Hvordan vil vi ha det på forumet?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by 2re »

Det er ikke til å komme unna at det har vært noen få (tross alt) uoverensstemmelser her på forumet i det siste som har eskalert over i mer personlige motsetninger.

Det sier seg selv at det på et slikt forum vil være en del forskjellige meninger om mangt. De fleste motsetninger synes ofte å starte når nye folk spør om råd; noen svarer, og andre skal inn og etter egen mening korrigere fordi de mener svaret er feil. Altså i beste mening for at trådstarter skal få riktig svar. Men så er noen åpenbart lei enkeltes framtoning og blir provosert av hverandre. Så blir det personlig, og full slåssing i sandkassa. Spadene flyr og grininga starter :wink: Kunne dere bare vært enige om å være uenige og stoppet der! Hvem som er værst er det kanskje ingen som vet, og det er egentlig heller ikke interessant. Strengere redigeringspraksis fra moderatorer tror jeg kunne hjulpet en del (jeg vil gjerne uttrykke min støtte til hovedmoderatorene!). Og en annen innstilling fra samtlige brukere til å ikke godta usakligheter...

Min mening er at brukerne er voksne nok til å takle svarene de får selv, på sin egen måte. Ingen trenger å påta seg rollen å skulle beskytte andre. Det tar da straks form av å være en personlig vendetta. Man har selvfølgelig rett til å si sin saklige mening om temaet på en saklig måte som alle andre. Og der burde grensen gå for alle. Så kan vi heller sitte der og irritere oss. Uten å la det komme på forumet. For forumet er ikke til for sånt, og ingen søker denslags sure oppgulp. Vi søker informasjon om MX-5/Miata og hyggelige opplevelser med den :)

Denne nye tråden er opprettet med ønske om positive og konstruktive tilbakemeldinger på hvordan det skal modereres i framtiden, og hvordan vi ønsker at den generelle tonen på forumet skal være..? Jeg presiserer at kommentarer rundt tidligere hendelser ikke skal tas opp på ny i denne tråden..
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by Banzaibaggen »

Personlig lever jeg etter det gamle ord taket " Har du ikke noe positivt å si, så si ingen ting". Tror mange kunne brukt dette litt flittigere :D.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
petterbw
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by petterbw »

jeg er forsåvidt enig i det som sies, med unntak av at jeg syntes det skal bli litt takhøyde her.
forumer primært et sted for kunnskapsutveksling og det må derfor være hoved fokus, men samtidig er det et sted hvor folk kan møtes og bli kjent med hverandre (i verste fall gifte seg :D )
syntes derfor det skal være lov med litt humor. men selvfølgelig ta det til seg hvis noen ikke ser humoren i det som sies.

syntes også evt krangler kan tas på PM. er ikke alt som trengs å tas på åpent forum.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by Harald »

Om folk kommer med åpenbar vranglære.. slår jeg hardt ned på det.Det må tolereres.. for å blidgjøre folket på forumet her skal jeg gi f*** i å svare på ting jeg faktisk kan. så blir alle happy.. :D

forumet her er største rævslikkingsforumet jeg har vært borti.. kan jo knapt røre seg uten at noen føler seg mobbet på en eller annen måte. gjør hva f*** dere vil med forumet.. slett gjerne alle poster som ikke er absolutt smisking og positive tilbakemeldinger. osv :)

forumet trenger først og fremst litt mer takhøyde :D
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by Fatboy »

Eller så kan man jo ta god tilfart og lempe ut de som insisterer på å skrive som fjortiser godt gjemt bak en dataskjerm.

Det vil få trivselsfaktoren opp :D
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by AOB »

Fatboy wrote: de som insisterer på å skrive som fjortiser godt gjemt bak en dataskjerm.
Ha Ha. Godt skrevet :lol:

Ja. tøff på avstand er best :D
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
perri
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 393
Joined: 16 Aug 2009, 14:18
Medlemsnummer: 858
Location: OSLO
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by perri »

Fatboy wrote:Eller så kan man jo ta god tilfart og lempe ut de som insisterer på å skrive som fjortiser godt gjemt bak en dataskjerm.

Det vil få trivselsfaktoren opp :D
:lol:
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by LoKi »

Av det som blir sagt her, er jeg mest enig med Harald.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by nope-mx5 »

LoKi wrote:Av det som blir sagt her, er jeg mest enig med Harald.
Enig i det.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by LoKi »

Men noen spørsmål i farten:
Er det så grusomt her nå da? Siden man blir redigert og får PM fra en moderator om man er stygg i munnen, så kan dere vel ikke mene at det skal strammes inn mer?
Skal det ikke være lov å være uenig? Skal det ikke være lov å ta feil? Skal det ikke være lov å skrive de ordene som er sensurert?

Hva forsøker vi å oppnå? At alle skal gå på tærne rundt hverandre, trippe rundt og bare snakke om ting som har med bilen å gjøre?
Det er lite poeng i å ha et forum hvor mennesker kommer sammen, når personligheter skal nedtrykkes av regelverk som gjør at ingen kan være seg selv.

Tåler man ikke å omgås andre, bli satt på plass, høre et og annet stygt ord, og kanskje lese en krangel i ny og ne - så er kanskje ikke "sammen med andre mennesker" en plass man bør være.

Just my 2 cents.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by Tonning »

Hva med en avstemning?
-Hardere linje
-Som nå
-Mer takhøyde

Da får man fram flest mulig personers synspunkt, også de som ønsker å være anonyme.

Selvfølgelig som et supplement til saklige innlegg.

Amen for banzai' ord!
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by arildh »

Image
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by webizz »

Gløtt mot Torbjørn Egner:

Man skal ikke plage andre,
man skal være grei og snill,
og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

– Fra Kardemommeloven

My, eller Egners, 2 cents..... :D
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by biXen »

LoKi wrote:Men noen spørsmål i farten:
Er det så grusomt her nå da? Siden man blir redigert og får PM fra en moderator om man er stygg i munnen, så kan dere vel ikke mene at det skal strammes inn mer?
Skal det ikke være lov å være uenig? Skal det ikke være lov å ta feil? Skal det ikke være lov å skrive de ordene som er sensurert?
Det er vel ikke alle som vet alt som skjer hver gang det er en krangel. Men vi moder har stort sett hatt en dialog i alle tilfellene det har vært krangler eller noen har steppa over linjen. Jeg har opplyst 2re litt på pm om hva som har vært min prosess i de sakene det snakkes mest om. Jeg føler ikke for å utbrodere alt.

Jeg er på en måte enig med Harald i at folk er litt hårsåre her til tider, men jeg synes også vi må innse at folk er forskjellige og ikke snakke slik at man terger på seg andre. Det gjelder alle, meg også for all del. Man kan si folk tar feil eller man er uenig på en fin måte.

For meg er også det viktige at folk ikke snakker vekk tråder med tull og vas FØR tråden har blitt besvart ihvertfall. Men generelt skal tull og vas være fritt i "Ikke MX-5 Miata relatert" og ikke i andre fora. Nå er det slik at vi ikke har på langt nær kapasitet til å moderere så mye at vi sletter alt som ikke passer tråden. Så hvis det er løsningen så har man et kapasitetsproblem.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Kjell
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 06 Oct 2009, 21:24
Medlemsnummer: 857
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Re: Hvordan vil vi ha det på forumet?

Post by Kjell »

I fare for å bli kalt en av de hårsåre tar jeg sjansen på en kommentar og betraktning. Vi mennesker er rare, i en lukket setting på tomannshånd kan vi tåle kritikk og kan diskutere friskt men i et åpent forum til alles forlystelse er det ikke alltid like greit. Og spørsmålet er jo om det skal være det. Det er forskjell på en muntlig slengbemerkning på tomannshånd som man lirer av seg i et øyeblikks frustrasjon enn et skriftlig innlegg som blir der og som alle kan lese om og om igjen. Det skriftlige ord er mange ganger sterkere enn det muntlige.

Vi må huske på at dette forumet og klubben er for spesielt interesserte. Vi er en liten gjeng med folk som er engasjert i en metallkasse med 4 hjul og ratt. Noen kjører en søndagstur og koser seg med åpen bil, andre pimper bilen til det ugjenkjennelige, noen har racing som sin største interesse osv. Felles for alle er at vi er glad i den samme kassa. Problemet oppstår når noen tillater seg og si eller mene noe som andre er uenige i. Og som noen da skal hevde sin rett til og kommentere i mer eller mindre kraftige ordelag. Og så skal det liksom være opptil den andre og tåle det.

Engasjement er en farlig ting fordi det involverer følelser. Engasjerte mennesker har en drive og en flow fordi de legger følelsene i det de gjør også i hobbyen sin. Da er det ikke alltid like hyggelig og bli nedsablet fordi noen har en annen oppfatning av hvordan man skal bedrive hobbyen sin. Da risikerer man nettopp og såre andres følelser.

Ja jeg synes vi skal ha takhøyde men den takhøyden bør gå til å respektere og akseptere andres meninger. Jeg synes det er morsomt og lese at noen koser seg med 90Hk mens andre ikke under noen omstendighet vil ha under 150Hk. Ingen av de er vel idioter av den grunn man har bare forskjellige preferanser og koser seg med forskjellige ytterpunkter av hobbyen vår. Ønsker vi et inkluderende forum hvor alle føler seg velkommen bør vi ha et positivt forum hvor vi aksepterer at vi er et mangfold av mennesker i alle aldre og samfunnslag med forskjellige oppfatninger og meninger. Det er ingen menneskerett og såre andre mennesker. Er man i tvil om det man legger ut sårer noen bør man vel heller skrive det om eller ikke legge det ut i det hele tatt.

Banzaibaggen skrev " Har du ikke noe positivt å si, så si ingen ting".
Bixen skriver "Man kan si folk tar feil eller man er uenig på en fin måte"

Begge disse kommentarene oppsummerer på mange måter min mening. Skryt og vær positiv til andre meninger enn dine egne og argumenter positivt og saklig om dine så blir det aldri noe problem.

Kjell
1994 Miata M-Edition (Montego Blue) "Monty" for short
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
Post Reply