, lurer også på frontleppen.
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hvilken "veltebøyle"?

Post by obi-one »

Setet går helt bak, ja. Jeg er veldig fornøyd med frontleppe, klar anbefaling.... :)
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Hvilken "veltebøyle"?

Post by nope-mx5 »

Jeg hadde heller kjørt uten stylebar en med.
Setter aldri styling før sikkerhet.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hvilken "veltebøyle"?

Post by obi-one »

Både trådstarter og jeg er klar over at vi her snakker mer "bling" enn sikkerhet.

For å gjøre diskusjonen effektiv; her er en lang tråd om temaet fra 2001.... :D

http://forum.miata.net/vb/archive/index ... 92068.html

Slik jeg oppfatter det vil en stylebar kunne være farlig dersom man taker bilen BAKLENGS, da den da kan virke som en "nøtteknekker".

Jeg får derfor satse på å take forlengs...... 8)
User avatar
knutjv
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 282
Joined: 25 Aug 2010, 16:05
Medlemsnummer: 890
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Hvilken "veltebøyle"?

Post by knutjv »

:)
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Re: Hvilken "veltebøyle"?

Post by B1ackBoX »

...trur jeg satser på å ikke take :)
Men hvis ulykka skulle komme, vil jeg heller satse på en ordentlig bøyle som feks Hard dog's.
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Hvilken "veltebøyle"?

Post by Kolbotn »

Får boss Frog og HD i polerte versjoner også...
User avatar
rocktrond
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 237
Joined: 28 Jul 2010, 17:39
Medlemsnummer: 1021
Location: Kristiansund
Contact:
Status: Offline

Re: Hvilken "veltebøyle"?

Post by rocktrond »

Hard Dog Deuce er etter veldig kjapp leting den jeg har funnet jeg synes kombinerer sikkerhet med looks best (personlig smak :) )
http://trondulseth.com | Long Live Rock'n'Roll

Hyundai i40 (familie/ferie)
XXX - "Black Rock" - Miata 1994 1,8 aut
XXX - "Black Rock 2" - 2012 Spring Special Edition
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hvilken "veltebøyle"?

Post by obi-one »

Liten gjenoppliving av denne tråden, men da en utvidelse til sikkerhetstenkning og en teknisk diskusjon på "skikkelige" rullebur eller roll bars, ikke rene "style bars" som denne diskusjonen startet med.

Mange monterer slike, jeg lurer på om folk har noen kommentarer til en post jeg fant, som peker på faren med roll bars dersom man er over en viss høyde, og blir påkjørt bakfra. Fant denne posten på http://forum.miata.net/vb/archive/index ... 86914.html

******************************************

While I don't yet have a roll bar, I've investigated them many times, as I'd like to do some track days and most places require one.

Many would argue that a roll bar on any convertible is just about mandatory, but sadly if ever there was a car design which made an effective roll bar installation all but impossible, it is the Miata.

Assuming you're anywhere near 6 feet tall, you can't get a bar under either of the tops which would hit the ground in a rollover before your head did. Still, having one there would certainly maintain more space for you to (hopefully) survive in, and that's still a plus.

The BIG problem with putting any true roll bar in any Miata isn't really the lack of vertical space - It's the fact that you can't get it far enough behind you to get it away from your head. It's about the exact height of your head and just a few inches behind it, which means that in a rear end collision (and there are hundreds of times more of those than there are rollovers) there's going to be a secondary collsion inside the car - Your head with the bar.

Even if it's legally padded, it's still a steel pipe with 3/4 inch of foam around it, and I'd not care to have someone hit me over the head with such a device, let alone get hit with it at 60 MPH. For a track car where you're always wearing a helmet, I could justify it, but for everyday, with a 'naked' head . . . .

I've put off the purchase of one for years as I'm not sure that it would help me more than it would hurt me - If you stay right side up, it's unnecessary, and with a little care and common sense, you DO have something to say about that - You have much less to say about some fool rear ending you.

I just don't know . . . .

*************************************

Nå ble jeg i tvil jeg også.....

Noen høye personer med "ordentlig" veltebøyle som har synspunkter på hvilken bøyle man kan ha så hodet ikke slår inn i bøylen ved en påkjørsel bakfra? På min style bar er det 10 centimeter fra nakkestøtta og bakover til kromrøret, og røret ligger lavere enn nakkestøtten, så den anser jeg som rimelig trygg i forhold påkjørsler bakfra. Taking har jeg planer om å unngå.....

Samtidig har jeg tenkt å beholde både vanlig softtop og hardtoppen. 8)
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Hvilken "veltebøyle"?

Post by Lloyd »

Bytt stol samtidigt?

Eg føler eg er meget utsatt for dette i min hvite med harddog'n og orginal seter.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Hvilken "veltebøyle"?

Post by Legendary »

Lloyd wrote:Bytt stol samtidigt?


Der har du løsningen.
Jeg har byttet stol og stolbrakett, og hodet mitt kan ikke under noen omstendigheter treffe bøylen jeg har i min bil. :)
Post Reply