OleK's 1991 Mariner Blue NA

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by Pelle »

Jeg beundrer kreative folk :D
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by glaibilenmin »

meget bra og kreatift:)
anbefaler bare å bytte til ei sann blank pære so blinker orange:)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by OleK »

Da har det kommet pakke fra MX5-parts igjen, begynner å bli en vane dette nå. Blanke sidereflexer denne gangen.

Sidereflexer
Image

Ferdig montert
Image

Ryddet vekk noen gamle ledninger under panseret som ikke var i bruk. Skal snart koble litt releer og lys selv, så da kan det være greit å fjerne unødvendig ledningsrot.

Gammelt ledningsrot
Image

Har begynt såvidt på jobben med å ordne lyset for slik at jeg får blinklys i yttre kammer, og kjøre/parklys i det store. Velger å tegne mitt eget skjema på dette, lettere å forstå det da. Kobling av releene (3 stk) gjøres ferdig før de monteres i bilen.

Kobling av rele
Image
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by OleK »

Ny pakke med deler fra MX5-Parts ankommet, denne gangen deksel under motor og innløpet i fronten.
Mangler nå bare monteringskitet til dette. Skal komme en av de nærmeste dagene. Kjøre uten for tiden, uten å merke noe spesiellt pga det.

Deksel og innløp
Image

Har lakkert noen småting under panseret som ikke var så pene å se på. Lakkerte de sølv istedenfor svart.
Tenkte å gjøre det samme på de svarte plastdekslene på vippelyktene.

Grunnet
Image

Ferdig lakkert og montert
Image


Har bestilt ny skinntrekk hos The Cartrimmers. Valgte sort skinn med senterdelen i tan, og Miata-logoen innsydd i ryggen. Er veldig spent på hvordan dette blir. :D Får dem trolig en gang i midten av august.

Petterbw var innom igår og hentet en kjølevifte, ble mye MX5-prat, han kjørte ikke mx5 da :(

Sommertur :D
Siden jeg ikke fikk til å være med på sommerturen i år, får jeg lage min egen sommertur. Turen starter i Stjørdal ca 24 - 25 juli, og går til Stavanger og tilbake igjen. Målet er å kjøre mest mulig på svingete veier og være turist samtidig. Den foreløpige ruta blir ca sånn: Stjørdal - Trondheim - Oppdal - Dombås - Otta - Geiranger - Strynefjellet - Stryn - Olden - Førde - Balestrand - Leikanger - Sogndal - Kaupanger - Lærdal - Voss - Nordheimsund - Jondalen - Odda - Horda - Haukeliseter - Hovden - Valle - Nomeland - Suleskarsveien - Stavanger. Dette er sånn ca slik det er planlagt, men det er ikke helt fastlåst. Satser på å bruke 3 dager på turen nedover. Første overnatting i Geiranger-området og andre overnatting i Odda/Hardanger-området. Blir nok en del stopp for fotografering ol.
Blir noen dager i Stavanger, har slekt der. Returen blir nok litt kortere, men er ikke fastlagt enda. Skal selvfølgelig kjøre MX5 :D Så da håper jeg på at solguden slår til for fullt, slik at taket kan være nede mest mulig.
Last edited by OleK on 18 Jul 2010, 11:24, edited 1 time in total.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by jallatralla »

Bra rute du har lagt inn der, mye bra MX5 vei! :)

Om du først er rundt Geiranger og skal kjøre over mot Strynefjellet, så ta med litt småpeng i mynt og ta turen opp på Dalsnibba; bratt opp, langt ned, mange svinger - brei grusvei...mycket moro med MX5. :)
2001 1.6 NBFL
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by OleK »

Dalsnibba skal selvfølgelig være med, var der en gang på mc, veldig flott
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by Ove N »

Fin bil..
Du får gi lyd fra deg når du freser over suleskarveien da.. da nærmer du deg Ålgård så Sandnes..
Mye som skjer i Sandnes/Stavanger i Juli :idea: (også er det ett par tre MX5er her da :mrgreen: )
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by OleK »

Ove N wrote:Fin bil..
Du får gi lyd fra deg når du freser over suleskarveien da.. da nærmer du deg Ålgård så Sandnes..
Mye som skjer i Sandnes/Stavanger i Juli :idea: (også er det ett par tre MX5er her da :mrgreen: )
Jepp, det kan jeg gjøre, Sandnes er min fødeby, bodde der til jeg var ca 5år. :D
Jeg kommer til å holde hus på Hundvåg hos min bror, blir vel ca en uke, hadde vært morro med et mx5-treff ja.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by OleK »

Hadde litt problemer med dårlig kontakt i tenningslåsen, vindusviskerne og kjøleviften ville ikke gå.
Ved å rikke litt frem og tilbake på tenningsnøkkelen kom de igang igjen. Men slik kan man ikke ha det, demonterte derfor den elektriske delen av tenningslåsen og rengjorde alle delene. Var nok litt sliten og burde ha vært byttet med en ny. Etter rengjøring og sliping med fint smergelpapir strekkte jeg noen av de små fjærene som sørger for at det er god nok kontakt mellom kontaktpunktene. Ble som ny, nå er alt i orden. :D

Kontakter før regjøring og sliping
Image

Etter rengjøring
Image


Gjort ferdig monteringen nye kjørelys og flytte blinklys. Koblet alt etter eget skjema slik at lysene skal være lovlige. Kjørelys skal slukke når hovedlys tennes. Samtidig får jeg fjernet de kjørelysene som står i haikjeften. Kjørelys og parklys er i samme kammer men kjørelyset er på 21w og parklyset på 5w. Dette veksler automatisk fra parklys til kjørelys når tenningen er på og motsatt. Når hovedlysene tennes slukkes kjørelyset. Dette skjer ved hjelp av 3 stk releer.

Kobling av lys
Image

Releene
Image

Nye lykter
Image

Sånn ble det
Image
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by 2re »

Nais! :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by OleK »

Da har bilen kjørt 147979 miles (236766 km). Byttet olje og oljefilter, Biltema halvsyntetisk 10W-40.
Byttet også til NGK plugger med det samme, viste seg at det var noen rariteter av plugger som sto i, Bosch med 4 elektroder.
Lakkerte plastdekslene for hovedlyktene i sølv, da disse var stripete og skjoldete. Brukte felglakk fra Biltema.

Lakkering
Image

Ferdig lakkert og montert
Image


Har fått noen forespørsler om koblingsskjema for kjøre/parklysene mine, så her er det. Etter å ha brukt dette i noen dager nå, kan jeg si at det funker helt utmerket.

Koblingskjema
Image
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by OleK »

Min sommertur

Da er sommerturen min godt igang. Var meningen jeg skulle reise alene, men bror min i Stavanger tok fly oppover for å bli med på turen ned til Stavanger i MX5.

Lørdag 24.7.10
Stjørdal - Trondheim - Oppdal - Dombås - Otta - Geiranger. Kjørte opp på Dalsnibba og Ørnesvingene. Knuten ble også kjørt. Overnatting på Union hotel.

Søndag 25.7.10
Geiranger - Grotli - Gamle Strynefjellsveien - Stryn - Olden - Førde - Balestrand - Leikanger - Sogndal - Kaupanger - Lærdal - Voss. Ovenatting på Fleichers hotel.

Mandag 26.7.10
Voss - Nordheimsund - Jondalen - Odda - Horda - Haukeliseter - Hovden - Valle - Nomeland - Suleskarsveien - Stavanger.

Ble ca 140 mil på smale og svingete veier. Bilen fungerte utmerket. Brukte ca 0,64 l/mil. Hadde ikke en dråpe regn på turen nedover, så vi kjørte med taket nedslått nesten hele tiden :D

Drivdalen
Image

En liten pause
Image

På Dalsnibba
Image

På Dalsnibba
Image

Utsikt fra Dalsnibba, veien ned til Geiranger
Image

Veien ned fra Dalsnibba
Image

På vei ned til Geiranger
Image

Utsiktspunktet ved Ørnesvingen
Image

Flydalsjuvet
Image

Ved Gamle Strynefjellsveien
Image

Ved Gamle Strynefjellsveien
Image

Ved Gamle Strynefjellsveien
Image

Ove N. kom og møtte oss på Ålgård :D
Image
Last edited by OleK on 30 Jul 2010, 23:53, edited 1 time in total.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by EatonMiata »

Fin bil som tydligvis har "vært heldig med sin eier!" Chaparall felgene er utrolig lik mine Panasport og kler selvfølgelig bilen veldig godt!

Likte også løsningen med kjøre/blinklys, har tenkt samme løsningen selv men har skrekk for alt elektrisk! Hvor kjøpte du de klare lanmpene - og - var hull til den lille pæren ytterst ferdig borret?
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by OleK »

Ja, de felgene er jeg veldig fornøyd med :D er prikken over i'en. Panasport-felgene dine ser jo kliss lik Chaparrallene mine, er de produsert på samme fabrikk tro?

Lyktene ble kjøpt hos MX5 parts, hullet i det ytterste kammeret måtte jeg lage selv. Borret først forsiktig med en tynn bor rundt kanten av det som skulle bli det ferdige hullet. Etterpå slipte jeg hullet til rett diameter med en dremel. Det elektriske er ikke noe å være redd for, ta deg god tid og du vil oppdage at det ikke er så vanskelig. :D
Last edited by OleK on 11 Aug 2010, 22:46, edited 2 times in total.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by OleK »

Fikk invitasjon av Ove N, til mekking og kaffedrikking i garasjen hans. Var ikke tung og be, dro ut til Sandnes samme dag. Ble mye MX5 prat og en del skruing. Hjalp til med å montere hans stereo på samme måte som jeg nettopp gjorde på min egen. Fikk også noen deler av Ove som enten manglet eller var dårlige på min bil. Batterideksel, gummilokk på lyktemotor og liten varseltrekant. Takker så meget for disse Ove! :D
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
Post Reply