Erfaringer med E85, med og uten turbo

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Morphinytry
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 05 Jun 2009, 00:07
Location: Stavanger
Status: Offline

Erfaringer med E85, med og uten turbo

Post by Morphinytry »

Jeg har nå kjørt min kjære på E85 i over 1,5 år. Takket være en Statoil like ved jobben og ellers grei tilgjengelighet her på vestlandet :)
Selv med økning av drivstoffbruk som på min bil, med normal til hard kjøring har ført til ca. 15-30% økt forbruk. Med priser på 8-9kr. for literen har dette vært langt fra bensinprisene som det opereres med nå for tiden selv etter økningen.

Ettersom jeg har hatt turbo(nå tatt ut for overhaling av motor) så har jeg hatt piggyback, og senere datasprut så har det vært forholdsvis enkelt å mappe om til E85, men for ca. 1 år siden kjøpte jeg inn en enkel piggyback for min samboers Fiesta. Mappet opp denne til å ligge på 9.2 AFR og har aldri hatt noen problemer, hverken på EU eller med motor, slanger o.s.v.

Nå holder jeg på med en overhaling av motor, drivverk, undestell og bremser. Sommeren er snart her :)
Jeg har altså hatt E85 i 1,5 år og burde vel etterhvert se skadene som alle snakker om at spriten skal gjøre mot motor, pakninger, slanger og hva det ikke skulle være.
Har enda ikke funnet noe skade på noe av det overnevnte.

Eneste jeg har som negativt med E85 er hyppigere oljeskift, noe som etter min mening bare er bra for motor. Jeg skifter nå automatisk etter 7000km, selv om de med erfaring fra org. E85-biler sier at ved 10000km skal holde i massevis ved normal kjøring. Dersom det er banekjøring evt. hardkjøring og langkjøring bytter jeg ved 5000km(men dette gjorde jeg før E85 og på nesten alle biler jeg har hatt)

Så dersom du vil kjøre litt mer økonomisk(9kr+15-30%), med høyt oktan og uten problemer så anbefaler jeg absolutt E85 :)
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Erfaringer med E85, med og uten turbo

Post by Harald »

e85 er flott, spes med turbo, ulempa for min del er at det ville medføre usedvanlig hyppige bensinstasjonbesøk, og tilgjengeligheten på e85 er ikke bra nok til at det er et praktisk valg.
min bil varierer i forbruk mellom 0,8l mila og 5+? avhengig av bruk, og jeg ville blitt nødt til å ha med meg store mengder ekstra e85 kanner til feks rudskogen, noe upraktisk i en mx5 :D

lavere eksostemp, tidligere ladetrykk osv er fine fordeler med e85 for turbobruk, og selv på vanlig motor, så har man jo fordelen av billigere drivstoff, selv om man bruker litt mer på mila.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
petterbw
Status: Offline

Re: Erfaringer med E85, med og uten turbo

Post by petterbw »

må innrømme at jeg har litt lyst til å prøve e85 på min, men blir litt mye stress tror jeg. fyller jo som regel 2 ganger i uka som det er, så noe serlig mer enn det orker jeg ikke tror jeg
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Erfaringer med E85, med og uten turbo

Post by nope-mx5 »

Harald wrote:e85 er flott, spes med turbo, ulempa for min del er at det ville medføre usedvanlig hyppige bensinstasjonbesøk, og tilgjengeligheten på e85 er ikke bra nok til at det er et praktisk valg.
min bil varierer i forbruk mellom 0,8l mila og 5+? avhengig av bruk, og jeg ville blitt nødt til å ha med meg store mengder ekstra e85 kanner til feks rudskogen, noe upraktisk i en mx5 :D

lavere eksostemp, tidligere ladetrykk osv er fine fordeler med e85 for turbobruk, og selv på vanlig motor, så har man jo fordelen av billigere drivstoff, selv om man bruker litt mer på mila.
Du får montere fuelcell i bagasjerommet :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply