Test 2010 mx-5

Bilder og Video fra treff, medlemsmøter osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Test 2010 mx-5

Post by HansT »

Mange NB fans her tydligvis.. hmm.. av samtlige Miata/MX-5 som er laget tror jeg nok NB går inn i historien som den minst attraktive.. Jeg tipper at det kommer til å gå med Miata/MX-5 som med Camaro, Mustang og diverse andre... De første utgavene kommer til å bli sett på som de peneste.. Selv liker jeg NA utseende bare mer og mer, og har f.eks. lagt planer om low profile lys fremme helt på is... nå "elsker" jeg nærmest de store låvedørene... hærlig klassisk !.. Den eneste NB jeg kunne vurdert å kjøpe er Mazdaspeed'en, og da selvsagt først og fremst pga motor... NC og NCFL synes jeg imidlertid er blitt mye penere enn NB, og et steg i rett retning.. Ja selv fronten på NCFL som har fjernet seg litt fra NA/NC sitt opprinnelige utseende liker jeg bedre og bedre..

Dette er jo ikke stygt ! ?

Image

og endringene bak på bl.a. baklys på NCFL er jo blitt tatt vel i mot i samtlige tester jeg har lest..

Her er NC:
Image

Og her NCFL:
Image

Interiøret er også oppgradert til det bedre på NCFL, og alle jeg har sett testet bilen mener NCFL er betydlig bedre enn NC..
Last edited by HansT on 26 Dec 2009, 00:51, edited 2 times in total.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Re: Test 2010 mx-5

Post by Adrian »

HansT wrote:Mange NB fans her tydligvis.. hmm.. av samtlige Miata/MX-5 som er laget tror jeg nok NB går inn i historien som den minst attraktive..
Tør jeg be om et argument for denne påstanden?? Er forresten ncfl(det siste bildet, også kalt Nemo, den røde bilen) jeg ikke klarer å bli fortrolig med. Nc er grei nok, men litt for mye forandret i forhold til nb. Synes dog kun den er morsom/rå/tiltrekkende som 2 liter. Var skummelt nært å kjøpe en sølvgå 1,8 nc før jeg endte opp med nb'en. Etter min smak var nb 1,6 faktisk sprekere enn en 1,8 nc, og endte opp med nb, siden den kostet "bare" 120 000,- mindre enn en nyere mx5 med mer motor som gikk dårligere. Jeg mener nå nb ligner mer på na enn nc. Med unntak av fronten er de veldig like. Dessuten passer en del av delene på na/nb om hverandre. Nc er en helt annen bil. Sorry altså. Noen som har lyst til å dra frem vektdataene mellom na/nb og nc mens vi først er i gang?
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Test 2010 mx-5

Post by HansT »

Moonlight wrote:Tør jeg be om et argument for denne påstanden??
Det er selvsagt ingen fasitsvar på dette, smak og behag osv... men i diverse forum på nett har vel også det vært gjennomgangstonen... og det er selvsagt også min personlige mening..... only history will show.... ;-)

....men et par argument er at når mange seriøse biljournalister begynte å teste NC nevte de fleste at NB utseende ikke hadde vært en helt vellykket utvikling av bilen og at Mazda nå gikk mer tilbake mot NA.. og faktumet er vel at det var nettopp det Mazda gjorde.. Videre er jo "Hyundai"-lyktene framme på NB blitt kritisert opp og i mente, og var det første som ble endret av Mazda i faceliften...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Test 2010 mx-5

Post by motorhead »

Jeg liker i grunn alle versjonene av MX-5. Med NA som en liten favoritt.
NCFL liker jeg ikke utseendet på. Det er noe med fronten jeg ikke får til å stemme. Mazda`s nye "ansikt" bil litt for mye Thomas-toget, etter min mening. Det dummeste jeg ser er dyr som "snakker" på film, samt båter, biler og tog med ansikt :)
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Test 2010 mx-5

Post by Kjakan »

Vippelyktene på NA gir bilen en personlighet - NB blir litt kjønnsløs.
Jeg er også veldig glad i låvedørene samt rompa på NAer med miata-skiltplate, og kjøper heller 911 enn NB/NC.
Har jo eksempel på slikt her på forumet og: noen bruker alt av penger på en ny NC Sport eller en NB Mazdaspeed, mens andre kjøper heller 3 stk NA.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Test 2010 mx-5

Post by nope-mx5 »

Vippelyktene på NA er jo grusomme...
NBFL lyktene funker bra, ser bra ut og er effektive.
NC liker jeg ikke overhodet ...
NA og NB(FL) er de to som hovedmodellene som funker for min del.

Heldigvis kan man jo montere lowprofile lykter på NA, som heldigvis hjelper mye.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Test 2010 mx-5

Post by DrHolm »

yess...! enda en NB vs NA vs NC vs NBFL vs NCFL diskusjon.. :D

liker utviklinga Mazda har valgt å ta siden 80-tallet jeg. etterhvert har rekka blitt noe til enhver smak. ;)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Test 2010 mx-5

Post by uggla »

Joda mange er enige om at NA hadde et vellykket design.

Problemet er vel at den (og kanskje NB'en også) ikke hadde blitt godkjent som nybil i dag.

Med nye strenge krav til sikkerhet både for fører/passasjer og fotgjengere er nok NC det nærmeste man kommer.
Det er synd, for det er i grunn veldig befriende med små, lave, lette og ukompliserte biler.

Jeg synes for øvrig alle bilen er fine jeg. Hver på sin måte.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Test 2010 mx-5

Post by Agility »

Jeg synes små tosetere med kalesjetak er schtiilige, alle har sin egen sjarm, så får lyktene være som de vil, men min er tøffest, for den er min og bare min !!!! :lol: God Jul :D
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Test 2010 mx-5

Post by arildh »

NC er den nye vinen.
Med ny menes at mesteparten av utvikling, design, test og produksjon er 25 år nyere enn NA/NB plattformen som ble gjort en gang før 1989.
Alt er nytt. Ikke re-pimpa slik som en NB som på mange måter er en NA med nye plater og duppeditter lagt på enten for syns skyld eller krav fra trend, utslipp, sikkerhet osv. I så måte er MSM den ultimate re-pimpa NA'n LOL.
Aberet med å komme med noe helt nytt er barnesykdommene. NA hadde jo et par av disse også, få stag, short nose. Rent teknsisk sett kan man nesten se på 94+ som en NAFL.
Med NCFL har Mazda lært enda mer og fikset diverse svakheter som skiftegaffel på 6-speed og fikset problemer med rollcenter/understellsgeometri og sikkert mye annet som ikke ble optimalt ved første forsøk.
Utseende er og blir smak og behag. Noen synes Volvo 240 er pent også... Denne retro trenden man ser i bilbransjen for tiden tror jeg er som andre trender; forbigående. Jeg personlig synes både NC og NCFL er pene. Jeg likte hele bilen når jeg testet de på Tusenfryd for noen år tilbake. Mye mere solid, gjennomtenkt og oppdatert enn forrige generasjon. At Mazda har klart å lage en sportsbil i 2005 som bare veier 1095 er bare helt rått sammenlignet med konkurrentene sine 2-setere.
Min neste MX er mest sansynlig en NCFL, men det er leeenge til. Den er fortsatt i startgropa hva gjelder tuning og modifisering. Jeg tipper at 949Racing kanskje kommer til å starte en liten revolusjon med Rotrex kit for NC.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Test 2010 mx-5

Post by Hauk »

Mye visdom i forrige innlegg.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Test 2010 mx-5

Post by HansT »

Hauk wrote:Mye visdom i forrige innlegg.
Enig i det !.. og min neste MX (bør nesten si min neste bil.. :-) ) er nok også mest sannsynlig en NCFL.... men selger jeg NA'en etter 10 praktfulle år..... aldri i livet.. Det får bli Miata/MX-5 nr 3.. :-).. Tatt i betrakting av at jeg har 2 Miata 91 modeller (en komplett delebil godt lagret, og en bruksbil) så regner jeg med jeg skal kunne holde "liv" i den ene NA'en i overskuelig fremtid.. :-).. Jeg skal selvsagt heller ikke se helt bort i fra at det kan bli en NB også litt senere bare for få samlingen "komplett"... og en ND og en NE osv.. trallallallaa.. :-)
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Test 2010 mx-5

Post by DrHolm »

Hauk wrote:Mye visdom i forrige innlegg.
+1!

slår lett enhver nyttårstale som kommer til å svirre rundt på div. TV kanaler innen de neste dagene.

hvis jeg noen gang ender med NB'n som jeg har nå, en "låga" NBFL med no Wolk e.l og en clean M6 MPS i garasjen, så er jeg i mål. :D
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Test 2010 mx-5

Post by Pelle »

DrHolm wrote:
Hauk wrote:Mye visdom i forrige innlegg.
+1!

slår lett enhver nyttårstale som kommer til å svirre rundt på div. TV kanaler innen de neste dagene.

hvis jeg noen gang ender med NB'n som jeg har nå, en "låga" NBFL med no Wolk e.l og en clean M6 MPS i garasjen, så er jeg i mål. :D
Synes nok du (dere) bør innlemme en liten mx-tråbil også i samlingen etter hvert :wink:
Godt Nyttår naboer :D
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Test 2010 mx-5

Post by DrHolm »

Pelle wrote:Synes nok du (dere) bør innlemme en liten mx-tråbil også i samlingen etter hvert :wink:
Godt Nyttår naboer :D
blir nok det med åra og ja. ;)

Godt nyttår Per! :D
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Post Reply