shining av manifold

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

shining av manifold

Post by KristianV »

tok av turbokittet fordi jeg snart skal på kontroll..
men ser at manifoilen, elbowen å eksoshuset på turbon bynner å bli rimelig stygg i overflaten.
Er det noen som har peilining på hvordan det er vanlig å behandle dette?
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Re: shining av manifold

Post by KristianV »

spørsmålet er også, hvor varm blir manifold/eksoshuset på turbo?
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: shining av manifold

Post by glaibilenmin »

VARMT:)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Re: shining av manifold

Post by KristianV »

800-900 grader er vell realistisk, men mer en det blir det vell ikke? eller?

fant denne da som skal tåle 980 grader
http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=213
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: shining av manifold

Post by glaibilenmin »

Har sett turbohus hvitgløde:) og det e rundt om 1200 grader
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: shining av manifold

Post by Stehu »

tror de fleste turboer er bare laget for 1000*c. Regner med Harald kan utdype dette! Er temperaturen så høy får bilen for lite bensin. Mer bensin = mer kjøling!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: shining av manifold

Post by nope-mx5 »

Pulverlakkering bør vel funke skulle jeg tro?

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: shining av manifold

Post by Steinar »

Som metallurg, og har litt peiling på temperaturer:
Hvitglødende betyr en temperatur på over 2500-3000 C, en temperatur på over 1000-1100 er døden for en turbo.
Fargeskala: 550 C er mørkerødt, man vil kun se det i et mørkt rom.
Orange: Temp nærmer seg 800-900 C.
Gul farge: over 1100-1200 C.
Har sett selv at turboen på Volvoen har glødet i mørket.
Husk at det er eksosdelen av turboen som blir så varm, "kompressordelen" av turboen er mye kaldere.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Re: shining av manifold

Post by KristianV »

Planen var vell bare å enklest mulig få litt bedre finish på greiene, å ikke den rust fargen som blir.
Men vist den manifold lakken som tåler 980 grader funker, så er jo det en enkel måte da
siden den kan pensles rett på etter skikkelig rengjøring!
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: shining av manifold

Post by Harald »

jeg måler oppunder 900grader i inngangen av turboen, dette er temp som holder seg ganske konstant under grisekjøring på bane..Ettter et 20 min pass på banen, kan man se turboen og grenrør gløde etter man har parkert bilen i depoet. selv etter en nedkjølingsrunde. men selv cruising på motorvei blir fort 600grader.. personlig hadde jeg nok droppet å lakke osv på grenrøret. når/hvis det begynner å flasse av osv, så blir det nesten styggere enn å ha jevn brun farge på delene..
ser man 1100grader inn i turboen, er varmen på manifolden siste problemet. tennplugger, stempler, og selve turbinen i turboen, liker IKKE dette.. Har testet å ha godt over 1000grader eksostemp pga bensintrykk som delvis forsvant. Bilen gikk super leant stemplene tryna, og keramikken på plugga sprakk + at alle pluggene var helt hvite :D
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: shining av manifold

Post by Harald »

nope-mx5 wrote:Pulverlakkering bør vel funke skulle jeg tro?

-n

nei..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Dtomaso
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 285
Joined: 01 Oct 2009, 22:48
Location: Stord
Status: Offline

Re: shining av manifold

Post by Dtomaso »

ka med varmebestandig eksosband eller ka det no hetter, tåler jo 1100 grader det de har på biltema og 1700 grader i kort tid:) koster 299 for ein 15 meter rull på biltema

surre det rundt og voila 2 fluer i en smekk, lavere motorromstemp og dekka rust :)

tok det på grenrør og downpipe på min igår, såg rimelig mykje bedre ut enn rust :)
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Re: shining av manifold

Post by KristianV »

eksosband er ikke så dumt nei, tenkte ikke over at de hadde det på biltema..
har o bare sett grisedyre typer før!
Tror nokk jeg sattser på det jeg, enkelt å greit :wink:
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: shining av manifold

Post by Harald »

bare husk å montere eksosbandasjen våt.. mye lettere å få bra resultat.. og BRUK gummihansker.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Re: shining av manifold

Post by KristianV »

Harald wrote:bare husk å montere eksosbandasjen våt.. mye lettere å få bra resultat.. og BRUK gummihansker.
Okay, skaffa eksosbånd fra biltema no så får prøve meg i helga tror jeg!
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
Post Reply