Er du bekymra for "Shortnose".... ?!?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Er du bekymra for "Shortnose".... ?!?

Post by Agility »

Torsdag bestemte vannpumpa mi seg for å si at nok er nok og la en stor dam på garasjegulvet. Alle deler for registerreimbytte lå klare i garasjen, for den ble sist bytta på 105117 Miles for 7 år siden.
Bilen min har nå gått 179837 miles
Image

Etter mye stygge ord og telefoner til endel ekspertise, samt henting av spesialverktøy på jobb, kom endelig register drevet av....

Det satt helt for jæ..., begynte å misstenke at det var en tidligere loctite-reparasjon frempå der, men den kom etter mye jobbing...
Image
Hadde nytt drev, kile og bolt liggende, men jeg hadde jo ikke drømt om at det gamle satt så inn i granskauen..., men som man ser, så er det ikke noe synlig slitasje på spor eller kile her...

Og selve veiva så sånn ut...
Image
Denne short-nose'n har altså rullet nesten 288000 km.....
(Det lille hakket i godset oppe til venstre for veiva, er bare et resultat av litt uheldig verktøybruk da alt satt fast, men har ingen betydning for oljetettinga eller noe...)

Fortsatt god helg...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
perri
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 393
Joined: 16 Aug 2009, 14:18
Medlemsnummer: 858
Location: OSLO
Status: Offline

Re: Er du bekymra for "Shortnose".... ?!?

Post by perri »

Good as new !
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
TraZan
500 RPM
500 RPM
Posts: 80
Joined: 07 Nov 2005, 01:00
Location: OSLO
Status: Offline

Re: Er du bekymra for "Shortnose".... ?!?

Post by TraZan »

Agility wrote:Torsdag bestemte vannpumpa mi seg for å si at nok er nok og la en stor dam på garasjegulvet. Alle deler for registerreimbytte lå klare i garasjen, for den ble sist bytta på 105117 Miles for 7 år siden.
Bilen min har nå gått 179837 miles
Image

Etter mye stygge ord og telefoner til endel ekspertise, samt henting av spesialverktøy på jobb, kom endelig register drevet av....

Det satt helt for jæ..., begynte å misstenke at det var en tidligere loctite-reparasjon frempå der, men den kom etter mye jobbing...
Image
Hadde nytt drev, kile og bolt liggende, men jeg hadde jo ikke drømt om at det gamle satt så inn i granskauen..., men som man ser, så er det ikke noe synlig slitasje på spor eller kile her...

Og selve veiva så sånn ut...
Image
Denne short-nose'n har altså rullet nesten 288000 km.....
(Det lille hakket i godset oppe til venstre for veiva, er bare et resultat av litt uheldig verktøybruk da alt satt fast, men har ingen betydning for oljetettinga eller noe...)

Fortsatt god helg...
Veldig bra. Lurte på om jeg kunne låne tilbake veievholderen, da jeg er klar til å sjekke snart.

TraZan.....................
1990 Miata 1,6
Christian B.P
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 06 Nov 2010, 19:34
Location: Nedre Eiker
Status: Offline

Re: Er du bekymra for "Shortnose".... ?!?

Post by Christian B.P »

er 18år, stort sett ingen peiling på bil, men for noen dager sidne kjørte jeg en mx5 av en kamerat, å det var sykt! :D så nå leiter jeg nettet rundt etter mx 5`er til salgs, å har funnet en, denna: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... Id=1981445 så har spurt litt rundt på forumet om denna, og folk er skeptiske til shortnose. Hva sier du?
User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Er du bekymra for "Shortnose".... ?!?

Post by twr »

Christian B.P wrote:er 18år, stort sett ingen peiling på bil, men for noen dager sidne kjørte jeg en mx5 av en kamerat, å det var sykt! :D så nå leiter jeg nettet rundt etter mx 5`er til salgs, å har funnet en, denna: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... Id=1981445 så har spurt litt rundt på forumet om denna, og folk er skeptiske til shortnose. Hva sier du?
Du er sikker på at dette er en shortnose? Biler som ble produsert seint i '91 er ikke shortnose, min bil f eks er '91 og bignose... Ellers har jeg lest meg til at problemene med veiva på shortnosene begrenser seg til ca 10% av bilene, ser jo på Agility sin at den er helt fin... :)
Last edited by twr on 07 Nov 2010, 23:23, edited 1 time in total.
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
Christian B.P
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 06 Nov 2010, 19:34
Location: Nedre Eiker
Status: Offline

Re: Er du bekymra for "Shortnose".... ?!?

Post by Christian B.P »

twr wrote:
Christian B.P wrote:er 18år, stort sett ingen peiling på bil, men for noen dager sidne kjørte jeg en mx5 av en kamerat, å det var sykt! :D så nå leiter jeg nettet rundt etter mx 5`er til salgs, å har funnet en, denna: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... Id=1981445 så har spurt litt rundt på forumet om denna, og folk er skeptiske til shortnose. Hva sier du?
Du er sikker på at dette er en shortnose? Biler som ble produsert seint i '91 er ikke shortnose, min bil f eks er '91 og longnose... Ellers har jeg lest meg til at problemene med veiva på shortnosene begrenser seg til ca 10% av bilene, ser jo på Agility sin at den er helt fin... :)
Er ikke sikker :P men noen av folka på forumet sa, den, får ta en tlf å høre^^
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Er du bekymra for "Shortnose".... ?!?

Post by LoKi »

Kun 10% av alle som røyker får lungekreft.
Likevel er 90% av alle som får lungekreft røykere.

Tenker dette er litt av samme opplegget, og jeg ville ikke argumentert for å begynne å røyke, siden det er bare 10% sjanse for å få lungekreft ;)
Å kjøpe en bil man VET har en svakhet, samtidig som man vet at den nyere modellen ikke har det, og prisen er ca den samme for begge.. Well, jeg ville ikke gjort det uansett.
Hvor mange på forumet er det som har shortnose og ikke har hatt trøbbel?
Og hvor mange er det som har gjort Locktite-fix?

Jeg vet om minst 2 bare på min tid her som har måttet ta fixen.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Er du bekymra for "Shortnose".... ?!?

Post by 2re »

Jeg vet om mange fler som ikke har hatt problemer med veiva enn som har hatt det. Og jeg kjenner de 3 som har fikset dette de senere åra.

Miata.net laget en uoffisiell statistikk på feilrate. Den sier at ca. kun 10% av bilene med shortnose får problemer med veiva i løpet av levetiden. Det er også verdt å merke seg at 2-5% av de uten shortnose også får problemer med veiva.

LoKi: Skal du følge statistikk-prinsippet ditt kan du like godt selge bilen! Du vet hvor farlig trafikken er, hvorfor da begi seg ut på veien... :wink:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Er du bekymra for "Shortnose".... ?!?

Post by LoKi »

2re wrote:Jeg vet om mange fler som ikke har hatt problemer med veiva enn som har hatt det. Og jeg kjenner de 3 som har fikset dette de senere åra.

Miata.net laget en uoffisiell statistikk på feilrate. Den sier at ca. kun 10% av bilene med shortnose får problemer med veiva i løpet av levetiden. Det er også verdt å merke seg at 2-5% av de uten shortnose også får problemer med veiva.

LoKi: Skal du følge statistikk-prinsippet ditt kan du like godt selge bilen! Du vet hvor farlig trafikken er, hvorfor da begi seg ut på veien... :wink:
Hihi, ja ikke sant :D
I hvert fall hvis du ligger over fartsgrensa.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Er du bekymra for "Shortnose".... ?!?

Post by 2re »

Ikke 100% ufarlig under heller iflg statistikken :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Er du bekymra for "Shortnose".... ?!?

Post by LoKi »

Nettopp, men du kjører ikke over fartsgrensa om du har et valg. *kremt*

Ble ikke en ille metafor faktisk, siden det også koster deg en del penger. Tryggest, sikrest og billigst å kjøre under fartsgrensa! :mrgreen:
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: Er du bekymra for "Shortnose".... ?!?

Post by Hayaku »

Grisekjøring er det tryggeste - Kjører du dobbelt så fort, så er du på veien bare halvparten så lenge. Altså halverer du tidsrommet hvor det kan gå galt :twisted:

Angående nesa: det viktigste er etter det jeg har forstått at det er brukt riktig moment på veivbolten, da den har veldig liten tolleranse for overstramming.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Er du bekymra for "Shortnose".... ?!?

Post by nope-mx5 »

LoKi wrote: Hihi, ja ikke sant :D
I hvert fall hvis du ligger over fartsgrensa.
Eller om man kjører i feil kjørebane ;)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Er du bekymra for "Shortnose".... ?!?

Post by LoKi »

nope-mx5 wrote:
LoKi wrote: Hihi, ja ikke sant :D
I hvert fall hvis du ligger over fartsgrensa.
Eller om man kjører i feil kjørebane ;)

-n
Ekke no stress nå, jeg rekker forbi før det blir et problem! :mrgreen:
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Er du bekymra for "Shortnose".... ?!?

Post by Agility »

Hayaku wrote: Angående nesa: det viktigste er etter det jeg har forstått at det er brukt riktig moment på veivbolten, da den har veldig liten tolleranse for overstramming.
EN dråpe Loctite 243 på bolten og dra til med riktig moment, så er jeg ferdig med det. Forøvrig var regreima og simringen bytta i sept. 2003, så da var altså drevet av sist, ingen loctite var brukt og bolten løsna med akkurat så mye kraft som jeg hadde forestilt meg (selve drevet var jo en annen historie, men heller ingen loctite der, kun gammel olje og rustent kjølevann som hadde fått den til å gro fast...)
Nå er det bare å stille inn momentnøkkelen og dra til igjen. På veien i ettermiddag om jeg ikke har noe uflaks med å sette sammen. Eneste uflaksen så langt var at simringen (som jeg vel strengt tatt ikke hadde behøvd å bytte) ikke passa..., det så jeg jo selvfølgelig ikke før den gamle var røska ut...
Heldigvis hadde de den på hylla hos Mazda Jessheim (114,-). Den første han kom med var akkurat den jeg hadde som var litt for stor (like den som var i pakningssettet mitt), men etter litt finstudering av delekatalogen fant de riktig, så nå er det bare å få sammen bitene...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Post Reply