Page 19 of 24

Re: Not Entirely British.....

Posted: 22 Aug 2016, 12:07
by MX-Jon
obi-one wrote:Helt enig i at å være uten er et dårlig alternativ, jeg lurer bare på hvor dyrt det kan bli å sveise kanaler hvert 5. år......
Hvis du får det gjort skikkelig bør det vare vesentlig lenger enn 5 år.
Men det forutsetter at han som gjør det vet hva han driver med, får vekk all gammel rust og ikke minst sørger for å beskytte sveiseskjøtene på innsiden også så det ikke begynner å ruste igjen med en gang fra innsiden.

Re: Not Entirely British.....

Posted: 22 Aug 2016, 12:29
by obi-one
Tror det er det siste som har skjedd.
Er det noen på forumet som vet om noen som kan gjøre en slik jobb skikkelig?
Alternativt; er det mulig for folk med få tommeltotter å lære seg det?

Re: Not Entirely British.....

Posted: 22 Aug 2016, 13:36
by GTX-Lars
Mitt tips: Lever bilen til eit verksted og betal det det koster. Så kan du heller bruke tid på kjøring, polering og småfiks. Går laaang tid å gjere ein slik jobb

Re: Not Entirely British.....

Posted: 22 Aug 2016, 14:09
by 2re
Jeg fikk gjort jobben hos Top Speed Auto på Slemmestad sommeren 2014, og jeg fikk inntrykk av at dette ble gjort skikkelig. De la feks på en penetrerende Tectyl etterpå når nytt var sveiset. Jeg oppdaget ikke noe tilbakefall mens jeg eide bilen, men nå er det jo bare et par år siden. Når jeg tidligere her skrev at det kostet meg 30 000 kr var ikke det helt riktig. Det var heller rundt 25-26 000 og så la jeg på en del oppgaver i tillegg.

Jeg aner ikke om de tar slike jobber lenger, men det vet kanskje Vidar?

Re: Not Entirely British.....

Posted: 23 Aug 2016, 15:37
by obi-one
Har vært innom et bilopprettingsfirma i dag som skal se nærmere på det, men skisserer nord for 20 tusen for arbeidet nesten uansett. De påpekte også at dørene er iferd med å ryke......

Har sjekket pris på biter fra MX5 Parts på 2stk av dører, indre og ytre kanaler samt rep.biter på bakskjerm, vi snakker da 20.000,- bare for delene sendt fra England med toll og moms.

Og så synger eksosanlegget på siste verset, dvs 5600,- for alt fra downpipe og bakover fra England.....

Noen som har en ide om hva en 1996 NA med 190.000 km på baken med ny clutch, ganske nye calipere bak, ganske ny kalesje og helt ny rain rail vil ha som pris som delebil eller vinterprosjekt for folk som kan sveise selv? :?

Nå er det like før jeg starter auksjon på deler, og begynner å se meg om etter et HELT rustfritt eksemplar...... :cry:

Re: Not Entirely British.....

Posted: 23 Aug 2016, 16:03
by Stalfa
obi-one wrote:HELT rustfritt eksemplar...... :cry:
Lykke til. :)

\\Stian

Re: Not Entirely British.....

Posted: 23 Aug 2016, 16:06
by obi-one
....hverfall NESTEN ganske lite oppspist og ikke helt kjeks i kanalene....

Re: Not Entirely British.....

Posted: 23 Aug 2016, 20:12
by Agility
obi-one wrote:....hverfall NESTEN ganske lite oppspist og ikke helt kjeks i kanalene....
Joda, det finnes rustfrie eksemplarer.... Du må bare lete på rett sted... Har ett stk gult i garasjen... :wink:

Re: Not Entirely British.....

Posted: 23 Aug 2016, 20:31
by obi-one
Bra det finnes noen gode Gule, så får jeg gruble på om det finnes noen gode Grønne eller om jeg skal kaste mer penger etter den jeg har....

Hvor mye penger kan man med rimelighet bruke på rustsveising, mon tro.....

Kjenner jeg snart kjøper en gammal buss fordi batteri er så bra....

Re: Not Entirely British.....

Posted: 23 Aug 2016, 20:54
by 2re
Det blir fort litt enten eller da ja... Bare en ide: Yrkesskole som trenger et jobbobjekt gjør kanskje jobben for en OK pris? Vi får rabatt hos Weng, så skjermer trenger ikke koste 20 laken...

Re: Not Entirely British.....

Posted: 23 Aug 2016, 22:39
by MiataMike
Kjedelig med rust. :( Bladde litt bakover i tråden din; lakkerte ikke du opp igjen bilen i 2012? Rart den skal ruste så fælt på 4 år, selvom du kjører den året rundt..

Jeg var så heldig at jeg fant en urørt, rustfri bil, men jeg tror det begynner å bli vanskelig å finne en som ikke har blitt restaurert tidligere..

Re: Not Entirely British.....

Posted: 24 Aug 2016, 22:55
by obi-one
Tror det skyldes fukt som har sneket seg inn via en sprekk rain rail, og deretter fått kose seg inni hulrommene inni kanalene. Der var det nok ingen tectyl eller liknende, det ser jeg i ettertid at jeg burde kjørt på med med en gang.
Hjelper jo ikke å være av typen som har en hang til å vaske bilen i selvvaskhall med avfetting og voksing, også av kalesjen av og til.....

Og så var det INGEN dreneringshull i kanalene, det tror jeg helt klart det MÅ være, burde ha borret noen selv, ser jeg nå....

Man lærer mest av sine egne feil.....

Re: Not Entirely British.....

Posted: 25 Aug 2016, 08:24
by vidarlavoll
2re wrote:Jeg fikk gjort jobben hos Top Speed Auto på Slemmestad sommeren 2014, og jeg fikk inntrykk av at dette ble gjort skikkelig....Jeg aner ikke om de tar slike jobber lenger, men det vet kanskje Vidar?
Ring 31288807, spør etter Ahmed, hils fra Vidar/Tore og alle andre mx'er som har vært innom :) og hør om de fortsatt tar rustjobber.

Re: Not Entirely British.....

Posted: 31 Aug 2016, 15:30
by obi-one
I historien om denne bilen har jeg lagt vekt på å dokumentere endringer og oppdateringer. Velger derfor å dokumentere alle "høla" som rusten har gnagd, også fordi da kan jeg la eventuelle rustverksteder sjekke tråden min, dersom de skal gi et overslag på jobben. Er fremdeles i tenkeboksen, og heller mer og mer mot å kondemnere/selge bilen som delebil/prosjekt for en som er glad i sveise. (kommentarer mottas, inklusive forslag til fair pris på bilen som prosjekt)

Så her følger en runde rundt bilen, sett nedenfra, vi starter pent, foran på førersiden, hvor jeg selv har lappet et femkroning stor hull med en platebit og limt det hele sammen med understellsmasse helt uten sveising, dette har holdt tett i to års tid:

Image

Deretter nærbilde av nederste del av fronten på dørbladet på førersiden, hvor det bobler i alle retninger:

Image

Utsiden av samme dør sett nedenfra, bobler i kanalen fremme....

Image

Utsikten fremover inne i dørsprekken på førerdør, rust i plateskjøten på overgangen innerskjerm/torpedovegg....

Image

Det var alt på hjørnet "foran på førerside".

Re: Not Entirely British.....

Posted: 31 Aug 2016, 15:33
by obi-one
Deretter førerside bak, først et hull hvor jeg får fingrene på hele hånden inn på langs, hullet er på innsiden av kanalen, dvs i "gulvet"

Image

Deretter begynnende rust der jeg har byttet bakskjermen, hjulbuen bak i overgangen der støtfangeren begynner:

Image

Det er status på førerside bak....