Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Mazda MX5
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 21 Apr 2011, 19:50
Medlemsnummer: 922
Location: Askim
Status: Offline

Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes

Post by Mazda MX5 »

Hei :D
Jeg har fått tak i en 1,8L diff 1993/1994 mod med torsen til min 1,6L 1990 mod.
Har kjøpt med side akslinger, mellomaksling og "bro" over diffen.

Diffen og delene kommer til uke, og da har jeg lyst til å begynne omgående :D

Er dette plankekjøring når jeg går løs på dette, eller må jeg passe meg for noe?
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes

Post by LoKi »

Hoho.. Dette er like gøy hver gang :D

1. PPF (Power plant frame) er en bjelke som går mellom girkassen og diffen. Denne har noen finurlige løsninger på festing, og kan være et realt helvete å få av. Ha en meisel og en sleggehammer klar, og forvent å bruke tid på den. Les deg gjerne opp på dette via miata.net/garage eller lignende, slik at du er forberedt. En skjærebrenner til oppvarming er heller ikke dumt.

2. Ha tålmodighet

3. Skift foringene på diff-festene. De sitter der du fester diffen til bilen, på armene til diffhuset.

4. Behandle akslingene pent, og skift gjerne mansjetter og slikt om de bærer preg av slitasje. En ødelagt mansjett slipper møkk inn, og du ender opp med å drepe akslingene.

5. Ha tålmodighet

6. Luftverktøy er et must, og fiks deg noen skikkelige piper. Jeg var selv vitne til en pipe som revna da diffen skulle av en 2001 Sport, og stillingen ble da: Mazda - Biltema: 1-0. Bruk ikke de vanlige jallapipene, men hold deg til heavy duty-gutta om du skal ha noe fra Biltema.

7. Ikke glem tålmodighet

8. Ikke gjør dette alene om du ikke må, og ha bukker så du får bilen skikkelig opp. Bruk tid på å få bilen i en komfortabel arbeidshøyde, det vil du ikke angre på.

9. Festingen til stikkakslingene i spindelen kan være pain å få av. Den ene løsna greit på min, mens jeg måtte kappe den andre av med vinkelsliper - og selv etter å ha delt mutteren, så var den så rusta fast i gjengene at jeg sleit med å få den av..

PPF'en er uansett det verste utfordringa, resten er en lek.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Mazda MX5
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 21 Apr 2011, 19:50
Medlemsnummer: 922
Location: Askim
Status: Offline

Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes

Post by Mazda MX5 »

Takk Takk :D
Jeg gleder meg til å gjøre dette, eller til det er gjort mener jeg :D
Jeg plasserer bilen på bukker, og jeg har relativt bra verktøy.
Tålmodighet finner jeg ikke ikke noen sted :roll:
Begynner å smøre opp skruer med 5-56 alt i dag jeg tror jeg, så det får virket litt.....

Jeg bestiller foringer, olje og mansjetter i løpet av helgen jeg tror jeg.
Ok å bestille dette fra MX5parts?
Takk igjen :D
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes

Post by inglar »

LoKi wrote:
6. Luftverktøy er et must, og fiks deg noen skikkelige piper. Jeg var selv vitne til en pipe som revna da diffen skulle av en 2001 Sport, og stillingen ble da: Mazda - Biltema: 1-0. Bruk ikke de vanlige jallapipene, men hold deg til heavy duty-gutta om du skal ha noe fra Biltema.
Hvis det er meg du tenker på så var det en bolt til avstivinga under bilen. Men Biltemas kraftpiper gjorde jobben:)
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes

Post by LoKi »

Oh, trodde det var PPF'en du slåss med :P

Men uansett, kraftpipene er et must på slik jobb. Du slipper å tenke på at verktøyet skal sette begrensninger, og kanskje risikere å ødelegge bolter/muttere.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes

Post by inglar »

LoKi wrote:Oh, trodde det var PPF'en du slåss med :P

Men uansett, kraftpipene er et must på slik jobb. Du slipper å tenke på at verktøyet skal sette begrensninger, og kanskje risikere å ødelegge bolter/muttere.

ah, nei. Den gikk fint. Den er det bar eå skru av alle skruer på og benne den ut med en hammer eller brekkjern :D

Men når jeg har en én-meters latmann og spenner fra med beina under bilen så er det ikke så rart pipene ryker hehe. Da funker det bare med kraftpiper.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes

Post by Harald »

BYTT tetninger der akslene ut til hjula sitter, de er knot å bytte senere, og er de gamle kan de fort få en lekkasje når det har vært herja med.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Mazda MX5
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 21 Apr 2011, 19:50
Medlemsnummer: 922
Location: Askim
Status: Offline

Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes

Post by Mazda MX5 »

Hei igjen :D

Jeg bestiller:
CV booth kit. Det til 130,- pr stk. 4 stk.
Differential front seal. MK1/2/2,5. 88,- pr stk. 1 stk.
Differential side oil seal. MK1/2/2,5. 75,85,- stk. 2 stk.
Differential oil. 1L.

Da skulle det vel bli tett og bra :D
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes

Post by Harald »

frontseal er en drittsekk å bytte, og trengs strengt tatt ikke med mindre det er en lekkasje der.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes

Post by nope-mx5 »

Mazda MX5 wrote:Hei igjen :D

Jeg bestiller:
CV booth kit. Det til 130,- pr stk. 4 stk.
Differential front seal. MK1/2/2,5. 88,- pr stk. 1 stk.
Differential side oil seal. MK1/2/2,5. 75,85,- stk. 2 stk.
Differential oil. 1L.

Da skulle det vel bli tett og bra :D
Mulighet for å ta med 2 differential side seals til meg? :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Mazda MX5
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 21 Apr 2011, 19:50
Medlemsnummer: 922
Location: Askim
Status: Offline

Re: Tipps ang bytte fra 1,6L diff til 1,8L diff ønskes

Post by Mazda MX5 »

Hei :D
Selvfølgelig kan jeg det.
Send meg en PM :D
Post Reply