EspenAndre wrote:Det blir jo ikke snakk om noen søknad her ser det ut til,
da partene som har betalt for å få dette gjennom ønsker å sitte på papirene og ordne det for sine kunder..
Eneste utvei for norske biler er om et norsk tuningfirma lager en avtale med de som sitter på testene til TUV
Man kan altså ikke kjøpe kit'et for å ordne dette selv! ...før karantenen er over,
som det allerede er kommet fram her.
Og det vil sansynligvis ikke være mulig å reise til DK eller D for å få det gjort og reise hjem å godkjenne, da må man også ha papirene med...
Hvis du har en NBFL, kan du ta den med til CCR-racing, få montert kitet og få bilen vist hos det danske Biltilsynet.
Så vidt jeg vet så vil I.L. Motorsport også kunne montere kit-et og de viser bilen for Dekra, TÜV eller annen godkjenningsinnstans i Tyskland.
Papirene du får fra Biltilsynet i Danmark, Dekra eller TÜV skal være godt nok for det Norske Vegvesenet.
(men jeg ville nok ha fremlagt planene for Vegvesenet på forhånd ja ...)
arildh wrote:Hva med å kjøpe en dansk eller tysk nbfl som har det montert og er godkjent med dette i EU ? En 2001 har jo max bruksfradrag så effekt avgift er jo ikke allverden. Fra tyskland trenger ikke det bli alt for dyrt.
En bil godkjent innen EU (uten spesialregler som f.eks. den Norske § 1-15) er automatisk godkjent i alle andre EU-land.
Hayaku wrote:
Har ikke spart på mitt avslag om ombygging til turbo (BMW 520i M50) da det begynner å bli noen år siden, men det liknet latterlig mye på dette avslaget på søknad om ombygging fra Bensin/Diesel til El-drift jeg googla:
"Det er etter vår vurdering bare den opprinnelige konstruktøren av bilen som vil være kompetent til å bedømme de fulle konsekvensene av disse endringene. Det vil derfor ikke bli mulig å få en slik bil registrert uten at bilfabrikanten har godkjent ombygningen.
Dersom det er mulig å fa en godkjenning fra bilfabrikanten vil det også bli krav til at spesifikke tester av bilen må gjennomføres. Herunder blant annet bremsetest, EMC-test, støytest, effektmaling med mer. Videre vil bilen måtte fremstilles for enkeltgodkjenning ved en trafikkstasjon. Vegvesenet vil da foreta en evaluering av ombygningen og dokumentasjonen som medfølger og fatte en beslutning om kjøretøyet kan registreres eller ikke.
Kjøretøy - Vest-Agder distrikt
Med hilsen …"
Kravene til testing kommer først etter at bilfabrikanten har gitt grønt lys..?
Jeg kan vel ikke noe regelverk, jeg forholder meg bare til det BT sier.
BMW-Norge har sluttet å gi ut egnethetserklæringer for flere år siden.
Det er derfor ikke mulig å få ombygd BMW-er i Norge uten å få bilen testet (egnethet) eller kjøpe en test i utlandet.
Volvo-Norge er en av de få billeverandører som gir egnethetserklæringer på flere av sine modeller.
Derfor er det relativt enkelt å få godkjent ombygg av Volvoer i Norge.
Sitatet du viser til stemmer i grunnen bra med det som jeg skrev ovenfor.
Alt blir veldig mye enklere hvis bilfabrikanten gir grønt lys (noe Mazda ,BMW og de fleste andre IKKE gir).
Men det er fritt fram å få gjennomført en test selv om fabikanten ikke er medgjørlig.
Problemet er at det er fryktelig dyrt.
Det er m.a.o. ikke noe man gjør for en enkeltbil.
Hvis f.eks. MX5 klubbene i Europa hadde gått sammen, kunne man jo fått utført en egnethetstest på alle MX5 modellene.
Det ville da bli klubbenes eiendom, men man måtte koble testene mot egnede kit som kunne brukes til de enkelte modellene.
Jeg kan se for meg den som hadde fått til at alle klubbene ble enig om hvilken kompressor/turbo/kjøling/styring osv man skulle satse på for hver modell.
Den personen ville være en soleklar kandidat for Nobels turbo-pris
Erik