Forsikring

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Forsikring

Post by Sevenord »

Nå har du litt andre forutsetninger enn meg, men gjensidige har alltid vært rimeligst for min del - og med god margin. Kan også anbefale deg å melde deg inn i bondelaget. Det koster deg 2-500 i året og jeg tipper du sparer rundt en tusenlapp i tillegg med den rabatten du da får. Jeg er selv medlem bare for å få den rabatten. Eier hverken sau eller høns.
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Forsikring

Post by uggla »

evt. OBOS, LO, DNT eller NAF f.eks.
:)
De aller fleste store organisasjoner har en eller annen avtale med ett eller annet selskap som gir medlemmene 10-15-20% rabatt.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Forsikring

Post by Hauk »

For min del så er det ingen som kan matche postbanken (nevnt av andre her) - og jeg har "testa" å bo flere steder i Oslo-traktene; Sandvika, Hagan, Fjellhamar, Sandaker og Lillestrøm de siste 12 åra. Nå i det siste er det Ås som gjelder.

For å få forsikring i postbanken så kreves det vel at man har nettbank der, hvilket betyr at man er registrert med en bruks-/lønnskonto av noe slag?

Jeg betaler under 6.000 spenn for begge bilene til sammen, Kiaen har full kasko, MX-5en har delkasko. 75% bonus på begge, 16-20K km, 4.000 i egenandel, Ingen førere under 25 år. Husker ikke eksakte tall, men jeg mener Kiaen ligger like over 3.000,- og MX-5en like under 3.000,-.

Jeg er blitt oppringt utallige ganger av forskjellige forsikringsfirmaer (alle de store), som oftest takker jeg nei, men har jeg tid så lar jeg dem prøve seg. Ingen har kunne matche postbanken. Jeg har dog aldri "testa" postbanken som forsikringstager, dvs vært ute for uhell der jeg har hatt skyld og/eller vært tvil. Så for alt jeg vet så er resultatet av den lave premien ræva kundebehandling og generell hardkjør. Forhåpentligvis finner jeg ikke ut av det heller.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
reidunn
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 351
Joined: 27 Jun 2010, 21:48
Medlemsnummer: 871
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Forsikring

Post by reidunn »

Helt klart at jeg betaler alt for mye. Jeg skjønte det! Sparebank1 er ferska som skikkelige blodsugere. 12740.- helt presis. Og jeg betalte 72k for bilen......
I morgen er det en skikkelig ringerunde. Må kanskje gå ned til delkasko.
Jeg tror jo at noen vil nøkle bilen eller skjære i taket, derfor tok jeg full kasko. Men det jeg sparer på full kasko vs delkasko pluss egenandelen på 4000 er jo langt på vei hva alskens reparasjoner vil koste.
Miata 96 m-edition 1,8 (Starlight Blue Mica) NyPettersen
Miata 94 m-edition 1.8 (Montego Blue Mica) Pettersen
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Forsikring

Post by nope-mx5 »

reidunn wrote:Helt klart at jeg betaler alt for mye. Jeg skjønte det! Sparebank1 er ferska som skikkelige blodsugere. 12740.- helt presis. Og jeg betalte 72k for bilen......
I morgen er det en skikkelig ringerunde. Må kanskje gå ned til delkasko.
Jeg tror jo at noen vil nøkle bilen eller skjære i taket, derfor tok jeg full kasko. Men det jeg sparer på full kasko vs delkasko pluss egenandelen på 4000 er jo langt på vei hva alskens reparasjoner vil koste.
Om noen ødelegger taket, så skal det mye til før det lønner seg å ta på forsikringen.
Skal ofte være rimelig mange tusen i skade før det lønner seg, pga. bonustap etc etc.

En annen ting du bør sjekke, er hvor mye du kan spare på evt. å melde deg inn i en fagforening.
Jeg vet at LO har avtale med sparebank1, og da får man jo innbo og en del andre ting med i kontingent til foreningen.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Forsikring

Post by Alex M »

Jeg synes du skal be om 75% bonus når du har kjørt skadefritt så lenge. ( Gjør dette hos alle selskapene du innhenter tilbud fra.)
Det er mulig at forsikringsselskapet KAN nekte deg å overføre bonuser fra tidligere forsikringer når det har gått 2 år, men de står fritt til IKKE å gjøre det.
( Min erfaring er at det avgjør saksbehandleren (selgeren) helt fritt på egenhånd.)

Bonus kan også overføres fra foreldre eller hvis du har disponert bil hos arbeidsgiver.

Minner om at en forsikring generelt er et veddemål mellom deg og forsikringsselskapet om hvem som har best kontroll på dine eiendeler.
( Noen som lurer på hvem som vinner?)

Lykke til.
2012 NC 1,8 Sport Edition
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Forsikring

Post by LoKi »

1993 MX-5 med delkasko, 16.000 km, 50% bonus og parkering i felles garasje.
30 år gammel mann som bor på Vestli, aka Oslos verste ghetto.

5500,- hos Gjensidige.

(Jeg bytta fra IF da de satte opp premien min med 15% når vi gikk fra 2009 til 2010. Hjelper ikke å øke 10% i bonus i året når premien øker 15%.)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Forsikring

Post by Steinar »

Du skal ikke miste bonus selv om du ikke har hatt bil et par år.
Nå er det kanskje ikke rettferdig og sammenligne Trondheim og Oslo, men betaler ca. kr. 27.000 i året. (Derav Mx5'en ca kr 5.500.)
Dette innebefatter 2 biler med full kasko (Max. bonus, 2x12.000 km), hus (Forsikret for 8 mill.), hytte (Forsikret for 2,5 mill), helårs reiseforsikring (Kone + 3 barn) og innbo for 1 mill.
Har If, og er meget fornøyd med de.
Hadde tett kloakk i hagen i vår. Fikk byttet gamle rør, ordnet kloakk +++. Total pris for alt: Ca. kr.45.000. If dekket kr 35.000.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Forsikring

Post by biXen »

Det er ca. 10 innlegg her som sier hva folk betaler i forsikring. Og det er sånn ca. helt ubrukelig alt sammen. Man trenger mer informasjon enn det for å vite hva man BURDE betale. For meg har også Gjensidige alltid vært billigst uansett, men det er såklart forskjell hvor man bor, alder, osv. Så det å si hva man har er faktisk ganske ubrukelig. Likevel er det omtrent 1000 tråder med svære lister med det :lol:
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Forsikring

Post by Hauk »

biXen wrote:Det er ca. 10 innlegg her som sier hva folk betaler i forsikring. Og det er sånn ca. helt ubrukelig alt sammen. Man trenger mer informasjon enn det for å vite hva man BURDE betale. For meg har også Gjensidige alltid vært billigst uansett, men det er såklart forskjell hvor man bor, alder, osv. Så det å si hva man har er faktisk ganske ubrukelig. Likevel er det omtrent 1000 tråder med svære lister med det :lol:
Var du drita i natt? Trådstarter lurte på om hun betalte for mye. Svaret er jo "ja". Forsikring er den bransjen her i Norge med størst bingofaktor så hva man burde betale er vanskelig å si. Men 10 innlegg med variende grad av info tyder på at det er en del lavere - ca. halvparten.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Forsikring

Post by EspenAndre »

Er ikke noe nytt at Sparebank1 er dyre.. Prøvde å få pris der gjennom fagforening, for det skulle liksom hjelpe at "alle" i LO har forsikring der..
for noe sprøyt, det ble mye dyrere, og trakk jeg ut de forsikringene i Vesta som jeg var nødt å ha i Sparebanken (gjennom foreningskontigent)
så ble det også dyrt i Vesta, så det ble gale uansett, kjipt for de som tror LO lager gode avtaler med forsikringselskapet.

Gjensidige har lenge vært billigst for meg og, men etter at man har hus, 2 biler osv. så kan andre konkurrere også.
Det har stor betydning om man har andre ting forsikret, så som hvor man bor osv.
Men 12740,- er jo hinsides.. dog, jeg fikk tilbud om forsikring som var mye dyrere enn det og, for endel år siden..
De prøver i praksis å unngå folk som kunde i sånne tilfeller.
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Forsikring

Post by biXen »

Hauk wrote:
biXen wrote:Det er ca. 10 innlegg her som sier hva folk betaler i forsikring. Og det er sånn ca. helt ubrukelig alt sammen. Man trenger mer informasjon enn det for å vite hva man BURDE betale. For meg har også Gjensidige alltid vært billigst uansett, men det er såklart forskjell hvor man bor, alder, osv. Så det å si hva man har er faktisk ganske ubrukelig. Likevel er det omtrent 1000 tråder med svære lister med det :lol:
Var du drita i natt? Trådstarter lurte på om hun betalte for mye. Svaret er jo "ja". Forsikring er den bransjen her i Norge med størst bingofaktor så hva man burde betale er vanskelig å si. Men 10 innlegg med variende grad av info tyder på at det er en del lavere - ca. halvparten.
Poenget er vel at du ikke vet HVORFOR hun betaler 12000. Såklart bør man uansett sjekke andre plasser, og det ER dyrt. Men det er da heller ikke poenget mitt...
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
reidunn
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 351
Joined: 27 Jun 2010, 21:48
Medlemsnummer: 871
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Forsikring

Post by reidunn »

Dette var veldig nyttig.
Det var ikke mye jeg fikk ringt på dagtid på fredag, men resultatet av etpar telefoner til forsikringsselskaper, pluss telefon til Sparebank1 for å si opp resulterte i at Sparebank1 kom med et nytt tilbud.
11000 totalt for bil (delkasko, 3000 egenandel, 50% bonus, 12000 km) 2 hunder a 2100.- og reiseforsikring med topp for min datter og meg. Da er jo bilen nedi ca 6000.
Selskapene måker vel på prisen sånn i utgangspunktet og håper at de mest dustete ikke reagerer.
Jeg har utrolig god erfaring med Sparebank1 når det gjelder skadeoppgjør, så jeg regner med at jeg kanskje fortsetter der.
Takk for hjelpen :D
Miata 96 m-edition 1,8 (Starlight Blue Mica) NyPettersen
Miata 94 m-edition 1.8 (Montego Blue Mica) Pettersen
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Forsikring

Post by jallatralla »

reidunn wrote:Dette var veldig nyttig.
Det var ikke mye jeg fikk ringt på dagtid på fredag, men resultatet av etpar telefoner til forsikringsselskaper, pluss telefon til Sparebank1 for å si opp resulterte i at Sparebank1 kom med et nytt tilbud.
11000 totalt for bil (delkasko, 3000 egenandel, 50% bonus, 12000 km) 2 hunder a 2100.- og reiseforsikring med topp for min datter og meg. Da er jo bilen nedi ca 6000.
Selskapene måker vel på prisen sånn i utgangspunktet og håper at de mest dustete ikke reagerer.
Jeg har utrolig god erfaring med Sparebank1 når det gjelder skadeoppgjør, så jeg regner med at jeg kanskje fortsetter der.
Takk for hjelpen :D
Det ofte slik at man må si opp avtaler eller true med å si opp avtaler for å få bedre tilbud i dag.

Synes det er litt trist selv i grunn. Før ble man jo belønnet for trofasthet i banker og hos forsikringsselskap, men de siste tiårene har de vel gått markedsskolen og funnet ut at trofaste folk trenger ikke påskjønnes...de henger jo rundt uansett...så det er de som kriger på pris som får de beste tilbudene.
2001 1.6 NBFL
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Forsikring

Post by Kjakan »

Hauk wrote:For å få forsikring i postbanken så kreves det vel at man har nettbank der, hvilket betyr at man er registrert med en bruks-/lønnskonto av noe slag?
Jeg betaler under 6.000 spenn for begge bilene til sammen, Kiaen har full kasko, MX-5en har delkasko. 75% bonus på begge, 16-20K km, 4.000 i egenandel, Ingen førere under 25 år. Husker ikke eksakte tall, men jeg mener Kiaen ligger like over 3.000,- og MX-5en like under 3.000,-.
Jeg er blitt oppringt utallige ganger av forskjellige forsikringsfirmaer (alle de store), som oftest takker jeg nei, men har jeg tid så lar jeg dem prøve seg. Ingen har kunne matche postbanken. Jeg har dog aldri "testa" postbanken som forsikringstager, dvs vært ute for uhell der jeg har hatt skyld og/eller vært tvil. Så for alt jeg vet så er resultatet av den lave premien ræva kundebehandling og generell hardkjør. Forhåpentligvis finner jeg ikke ut av det heller.
Postbanken er ganske rimelige ja, men krever lønnskonto/nettbank.
Dog må jeg si at du betalte ekstremt lite for en såpass ny bil som Kiaen! Jeg betalte 8400 på merca med 25k km og 75%, men måtte opp på fri km og betaler nå ca 12000...Byttet til If fra postbanken for noen år siden siden de var billigere når jeg hadde M5. Du har et meget godt poeng angående skadeerstatning, kan gå på en smell der muligens. Jeg fikk aldri forsikringspapirer/bevis fra dem selv om jeg hadde biler m.m (i en periode 3 biler samtidig) der i over tre år
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Post Reply