1.6 vs 1.8

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by Harald »

man vil alltid ha mer.. de som tviholder på at 90hk versjonen går bra nok, er bare litt for stolte til å innrømme at de har kjøpt en altfor treg bil.. sportsbiler skal ikke bli frakjørt av ferielasta mondeo og halvspreke suv'er...

140hk mx, går forresten knapt framover. :P
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by BAE »

Jeg synes en oppgradering fra 1.8 til 4.0 liter gjorde susen :wink:
Men etter en stund kunne man alltid hatt 50 hk mer.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by LoKi »

Vendepunktet for meg var på tur fra trening på Holmlia i vår.
En 19-åring i sin drit slitne BMW 520 e39 holdt meg på motorveien, og jeg hadde ikke klart å passere han om han ikke hadde slakka ned.

Han lo av meg.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by uggla »

Det er jo egentlig hele poenget med en Mx-5 da.

JA, vi blir frakjørt av en diesel Golf oppover Skullerud-dumpa.
men
jeg skulle gjerne sett den Mondeoen/Golfen/[insert common car here] som holder XXX km/t og hard pedal gjennom den lett modifiserte Ring 3
i dagens Ulven-Økern-Sinsen-ombygging.

Det gjør jeg nemlig. Og ler meg like fillete hver gang. :D

Det er forhåndsbestemt at vi er underdogs pga motor, men så får vi heller overaske dem ved å kjøre forbi på yttern.... i en sving....
Fortest mulig rett fram, det er tullete det. Enhver gjøk med pappa's automatgirede BMW kan jo kjøre fort rett fram. Det er'ke kjøring.
Blir litt sånn "tissen min er størst, så da er den sikkert best".

Men det er klart, jeg skulle gjerne hatt flere gamper. Helst i en lineær sugemotor. Men ikke på bekostning av god balanse, veigrep og lett vekt.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by LoKi »

Enig med deg, Uggla. Men det gjør jeg med Coopern også :P
Jeg bare likte ikke situasjonen, og nå skal jeg tråle området for å finne han fyren igjen, og så skal jeg parkere ræva hans mens han ser "Flyin' Miata"- merket forsvinne foran han.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by Hauk »

Lol... ^^ :)

Det finnes to typer mennesker her i verden; De som takler å bli frakjørt av diesel-stasjonsvogner, og de som ikke takler det.
Last edited by Hauk on 30 Sep 2010, 10:09, edited 1 time in total.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by Agility »

LoKi wrote:Enig med deg, Uggla. Men det gjør jeg med Coopern også :P
Jeg bare likte ikke situasjonen, og nå skal jeg tråle området for å finne han fyren igjen, og så skal jeg parkere ræva hans mens han ser "Flyin' Miata"- merket forsvinne foran han.
-Og så blir du stoppa i teknisk kontroll, så må du skru i mange dager og vise bilen og blir sur og... og... og... :wink:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by uggla »

Hmm... tar du med Coopern til Rudskogen i helga?
Så kan vi ta en duell der?

Ellers så må jeg få prøvd den en dag, slik at jeg ikke disser wrongwheeldrive'n uten belegg. :)
Men seriøst; har jo hørt mye bra om Minien så den er nok en gøyal bil. Og BRG er aldri helt feil.
Har du 115 hk eller S-utgave?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by LoKi »

Agility wrote:
LoKi wrote:Enig med deg, Uggla. Men det gjør jeg med Coopern også :P
Jeg bare likte ikke situasjonen, og nå skal jeg tråle området for å finne han fyren igjen, og så skal jeg parkere ræva hans mens han ser "Flyin' Miata"- merket forsvinne foran han.
-Og så blir du stoppa i teknisk kontroll, så må du skru i mange dager og vise bilen og blir sur og... og... og... :wink:
Blir jeg stoppa i teknisk og får beskjed om å fjerne det som er ulovlig, så blir jeg trist. Ikke sur.
Må jeg derimot legitimere at originale deler faktisk ER originale, og bruke masse penger og tid på det, DA blir jeg sur.

Har en vanlig Cooper med 115 hk. Den er sportslig, men HELT MX blir den nok aldri.
Den er dog litt mer komfortabel, og likevel litt fresk, så jeg fant ut at det var et fint kompromiss med fruen :P
Motoren er forresten mye sprekere enn i en MX, og du merker fort at det er mye mer guffe i mellomregisteret og at momentet er høyere. Bilen veier også bare 1080 kg.

Og den kommer ALDRI til å se en bane. :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by EspenAndre »

Harald wrote: sportsbiler skal ikke bli frakjørt av ferielasta mondeo og halvspreke suv'er...
Har kjørt på hytteturer med kolleger og kompiser, også med den gamle 116hk'en min..

blir ofte kommentert at det der er ekte sportsbil,
du ligger rolig og lar andre dra fra på langstrekkene, for så å ta igjen (veldig) raskt i svingene.. :)

de fleste blir mye mer imponert av det, enn å rase fram på langstrekkene..

dog, med gamlebilen ble jeg forbikjørt av SUV'er på strekket
og måtte ligge og stange i baken dems i svingene om ikke jeg husket å la dem kjøre godt fra meg..

Nå med MSM Big E er det ikke noe problem :)
Kjører stort sett fra både her og der
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by Agility »

LoKi wrote: Må jeg derimot legitimere at originale deler faktisk ER originale, og bruke masse penger og tid på det, DA blir jeg sur.
Åkkei, du skal kreditt få for den... :D
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by jallatralla »

Det finnes vel bedre utgangspunkt enn en MX-5 om drømmen er å dra fra en 535d på motorvei.
2001 1.6 NBFL
petterbw
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by petterbw »

nå er det heldigvis ikke sånn at mx5'en får dårligere grep i svinger hvis en putte rlitt mer hester i den. en kan fortsatt kjøre fra i svinger, men med litt mer gamp så slipper en å bli forbikjørt når veien er rett og fin.

mx5 med turbo blir jo som å få både pose og sekk
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by uggla »

nå er det heldigvis ikke sånn at mx5'en får dårligere grep i svinger hvis en putter litt mer hester i den.
Nei for så vidt ikke, men jeg testa MSM'en til AOB og det der turboskyvet kommer ganske kjapt og brutalt.
Absolutt moro men jeg vil jeg helst ha nesa rett frem når det kommer.

Personlig liker jeg veldig godt den lineære kraftkurven i en sugemotor, så jeg hadde vel heller gått for kompressor (om jeg hadde turt..).
Uansett overlading, så krysser man liksom en grense som fører mye annet med seg;
bremser, clutch, diff, dyser, ecu, eksos, kjøling, mapping, etc, etc.
Alt blir liksom litt for avansert. Mer å styre med, mer å stille på, mer å følge opp, flere målere, mer som kan gå gærent.
Jeg er redd den enkle sportsbilfølelsen blir borte.

Men det er klart et ordentlig gjennomført bygg blir bra det, (Harald f.eks) men det koster jo bacon og XXXX arbeidstimer.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
petterbw
Status: Offline

Re: 1.6 vs 1.8

Post by petterbw »

liten kompressor er jo ikke så mye stress det da. kan jo fint putte i hvertfall 0.5 bar på en dønn original 1.6l. må vel ha powercard, men det følger jo med i kittene.

men helt enig i lineær kraftkurve. sånn sett er jo wankel bilene helt overlegne. (tenker da på sugewankel)
Post Reply