Hjemmenettverk

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Hjemmenettverk

Post by TraCkinG »

Siden dette er off-topic, så forsøker jeg meg her med et spm angående oppbygging av nettverk i hjemmet.

Planen min er å bygge ett hjemmenettverk som skal fungere mot en mac i andre etasje, samt en wii og etterhvert en ps3 i stuen...

Mac´n skal kunne streame div. musikk osv til ps3..

Mitt internettabb. er gjennom Canal Digital, så jeg har fått deres Thomson ruter nå. Mine spørsmål går ut på hva mer jeg trenger, samt hvordan jeg burde løse dette.

Jeg har sett for meg en trådløs ruter nede i stuen ved siden av denne "dotten" fra Canal Digital, og deretter en kabel opp til overetasjen der hvor mac´n står, og koble dette sammen med en switch slik at jeg kan koble på flere maskiner her. Er denne switchen bare tull, eller er det fornuftig? Kunne godt tenkt meg å koble på en skriver i tillegg slik at jeg kan skrive ut fra denne også på en bærbar maskin eller annen enhet som er koblet til nettet.

Håper noen har mulighet til å hjelpe. Hvilke ruter burde jeg kjøpe, og eventuelt hvilken switch burde jeg skaffe meg, samt hvordan burde jeg koble dette sammen? Har forstått det slik at jeg burde ha gigabit-nettverk, så tar helst i mot tips til hvilke av slike produkter jeg burde kjøpe.
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Hjemmenettverk

Post by biXen »

De fleste printere solgt de siste 3-4 år har mulighet for å operere trådløst, så i seg selv ser jeg ingen grunn til å ha switch og ledninger. Men jeg har enda ikke funnet ett trådløst nettverk som ALDRI har noen som helst problemer (spørs litt hvor man holder til såklart), så jeg liker en god gammel kabel. En switch vil jo "sortere" trafikken litt bedre og gjør i min mening også at det er mindre potensielle problemer. Men ruteren din gjør vel forsåvidt det allerede, hvis den deler ut IP og sånn så ruter den mest sannsynlig trafikken fullt og helt også, så da trenger du ikke noe switch men om du må splitte opp signalet uansett så er det jo greit å ha.

Forøvrig trenger du ikke Gigabit utstyr for å streame HD video en gang, så med mindre du overfører noen syke filer og har en sinnsvakt raskt harddisk (noe du neppe har) så er det sløsing av penger i min mening.

(Jeg kan være litt mer spesifikk men vet ikke hvor mye du kan teknisk).
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Hjemmenettverk

Post by 2re »

Apples AirPort ruter. Ferdig. Funker.

Jeg har CanalDigital m Thompson-boks. Og AirPort som router det meste, fra macer til hjelpeløse Windowsmaskiner osv.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Re: Hjemmenettverk

Post by TraCkinG »

biXen wrote:(Jeg kan være litt mer spesifikk men vet ikke hvor mye du kan teknisk).
Hadde jeg vært dritgod teknisk på dette, så hadde jeg ikke spurt om noe så enkelt og banalt som dette ;)

Det er nettopp dette med stabiliteten jeg tenker på når jeg ønsker kablet nettverk til de maskinene som står rundt om kring stasjonært.

Men kanskje det bare holder med en slik en da?
http://www.dinside.no/830491/netgear-wndr3700


Airport Extrem er selvfølgelig også ett alternativ 2re. Vil sannsynligvis fungere fint sammen med eplemaskinen også :)
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Hjemmenettverk

Post by 2re »

2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Hjemmenettverk

Post by biXen »

TraCkinG wrote:
biXen wrote:(Jeg kan være litt mer spesifikk men vet ikke hvor mye du kan teknisk).
Hadde jeg vært dritgod teknisk på dette, så hadde jeg ikke spurt om noe så enkelt og banalt som dette ;)

Det er nettopp dette med stabiliteten jeg tenker på når jeg ønsker kablet nettverk til de maskinene som står rundt om kring stasjonært.

Men kanskje det bare holder med en slik en da?
http://www.dinside.no/830491/netgear-wndr3700


Airport Extrem er selvfølgelig også ett alternativ 2re. Vil sannsynligvis fungere fint sammen med eplemaskinen også :)
En slik er sikkert haugen på nok, så lenge du konfigurerer det riktig i forhold til ruteren du har. Lite vits å ha to rutere som tildeler IPer f.eks. Men tenk på om du bor i hus, om du bor nært mange andre trådløse nett allerede osv.

Lite vits å betale ekstra fordi utstyret er hvitt (men airportene er bra da)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Hjemmenettverk

Post by 2re »

biXen wrote:
Lite vits å betale ekstra fordi utstyret er hvitt (men airportene er bra da)
Det er bare det at det fungerer bare, og setup er en drøm.

Fordelen er ganske åpenbar; hard og software fra samme leverandør som er laget sammen for å fungere sammen, kontra hummer og kanariverden med et ukjent antall variabler og hvor selv ikke en middels IT-avd alltid hjelper... I bunnen ligger et skjelvende OS. Når det mest anbefalte verktøyet er omstart sier det det meste. :wink: Ahhh... nå fikk jeg ut litt :) Men bevares, Windows fungerer jo i perioder det også. Har begge deler hjemme...
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hjemmenettverk

Post by LoKi »

Nå skal det nevnes at min kjære iPhone må rebootes jevnlig..

Men windows suger hestepikk på wireless, og jeg er så drittlei av windows mobile (jeg er ansvarlig for HT'ene på jobb, og GPRS/WLAN er IKKE stabile greier) at jeg vil spy.

iPhone til folket, Bill Gates bør sove med torsken.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Re: Hjemmenettverk

Post by TraCkinG »

biXen wrote:En slik er sikkert haugen på nok, så lenge du konfigurerer det riktig i forhold til ruteren du har. Lite vits å ha to rutere som tildeler IPer f.eks. Men tenk på om du bor i hus, om du bor nært mange andre trådløse nett allerede osv.

Lite vits å betale ekstra fordi utstyret er hvitt (men airportene er bra da)
Har tenkt på dette med ruter + ruter. Er vel ikke det beste dette. Får man tak i trådløse switcher eller noe annet slikt da, uten å kjøpe trådløs ruter? Har du et tips til hva jeg burde kjøpe..

Bor i ett "boligfelt", er en del trådløse nett rundt om kring, men ikke overflod. Der mac'n står får jeg faktisk ikke inn noen..

Bor i en vertikaldelt tomannsbolig, naboen har verken nett eller pc. Huset/leiliheten/boligen er over tre etasjer, foreløpig kun to som benyttes. Det er mur i kjeller, tre i resten av huset.
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Hjemmenettverk

Post by biXen »

Er ikke problem SÅNN sett, du må bare slå av DHCP på den du kjøper så får du samme trafikkstyring men uten at den lager et ekstra ledd IP messig. Så det er egentlig uproblematisk, nye rutere setter jo nesten opp alt selv også, sikkerhet osv.

2re: Joda, er enig i at Apple ting er digg, men de er overprisa som f... Dessuten er i min mening både Vista og 7 ganske krem stabilitetsmessig. Jeg restarter PCen hjemme en gang i måneden (kun for updates) og den brukes til mye grafisk, nedlasting, surfing, video osv. og kjører Vista. Problemene med Vista er høyst overdrevne.

OT: Men jeg venter nå på Nexus one, blikke no iphone på denne gutten ;)

Er litt utlånt til et annet firma denne uka, må sitte på Mac da. Fant nettopp ut hvordan jeg høyreklikka, har vært litt menyroting før det kan du si :lol:
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Hjemmenettverk

Post by Vidar »

Kjør MACene på egen router og WIn PCene på egen router. Så slipper windows maskinene maset i fra MACene.. (KeepAlive)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Hjemmenettverk

Post by nope-mx5 »

Mac var overpriset før, men nå får man rimelig mye for pengene.

Venter på 27" imac core i7 her selv.
Frister med Apple sin router, under 1400, med støtte for 2 ssid (1 gjestenett med tilgang til internet, men ingen andre maskiner på lokalnettet).
I tilllegg har den usb port så man kan hive på ekstern disk og da få AFP til Timemachine etc.

Nesten synd jeg kjøpte meg en Netgear WNR3500L :)
(den funker sykt bra med dd-wrt, så bruker nok den videre ja).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Hjemmenettverk

Post by EspenAndre »

Jeg kjører alt kablet, så lenge du ikke er avhengig av at ting skal flyttes rundtom
forstår ikke jeg hvorfor vi skal ha signaler rundt i luften hele tiden...

Jo mer trådløst vi har i huset dess mer knot blir det...
Fjernkontroller for lys og alt mulig er jo pop..

Mer stabilt "med tråd" er det ingen tvil at det er, har du kryploft er det superenkelt å lage et hull i toppsvill,
og sette inn en kontakt nede på veggen.. ser bra ut og fungerer bare
har du flere etasjer kan du kable på utsiden av huset, er ikke huset hvitt blir kablene usynlig neste gang du maler..

trenger du plutselig mer enn de tilkoblingene du har en plass, setter du inn en switch..

Jeg har switch i stuen, kontakt på "data-rommet" og kommer til å ha routern på loftet og
3 kontakter i utleien i kjelleren.. ligger routern på kryp-loftet er det kjempelett å trekke kabler rundtom i huset..
etterhvert skal jeg grave vannledning ned til garasjen, og da kommer det rør til nett-kabel der og,
så kan rommet oppå garasjen ha nett-tilgang om det skulle bli aktuelt, evt. når guttungen blir større..

Har ofte merket at det trådløse er mye tregere også, bare å sette i kabel i steden så merker man det.
Bruk kun trådløst til det du MÅ ha trådløst..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply