Tips & råd ved kjøp av NC

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Pelle »

knekten wrote:Hehe.. Det er fordi du er kommet midtlivskrisa det Pelle.. Ung ennå jeg vettu..
Midtlivskrisa mi var over for 20 år siden :lol: :lol:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Harald »

LoKi wrote:
Harald wrote:støtter det andre sier.. de som sier seg happy med 1.8 motorn, er "in denial" eller vet ikke hva de går glipp av.. er som å høre 18åringene på bilforumet.. "VOLVO RULER.. alt anna e skjiit"

de har rett og slett ikke prøvd bedre, og jeg likestiller sånn "den minste motorn er mer enn nok i sportsbilen min" greier, med de drøyeste stahetene noen råner kunne klemme ut av seg :D

kjøp gjerne en nc. for all del, men kjøp den store modellen ;) er det ikke pga man vil ha sportsbil man kjøper mx da? nei fan. glemte det. er for å dasse rundt å se på seg selv i speilvinduene langs gata mens de siste tufsene av hår man har igjen blafrer stilig i vinden :P
Nå er vel dette med sportsbil og hårblafring en sannhet med modifikasjoner, og med tanke på hva du ruller rundt med så kan man liksom ikke gjøre annet enn å ta dine kommentarer angående motorstørrelse med ei klype salt :P
MX er ikke en sportsbil på grunn av motorstørrelsen, men på grunn av alt det andre..

Men ja, skal du først kline til med 200k+, så bør du ikke spare på motorstørrelsen.
Jeg for min del hadde gått for MSM'en til Inglar om jeg skulle brukt over 200 lapper ;)

jeg ruller jo 95% av tida i bmw 5 serie.. ville følt det var trist, om "sportsbilen" min ikke var raskere enn bruksbilen, noe som faktisk er tilfellet om jeg hadde kjøpt en 1.8L nc.. jajaja, jeg vet at mxene er laget for svinger og alt det der.. typisk "rett i forsvarsposisjons" mas fra alle som egentlig vet de har kjøpt feil bil.. Det er ikke til å komme unna at selv om bilen er laget for svinger osv.. så er det mye mer morro om den faktisk går bedre enn gjennomsnitts familiebilen.
sier ikke at alle mx5er bør ha 450hk liksom, det er bare tull. men at nc fortjener 160hk, et ekstra gir, og en bedre diff.. som totaltsett gjør MYYYE for kjørefølelsen for de som faktisk prøver seg på å leke litt med leketøyet sitt er det ikke tvil om..

knekten.. you are in denial ;)
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Pelle »

Til trådstarter:
Apropos 5 gear vs 6 gear.
Bilen min har 5 gear. Jeg var litt skeptisk til at det ikke var 6 gear da jeg kjøpte den, spesiellt
med tanke på høye hastigheter på autobahn.
Mine betenkeligheter ble gjort totalt til skamme, ingen følelse av at jeg trengte et gear til.
Avstanden mellom 5. og 6. gear er visstnok ikke stor.
Så derfor ser ikke jeg det som et stort poeng å lete etter en 6 gears :D
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by knekten »

Harald: ikke alle er hk-horer vettu...Hvis jeg er fornøyd med 1,8, så er jeg faktisk det.. Ikke noe jeg sier fordi jeg egentlig angrer..Å si at bilen ikke duger er jo bare piss..
Hilsen Knekten
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Harald »

skjønner jeg traff et sårt punkt.. er ikke snakk om å være hk hore.. det er en seriøs anbefaling om å kjøpe den riktige modellen med en gang, med alle de bitene bilen trenger for å få frem potensialet sitt. ikke bare rett fram, men når det svinger og(som feks diffbremsen i sport modellen).

1.8 modellen har oppgitt 9.9 til 100 (ref mazda, gjelder siste modell)
2.0 modellen har oppgitt 7.5 som sport modell..

det er ganske heftig forskjell i mine øyne.. og avgjør forskjellen mellom å bli frakjørt av 90% av firmabilflåta , eller å ha en sprek morsom bil i mine øyne..

beskylder du de som velger 2.0 modellen for å være hk horer , har du et ganske trist syn på sportsbiler ;)


men , skal gi meg jeg.. regner med de som vurderer nc, har skjønt greia, og ser akurat det jeg skrev i første posten.. de med 1.8 forsvarer den med nebb og klør, og de med 2.0 er drithappy for at de kjøpte den store
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by knekten »

Og jeg er drit happy med min.. :D ..
Hilsen Knekten
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by biXen »

Når jeg kjøpte en 1,6l MX-5 så plagde det meg i lengden å ha lillebror modellen, og ville ha mer futt, derfor var en standard power RX-8 uaktuelt. Muligens noe barnslig menneskelig natur men det kan være litt kjipt å ha lillebror modellen ;)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by tness »

Jeg har som sagt ikke NC. Men har eid to NB'er. Første var en 1.6 110 HK og den jeg har nå er en 1.8 140 HK. Jeg må ærlig innrømme at førstnevnte virka noe daff, og tja var vel ikke 100% happy, og det var en grunn til at den ikke ble lenge i mitt eie. Den jeg har nå er som sagt en 1.8, og må si at forskjellen var meget merkbar da jeg prøvde den for første gang. Men det skal jo også sises at jeg skulle gjerne ha hatt mer en 140 HK, men siden jeg ikke har planer som kompressor/turbo så blir det foreløpig med de 140HK, og jeg har vel også rast fra meg når det gjelder og tyne bilene til det ytterste.

Så jeg er enig med de som sier at gå for den største motorutgaven. Da vet man at det ikke er noe større og få kjøpt pr dags dato, og en er happy med det.

Eneste aberet er at utvalget blandt 2.0 literene ikke er like bra.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by nope-mx5 »

tness wrote: Eneste aberet er at utvalget blandt 2.0 literene ikke er like bra.
Det sier jo kanskje også noe om hvem som er mest fornøyd kanskje?
Evt. er det solgt en del fler 1.8.

Jeg er iallefall ikke i tvil.
Er en grunn til at jeg valgte 2001 sport.
Største motoren, sterkest girkasse, diff, bremser, alle stag etc.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Tonny_B »

Jeg angrer som F--- på at jeg ikke valgte the biggest shit da jeg skulle kjøpe meg NA.
Jeg er jo i den heldige situasjonen at det koster ikke all verdens og kjøpe en 1.8 pluss
bremser - diff. Men på en NC så er det vel ikke like "billig" og gjøre en slik konvertering.
Hadde jeg skulla hatt en NC, så hadde jeg kun sett etter 2.0
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by uggla »

Jeg håper at flest mulig som kjøper NC, går for 2 litern slik at brukt-utvalget om noen år blir bra når jeg evt. skal ha en NC.

Og nåde den som bruktimporterer NA1,5 / NB og NC -modeller med "liten" motor. Det er jo direkte sløsing med tollernes tid... :)

(Pre '94 er selvfølgelig unnskyldt da det bare fantes en motor....)

mvh
Magnus
(som er glad han ikke har den aller minste motorn i hvertfall... :D .)
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by arildh »

Prøv både 2l og 1.8. Det var ganske heftig forskjell på de når jeg testet det var lansering på Tusenfryd for noen år tilbake. Perfekt case da vi fikk kjøre både 1.8, 2.0 ( og Rx8 loooowpower) på samme dag, føre og strekning.
Man tar det man får og har råd til. Det er jo langt flere 1.6 i klubben enn 1.8 ( NA/NB). De er vel happy campers de også.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Frank V
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 13 Nov 2009, 21:04
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Frank V »

Hei igjen.

Takk for innspill!

Jeg registrerer at det er ulike syn på valg av motor i MX-5. Jeg tror neppe at samtlige førere av MX-5 1,8 sitter bak rattet og er konstant misfornøyd med motoren i bilen sin, slik det fremstilles her. Det som jeg tipper er mer riktig, er at de aller fleste selvfølgelig ikke hadde hatt noe i mot mer kraft (hvem har vel det), men det er flere variabler som spiller inn her, slik som eksempelvis økonomi.

I morgen skal jeg prøvekjøre en 1,8- liter fra 2006, så da får vi se hva jeg synes.
Frank V
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 13 Nov 2009, 21:04
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by Frank V »

Da har jeg vært og sett på og prøvekjørt en MX-5, for første gang i mitt liv! En 1,8 fra 2006 som jeg syntes gikk godt, og det holder nok med denne motoren for meg i første omgang.

Bilen var virkelig morsom å kjøre, men for en som ikke er vant til slike biler, merker man jo at man KJØRER i større grad enn i en "vanlig" bil. Men jeg regner med man venner seg til det og blir litt mer avslappet bak rattet etter å ha blitt kjent med bilen.

Bilen har stofftak, ikke skinnseter, og virker ellers ok. Dog importbil, med dertilhørende manglende kunnskap om dens fortid. Den var noe ripete i lakken (type børstevaks- riper), men iflg. selger (firma) skulle bilen få en grundig omgang med polering som vil gjøre saken bedre.

Selger fortalte som jeg antok at MX-5 er en meget pålitelig vogn og at alt pleier å fungere som det skal. Han nevnte imidlertid at man bør være obs på rust. Det jeg derfor lurer på i hvilken grad dette er et problem på MX-5?

Ellers et ok eksemplar som jeg ikke ser de helt store minusene ved å kjøpe. Eneste er som sagt at det var en importbil og ikke 100% strøken lakk.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Tips & råd ved kjøp av NC

Post by biXen »

Pass på at den omgangen med polering ikke bare er noe ræva overflate behandling som skjuler ripene lengre nedi klarlakken da ;) (jeg hadde heller tatt avslag på 2-3000)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply