Hva har vi lært i dag??

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Hva har vi lært i dag??

Post by DanielHovdahl »

Jeg har lært at, når man venter på noe godt venter man ikke forgjeves... Håper jeg.
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hva har vi lært i dag??

Post by LoKi »

Hauk wrote:
LoKi wrote:Unnskyld om jeg nevner det, men det ser litt trangt ut. Har du så dårlig plass som det ser ut til? :P
Din frekke f...! :)

Neida. Vidvinkel (*) samt fullt pådrag i høyresving (lener meg til høyre). Shiftlighten oppå dashen lyser i den første grønne LEDen, så da er jeg et sted mellom 4.000 og 4.500 RPM.

(*) Kameraet henger i veltebøyla, men det ser jo ut som at det er to meter frem til frontruta.

Her er et av de andre - idling i depot, så da sitter jeg i "ro".
Bedre det ja.

Det at du må lene deg i svingene, og at du faktisk jobber med kroppen din i stedet for å svinge.. Well.. Har du vurdert bøttestoler? ;)
Hadde jeg vært deg, så hadde jeg brukt 200 kr på å kjøpe noen brukte skinner til bilen, og 1799,- på en Sparco Sprint V. Det er 4 skruer for montering, og 4 skruer for demontering på autoslalom.
Jeg vil faktisk sette penger på at du tjener inn 0.5-1 sekund når du blir vant til stolene. (Dette gjelder IKKE fra første tur, for du må virkelig lære deg å lese bilen på en annen måte).
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hva har vi lært i dag??

Post by LoKi »

Hauk wrote:
LoKi wrote:Unnskyld om jeg nevner det, men det ser litt trangt ut. Har du så dårlig plass som det ser ut til? :P
Din frekke f...! :)

Neida. Vidvinkel (*) samt fullt pådrag i høyresving (lener meg til høyre). Shiftlighten oppå dashen lyser i den første grønne LEDen, så da er jeg et sted mellom 4.000 og 4.500 RPM.

(*) Kameraet henger i veltebøyla, men det ser jo ut som at det er to meter frem til frontruta.

Her er et av de andre - idling i depot, så da sitter jeg i "ro".
Bedre det ja.

Det at du må lene deg i svingene, og at du faktisk jobber med kroppen din i stedet for å svinge.. Well.. Har du vurdert bøttestoler? ;)
Hadde jeg vært deg, så hadde jeg brukt 200 kr på å kjøpe noen brukte skinner til bilen, og 1799,- på en Sparco Sprint V. Det er 4 skruer for montering, og 4 skruer for demontering på autoslalom.
Jeg vil faktisk sette penger på at du tjener inn 0.5-1 sekund når du blir vant til stolene. (Dette gjelder IKKE fra første tur, for du må virkelig lære deg å lese bilen på en annen måte).
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Hva har vi lært i dag??

Post by Pelle »

Jon, Jon,... hvor er hanskene ? :shock:

Loki:
Hvor vanskelig kan det være å lese et 14-tall da :oops:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hva har vi lært i dag??

Post by Hauk »

LoKi wrote:Det at du må lene deg i svingene, og at du faktisk jobber med kroppen din i stedet for å svinge.. Well.. Har du vurdert bøttestoler? ;)
Som du ser så er jeg ikke på vei ut i grøfta, så det går faktisk å svinge samtidig som jeg lener meg over. ;)

Det er lenge siden jeg satte i gang et prosjekt med nye stoler, men ting tar tid.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hva har vi lært i dag??

Post by LoKi »

Hauk wrote:
LoKi wrote:Det at du må lene deg i svingene, og at du faktisk jobber med kroppen din i stedet for å svinge.. Well.. Har du vurdert bøttestoler? ;)
Som du ser så er jeg ikke på vei ut i grøfta, så det går faktisk å svinge samtidig som jeg lener meg over. ;)

Det er lenge siden jeg satte i gang et prosjekt med nye stoler, men ting tar tid.
Haha, jeg hadde LITT promille når jeg skreiv den setninga, så den kom ut litt feil. "At du må legge deler av fokusen på å lene deg og/eller holde deg fast i forbindelse med sideveis G er ganske kjipt, og grunnen til at jeg valgte å gå over til bøtteseter. Har du vurdert det samme?"
Den treffer litt bedre :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hva har vi lært i dag??

Post by Hauk »

Jeg har i dag lært hvor lite man egentlig får igjen for 7.800 riksdaler sørover på E6en. Bortsett fra to fine prikker og god-feelingen over at man har spytta inn litt i statskassa...

Også er det egentlig ikke så bra plass i baksetet på en V70 som folk skal ha det til.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Re: Hva har vi lært i dag??

Post by Fatboy »

Hmmm, plutselig ble ikke mine 1600,- så ille allikevel :D

Men, jeg har vel heller ikke lært noe av det.
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Hva har vi lært i dag??

Post by 2re »

Hauk wrote:Jeg har i dag lært hvor lite man egentlig får igjen for 7.800 riksdaler sørover på E6en. Bortsett fra to fine prikker og god-feelingen over at man har spytta inn litt i statskassa...

Også er det egentlig ikke så bra plass i baksetet på en V70 som folk skal ha det til.
Da har du herved forhåndsbetalt sykehjemsplass inkl servering av rødvin 8) :wink:

Tør jeg spørre om avviket mellom din og statens anbefalte hastighetsbegrensing? Og hvor du ble målt? For oss andre som trafikkerer samme distanse... :wink:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hva har vi lært i dag??

Post by Hauk »

2re wrote:Tør jeg spørre om avviket mellom din og statens anbefalte hastighetsbegrensing? Og hvor du ble målt? For oss andre som trafikkerer samme distanse... :wink:
Sørover på E6 nedover i Nausttvett-tunnelen (den nye like før Tusenfryd). Sivilsnut målte snittfart over 1 km (lite synes jeg) akkurat i det jeg passerte et sms-tekstende dophue som hadde blokkert trafikken siden Mortensrud. Tullingen hadde kjørt vinglete og i random fart mellom 70 og 100 hele veien. I det han endelig legger seg ut til høyre gir han på til 115-ish km/t. Ikke fan, tenker jeg og nok de 2 andre bilene som lå bak og stanget foran meg. Kiaen er jo etpar hakk over Passat og V70 på verstingskalaen, så jeg skjønner godt at jeg ble valgt ut.

122 km/t i 90-sone. Det var sånn ca 10 km/t mer enn planlagt. 4 unna å miste lappen.

Han ville ha meg til å stoppe inne i tunnelen, i ei nødlomme i oppoverbakken. Aldri i verden, jeg senka farta litt, lå i høyrefila og fortsatte til jeg kom ut til Tusenfryd og parkerte på en vegskulder der. Han ble nok litt hissig for sirenene kom på på slutten, og var noe amper da jeg rulla ned vinduet. Han starta med å vise legg og noe ala "Du passerte to nødlommer i tunnelen!!1". "Sorry, det er ikke en option. Jeg får heller ta konsekvensene". Og det ble ikke noe mer prat om det.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Hva har vi lært i dag??

Post by jallatralla »

Denne lærte jeg ikke i dag, men det var en bra lærepenge (der det heldigvis gikk bra) som er aktuell i vintermørket...kjører du på at det ikke er billlys rundt svingen som tegn på at det ikke kommer bil, så husk at biler på tvers eller i sladd ikke nødvendigvis er så veldig synlige på denne måten.
2001 1.6 NBFL
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Hva har vi lært i dag??

Post by Harald »

i dag har jeg lært at det er en bra practical joke å sette faxen på jobben til å sende et dokument til en kompis sin mob.. med maximalt antall forsøk, og 30 min mellom hvert forsøk . og så dra hjem for helga :)
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hva har vi lært i dag??

Post by LoKi »

Hahahahah, den er ufin, Harald.
Glad jeg enda bare er en bekjent/kompis/kunde :P

Kompis av meg viderekobla til en annen kompis, og sende sms til alle han kjente om å ringe han.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Hva har vi lært i dag??

Post by DanielHovdahl »

I dag har jeg lært at det er FORBANNA kaldt ute på østlandet for tia.

Takk for meg.
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Hva har vi lært i dag??

Post by DrHolm »

DanielHovdahl wrote:I dag har jeg lært at det er FORBANNA kaldt ute på østlandet for tia.

Takk for meg.
Å? Varmere strøk neste??

Har lært at gode venner er verdt å ta vare på, og at en øl kommer sjeldent aleine... ;)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Post Reply