Tror ikke clutchen frir ordentlig ut.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Tur-Bo
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 07 Mar 2011, 23:10
Status: Offline

Tror ikke clutchen frir ordentlig ut.

Post by Tur-Bo »

Har et problem som kanskje andre har vært borti, når jeg trår inn clutchen med bilen i gear dør den nesten, går ned mot 3-400 rpm. Tomgangen øker igjen når jeg setter gearspaken i neutral. Regner med at det er fordi clutchen ikke frir ordentlig ut, men den er ikke vanskelig å geare så jeg er litt forvirret. :?
Desuten er feilen periodisk.
Finnes det noen form for justering på clutchen ?
Kjører. Miata. Vw t3 syncro. MB 300 tdt. Yamaha xs 650.Norsjø carrier. Hillman minx. Og trives med det :-)
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 293
Joined: 13 May 2010, 09:28
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tror ikke clutchen frir ordentlig ut.

Post by Andreasnicolai »

Tur-Bo wrote:Har et problem som kanskje andre har vært borti, når jeg trår inn clutchen med bilen i gear dør den nesten, går ned mot 3-400 rpm. Tomgangen øker igjen når jeg setter gearspaken i neutral. Regner med at det er fordi clutchen ikke frir ordentlig ut, men den er ikke vanskelig å geare så jeg er litt forvirret. :?
Desuten er feilen periodisk.
Finnes det noen form for justering på clutchen ?
Hvis bilen står i fri, og du gir gass for så å slippe gassen igjen. Dropper turtallet under 800 ish da?
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Tror ikke clutchen frir ordentlig ut.

Post by MxMats »

Prøv å bytte clutchvæske og lufte skikkelig. Hadde samme problem, men den var vrien og gire i tilegg. Dette skjedde i perioder hos meg og, mest når bilen var kald.
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
Tur-Bo
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 07 Mar 2011, 23:10
Status: Offline

Re: Tror ikke clutchen frir ordentlig ut.

Post by Tur-Bo »

MxMats wrote:Prøv å bytte clutchvæske og lufte skikkelig. Hadde samme problem, men den var vrien og gire i tilegg. Dette skjedde i perioder hos meg og, mest når bilen var kald.
Nei da, går det greit, og står jeg med clutchen inne og fører stanga inn og ut av gear så synker og stiger tomgangen, klart relatert til at motoren får en belastning.
Kjører. Miata. Vw t3 syncro. MB 300 tdt. Yamaha xs 650.Norsjø carrier. Hillman minx. Og trives med det :-)
Tur-Bo
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 07 Mar 2011, 23:10
Status: Offline

Re: Tror ikke clutchen frir ordentlig ut.

Post by Tur-Bo »

Tur-Bo wrote:
MxMats wrote:Prøv å bytte clutchvæske og lufte skikkelig. Hadde samme problem, men den var vrien og gire i tilegg. Dette skjedde i perioder hos meg og, mest når bilen var kald.
Nei da, går det greit, og står jeg med clutchen inne og fører stanga inn og ut av gear så synker og stiger tomgangen, klart relatert til at motoren får en belastning.
Da prøver jeg det, måtte etterfylle clutchvæske her om dagen da det nærmet seg minimum, mulig jeg har en lekasje ett eller annet sted.
Kjører. Miata. Vw t3 syncro. MB 300 tdt. Yamaha xs 650.Norsjø carrier. Hillman minx. Og trives med det :-)
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Tror ikke clutchen frir ordentlig ut.

Post by nope-mx5 »

Sjekk slavesylinderen.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Tror ikke clutchen frir ordentlig ut.

Post by MxMats »

Hadde bytta slaven med det samme du er under der for å lufte. Er bare 2 bolter også er den av.. Du kan jo klemme på gummi belgen på den gamle først for å se om det renner væske, da er den moden for utskiftning.
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: Tror ikke clutchen frir ordentlig ut.

Post by OleK »

Tur-Bo wrote:Har et problem som kanskje andre har vært borti, når jeg trår inn clutchen med bilen i gear dør den nesten, går ned mot 3-400 rpm. Tomgangen øker igjen når jeg setter gearspaken i neutral. Regner med at det er fordi clutchen ikke frir ordentlig ut, men den er ikke vanskelig å geare så jeg er litt forvirret. :?
Desuten er feilen periodisk.
Finnes det noen form for justering på clutchen ?
Hadde samme problem på min, men det var en grei fiks. På clutchpedalen er det en justerskrue som stiller hvor mye dødgang det er på pedalen før den tar. På min var dødgangen ca 1,5 cm for stor. Dvs at man ikke får løst ut clutchen godt nok, og den blir treg i girene. Justerte denne til innefor spec'en og problemet var løst.
Denne dødgangen vil vel bli større etterhvert som årene/km ruller på. Skruen er litt vanskelig å nå, måtte ligge på ryggen i setet med hode og hendene under dashbordet.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Tror ikke clutchen frir ordentlig ut.

Post by Miatapowers »

OleK wrote:
Tur-Bo wrote:Har et problem som kanskje andre har vært borti, når jeg trår inn clutchen med bilen i gear dør den nesten, går ned mot 3-400 rpm. Tomgangen øker igjen når jeg setter gearspaken i neutral. Regner med at det er fordi clutchen ikke frir ordentlig ut, men den er ikke vanskelig å geare så jeg er litt forvirret. :?
Desuten er feilen periodisk.
Finnes det noen form for justering på clutchen ?
Hadde samme problem på min, men det var en grei fiks. På clutchpedalen er det en justerskrue som stiller hvor mye dødgang det er på pedalen før den tar. På min var dødgangen ca 1,5 cm for stor. Dvs at man ikke får løst ut clutchen godt nok, og den blir treg i girene. Justerte denne til innefor spec'en og problemet var løst.
Denne dødgangen vil vel bli større etterhvert som årene/km ruller på. Skruen er litt vanskelig å nå, måtte ligge på ryggen i setet med hode og hendene under dashbordet.
Spørs om ikke mastern din er på vei til å ryke, skal egentlig aldri vera nødvendig å justere noe der, om ikke mastern ikke slipper stemplet helt tilbake etter pumping.. Eg har også hatt slakk der, men da var det gåen master..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: Tror ikke clutchen frir ordentlig ut.

Post by OleK »

Har ikke merket noe problem etter denne justeringen, men jeg ser jo at det kan være at stemplet i hovesylinder ikke går helt tilbake. For sikkerhets skyld har jeg nå bestillt repsett til både hovedsylinder og slavesylinder. :D
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
Post Reply