Diff og gear

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Mazda MX5
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 21 Apr 2011, 19:50
Medlemsnummer: 922
Location: Askim
Status: Offline

Diff og gear

Post by Mazda MX5 »

Er det noen som vet om det er sperre på diffen på 1990 mod 1,6L?
Hvordan er det å overhale gear og diff kostnadsmessig? Lønner det seg å kjøpe noe som er pent brukt kanskje?
Har summelyd i litt hastighet......
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by DrHolm »

Er mange diff-guru'er her som kan mer enn meg.
Sjekka olja/nivå på klokka?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by Stehu »

Jeg ville fått tak i en Torsen diff med 3.9 eller 3.63 utvekslingen om du er i tvil. Den diffen du har er den dårligste diffen laget til mx-5(den ryker veldig ofte).
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Mazda MX5
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 21 Apr 2011, 19:50
Medlemsnummer: 922
Location: Askim
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by Mazda MX5 »

Takk for svar :D
Noen som har en slik diff liggenede for salg da??
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by LoKi »

Diffen din kan være både med og uten sperre, noen er levert med sperre fra fabrikk, mens andre har fått ettermontert.

Om du vurderer å bytte til en større diff, så trenger ikke den nødvendigvis å ha sperre den heller, og vær obs på at en slik oppgradering også krever oppgraderte drivakslinger + mellomaksling :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Mazda MX5
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 21 Apr 2011, 19:50
Medlemsnummer: 922
Location: Askim
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by Mazda MX5 »

Er det ok å overhale den jeg har da?
Kosbart?
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by Agility »

Stehu wrote: Den diffen du har er den dårligste diffen laget til mx-5(den ryker veldig ofte).
Den uttalelsen er i tråd med mye annet tull jeg har lest her inne, jeg har en VLSD diff på min -90, den har gått straks 300.000 km, og det finnes ingenting galt med den.... :roll:

Om du vil vite hvilken diff du har, sjekk denne guiden:
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by LoKi »

Agility wrote:
Stehu wrote: Den diffen du har er den dårligste diffen laget til mx-5(den ryker veldig ofte).
Den uttalelsen er i tråd med mye annet tull jeg har lest her inne, jeg har en VLSD diff på min -90, den har gått straks 300.000 km, og det finnes ingenting galt med den.... :roll:

Om du vil vite hvilken diff du har, sjekk denne guiden:
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
Må si meg enig med Agility her, det er en formulering som ikke hører hjemme noe sted.

Diffen som er laget fra 89-93 er den fysisk svakeste, men ut over det er det ikke noe galt med den. For normalt bruk er den god som gull, og du vil aldri oppleve problemer med den så lenge den er normalt vedlikeholdt. Den ryker langt i fra "veldig ofte".
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by mussa »

Min Miata er utstyrt med denne fysisk minste diffen, bilen har estimert snart gått 300000km, de tre siste åra (i mitt eie) har diffen blitt brukt flittig og den viser ingen tegn til å kapitulere enda..
Når det er sagt så vil selvsagt kronisk rævkjøring, overlading (Turbo/kompressor) slite den ut og føre til havari..
Ville undersøkt litt mer før jeg handla ny diff.. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by LoKi »

Overlading vil nok føre til at den rett og slett knuses, ikke slites ut :P
Men jeg kjenner til minst en som kjører med liten diff og kompressor, så det GÅR, bare du ikke sparker clutch og kjører idiot.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Mazda MX5
500 RPM
500 RPM
Posts: 77
Joined: 21 Apr 2011, 19:50
Medlemsnummer: 922
Location: Askim
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by Mazda MX5 »

Takk :D
Godt å høre at det ikke er noe "dritt" jeg kjører med :wink:
Jeg "hører" diffen(tror det er den) når jeg kommer opp i hastighet 4-5 gear.
Men ut fra bilder som jeg så ut fra linken så er det en kurant overhaling ser det ut som av diffen(vinterjobb). Bilen min har rullet 225000km. Vet jo ikke all historie om bruk, men nå skal den hvertfall få et behagelig liv :D
Noe man bør være ekstra oppmerksom på på disse modellene, utenom rust?
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by glaibilenmin »

Null problem å drepe 1,6 diffene med orginal motor uten overladding... både eg og en kompis har gjort dette
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by LoKi »

Det går fint å drepe seg selv med å drikke vann også, men det vil ikke si at vann er farlig ;)

Poenget er at de små diffene duger, så lenge man ikke kjører mongo. Jeg kjørte mongo, og drepte min. Om det var dårlig vedlikehold involvert vet jeg ikke, men så lenge man ikke har tenkt å drifte på asfalt, så duger den nok helt fint :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by arildh »

1.6 diff og short nose ryker aldri. Dette er bare ondt rykte som misunnelige 1.8 eiere har spredt for å få oppmerksomhet...
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Diff og gear

Post by AOB »

arildh wrote:1.6 diff og short nose ryker aldri. Dette er bare ondt rykte som misunnelige 1.8 eiere har spredt for å få oppmerksomhet...
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Word! :)
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
Post Reply