Diff og gear
Moderator: Styremedlemmer
- Mazda MX5
- 500 RPM
- Posts: 77
- Joined: 21 Apr 2011, 19:50
- Medlemsnummer: 922
- Location: Askim
- Status: Offline
Diff og gear
Er det noen som vet om det er sperre på diffen på 1990 mod 1,6L?
Hvordan er det å overhale gear og diff kostnadsmessig? Lønner det seg å kjøpe noe som er pent brukt kanskje?
Har summelyd i litt hastighet......
Hvordan er det å overhale gear og diff kostnadsmessig? Lønner det seg å kjøpe noe som er pent brukt kanskje?
Har summelyd i litt hastighet......
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: Diff og gear
Er mange diff-guru'er her som kan mer enn meg.
Sjekka olja/nivå på klokka?
Sjekka olja/nivå på klokka?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Re: Diff og gear
Jeg ville fått tak i en Torsen diff med 3.9 eller 3.63 utvekslingen om du er i tvil. Den diffen du har er den dårligste diffen laget til mx-5(den ryker veldig ofte).
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Diff og gear
Diffen din kan være både med og uten sperre, noen er levert med sperre fra fabrikk, mens andre har fått ettermontert.
Om du vurderer å bytte til en større diff, så trenger ikke den nødvendigvis å ha sperre den heller, og vær obs på at en slik oppgradering også krever oppgraderte drivakslinger + mellomaksling
Om du vurderer å bytte til en større diff, så trenger ikke den nødvendigvis å ha sperre den heller, og vær obs på at en slik oppgradering også krever oppgraderte drivakslinger + mellomaksling
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Diff og gear
Den uttalelsen er i tråd med mye annet tull jeg har lest her inne, jeg har en VLSD diff på min -90, den har gått straks 300.000 km, og det finnes ingenting galt med den....Stehu wrote: Den diffen du har er den dårligste diffen laget til mx-5(den ryker veldig ofte).
Om du vil vite hvilken diff du har, sjekk denne guiden:
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Re: Diff og gear
Må si meg enig med Agility her, det er en formulering som ikke hører hjemme noe sted.Agility wrote:Den uttalelsen er i tråd med mye annet tull jeg har lest her inne, jeg har en VLSD diff på min -90, den har gått straks 300.000 km, og det finnes ingenting galt med den....Stehu wrote: Den diffen du har er den dårligste diffen laget til mx-5(den ryker veldig ofte).
Om du vil vite hvilken diff du har, sjekk denne guiden:
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
Diffen som er laget fra 89-93 er den fysisk svakeste, men ut over det er det ikke noe galt med den. For normalt bruk er den god som gull, og du vil aldri oppleve problemer med den så lenge den er normalt vedlikeholdt. Den ryker langt i fra "veldig ofte".
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: Diff og gear
Min Miata er utstyrt med denne fysisk minste diffen, bilen har estimert snart gått 300000km, de tre siste åra (i mitt eie) har diffen blitt brukt flittig og den viser ingen tegn til å kapitulere enda..
Når det er sagt så vil selvsagt kronisk rævkjøring, overlading (Turbo/kompressor) slite den ut og føre til havari..
Ville undersøkt litt mer før jeg handla ny diff..
Når det er sagt så vil selvsagt kronisk rævkjøring, overlading (Turbo/kompressor) slite den ut og føre til havari..
Ville undersøkt litt mer før jeg handla ny diff..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Re: Diff og gear
Overlading vil nok føre til at den rett og slett knuses, ikke slites ut
Men jeg kjenner til minst en som kjører med liten diff og kompressor, så det GÅR, bare du ikke sparker clutch og kjører idiot.
Men jeg kjenner til minst en som kjører med liten diff og kompressor, så det GÅR, bare du ikke sparker clutch og kjører idiot.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Mazda MX5
- 500 RPM
- Posts: 77
- Joined: 21 Apr 2011, 19:50
- Medlemsnummer: 922
- Location: Askim
- Status: Offline
Re: Diff og gear
Takk
Godt å høre at det ikke er noe "dritt" jeg kjører med
Jeg "hører" diffen(tror det er den) når jeg kommer opp i hastighet 4-5 gear.
Men ut fra bilder som jeg så ut fra linken så er det en kurant overhaling ser det ut som av diffen(vinterjobb). Bilen min har rullet 225000km. Vet jo ikke all historie om bruk, men nå skal den hvertfall få et behagelig liv
Noe man bør være ekstra oppmerksom på på disse modellene, utenom rust?
Godt å høre at det ikke er noe "dritt" jeg kjører med
Jeg "hører" diffen(tror det er den) når jeg kommer opp i hastighet 4-5 gear.
Men ut fra bilder som jeg så ut fra linken så er det en kurant overhaling ser det ut som av diffen(vinterjobb). Bilen min har rullet 225000km. Vet jo ikke all historie om bruk, men nå skal den hvertfall få et behagelig liv
Noe man bør være ekstra oppmerksom på på disse modellene, utenom rust?
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Re: Diff og gear
Null problem å drepe 1,6 diffene med orginal motor uten overladding... både eg og en kompis har gjort dette
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Re: Diff og gear
Det går fint å drepe seg selv med å drikke vann også, men det vil ikke si at vann er farlig
Poenget er at de små diffene duger, så lenge man ikke kjører mongo. Jeg kjørte mongo, og drepte min. Om det var dårlig vedlikehold involvert vet jeg ikke, men så lenge man ikke har tenkt å drifte på asfalt, så duger den nok helt fint
Poenget er at de små diffene duger, så lenge man ikke kjører mongo. Jeg kjørte mongo, og drepte min. Om det var dårlig vedlikehold involvert vet jeg ikke, men så lenge man ikke har tenkt å drifte på asfalt, så duger den nok helt fint
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: Diff og gear
1.6 diff og short nose ryker aldri. Dette er bare ondt rykte som misunnelige 1.8 eiere har spredt for å få oppmerksomhet...
Re: Diff og gear
Word!arildh wrote:1.6 diff og short nose ryker aldri. Dette er bare ondt rykte som misunnelige 1.8 eiere har spredt for å få oppmerksomhet...
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319