Nybegynner spørsmål om tomgang

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
fabakken
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 03 Jul 2011, 21:29
Location: Arendal
Status: Offline

Nybegynner spørsmål om tomgang

Post by fabakken »

Har akkurat fått min første mx-5, en 91 modell Miata 1.6. Tidligere eier satt på "åpent luftfilter", og fjernet den originale boksen, utover det ikke være gjort noe spesielt med bilen :D

Det jeg reagerte på var at bilen går høyt på tomgang ca 1250 RPM på varm motor. Jeg tok derfor bilen til det lokale Mazda verkstedet i dag og lurte på om de kunne sjekke tomgang og tenning.

Svaret jeg fikk på verkstedet når jeg hentet bilen var at det ikke var mulig å justere tomgangen på disse bilene og at tenningen var litt "høy" men grei nok. Beklager at jeg ikke er mere teknisk i beskrivelsen, men mine tekniske kunnskaper er ikke bedre.

Det jeg lurer på da er, etter å ha søkt og forsøkt å skjønne andre innlegg om tenning/tomgang er :

a) Kan høy tomgang ha sammenheng med at luftfilteret er byttet ?
b) Stemmer det virkelig at tomgangen ikke kan justeres ned ?
c) Hva betyr det i praksis for bilen, ytelse eller drivstofføkonomi å ha høy tomgang
d) Sist men ikke minst :D Er det noen på Sørlandet (Aust Agder) som eventuelt kan hjelpe med justering av tomgang dersom det allikevel er mulig ? :?
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Nybegynner spørsmål om tomgang

Post by Stehu »

om du fjernet den originale boksen har du fjernet din luftmengde måler! Prøv å sett den på igjen før du begynner å justere tomgang :)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
fabakken
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 03 Jul 2011, 21:29
Location: Arendal
Status: Offline

Re: Nybegynner spørsmål om tomgang

Post by fabakken »

Problemet er at det forrige eier som har fjernet den originale boksen, så jeg har den ikke lenger. Er ikke sikker på om luftmengde måler er fjernet eller ikke, hvordan kan jeg se det ?
Det er en "boks" som den nye luftfilteret er koblet inn på. Er det luftmengde måler ?
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Nybegynner spørsmål om tomgang

Post by Stehu »

fabakken wrote:Problemet er at det forrige eier som har fjernet den originale boksen, så jeg har den ikke lenger. Er ikke sikker på om luftmengde måler er fjernet eller ikke, hvordan kan jeg se det ?
Det er en "boks" som den nye luftfilteret er koblet inn på. Er det luftmengde måler ?
Det er nok luftmengdemåler det ja. Du kan justere tenningen og da vil den falle litt.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
fabakken
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 03 Jul 2011, 21:29
Location: Arendal
Status: Offline

Re: Nybegynner spørsmål om tomgang

Post by fabakken »

Så det su sier er at trolig så er tomgangen høy fordi tenningen er satt "høyt" ? At tomgangen på ca 1250 RPM skyldes tennings instilling.
Er det noen gode grunner til å ha det slik eller er det best for bilen å justere tenningen og dermed også tomgangen ?

Var jo veldig sløvt det svaret jeg fikk på verkstedet tidligere idag da ! At det ikke var mulig å justere tomgang og at han ikke koblet det med tenningen !
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: Nybegynner spørsmål om tomgang

Post by Hayaku »

Hvis den "boksen" luftfilteret er skrudd fast i har en ledning kommende ut ett eller annet sted, så er det luftmengdemåler der.
Ligger tomgangen helt stødig på 1250 eller går det litt opp og ned?

Jeg kjører K&N kittet, og merket ingen forskjell på tomgang etter montering.
fabakken
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 03 Jul 2011, 21:29
Location: Arendal
Status: Offline

Re: Nybegynner spørsmål om tomgang

Post by fabakken »

Tomgangen ligger "låst" på 1250, bortsett fra ved start på kald motor.
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: Nybegynner spørsmål om tomgang

Post by OleK »

Tomgangen kan justeres her:
Image

Se også her:
http://www.miata.net/garage/ignition.html#idle
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
MacBain
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 272
Joined: 27 Mar 2010, 00:20
Medlemsnummer: 900
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Nybegynner spørsmål om tomgang

Post by MacBain »

Luftmassemåleren ser slik ut:
Image

Den er der helt sikkert (Hvis ikke er det nok manglen av denne som lager problemer :)).
Tror verkstedet har rett angående justering av tomgangen da denne justeres automatisk av ECU'en, du har en bypass skrue på topp av
gasspjeldet som OleK sier, men denne brukes vel bare til å justere tenningen (bypasser ECU'en).

Ett par mulige åraker kan være; mye skitt i gassspjeldet som gjør at dette ikke lukkes skikkelig. Prøv å rengjøre forsiktig med litt forgasserrens.
Ellers så kan det være en vakum lekkasje, sprøyt litt startgass ved "mistenklige" vakumslanger å se om turtallet øker.
Miata 1995 1.8
fabakken
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 03 Jul 2011, 21:29
Location: Arendal
Status: Offline

Re: Nybegynner spørsmål om tomgang

Post by fabakken »

Dette er vel luftmasse måler, så i det minste mangler den ikke. Men den ser jo ikke lik ut til bildet over.
Image

Rengjorde så gassspjeldet, uten at det gjorde noen forskjell.

Dersom jeg "pumpet" på plastrøret mellom gassspjeldet og luftmasse måler, "svingte" tomgangen litt, for å så å slå seg til ro på 1250 igjen. Og det kan vel tolkes som at i det minste så fungerer luftmasse måleren. Er det noe poeng i å rengjøre den og hvordan kan det gjøres ?

Har sjekket "alle" slanger, og finner ingen som "er løse" eller sprukne :? Finnes det et bilde/tegning over vakumslangene, slik at jeg er sikker på at at jeg har sjekket alle ?
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Nybegynner spørsmål om tomgang

Post by mussa »

Det første bildet viser LMM`n til en 1.8 ( og mulig 1.6 1996-->), den siste en 1.6 89-93..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Nybegynner spørsmål om tomgang

Post by Stehu »

Det er vel bare å se over alle som er på innsugsmanifolden ;) Uansett burde du sjekke tenningen din. Den skal være på 14 helst for å være sikker. Etter det kan du justere tomgangen din på den skruen.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Nybegynner spørsmål om tomgang

Post by uggla »

OleK har helt rett.
Se her også:
http://www.miata.net/garage/isc.html

Poenget er at du må "kortslutte" GND og TEN i seikringsboksen før du skrur på tenninga.
Ellers vil ECU bare motarbeide deg.

'nuff said.

Magster
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Laiton
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 19 Mar 2009, 22:57
Medlemsnummer: 802
Status: Offline

Re: Nybegynner spørsmål om tomgang

Post by Laiton »

Du kan også prøve å justere gassvaieren i tilfelle den sitter for stramt, har fikset høyt turtall for meg tidligere :)
Elise, MX-5 93
User avatar
Dr_J
500 RPM
500 RPM
Posts: 63
Joined: 25 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 902
Location: Lørenskog
Status: Offline

Re: Nybegynner spørsmål om tomgang

Post by Dr_J »

a) Høy tomgang har ikke sammenheng med luftfilterbytte. Om da ikke det gamle luftfilteret var veldig tett av møkk.
b) Nei, det stemmer ikke. Tomgangen kan justeres, både opp og ned :)
c) I utgangspunktet betyr det ingenting for ytelse eller dristofføkonomi å ha høy tomgang. Det kommer an på hva som er grunnen til den høye tomgangen.
d) Aner ikke, men høyst sansynlig :)

Når tomgangen plutselig blir høyere enn vanlig så er det alltid en grunn til det. Da må du finne grunnen og ikke bare justere ned tomgangen. Forslaget med å lete etter vakumlekkasje er lurt. For mye luft inn i innsuget gir høyere tomgang. Du kan også sjekke ISC valve, den sitter på gasspjellhuset og regulerer tomgangen. Napp ut kontakten, da skal tortallet øke. Gjør det ikke det så ligger problemet antagelig her. Står veldig bra forklart i linken som uggla la ut.
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling
Post Reply