Varm eller kald garasje??

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Dalton
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 456
Joined: 05 Dec 2003, 01:00
Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
Contact:
Status: Offline

Varm eller kald garasje??

Post by Dalton »

Svigerfar og jeg diskuterer for tiden hva som er best for bilen. En varm garasje, eller en garasje som ikke har varme og følger temperatur svingningene ute.
Jeg er av den oppfatning at det må være bedre med en varm garasje som tiner eventuell snø og is som er på/under bilen, mens svigers mener det er verre å la snø og is smelte i en temperert garasje. Han begrunner dette med at det er verre med fukt under bilen enn det er med snø og is.
Jeg skjønner ikke tankegangen på at det er bedre for en bil å være full av snø og is, kontra det å komme inn i en varm garasje hvor alt slikt tiner vekk, og fordamper.
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Varm eller kald garasje??

Post by EspenAndre »

Bedre med kald, luftig garasje, har hørt at det ikke ruster/ruster senere i minusgrader.. tenker da på salt...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Dalton
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 456
Joined: 05 Dec 2003, 01:00
Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
Contact:
Status: Offline

Re: Varm eller kald garasje??

Post by Dalton »

Det saltes ikke her i området hvor vi bor. Er det bare med tanke på salting og rust du mener det er bedre med en kald garasje?
Jeg mener at det må være bedre med en varm garasje på flere områder en det er negative sider med det.
Tenker da på at det er større slitasje på det meste når det er minusgrader.
Det er jo ikke uten grunn mange ettermonterer motorvarmere på bilen der hvor det er sterk kulde.
Jeg tenker på at garasjen skal holde normal inne temp. +- 20 grader.
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Varm eller kald garasje??

Post by nope-mx5 »

Bilen min står i varm garasje på jobb hver dag.
Har tro på at det er bedre at bilen er varm og tørr igrunn.
(Er iallefall myyyye mer behagelig å sette seg inn i når jeg skal kjøre hjem).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
caLitri
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 504
Joined: 05 Oct 2007, 22:56
Location: Lillestrøm
Status: Offline

Re: Varm eller kald garasje??

Post by caLitri »

Jeg har også hørt den greia at hvis du kjører på salta veier skal du ikke parkere i oppvarmet garasje.
Dette skal visstnok lage en rust cocktail som spiser opp bilen.
Hvorfor dette skjer og kjemien i det har jeg ikke peiling på..
1999 10th Anniversary 3162/7500
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Varm eller kald garasje??

Post by biXen »

Er det slitasje på noe mer når det er minusgrader? Jeg kommer på en ting og det er batteriet. Jeg tror i likhet med noen andre her at en garasje med god lufting og temperatursvingninger (men at den aldri kommer under 0) er bedre enn en oppvarmet garasje. Har ikke noe kjemisk til å backe opp det, men de fleste ting har ikke noe godt av å være klamme i hakket :P
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Varm eller kald garasje??

Post by EspenAndre »

Om bilen er ren og pen mens den står der er det sikkert bedre med oppvarmet,
men hva skjer når du tar bilen ut i kulden rett fra varmen, og inn igjen?
skulle tro det var bedre om den er "temperert" ifht. utetemp...

Når billakkereren i gjengen bygget garasje, så ble det uten varme..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Varm eller kald garasje??

Post by jallatralla »

Bra lufting er vel viktigere. Bra er her IKKE synonymt med mye, før residente kverulanter slår til.

Det går også an å kjøpe en dehumidifer som henter disse vann ut av lufta ved å sirkulert den gjennom filter, disse kan også virke fint i kulde. Samme prinsipp som i isingsfrie frysere.
2001 1.6 NBFL
User avatar
Dalton
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 456
Joined: 05 Dec 2003, 01:00
Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
Contact:
Status: Offline

Re: Varm eller kald garasje??

Post by Dalton »

Hmm, har nå lest forskjellige innlegg og anbefalinger med tanke på varm eller kald garasje, og det ser ut til at 3/4 er av den oppfatningen at temperert garasje er til skade for bilen.
Men at hvis garasjen er VARM, dvs over 18 grader, så tørker bilen opp så fort at det ikke er problem med at fukt legger seg på bilen. Denne vil da fordampe, og det en må ta hensyn til er å ha god nok lufting for å få ut den fuktige lufta.
Da skal jeg bare vise svigers hva jeg har funnet, at vi begge egentlig har rett. :?
Det er best med kald garasje, så fremst du ikke har en skikkelig varm garasje med god lufting. Bor du i ett område med tørr og kald luft på vintern, er det best å la bilen stå utendørs, men bor du i ett område hvor der varierer mye mellom pluss og minusgrader, med høy luft fuktighet, er det bedre med en godt varmet garsje som kan tørke opp bilen.

Da blir det en isolert og oppvarmet garasje på meg når vi bygger nytt til neste år :lol:
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Varm eller kald garasje??

Post by EspenAndre »

Så du skal ha rundt 20 pluss i garasjen?
også kjøre bilen rett ut i minus 10-20... blir ikke det litt sjokk ?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Varm eller kald garasje??

Post by siemens »

Jeg har min lagret på låve i vinter halvåret, der blir det like kaldt som ute, jeg har også hatt den lagret på et sted det var varmegrader, kan ikke si det har vært noe fare for rust i noen av delene. Men som de andre sier så er det lufting som er hemmeligheten på lagring / parkering i garasje.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
caLitri
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 504
Joined: 05 Oct 2007, 22:56
Location: Lillestrøm
Status: Offline

Re: Varm eller kald garasje??

Post by caLitri »

siemens wrote:Jeg har min lagret på låve i vinter halvåret, der blir det like kaldt som ute, jeg har også hatt den lagret på et sted det var varmegrader, kan ikke si det har vært noe fare for rust i noen av delene. Men som de andre sier så er det lufting som er hemmeligheten på lagring / parkering i garasje.
Poenget er vel ikke akkurat hvor den står lagret. det handler om man også skal bruke bilen. få salt, snø is og annen drit. dag inn dag ut. bilen vil så klart ikke ruste av og stå i oppvarmet garasje nyvasket og fin i 4mnder..
1999 10th Anniversary 3162/7500
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Varm eller kald garasje??

Post by siemens »

caLitri wrote:
siemens wrote:Jeg har min lagret på låve i vinter halvåret, der blir det like kaldt som ute, jeg har også hatt den lagret på et sted det var varmegrader, kan ikke si det har vært noe fare for rust i noen av delene. Men som de andre sier så er det lufting som er hemmeligheten på lagring / parkering i garasje.
Poenget er vel ikke akkurat hvor den står lagret. det handler om man også skal bruke bilen. få salt, snø is og annen drit. dag inn dag ut. bilen vil så klart ikke ruste av og stå i oppvarmet garasje nyvasket og fin i 4mnder..
Nå er vinterlagring 6mnd å ikke 4.... å hvis du tror at en bil ikke ruster i en varm garasje, selv om den er vasket tar du grundig feil. Den ruster saktere, men den ruster. Man vil aldri klare å få vekk alt salt under vask.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
caLitri
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 504
Joined: 05 Oct 2007, 22:56
Location: Lillestrøm
Status: Offline

Re: Varm eller kald garasje??

Post by caLitri »

siemens wrote:
caLitri wrote:
siemens wrote:Jeg har min lagret på låve i vinter halvåret, der blir det like kaldt som ute, jeg har også hatt den lagret på et sted det var varmegrader, kan ikke si det har vært noe fare for rust i noen av delene. Men som de andre sier så er det lufting som er hemmeligheten på lagring / parkering i garasje.
Poenget er vel ikke akkurat hvor den står lagret. det handler om man også skal bruke bilen. få salt, snø is og annen drit. dag inn dag ut. bilen vil så klart ikke ruste av og stå i oppvarmet garasje nyvasket og fin i 4mnder..
Nå er vinterlagring 6mnd å ikke 4.... å hvis du tror at en bil ikke ruster i en varm garasje, selv om den er vasket tar du grundig feil. Den ruster saktere, men den ruster. Man vil aldri klare å få vekk alt salt under vask.
poenget mitt var vel at dersom bilen står på vinterlagring så kjøres den vel ikke så alt for mye salt?
Slik som man gjør om man kjører på vinter i oslo :P
1999 10th Anniversary 3162/7500
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Varm eller kald garasje??

Post by Kjakan »

En normal kald garasje er vel det beste, siden oppvarmede garasjer sørger for mer rust i hulrom o.l i følge folk med peiling..
Min garasje varierer fra minus 10 til pluss 20 alt etter årstid. På vinteren ligger det ofte store søle/snø-kaker rundt og under bilen, men dette smelter ikke før våren kommer. Hadde jeg hatt varm garasje hadde bilen stått parkert hver natt med store søledammer under seg...
Så forresten nylig en 1976 BMW som har stått lagret i kald garasje i 13 år, og den hadde ikke rustet i det hele tatt.
Uansett om bilen ruster litt i en garasje er det verdt det, framfor å skrape is, måke snø og dogge igjen hele vinteren.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Post Reply