Verksteder man har dårlige erfaringer med

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Verksteder man har dårlige erfaringer med

Post by LoKi »

Jeg vet ikke om dette strider med retningslinjene for forumet, men jeg ønsker i hvert fall en tråd om verksteder man har hatt dårlige erfaringer med.
Vi har vel alle hatt våre erfaringer med servicebedrifter som ikke leverer som de skal, på samme måte som vi har opplevd strålende service fra andre.

Før jeg legger ut noe, så fisker jeg nå om vi har "lov" til å ha en slik tråd.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Verksteder man har dårlige erfaringer med

Post by Agility »

Der der vil jo bare bli helt menigsløs info...
At en person mener at et verksted ikke kan anbefales, kan jo enkelt bero på at den personen kommer opp i diskusjon om en gitt sak, og dermed skjærer det seg med de på verkstedet. En annen kan ha bare positivt å si om samme sted basert på hvordan denne oppfattet stedet, og ikke minst hva forventninga var.
Går man på billigverkstedet til Harry Halvferdig, så bør man vite hva man kan forvente, mens om man drar til nærmeste Mercedesverksted, der man blir tilltalt som HERR og FRAU av mekanikerne som går rundt i hvit frakk og slips, så vil forventningene være desto høyere...
Det blir en helt subjektiv vurdering og dermed helt verdiløs info...

Om det er "lov", kan jeg derimot ikke uttale meg om... :wink:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Verksteder man har dårlige erfaringer med

Post by jallatralla »

Synes det kan være ganske verdifull info personlig...tror ikke det er noen tvil om at verksteder definitivt kan ha "trender"...hva angår om de er store/små...Jeg har vært på små oljete verksteder som har vært fantastiske, store rene verksteder som har vært rævdårlige og omvendt.

Det er greitt at det kan slå feil ut å dømme et verksted positivt/negativt på bare en sak, men det er iallefall bedre enn å dømme dem basert på ingen saker.

Det finnes også relativt objektive måltall, slik som timepriser, delepriser, organisering, leiebilavtaler etc
2001 1.6 NBFL
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Verksteder man har dårlige erfaringer med

Post by biXen »

Problemet er at verkstedene ikke har mulighet til å forsvare seg. Det er mange tilfeller hvor verkstedene yter dårlig service, det er også mange tilfeller der forbrukere har helt urealistiske / idiotiske krav. Jeg opplever også at mange klager på forum uten å ha tatt det opp med de det gjelder i det hele tatt. Det blir bare for mye ensida greier i mitt syn.

Jeg synes man bør si fra når man har en strålende erfaring, og anbefale de positive opplevelsene. De negative får man ta muntlig. Og det er bare å innfinne seg med generelt at man ikke har servicenivå i Norge som noen i USA har.

På generell basis er det bare min tolkning av våre retningslinjer, vi har heller ikke mulighet til å saumfare prosjekttråder osv. for synsing på alt.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Verksteder man har dårlige erfaringer med

Post by 2re »

Vil også påpeke at det som oftest er 2 eller 3 sider av en sak, og siden verkstedet ikke får anledning til å presentere sitt syn burde man ikke henge ut et verksted som dårlige/apekatter/amatører/duster/innkompetente/skurker eller lignende. Dette er tross alt Norsk Miata/MX-5 sitt forum. Hvis man i sin egen tråd evt skriver at man har hatt en negativ opplevelse med et gitt firma så har man dog ikke delt ut skyld eller skjellsord, men selv det syns jeg er på grensen fordi det mistenkliggjør uten mulighet til å forsvare seg.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Verksteder man har dårlige erfaringer med

Post by LoKi »

Men forbrukeren er ikke beskyttet i tvister som dette, så hvordan skal man da få satt fokus på problematikken?
Det er ikke forumet sin jobb, men for de som personlig har hatt dårlige opplevelser med en bedrift og ønsker å dele det med andre som deler en interesse som kan påvirkes av dette firmaet vil definitivt ha en god kanal her.

Det er ingen fora i samfunnet som på en effektiv måte hjelper en forbruker, og dermed er det veldig fort å bli snytt.
Og ikke engang nevn forbrukerrådet eller forliksrådet, for en saksbehandling der tar årevis.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Verksteder man har dårlige erfaringer med

Post by Miatapowers »

Er nok bedre å lage en tråd så heter "Verksteder man har god erfaring med". :D Det skal mye mer til for å skryte enn å klage, og kommer det noen innlegg så er det absolutt verdt å stole på.. Nordmenn er egentlig noen sytepaver og klager støtt og stadig over ting, men som oftest så kan det vera kunden så har forlangt å reparere noe dem egentlig ikke kan, feks så kan man ikke få en gammel opel til 3000kr til å bli bra for en tur på versted for å sjekke hva så er gale, blir taksten over 20000 så bør man regne med det..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Verksteder man har dårlige erfaringer med

Post by LoKi »

Jaja, la oss lage en slik da. Så kan folk dra nytte av det.
Jeg kommer uansett til å legge historien min på tråden min til skrekk og advarsel.

Jeg ønsker uansett et verksted folk har vært fornøyd med, slik at jeg kan dra et sted uten å bekymre meg neste gang.
Har lyst til å ha et sted jeg kan sette Audien som ikke har griseprisene til merkeverkstedene :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Verksteder man har dårlige erfaringer med

Post by Agility »

Image
Image
:mrgreen:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Verksteder man har dårlige erfaringer med

Post by jallatralla »

Tja, i USA er de veeeeeldig flinke til å gi kritikk. Nordmenn aksepterer jo det meste stort sett.

Uansett så finnes det andre kanaler for verkstedkritikk, så samma for meg.
2001 1.6 NBFL
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Verksteder man har dårlige erfaringer med

Post by LoKi »

.. det verste er at de som ga meg fingern og stjal penger fra meg fikk terningkast 6 fra siste kunde på bileier.no.
Var der jeg gikk for å finne et verksted :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Verksteder man har dårlige erfaringer med

Post by biXen »

Det har vært saker hvor firma selv har skrevet "god kritikk" til seg selv på slike tjenester så det er ikke allverdens safe det heller nei :) Og forskjellige folk kan ha totalt forskjellige erfaringer. Når jeg går til verksted sier jeg nøyaktig hva de skal gjøre, gjør de noe annet urimelig så betaler jeg ikke for det, så enkelt er det. Men går man løst til dem og sier de skal følge opp en eller annen service er det sikkert lettere for noen av dem å ta seg friheter.

Var vel et ganske stort firma som ble "tatt" for noe sånt, uten at jeg husker akkurat hva det var. Hotellbransjen muligens. Det ser jeg som en stor fordel nå til dags med å linke alt til Facebook innlogging f.eks. Klart det har noen baksider også, men man slipper mye sånt som det.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
petterbw
Status: Offline

Re: Verksteder man har dårlige erfaringer med

Post by petterbw »

hva er egentlig så galt med en tråd hvor folk kan lufte litt frustrasjon over dårlig service?

så det er helt greit å rose et verksted opp i skyene, men ikke greit å være misfornøyd? man kan jo være like partiske når man roser et verksted.

personlig liker jeg dnbnor som bank fordi jeg har fått kaffe begge ganger jeg har vært innom, betyr det at de er en bra bank? nei.
personlig liker jeg ikke [et ikke navngitt norsk automobil forbund] i lillestrøm fordi jeg føler meg dårlig behandlet av de, og de har brukt uttryk som "godt nok" på arbeid som jeg mener var elendig. de har også ført meg bak lyset hva gjelder mine krav som kunde. betyr det at de utelukkende er en gjeng med idioter? nei

må da være lov å dele erfaringer selv om de er negative.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Verksteder man har dårlige erfaringer med

Post by LoKi »

petterbw wrote:hva er egentlig så galt med en tråd hvor folk kan lufte litt frustrasjon over dårlig service?

så det er helt greit å rose et verksted opp i skyene, men ikke greit å være misfornøyd? man kan jo være like partiske når man roser et verksted.

personlig liker jeg dnbnor som bank fordi jeg har fått kaffe begge ganger jeg har vært innom, betyr det at de er en bra bank? nei.
personlig liker jeg ikke [et ikke navngitt norsk automobil forbund] i lillestrøm fordi jeg føler meg dårlig behandlet av de, og de har brukt uttryk som "godt nok" på arbeid som jeg mener var elendig. de har også ført meg bak lyset hva gjelder mine krav som kunde. betyr det at de utelukkende er en gjeng med idioter? nei

må da være lov å dele erfaringer selv om de er negative.
+1

Edit: Kjenner jeg er såpass irritert at jeg trekker tilbake posten min.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Verksteder man har dårlige erfaringer med

Post by LoKi »

..men opplegget med at man bare kan snakke pent om alt og alle her inne er helt utrolig.
Jeg fikk redigert et innlegg fordi jeg snakket negativ om Mazda sine priser på OEM-deler, og det sier egentlig alt om hvordan tilstanden er her inne. (Dette er ikke kritikk mot den som gjorde det, men mot retningslinjene på forumet)

Hvordan får jeg lagret innholdet i prosjekttråden min lokalt?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Locked