Charcoal canister

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
perri
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 393
Joined: 16 Aug 2009, 14:18
Medlemsnummer: 858
Location: OSLO
Status: Offline

Charcoal canister

Post by perri »

Er mye titting i manualer så fant jeg ut den sorte boksen het charcoal canister og tar seg av benisindamp.. Mer her mitt spørsmål: Hvis du ser på selve boksen så er det 2 uttak for slanger, jeg har bare 1 i bruk.. Av det jeg har sett på nettet så burde den av de små slangene over til venstre gått til charcoal bokesen ? Right ???
Image
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Re: Charcoal canister

Post by mrinzane »

Ja det skal den nok, eneste som skjer når du gjør det slik er at den ikke blir brukt. Jeg har fjernet min permanent. Kullfilter kanister på norsk, når bilen er ved driftstemp og du har over 70% ( kan variere) gasspådrag ( som styres av vakum ventilen på siden der) så slippes den gamle uforbrente bensinen inn i innsuget igjen.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
perri
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 393
Joined: 16 Aug 2009, 14:18
Medlemsnummer: 858
Location: OSLO
Status: Offline

Re: Charcoal canister

Post by perri »

mrinzane wrote:Ja det skal den nok, eneste som skjer når du gjør det slik er at den ikke blir brukt. Jeg har fjernet min permanent. Kullfilter kanister på norsk, når bilen er ved driftstemp og du har over 70% ( kan variere) gasspådrag ( som styres av vakum ventilen på siden der) så slippes den gamle uforbrente bensinen inn i innsuget igjen.
OK, Men iom. at den canisterern sitter der, så kan jeg vel like godt bruke den. Hvis jeg har forstått det riktig så er den den lange slangen som går rett over canisteren ( på bildet ) som skal til canisteren. Men hva gjør jeg med det stedet jeg tar den fra. Skal det være plugget da ?
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Re: Charcoal canister

Post by mrinzane »

Korrekt. Du har en slange som går fra innsug til ventilen ved siden av canister, så har du en som skal gå fra ventilen til canister. Hvorfor skal du plugge noen av de?
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
perri
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 393
Joined: 16 Aug 2009, 14:18
Medlemsnummer: 858
Location: OSLO
Status: Offline

Re: Charcoal canister

Post by perri »

mrinzane wrote:Korrekt. Du har en slange som går fra innsug til ventilen ved siden av canister, så har du en som skal gå fra ventilen til canister. Hvorfor skal du plugge noen av de?
Men det er 2 uttak på innsuget, og hvis jeg flytter den lange slangen fra innsuget til canister, så blir jo en ledig plass på innsuget..
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Re: Charcoal canister

Post by mrinzane »

Ja så sant du ikke har cruise control på den ene så skal den du ikke bruker blindes JA. :D
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
perri
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 393
Joined: 16 Aug 2009, 14:18
Medlemsnummer: 858
Location: OSLO
Status: Offline

Re: Charcoal canister

Post by perri »

mrinzane wrote:Ja så sant du ikke har cruise control på den ene så skal den du ikke bruker blindes JA. :D
Supert :D
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Charcoal canister

Post by Rudolf »

Charcoal canister har TRE slanger.
To på toppen og en i bånn.
Den i bunnen går ned i skjermbuen er har en lufte-funksjon.
Da er det igjen to på toppen, En tynn og en tykk.
Den tykke går til bensintanken via en toveis ventil.
Den tynne går til solenoide-ventilen som sitter helt til høyre i motorrommet (og som du ser på bildet ditt).
Ingen slanger går fra Charcoal canister til innsugsmanifolden (direkte).

Og som vanlig har ikke Mazda ingeniørene puttet inn boksen bare for å øke vekten :wink:

Erik
Last edited by Rudolf on 28 Nov 2009, 18:05, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Re: Charcoal canister

Post by mrinzane »

Rudolf wrote:Charcoal canister har TRE slanger.
To på toppen og en i bånn.
Den i bunnen går ned i skjermbuen er har en lufte-funksjon.
Da er det igjen to på toppen, En tynn og en tykk.
Den tykke går til bensintanken via en toveis ventil.
Den tynne går til solenoide-ventilen som sitter helt til høyre i motorrommet (og som du ser på bildet ditt).
Ingen slanger går fra Charcoal canister til innsugsmanifolden (direkte).

Erik

Vi snakket her KUN om vakumslangene, å har ikke nevnt noe om at de går fra innsug TIL canister. Bare fra innsug til ventil så videre til canister. Les før du skriver
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Charcoal canister

Post by Rudolf »

mrinzane wrote: Vi snakket her KUN om vakumslangene, å har ikke nevnt noe om at de går fra innsug TIL canister. Bare fra innsug til ventil så videre til canister. Les før du skriver
Å .... snakker vi KUN om vakumslanger .....
:)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Re: Charcoal canister

Post by mrinzane »

Rudolf wrote:
mrinzane wrote: Vi snakket her KUN om vakumslangene, å har ikke nevnt noe om at de går fra innsug TIL canister. Bare fra innsug til ventil så videre til canister. Les før du skriver
Å .... snakker vi KUN om vakumslanger .....
:)

Erik
Jeg trodde vertfall det, om ikke jeg og perri har misforstått hverandre. Han ble vertfall fornøyd så det må ha vært noe i det... :)
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
perri
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 393
Joined: 16 Aug 2009, 14:18
Medlemsnummer: 858
Location: OSLO
Status: Offline

Re: Charcoal canister

Post by perri »

Que ?
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Charcoal canister

Post by EspenAndre »

hehe.. er jo ikke noe pes å forklare mer enn spørsmålet viser til, så lenge det er topic..
godt mulig det hjelper andre som søker etter svar før de kommer med innlegg ;)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply