Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes
Moderator: Styremedlemmer
- Mazda MX5
- 500 RPM
- Posts: 77
- Joined: 21 Apr 2011, 19:50
- Medlemsnummer: 922
- Location: Askim
- Status: Offline
Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes
Hei
Jeg har fått tak i en 1,8L diff 1993/1994 mod med torsen til min 1,6L 1990 mod.
Har kjøpt med side akslinger, mellomaksling og "bro" over diffen.
Diffen og delene kommer til uke, og da har jeg lyst til å begynne omgående
Er dette plankekjøring når jeg går løs på dette, eller må jeg passe meg for noe?
Jeg har fått tak i en 1,8L diff 1993/1994 mod med torsen til min 1,6L 1990 mod.
Har kjøpt med side akslinger, mellomaksling og "bro" over diffen.
Diffen og delene kommer til uke, og da har jeg lyst til å begynne omgående
Er dette plankekjøring når jeg går løs på dette, eller må jeg passe meg for noe?
Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes
Hoho.. Dette er like gøy hver gang
1. PPF (Power plant frame) er en bjelke som går mellom girkassen og diffen. Denne har noen finurlige løsninger på festing, og kan være et realt helvete å få av. Ha en meisel og en sleggehammer klar, og forvent å bruke tid på den. Les deg gjerne opp på dette via miata.net/garage eller lignende, slik at du er forberedt. En skjærebrenner til oppvarming er heller ikke dumt.
2. Ha tålmodighet
3. Skift foringene på diff-festene. De sitter der du fester diffen til bilen, på armene til diffhuset.
4. Behandle akslingene pent, og skift gjerne mansjetter og slikt om de bærer preg av slitasje. En ødelagt mansjett slipper møkk inn, og du ender opp med å drepe akslingene.
5. Ha tålmodighet
6. Luftverktøy er et must, og fiks deg noen skikkelige piper. Jeg var selv vitne til en pipe som revna da diffen skulle av en 2001 Sport, og stillingen ble da: Mazda - Biltema: 1-0. Bruk ikke de vanlige jallapipene, men hold deg til heavy duty-gutta om du skal ha noe fra Biltema.
7. Ikke glem tålmodighet
8. Ikke gjør dette alene om du ikke må, og ha bukker så du får bilen skikkelig opp. Bruk tid på å få bilen i en komfortabel arbeidshøyde, det vil du ikke angre på.
9. Festingen til stikkakslingene i spindelen kan være pain å få av. Den ene løsna greit på min, mens jeg måtte kappe den andre av med vinkelsliper - og selv etter å ha delt mutteren, så var den så rusta fast i gjengene at jeg sleit med å få den av..
PPF'en er uansett det verste utfordringa, resten er en lek.
1. PPF (Power plant frame) er en bjelke som går mellom girkassen og diffen. Denne har noen finurlige løsninger på festing, og kan være et realt helvete å få av. Ha en meisel og en sleggehammer klar, og forvent å bruke tid på den. Les deg gjerne opp på dette via miata.net/garage eller lignende, slik at du er forberedt. En skjærebrenner til oppvarming er heller ikke dumt.
2. Ha tålmodighet
3. Skift foringene på diff-festene. De sitter der du fester diffen til bilen, på armene til diffhuset.
4. Behandle akslingene pent, og skift gjerne mansjetter og slikt om de bærer preg av slitasje. En ødelagt mansjett slipper møkk inn, og du ender opp med å drepe akslingene.
5. Ha tålmodighet
6. Luftverktøy er et must, og fiks deg noen skikkelige piper. Jeg var selv vitne til en pipe som revna da diffen skulle av en 2001 Sport, og stillingen ble da: Mazda - Biltema: 1-0. Bruk ikke de vanlige jallapipene, men hold deg til heavy duty-gutta om du skal ha noe fra Biltema.
7. Ikke glem tålmodighet
8. Ikke gjør dette alene om du ikke må, og ha bukker så du får bilen skikkelig opp. Bruk tid på å få bilen i en komfortabel arbeidshøyde, det vil du ikke angre på.
9. Festingen til stikkakslingene i spindelen kan være pain å få av. Den ene løsna greit på min, mens jeg måtte kappe den andre av med vinkelsliper - og selv etter å ha delt mutteren, så var den så rusta fast i gjengene at jeg sleit med å få den av..
PPF'en er uansett det verste utfordringa, resten er en lek.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Mazda MX5
- 500 RPM
- Posts: 77
- Joined: 21 Apr 2011, 19:50
- Medlemsnummer: 922
- Location: Askim
- Status: Offline
Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes
Takk Takk
Jeg gleder meg til å gjøre dette, eller til det er gjort mener jeg
Jeg plasserer bilen på bukker, og jeg har relativt bra verktøy.
Tålmodighet finner jeg ikke ikke noen sted
Begynner å smøre opp skruer med 5-56 alt i dag jeg tror jeg, så det får virket litt.....
Jeg bestiller foringer, olje og mansjetter i løpet av helgen jeg tror jeg.
Ok å bestille dette fra MX5parts?
Takk igjen
Jeg gleder meg til å gjøre dette, eller til det er gjort mener jeg
Jeg plasserer bilen på bukker, og jeg har relativt bra verktøy.
Tålmodighet finner jeg ikke ikke noen sted
Begynner å smøre opp skruer med 5-56 alt i dag jeg tror jeg, så det får virket litt.....
Jeg bestiller foringer, olje og mansjetter i løpet av helgen jeg tror jeg.
Ok å bestille dette fra MX5parts?
Takk igjen
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes
Hvis det er meg du tenker på så var det en bolt til avstivinga under bilen. Men Biltemas kraftpiper gjorde jobben:)LoKi wrote:
6. Luftverktøy er et must, og fiks deg noen skikkelige piper. Jeg var selv vitne til en pipe som revna da diffen skulle av en 2001 Sport, og stillingen ble da: Mazda - Biltema: 1-0. Bruk ikke de vanlige jallapipene, men hold deg til heavy duty-gutta om du skal ha noe fra Biltema.
Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes
Oh, trodde det var PPF'en du slåss med
Men uansett, kraftpipene er et must på slik jobb. Du slipper å tenke på at verktøyet skal sette begrensninger, og kanskje risikere å ødelegge bolter/muttere.
Men uansett, kraftpipene er et must på slik jobb. Du slipper å tenke på at verktøyet skal sette begrensninger, og kanskje risikere å ødelegge bolter/muttere.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes
LoKi wrote:Oh, trodde det var PPF'en du slåss med
Men uansett, kraftpipene er et must på slik jobb. Du slipper å tenke på at verktøyet skal sette begrensninger, og kanskje risikere å ødelegge bolter/muttere.
ah, nei. Den gikk fint. Den er det bar eå skru av alle skruer på og benne den ut med en hammer eller brekkjern
Men når jeg har en én-meters latmann og spenner fra med beina under bilen så er det ikke så rart pipene ryker hehe. Da funker det bare med kraftpiper.
Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes
BYTT tetninger der akslene ut til hjula sitter, de er knot å bytte senere, og er de gamle kan de fort få en lekkasje når det har vært herja med.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- Mazda MX5
- 500 RPM
- Posts: 77
- Joined: 21 Apr 2011, 19:50
- Medlemsnummer: 922
- Location: Askim
- Status: Offline
Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes
Hei igjen
Jeg bestiller:
CV booth kit. Det til 130,- pr stk. 4 stk.
Differential front seal. MK1/2/2,5. 88,- pr stk. 1 stk.
Differential side oil seal. MK1/2/2,5. 75,85,- stk. 2 stk.
Differential oil. 1L.
Da skulle det vel bli tett og bra
Jeg bestiller:
CV booth kit. Det til 130,- pr stk. 4 stk.
Differential front seal. MK1/2/2,5. 88,- pr stk. 1 stk.
Differential side oil seal. MK1/2/2,5. 75,85,- stk. 2 stk.
Differential oil. 1L.
Da skulle det vel bli tett og bra
Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes
frontseal er en drittsekk å bytte, og trengs strengt tatt ikke med mindre det er en lekkasje der.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes
Mulighet for å ta med 2 differential side seals til meg?Mazda MX5 wrote:Hei igjen
Jeg bestiller:
CV booth kit. Det til 130,- pr stk. 4 stk.
Differential front seal. MK1/2/2,5. 88,- pr stk. 1 stk.
Differential side oil seal. MK1/2/2,5. 75,85,- stk. 2 stk.
Differential oil. 1L.
Da skulle det vel bli tett og bra
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll