Tips & råd ved kjøp av NC

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by EspenAndre »

Har noen et delenummer på hu dama? ser ut som hun passer i NB også... :P
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Pelle »

Kan dessverre ikke bestilles, kun forbeholdt NC eiere :wink:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by 2re »

Det er annet delenummer på den til NA:

Image :D
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Andrew »

Er det berre meg eller er 2.0NCn begynt å komme ned i pris?

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22560311
Image

-A-
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by LoKi »

Bruktimport det der..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Kolbotn »

LoKi wrote:Bruktimport det der..
og så?
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by LoKi »

Den prisen er uavhengig av det norske markedet, that's all.
Det vil ikke si at prisene er gått ned i Norge, men at folk bruktimporterer og selger for lavere pris enn tilsvarende verditap på biler solgt ny i Norge.

Var ikke no mer enn det :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Alex M »

1,8 vs 2,0?

Det ble i hvertfall 1,8 på meg. 130.000 ekstra for litt mer bråk og driftsutgifter (bensin og forsikring.)?

Det ser ut som en samlet norsk motorpresse er enig med meg, her er ett eksempel:

http://www.dn.no/dnBil/article1891191.ece

Hadde 2 literen hatt enda skikkelig med krefter i mellomregisteret, men den yter jo kun noen få nm til.

Mazda ligger litt etter europerne vedrørende motorteknologi. Tenk om en kunne fått 1,4TSI motoren fra VAG.
(den moderne med både turbo OG kompressor.) Forbruket og utslipp er jo veldig høyt for Mx-5.

Kanskje det kommer en moderne motor i neste utgave av MX-5, det skal etter sigende være en helt ny en på tegnebrettet.

Forøvrig har jeg ikke sett en eneste NC3,5 (fra 2009---) til salgs på Finn.no, hverken 1,8 eller 2,0.

Jubileumsutgaven virket derfor som det mest fornuftige kjøpet - og slik ble det.
2012 NC 1,8 Sport Edition
jean-eric
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 351
Joined: 21 May 2008, 11:19
Medlemsnummer: 811
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by jean-eric »

Alex M wrote:1,8 vs 2,0?



Mazda ligger litt etter europerne vedrørende motorteknologi. Tenk om en kunne fått 1,4TSI motoren fra VAG.
(den moderne med både turbo OG kompressor.) Forbruket og utslipp er jo veldig høyt for Mx-5.

.
Bare fordi VAG leverer motorer med turbo og kompressor, så ligger Mazda bak europeerne ha gjelder motorteknologi? :mrgreen:
Mazda har sin egen filosofi, og det synes jeg er bra. Selv har Mazda uttalt at de ikke satser på lavere volum, men lavere vekt og mer miljøvennlige/effektive motorer, med likt volum som før.
-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Alex M »

jean-eric wrote:
Alex M wrote:1,8 vs 2,0?



Mazda ligger litt etter europerne vedrørende motorteknologi. Tenk om en kunne fått 1,4TSI motoren fra VAG.
(den moderne med både turbo OG kompressor.) Forbruket og utslipp er jo veldig høyt for Mx-5.

.
Bare fordi VAG leverer motorer med turbo og kompressor, så ligger Mazda bak europeerne ha gjelder motorteknologi? :mrgreen:
Mazda har sin egen filosofi, og det synes jeg er bra. Selv har Mazda uttalt at de ikke satser på lavere volum, men lavere vekt og mer miljøvennlige/effektive motorer, med likt volum som før.

Miljøvennlig???

Når 2 tonn Mercedes E-klasse og BMW 5 serie kan kjøres rundt med utslipp på 129g/km - så slipper min lille Mx-5 176 g/km.

Dette er ikke 2010 teknikk, men fra forrige årtusen.

Japanere er ikke lenger på høyden teknologisk, når det gjelder motor og miljøteknikk (med unntak av hybridteknologi). Jeg sier ikke at de er dårlige - de er ganske enkelt ikke like miljøvennlige og kostnadseffektive. QED.

Kanskje neste MX-5 kommer som hybrid??
2012 NC 1,8 Sport Edition
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by uggla »

Mazda's miljøfilosofi/satsingsområde ligger i vektbesparelser. Lavere vekt gir mindre slitasje på bremser/understell, bedre kjøreegenskaper, behov for mindre motor etc.
Tilsvarende MX-5 hos tyskerne hadde sikkert veid 200 kg mer.
Men de skal ha for dine drivlinjer og bra teknologi.

Uansett blir MX-5 feil utgangspunkt for miljøteknologi.
Dette er en sportsbil, med en svært turtallsvillig motor etter roadsterprinsippet.
Balanse, vektfordeling, kjøreegenskaper, fantastisk girkasse og en relativt lineær kraftkurve med en topp rundt 5-6K rpm.
Vil tro at Mazda 2/3 har mer miljøvennlig motorteknologi.

Skal du ha moment i mellomregister, hybrid og lave utslipp får du kjøpe deg en diesel BlueMotion Golf. :D
VAG lager noen fine biler ja, men gud så kjedelig.
MX kjøper man med hjertet, ikke hjernen. :wink:


Uansett,
Gratulerer med ny bil!
Jubileumsmodellen er ett svært godt tilbud og du har fått mye bil for pengene!
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by biXen »

VAG er en av verdens største bilprodusenter. Mazda er en liten knert. Derfor slipper de ut mer CO2 per km.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by motorhead »

Alex M wrote: Tenk om en kunne fått 1,4TSI motoren fra VAG.

Jubileumsutgaven virket derfor som det mest fornuftige kjøpet - og slik ble det.
Først, grattis med velkjørende og underholdende bil.

Når det kommer til 1,4tsi motoren til VAG, er jeg usikker på om jeg ville hatt den i en roadster som MX-5. Jeg synes motrokarakeristikken bilr for flat og kjedelig. Personlig ønsker jeg meg mer snert på toppen, og gjerne en peak ved 4000rpm. I folkevogna mi funker det greit,for det er jo en "buss". Men i en MX-5 o.l, ville nok jeg gått for en turtallsvillig N/A-motor.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Pelle »

[quote="Alex M"]1,8 vs 2,0?

Det ble i hvertfall 1,8 på meg. 130.000 ekstra for litt mer bråk og driftsutgifter (bensin og forsikring.)?

Det ser ut som en samlet norsk motorpresse er enig med meg, her er ett eksempel:

http://www.dn.no/dnBil/article1891191.ece

Hadde 2 literen hatt enda skikkelig med krefter i mellomregisteret, men den yter jo kun noen få nm til.

Mazda ligger litt etter europerne vedrørende motorteknologi. Tenk om en kunne fått 1,4TSI motoren fra VAG.
(den moderne med både turbo OG kompressor.) Forbruket og utslipp er jo veldig høyt for Mx-5.

Kanskje det kommer en moderne motor i neste utgave av MX-5, det skal etter sigende være en helt ny en på tegnebrettet.


Sier bare en ting;: Herre forlat dem :lol:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Kjakan »

motorhead wrote: Når det kommer til 1,4tsi motoren til VAG, er jeg usikker på om jeg ville hatt den i en roadster som MX-5. Jeg synes motrokarakeristikken bilr for flat og kjedelig. Personlig ønsker jeg meg mer snert på toppen, og gjerne en peak ved 4000rpm. I folkevogna mi funker det greit,for det er jo en "buss". Men i en MX-5 o.l, ville nok jeg gått for en turtallsvillig N/A-motor.
Jeg har ikke noe erfaring med den motoren, men er enig med deg. Bruksbilen min er jo mye raskere enn Miataen, men da den drar best mellom 3000rpm og 5500rpm, gir den ikke så mye glede på høye turtall. Litt flat og kjedelig som du sier, kanskje litt for effektivt (som egentlig er en positiv ting i en normal bil). Noe av gleden med original MX5 er jo å piske den ordentlig, fordi man må jobbe for effekten. Sånn sett er undermotoriserte biler nesten mer morsomme og givende å kjøre enn sterkt motoriserte biler faktisk, da man må gi absolutt 100% uten å holde tilbake noe.
Det optimale i mine øyne hadde vært S2000-motoren i NA, det tror jeg hadde vært en trivelig kamerat.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Post Reply