Ombygging til E85 og turbo

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Morphinytry
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 05 Jun 2009, 00:07
Location: Stavanger
Status: Offline

Ombygging til E85 og turbo

Post by Morphinytry »

Holder FREMDELES på med min kjære ombygging til turbo(tar tid når man er midt under oppussing av hjemmet og flytting mellom to midlertidige hjem :roll: )

Så har jeg tenkt mer og mer på dette med E85.
Her i Stavangerområdet er jo E85 mer og mer normalt på bilene og derfor null problem å kjøre til Forus å tanke der.

Bortsett fra slanger, drivstofftank og selvfølgelig korrekt map(2/3 er gjort)
Hva annet bør/må jeg gjøre? Noen snakker om dyser og styr. Må dette gjøres?

Har hørt man ikke trenger annet enn det jeg har gjort og map, men med turbo må man ha større dyser???

Noen som har peil på dette?
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Ombygging til E85 og turbo

Post by nope-mx5 »

Du må ha store dyser.
Og mest sannsynlig bedre bensinpumpe, f.eks walbro 255lph.

600cc blir nok raskt minimum, da E85 krever alt fra 25-35% mer fuel.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Ombygging til E85 og turbo

Post by Miatapowers »

Hva er fordelen med e85 da, om man ikke skal trimme absolutt max, hva med å øke ladetrykket litt mer så får man ønsket power med vanlig 98.. å bruke 25-30prosent mer må da vera irriterende, spesielt med så liten tank som vi har, og man må plutselig safe litt da man ikke kjenner til e85 så godt, og legger inn fetere blanding enn man må, da altså en 30-35prosent mer forbruk,, :D Pluss skal man på tur så blir det stress, er ikke noen e85 her i distriktet eg vet om,, Er ikke muligt å ha 2 maps da, en til racing og en til hverdags,, Regner nesten med at du vil ta deg noen kjøreturer i sommer med mxen,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
perri
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 393
Joined: 16 Aug 2009, 14:18
Medlemsnummer: 858
Location: OSLO
Status: Offline

Re: Ombygging til E85 og turbo

Post by perri »

Let litt på BSR.SE sine sider. Tror det er de som har drevet lengst med dette..
http://sv.bsr.se/faq/ethanol/
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Ombygging til E85 og turbo

Post by arildh »

De 2 største fordelene med E85 er kjøling og bankefasthet.
Begge disse faktorene er med på å kunne presse ut mer effekt av tilgjengelig volum ved å kunne øke turbotrykk og mer fortenning spes på lavere turtall.
Andre fordeler er pris, både for kostnader knyttet til vanlig kjøring ( +30% forbruk gjelder bare for WOT, cruice er ikke mye over bensin) og det faktum at du kan kjøpe et drivstoff med tilnærmet samme egenskaper som race fuel rett fra pumpe til 8.30kr pr. liter i stedet for 50-100 kr/l.
Man kan også legge til miljøaspektet ( som egentlig er bullshit om man tar med alle faktorer i CO2 regnskapet ).

Ulemper er som nevnt tilgjengelighet, dårlig startegenskaper under -5 (derav E70 blanding på vinterstid) og havari av bensinpumper pga. mindre smøring i E85.
I følge etanol.nu er det så godt som ingen eksempler på at en bensinslange laget etter 95 har problemer med E85. Bensin er i utgangspunktet også en råtass mht. gummi og dagens slanger skal tåle dette. E85 vil i større grad svekke oljen i motoren. Det er usikkert hvor mye mer enn bensin men oljeskiftintervaller på flexfuel biler er mindre enn for bensin blant annet pga. av dette.

Min erfaring er at jeg ikke trenger det for øyeblikket. Det er fortsatt ikke veldig tilgjengelig, og det å drasse med seg en brannbombe i form av en jerry kanne i bilen når man skal på Våler/Rudskogen er tungvindt og potensielt farlig. Rakkestad har vel pumpe nå men pga. økt forbruk kan man risikere å bruke opp over en tank på banen.
Ikke bruker jeg racern til så mye annet enn grisekjøring heller så jeg får neppe noen økonomisk gevinst.
Bensinpumpa min røk etter jeg hadde kjørt et par-tre tanker på E85. Det kan være tilfeldig da de er kjent å ryke på MSM.
Hvis jeg ikke når målet mitt med 400 hester på org innsug og kammer skal jeg vurdere å prøve på nytt. Kommer til å kjøpe dyser som gir rom for det i allefall.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
///Moe
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 329
Joined: 21 Oct 2009, 23:26
Location: Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Ombygging til E85 og turbo

Post by ///Moe »

Kjører med 25% E85 og 75% blyfri 98 på BMW'n min, har kjørt med dette i over et år nå uten problemer.
Har helt vanlige bensinslanger, bensinpumpe, dyser osv, eneste jeg har gjort er å gi motoren litt fetere blandingsforhold.

Grunnen til at jeg blander i litt E85 på tanken er for å unngå tenningsbank, hvis jeg fyller full tank med kun blyfri 98 klarer jeg ikke å kjøre på samme ladetrykket som med en skvett E85 uten å få tenningsbank, det har mye å si for bankefasthet/forbrenningstemp. Kan sette mer ladetrykk på en motor ved å konvertere til E85 + det bare koster 8,60kr literen. Ulempen er som sagt at det ikke er å få tak i overalt når man er på langtur men skulle det være krise og man ikke finner tak i ei pumpe som selger E85 går det til nød ann å fylle en skvett blyfri 98 mens man leter videre etter ei pumpe med E85. Evt kan man lage seg 2 forskjellige map, ett beregnet på E85/maks effekt og ett annet beregnet på blyfri 98 som man kan ta i bruk når man skal på lengre turer.

Anbefaler at du bytter til større dyser enn orginalt hvis du skal både turbo og E85 konvertere. Turboen i seg selv krever mer drivstoff enn orginalt og når du skal konvertere til E85 i tillegg så krever bare det alene +/- 30% fetere blandingsforhold.
-Signatur-
fa10
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 24 Aug 2009, 18:53
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Ombygging til E85 og turbo

Post by fa10 »

kjenner en som fyller 50 /50 på en peugeot 406. dog av å til, men han har ikke hatt noe problemer.....
x 99 10th anniversary 1,8 (3934/7500)
Post Reply