Når det bikket -10 grader klarer eg ikkje å starte skjønnheten

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

baindero
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 21 Feb 2011, 19:10
Status: Offline

Når det bikket -10 grader klarer eg ikkje å starte skjønnheten

Post by baindero »

Når det bikket -10 grader klarer eg ikkje å starte skjønnheten! Forrige veke måtte eg vente til det nærmet seg 0 før eg klarde å få start på den igjen. Nå ligger det på rolige -15 til -10 hele døgnet og stakkars bilen vil ikkje starte. Motoren går rundt og høres bra ut når eg chinna den, men den vil berre ikkje starte! Hjelp meg noken? har berre hatt den en skarve måned faktisk. :cry:

PS: Etter eg leste manualen har eg lagt merke til at "nøkkel-sikkerhets-lyset" eller ka det no heite lyser ikkje, meiner den lyste tidligere? kan kulda forårsake dette?! :|
mx-5 1,6 96
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Vinternorge (SOS)

Post by nope-mx5 »

baindero wrote:Når det bikket -10 grader klarer eg ikkje å starte skjønnheten! Forrige veke måtte eg vente til det nærmet seg 0 før eg klarde å få start på den igjen. Nå ligger det på rolige -15 til -10 hele døgnet og stakkars bilen vil ikkje starte. Motoren går rundt og høres bra ut når eg chinna den, men den vil berre ikkje starte! Hjelp meg noken? har berre hatt den en skarve måned faktisk. :cry:

PS: Etter eg leste manualen har eg lagt merke til at "nøkkel-sikkerhets-lyset" eller ka det no heite lyser ikkje, meiner den lyste tidligere? kan kulda forårsake dette?! :|
Kan være på tide å bytte batteriet.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
baindero
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 21 Feb 2011, 19:10
Status: Offline

Re: Vinternorge (SOS)

Post by baindero »

nope-mx5 wrote:
baindero wrote:Når det bikket -10 grader klarer eg ikkje å starte skjønnheten! Forrige veke måtte eg vente til det nærmet seg 0 før eg klarde å få start på den igjen. Nå ligger det på rolige -15 til -10 hele døgnet og stakkars bilen vil ikkje starte. Motoren går rundt og høres bra ut når eg chinna den, men den vil berre ikkje starte! Hjelp meg noken? har berre hatt den en skarve måned faktisk. :cry:

PS: Etter eg leste manualen har eg lagt merke til at "nøkkel-sikkerhets-lyset" eller ka det no heite lyser ikkje, meiner den lyste tidligere? kan kulda forårsake dette?! :|
Kan være på tide å bytte batteriet.

-n

Batteriet har aldri blitt tomt. Motoren som ikkje vil starte.. Batteriet kan vel ikkje forårsake det?
mx-5 1,6 96
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Når det bikket -10 grader klarer eg ikkje å starte skjøn

Post by EspenAndre »

Batteriet kan være dårlig på kaldstart, selv om det virker helt ok ellers..

Hadde besøk her i julen av en som ikke fikk start igjen når han skulle dra, vi målte på batteriet og alt så fint ut med det,
hadde også målt før han slukket motoren da han kom, for han hadde hatt problemer, og den så ut til å lade fint osv..
men når Naf kom så fant vi fort ut at det måtte være batteriet likevel, for bilen startet fint med batteri-booster...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Når det bikket -10 grader klarer eg ikkje å starte skjøn

Post by Miatapowers »

Virker motoren seig, eller går motoren greit rundt,, Eg har ikke noe problem med min gamle na,, starter med engang, faktisk lettere enn dieseldyret vårt.. Batteriet mitt er også halveis dårlig.. På min nb måtte eg bytte batteri på, enda den ikke var helt dau, men virket så den trakk alt strøm, så startsperra ikke løsnet.. Nytt batteri så ble den som min na nå,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Når det bikket -10 grader klarer eg ikkje å starte skjøn

Post by biXen »

Jeg så en tabell nylig av hvor mye start effekten svekkes av minusgradene og det var ganske heavy fra -10, så det er definitivt noe i det. Derfor jeg har Optima, krever litt kick for å starte 8eren. Men aldri under -10C her.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
baindero
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 21 Feb 2011, 19:10
Status: Offline

Re: Når det bikket -10 grader klarer eg ikkje å starte skjøn

Post by baindero »

motoren går rundt akkurat som den skal, virker ikkje seig i det heile tatt. ha chinna bokstavligtalt nesten eit minutt idag. først 10 sek, så 10 sek pause, osv... hørt det er skadelig for starter og chinna altfor mykje på ein gang. men uansett, batteri har fremdeles juice etter dette! kanskje eg skal prøve med ein booster.

Men det som plager meg er at eg ikkje lyset for nøkkel-sikkerhet-eitelleranna lyser, kan sverge på det lyste tidligere. kan vere at det har skjedd noke der som hindrer meg i å starte den.

takk for alle råd :D
mx-5 1,6 96
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Når det bikket -10 grader klarer eg ikkje å starte skjøn

Post by biXen »

Siden du nevner denne lampen, hører du klikking når du kinner? Mener å ha hørt noe om sikring/relee i sånne tilfeller på andre mazdaer, men vet ikke om det teller her.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
baindero
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 21 Feb 2011, 19:10
Status: Offline

Re: Når det bikket -10 grader klarer eg ikkje å starte skjøn

Post by baindero »

no når du seier det, so kan det hende det har vert ei klikking, men trur no det er starteren eller noke. er det virkelig ein sikring/rele som kan forårsake dette?!
mx-5 1,6 96
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Når det bikket -10 grader klarer eg ikkje å starte skjøn

Post by KnutH »

Lampa med nøkkelen på lyser vel ikke før du faktisk har fått start på motoren, da startsperren på MX-5 fungerer slik at den ikke kontrollerer transponderen i nøkkelen før du faktisk har fått start. Hvis transponderkoden ikke stemmer med hva ECU-en forventer etter at du har fått start vil motoren stoppe etter få sekunder. Kanskje du blir litt klokere hvis du følger oppskriften her: http://www.five-speed.dk/Guides/diagnose.htm
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
baindero
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 21 Feb 2011, 19:10
Status: Offline

Re: Når det bikket -10 grader klarer eg ikkje å starte skjøn

Post by baindero »

Igår var en god dag..fekk endelig start!!! Gikk ned på biltema og kjøpte den dyreste booster dei hadde, og det gjorde jaggu susen :D Takk til EspenAndre for tipset!!! :D :D :D
mx-5 1,6 96
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Re: Når det bikket -10 grader klarer eg ikkje å starte skjøn

Post by Fred »

Hadde samme problem og etter masse feilsøking og tull og møkk så tok jeg sjansen på batteriet. byttet og fungerte fint etterpå :)
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Når det bikket -10 grader klarer eg ikkje å starte skjøn

Post by LoKi »

Da er det bare å bytte batteri med en gang.
Skal gjøre det samme selv, siden min også er seig som fy når det er kjølig :)

Si i fra hvilket batteri fra Biltema som passer, om du kjøper det der, da det er 3 modeller i sirkulasjon fra dem.
Står ett batteri på hjemmesiden, ble levert ett batteri til en i klubben, og det tredje var det jeg fikk solgt til meg som jeg leverte tilbake.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Når det bikket -10 grader klarer eg ikkje å starte skjøn

Post by nope-mx5 »

LoKi wrote:Da er det bare å bytte batteri med en gang.
Skal gjøre det samme selv, siden min også er seig som fy når det er kjølig :)

Si i fra hvilket batteri fra Biltema som passer, om du kjøper det der, da det er 3 modeller i sirkulasjon fra dem.
Står ett batteri på hjemmesiden, ble levert ett batteri til en i klubben, og det tredje var det jeg fikk solgt til meg som jeg leverte tilbake.
Kjøp Westco fra IL motorsport.
Biltemabatteriene krever utlufting, også de nye AGM batteriene de har.
Bare spør arildh hvor kjipt det er..

Jeg byttet batteri selv for litt siden, og det kostet vel et par-tre hundrelapper ekstra med westco, men det var helt klart verdt det.
Er jo spesiallaget for Mx5.
(bestilte midt på dagen onsdag, levert på døra på formiddagen på fredag).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Re: Når det bikket -10 grader klarer eg ikkje å starte skjøn

Post by Fred »

IKKE prøv å kjøpe noe som du tror passer. Fin riktig mål eller bestil riktig med en gang.
Jeg kjøpte ett som var "litt" for høyt. ble bare tull.

Angrer. Hadde idag bestilt det som er laget for bilen med en gang.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Post Reply