Baggasje og kollisjon

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Baggasje og kollisjon

Post by Rudolf »

Baggasje og kollisjon

Noen fakta om krefter som settes i sving ved en kollisjon:

En bil som kolliderer i 50 km/t (bråstopper) vil utløse en retardasjon på ca 30G.
Det betyr at en koffert på 18 kg, vil belaste seterygg (eller bagasjestativ) med ca 540 kg.

En økning i hastigheten fra 50 til 70 vil bety en dobling av kraften.
Det betyr at en koffet på 18 kg vil utøve en kraft på over ett tonn !

En dobling av hastigheten fra 50 til 100 betyr en firedobling av kraften.
Kofferten "veier" da noe over to tonn.

To kofferter på 18 kg hver på et baggasjestativ vil representere en kraft på ca fire tonn ved en bråstopp i 100 km/t.
Bare to tonn i 70 km/t.

Jeg tror det er lurt med bøyla vendt forover ja :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by biXen »

Det er andre ting jeg hadde vært bekymret over i et krasj i 100km/t i en MX-5 enn å få kofferten i hodet :)

Pleier man ikke å feste koffertene godt til stativet? Er det en grunn til at det skulle løsne?
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

LoKi wrote: Ok.
Så når en lastebil med 30 tonn bakpå kolliderer, og lasten fremdeles er i lasterommet etter smellen.. Hvordan er det mulig når 18kg blir to tonn?
Og tror du virkelig at bagasjelokket klarer å holde igjen to tonn? Eller den lille bøyla for den del..

(For å klarere det med teskje, så er regnestykket j**** mye mer komplekst enn å sette seg ned å gange fart med vekt.. Ref forskriftene for lastsikring, da ditt regnestykke vil tilsi at all lastsikring vil tåle maks 5g med retardasjon (jeg mener å huske at den sier 5x vekta på lasten) før den ryker.)
De fysiske lovene kan vi nok ikke endre på (selv om vi har MX5).
Regnestykket er komplekst ja, og det viser at det gjelder å sikre baggasje så godt som mulig.
http://www.naf.no/forbrukertester/kolli ... sje-i-bil/
http://www.aftenposten.no/bil/article4070088.ece
Det er ikke jeg som har funnet på tallene som du ser.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by LoKi »

Har svart i opprinnelig tråd.
Det er helt andre forhold når objektet er festet og ikke får aksellerert.

Hvor mye veier spoileren på en bil når den krasjer? Og er festingen på den sterk nok til å holde "vekta"?

Dette er mer komplekst enn å gange opp G med vekta på objektet.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

biXen wrote: Pleier man ikke å feste koffertene godt til stativet? Er det en grunn til at det skulle løsne?
Jeg vet ikke hva folk pleier.
Jeg påpeker bare at en kollisjon i 50 (med bråstopp) tilsvarer en vektøkning på 30 ganger.
Derfor er det lurt å la stativet "hjelpe til" med å bremse lasten med bøyla vendt fremover.
Mulig at folk har superreimer som fikser ett tonn eller to, ikke vet jeg :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by LoKi »

Ok, Erik, jeg skal leke med deg.
Hva veier et baksete når det smeller i 80 km/t i henhold til beregningene?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by LoKi »

Eller for den del, hva veier motoren til en Toyota MR2 i en smell i 80 km/t?
Den sitter rett bak ryggen til føreren..

Edit:
Mye snacks her forresten. Sitat:
"Bilbelter til last
Det er nesten bare bilbelter som kan stå imot slike krefter en bråbrems utløser. De skal tåle mer enn ett tonns kraft. En idé er derfor å bruke bilbeltene til å sikre bruskasser og andre tyngre ting i bilen."

Hvor mye veier kroppen din da i 80?
Hvis bilbeltet "skal tåle mer enn ett tonns kraft", så tyder jo det på at det må tåle VELDIG mange tonns last for å holde igjen en menneskekropp..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by knekten »

Fy faan å usakelig. Erik snakker om løse gjenstander og ved full bråstopp. Noe man sjeldent opplever pga matrialene gir etter ved krasj.
Ved biltransport sikrer vi kun bilene med to stropper over 2 hjul på samme aksel. Og de veier jo fort to tonn. Men underlaget og at bilene står med brekker på, gjør at de ikke flytter på seg ved krasj.
Hadde det stått en løs pall der, ville det gått anderledes.
Hilsen Knekten
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by biXen »

Rudolf wrote:
biXen wrote: Pleier man ikke å feste koffertene godt til stativet? Er det en grunn til at det skulle løsne?
Jeg vet ikke hva folk pleier.
Jeg påpeker bare at en kollisjon i 50 (med bråstopp) tilsvarer en vektøkning på 30 ganger.
Derfor er det lurt å la stativet "hjelpe til" med å bremse lasten med bøyla vendt fremover.
Mulig at folk har superreimer som fikser ett tonn eller to, ikke vet jeg :roll:

Erik
Det er vel ingen grunn til å ikke la stativet hjelpe til, men jeg tipper stativet ikke løsner så lett, da boltene vil tåle mange G selv om stativet skulle bli presset på. Når da kofferten er stroppet fast i tillegg så skal det mye til for å bevege den også. Man snakker jo mest om disse kreftene pga. folk som har løse høyttalere i hattehyllen osv.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by LoKi »

knekten wrote:Fy faan å usakelig. Erik snakker om løse gjenstander og ved full bråstopp. Noe man sjeldent opplever pga matrialene gir etter ved krasj.
Ved biltransport sikrer vi kun bilene med to stropper over 2 hjul på samme aksel. Og de veier jo fort to tonn. Men underlaget og at bilene står med brekker på, gjør at de ikke flytter på seg ved krasj.
Hadde det stått en løs pall der, ville det gått anderledes.
Så bra at en yrkessjåfør kommer inn :)
Poenget er jo at et løst objekt vil bevege seg med en vanvittig energi så lenge det får lov til å bevege seg i samme retning når bilen står stille.
Når objektet derimot er festet vil ting forholde seg totalt annerledes, noe som også går frem av artiklene som er vist til. Man kan ikke si at noe veier 2 tonn i 50 km/t, og vil trenge to tonns festing for å ikke fly.

Så ja, det er korrekt at det er så stor energi i et objekt som beveger seg, men "vekten" er ikke relevant for lastesikring på den måten det blir fremstilt.
Ellers måtte alle delene bilen er bygget opp av vært festet etter samme formel, eller løsnet og flydd videre når bruddstyrken ikke ble tilstrekkelig.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
MacBain
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 272
Joined: 27 Mar 2010, 00:20
Medlemsnummer: 900
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by MacBain »

En liten mythbusters video i trådens ånd :D :http://www.youtube.com/watch?v=2kOi0x0KD4c
Miata 1995 1.8
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by LoKi »

Frem til i dag hadde jeg bowlingkula mi liggende i bagasjerommet :shock:
Utrolig hvor korttenkt man er til tider. Den er og blir trygt plantet i dørken i baksetet nå.

Skremmende hvor store krefter som er i spill på løse gjenstander i bilen, og den episoden der kan være en oppvåkning for de fleste av oss.
Det blir i hvert fall tilhengerleie på neste Ikea-tur..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by Steinar »

For å snu det litt andre vegen:
Har alltid surra last med skikkelige lastestropper, stroppa fast ungene når de var små i datidens beste barnestoler, kjøpte bil med airbagger, ABS, gitter mellom bagasjerom og kupe + innebygd barnesete når sistemann ankom ("attpåklatt"), osv,osv.
Har jeg noen gang fått bruk for dette i en kollisjon eller noe lignede: Nei da.
Bortkastede penger.
Minner meg om en mail jeg fikk fra en kompis for en tid siden:

VI SOM ER FØDT I 1940 - 1950 -1960 ÅRENE
Sånn hadde vi det….

For det første overlevde vi å bli født av mødre som
røkte og/eller drakk mens de var gravid med oss og
levde i hus fulle av asbestmateriale. De brukte
aspirin, spiste muggost, rå eggprodukter, mengder
av bacon og fet mat for ikke å snakke om mat
tilsatt alskens farge og tilsetningsstoffer,
tunfisk rett ut av boksen og ble ikke testet for
diabetes eller alvorlige kreftsykdommer.

Etter det marerittet ble barnesengene og
trillevognene dekket med alskens blyholdige
stoffer i pastellfarger .
Det fantes ingen barnesikringer på medisinboksene
eller på farlige vaskemidler eller barnelås på skap
og skuffer og når vi syklet på syklene våre hadde
vi ingen hjelm eller sykkelsko på for ikke å snakke
om den risikoen vi tok ved all haikingen med
fremmede?

Som barn, satt vi i biler uten sikkerhetsbelter eller
airbag Vi drakk vann fra hageslangen og IKKE fra
flasker kjøpt på butikken. Take away food var
begrenset til pølse & chips, eller pølse og brød.
Ingen Pizza Hot, McDonalds, Tacos, Baguetter
eller Kebab.

Butikkene stengte klokka 5 på ettermiddagen og var
stengt i helgene.. På en eller annen måte var det
ingen som sultet ihjel på grunn av det.
Vi delte ofte en flaske brus med våre venner og alle
sammen drakk fra samme flaska uten at noen egentlig ble
dødssyk av det. Vi kunne finne på å samle inn tomflasker
å veksle dem inn på butikken på hjørnet for å få nok
penger til å kjøpe karameller og tyggegummi eller
kinaputter som vi smalt av inn i yttergangene til folk etter
å ha ringt på døra.

Vi spiste smørkaker, loff med ekte smør på,
upasteurisert helmelk, brus med sukker i og vi var ikke
overvektige fordi ??

VI VAR ALLTID UT OG LEKTE !!! Vi kunne gå ut om
morgenen og ikke komme hjem igjen før etter at
gatelysene ble tent om kvelden Ingen kunne få tak i oss
i løpet av hele dagen.
Og vi var OK? Vi kunne bruke timer på å bygge en Olabil av
gamle planker og vognhjul og sette utfor en kjempebakke bare
for å oppdage at vi hadde glemt å lage bremser. Vi bygde
trehytter og demninger, lekte ved elvebredden/sjøkanten
med selvlagde korkbåter eller lekebiler i sanden

Vi hadde ikke Playstasion, Nintendo Wii, X-Box. Ingen
dataspill i det hele tatt, ingen TV med 999 kanaler å velge
i, ingen video eller DVD filmer. Ingen mobiltelefon, ingen
bærbar datamaskin, ikke internett, blogg eller Chat-room
på nettet. VI HADDE VENNER og vi gikk ut
og traff dem!!!

Vi falt ned fra trær, skar oss på tollkniver, brakk bein
og tenner og det var ingen anmeldelser eller saksøkning
etter slike skader

Bare jentene hadde hull i ørene.

Vi spiste mark og leirekaker laget av søle, og marken
levde ikke i oss i evig tid.

Til jul og påske malte og lagde vi pynten selv. Vi fikk
luftgevær og lagde sprettert i 10 års alderen, vi syklet
eller gikk til våre venners hus og banket eller ringte på
døra, eller bare ropte på dem.

Mor trengte ikke å gå på jobb for at endene skulle
møtes. Fotball eller slåballagene hadde lagutvelgelse
og ikke alle fikk være med på laget. De som ikke fikk
være med måtte lære seg å takle det selv. Tenk deg
det!!! Å komme seg på laget krevde dyktighet eller ry.
Lærerne brukte å gi oss en lusing og bøllene på skolen
regjerte i friminuttene.

Tanken på at foreldrene skulle hente oss hvis politiet
hadde tatt oss i å gjøre noe ulovlig var utenkelig. De sto
faktisk på politiets side.

Våre foreldre fant ikke på idiotiske navn på barna sine
som de vi hører i dag .
Vi hadde Frihet, Feiling, Suksess og
Ansvar, og vi lærte Å TAKLE DET, og DU er en av dem.

GRATULERER!
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by glaibilenmin »

Bare til info... Last skal sikrest 100% sin egen vekt fremover
50% bakover og til sidene... men dette betyr ikkje at ei 4 tonns stropp kan feste ka som helst på 4 tonn...
mange ting som virker inn som friksjon på underlag stroppe metode vinkel på stropper osv...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
petterbw
Status: Offline

Re: Baggasje og kollisjon

Post by petterbw »

pisspreik

diskusjoner som dette har vært oppe gang på gang og det kan i beste fall klassifiseres som propaganda.

ingen kollisjon endrer vekten på en gjenstand.

alle vet at 90% av detta er bullshit, men alle lar det skli fordi "vi kan jo alle kjøre litt saktere" fordi "det er jo tryggere"
Post Reply