Page 13 of 20

Posted: 25 May 2011, 21:19
by OleK
Et bilde som viser bilen noen dager etter at nye fjærer har satt seg
Image

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 25 May 2011, 21:23
by Tonny_B
Ser veldig bra ut :) Eneste du manlger nå, er OEM leppa (Synes jeg)

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 28 May 2011, 11:15
by OleK
Hadde sikkert vært ok med ei leppe, men jeg må nå prioritere alt det andre jeg har kjøpt til bilen :)

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 28 May 2011, 20:00
by anton.g
Meget pent.. :D
Er for høye i utgangspunktet, avstand mellom skjerm og hjul, ser meget bra ut på din nå.
Merker vel en del på kjøreegenskaper også, når du har kjørt med tidenes værste oppsett av fjærer/dempere.

Anbefaler deg en 4-hjulskontroll med 3-D apparat, så du får det oppsettet du og bilen fortjener.

Kjenner faktisk en som kan være behjelpelig, på en "svart" helgedag..... :wink: 8)

anser

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 28 May 2011, 22:29
by OleK
Kjenner forskjell på bilen ja :D
Jeg får vel ta kontakt med han kjenningen din for en 4-hjulskontroll i nær fremtid..... :wink:
Må bytte noen juster-bolter i bakstilling først....

Posted: 29 May 2011, 23:39
by OleK
Satte inn blå ledlys i instrumentene idag, ble godt synlig i skumringen.

Ledlys
Image

Posted: 04 Jun 2011, 22:11
by OleK
Gjort noen småting med bilen igjen. Byttet dynamoreima, sleit noe med strammemekanismen som ikke ville løsne.
Men den måtte gi seg for overmakta.
La merke til at det begynnte å krympe væske i clutchbeholderen. Viste seg at det var lekkasje i slavesylinderen. Hadde heldigvis delene for overhaling liggende. Demonterte også hovedsylinderen og sjekket den. Den var helt tørr og ble bare rengjort og skyllet gjennom med bremsevæske.

Repsett for slavesylinder
Image

Ferdig sammensatt slavesylinder
Image

Clutchen føltes mye bedre etter dette, og den gikk lettere i gir ved kald motor. :D

Byttet bensinfilter i samme slengen, vil helst ikke gjøre det når sommerturen pågår.....
Så i alle fall ut som det var lenge siden sist det ble byttet.

Godt brukt filter
Image

Nytt filter
Image

Kjekt med bukker når man må under bilen
Image

Hadde noen dråper olje hengende under diffen, så jeg byttet pluggene for oljen med nye pluss pakninger.

Nye plugger
Image

Siden det forhåpenligvis blir 4-hjulskontroll snart, byttet jeg også eksenterboltene i bakstillingen.

Gamle rustne bolter
Image

Nå begynner bilen å bli klar til sommerturen :D Må vel prøve å bytte olje på girboksen også før avgang.

Posted: 09 Jun 2011, 23:04
by OleK
Har tatt en grundig regjøring i bagasjerommet, her var det mye skitt. Måtte bruke flere typer vaskemidler for å få det rent nok. Åpnet alle gummiplugger o.l. for å spyle det rent etterpå. Ble gulle rent nå :D
Var litt rustangrep på bunnplatene, så de fikk seg en omgang med rustbehandling og lakking. Limte sammen det hele med Sikaflex. Tettet med samme stoff også ved frankensteinboltene.

Rent bagasjerom
Image

Posted: 11 Jun 2011, 23:23
by OleK
På tide med litt vedlikehold på girkasse også. Sjekke olje i tårnet og bytte på selve kassa. I tårnet var det ikke noe olje :shock: så det var det bare å fylle opp. Ble endel lettere giring når det var olje her ja.

Tomt
Image

Bytte av olje på girkassen var noe ***** prakk, påfyllingspluggen satt så fast at jeg var helt på nippet til å gi opp, da den plutselig ga seg for en rørtang. Det er ikke enkelt å fylle olje når man har verksted på parkeringsplassen. Brukte en slange med trakt, tredd gjennom i hullet for girspaken og inn i kassa. Fyllte 2 liter halvsyntetisk 75W-90

Fylling av olje
Image
Image

Med det samme man er av med midtkonsollen, fikset jeg blått LED lys i klokka også

Klokke
Image

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 11 Jun 2011, 23:51
by gelerium
Dette ser veldig bra ut! Lodder du på vanlige deoder eller er det noe pærer du bruker?

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 12 Jun 2011, 00:12
by OleK
Bruker disse Ledpærene, kjøpt på Ebay. De 4 store (T10) er det bare å bytte ut bak instrumentene, huske polaritet.
Den minste (T5) er i klokka, og her har jeg loddet ledningene rett på, og modifisert feste av den litt.
Jeg har også testet litt med vanlige 5mm LED, og det funker det også. Planen er å få samme lys bak hendlene til varmeapparatet og noen brytere.

Image

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 12 Jun 2011, 20:21
by fa10
veldig lekkert med blå "interiør" lys.

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 13 Jun 2011, 21:31
by OleK
Ja, ble veldig fornøyd med dette jeg også, ble veldig ok å se på i mørke uten å være forstyrrende. :D

Posted: 13 Jun 2011, 21:42
by Rudolf
Jeg forstår det slik at du har beholdt de originale instrumentskivene som har en innstøpt grønn film ?
De funker svært dårlig med f.eks. røde lyspærer (de fortsette å være grønne :roll: ).

Men det ser jo ut til at de funker utmerket med blått lys.
Dette har sikkert med fargeteori å gjøre (komplementærfarger og sånnt ....)

Erik

Posted: 13 Jun 2011, 21:51
by OleK
Siden det pøser ned her i helga, kan jeg likegodt gjøre noe innearbeid. Fortsatte derfor med å gjøre instrumenter og brytere med lys blåe. Montere vanlige lysdioder med formotstand i brytere for dimming av lys i dashbordet og bryter nødblink/vippelykter. I nødblink/vippelykt bryteren er det så trangt at jeg må slipe ned diodene så mye som mulig, må også skjære vekk litt av kretskortet. Skal være 2 dioder i denne.
Lodder fast diodene og motstand der hvor orginalpærene satt, de varer jo "evig".

Diode og motstand klar til montering
Image

Ferdig loddet bryter for dimming av lys
Image

Nødblink/vippelykt brytere
Image

Dimbryter
Image