Broom med Jan Erik Larsen

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Broom med Jan Erik Larsen

Post by EatonMiata »

Så programmet i kveld. Forsåvidt greit innhold, men ikke noe mer. Men - om noen av dere kommer i nærkontakt med Jan Erik - kan dere be han roe seg ned 8 - 10 hakk!!!

Satt faktisk med hodepine etter å ha sett denne hyper-aktive mannen i en time - det ble i meste laget! Fith Gear på Zebra etterpå var en befrielse, for å si det pent.

Godt at noen lager bilprogram i Norge - men Jan Erik Larsen blir dessverre for hyper og "fjollete" for meg! :(
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Han er gira til vanlig, men det må ha vært litt åpningsnerver også. Forøvrig synes jeg Fifth Gear er gjespende kjedelig det også, alt blir bare dårlige kopier i forhold til Top Gear :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Post by Kolbotn »

Må si meg enig med deg BiXen!
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Post by Tonning »

Syns det blei litt mye mas i programmet i går kveld jeg og, men Jan Erik er bare så entusiastisk - har ikke noe med om han er på skjermen eller ikke..
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Post by EatonMiata »

biXen wrote:Han er gira til vanlig, men det må ha vært litt åpningsnerver også. Forøvrig synes jeg Fifth Gear er gjespende kjedelig det også, alt blir bare dårlige kopier i forhold til Top Gear :)
Ja, vi er forskjellige. Jeg foretrekker et bilprogram som handler om nettopp bil, og ikke en masse fjas og idiotisk underholdning. Da tenker jeg først og fremst på Top Gear. 90% av programmet er håpløse innslag hvor Jeremy Clarkson "dyrker sitt ego" og finner på idiotiske ting som har svært lite med bilinteresse å gjøre - programlederne synes det er sykt morsomt - jeg klarer ikke helt å engasjere meg.

Et bilprogram bør handle om entusiastbiler og testing - og akkurat det gjør Fith Gear. Å se Tiff eller Vicky kjøre breisladd runde etter runde med heftige sportsbiler (som senest i går med Datzun Z) er for meg bedre enn å se noen tullinger ødelegger gamle klassikere eller kjøre en bil fylt med vann!!! :cry:

Men vi har jo alle litt foskjellig smak.... 8)
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Må innrømme at jeg anser TG som bedre underholdning enn FG, men som du sier så er det jo smaken det går på. Som et faktamagasin er FG mye mye bedre enn TG, uansett hvordan man vrir og vender på det.
Jeg er nok svak for den lette humoren, og driter i bilene ;)

JEL har alltid vært for intens for meg, og jeg har dertil aldri sett på programmene hans. Det generelle inntrykket jeg sitter med fra omverden er dog at entusiasmen hans er den tingen som driver programmet fremover, og at han er og blir en glimrende programleder nettopp på grunn av det.

Smaken er som baken, og jeg foretrekker å være med på dyrkingen av egoet til Clarkson. Det er ikke mulig å ikke le når du ser Hammond kjøre i vinterland uten halve taket på 300ZX'en, enkelt og greit ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Veldig enig med Kremgutt her.

Clarkson er knallbra, og dynamikken og samspillet mellom captain slow, hamster og clarkson er uslåelig.

Eneste positive med Fifth Gear er Vicki, som er rå.
Programmet i seg selv er dørgende kjedelig imho.

Humoren i Top Gear, og det at de viser frem de rå bilene, gjør litt spennende spesialepisoder etc. gjør at man får drømt seg litt bort.
Tørre fakta får man nok av alle andre steder :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Sevenord »

Vicky er hovedgrunnen til at jeg ikke følger med på FG.
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Broom suuger. Jeg har aldri klart den femi-pipende-gladkristne-stemmen til Larsen som overskygger de få tingene som kan være av interesse i programmene hans. Kan heller ikke fordra når han skal presentere biler og prater masse faktafeil og på død og liv må røske og slå i koppholdere, hanskerom, seter som som om det var en tungstartet plenklipper.
Jeg så senest i går hvor han dasket til en Jaguar over panseret med en brosjyre så det sang. TOSK!
Etter at det ble Broom har jo innholdet sunket betraktelig også. Patetisk forsøk på å etterligne TG hvor de feiler på alle punkter.
Hvem f*** har interesse av å se Blomsterfinn kjøre en ultrakjip nedklistret Volvo rundt Rudskogen ?
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

nope-mx5 wrote:Veldig enig med Kremgutt her.

Clarkson er knallbra, og dynamikken og samspillet mellom captain slow, hamster og clarkson er uslåelig.


-n
Er dynamikken mellom dem som gjør det så fantastisk bra ja. Finnes ikke noe mer kos på en søndagskveld enn når de har vært på en crazy tur. USA turene står høyt, forstår de har vært på en ny en, begynner jo på søndag.

Å se en gørrkjedelig test av en eller annen pysjå på Fifth Gear bryr meg midt i fletta. (forøvrig kan man kjøpe bladet Top Gear hvis man skal ha kjedelige tørre fakta om biler i tillegg til underholdning).
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

Autofil som ble til Broom var jo relativt likt. At de dro inn litt banekjøring i standardbil med kjente folk er jo som tatt rett ut fra Top Gear. Forskjellen er at Top Gear legger en bra humor på det hele. Hvor det er tøff konkuranse, litt faglig innhold (med egne erfaringer fra biler), og mye humor. Synes forøvrig at Top Gear har passe mye bilstoff hvor man får med det esensielle, og endel fiffige tester hvor de setter bilmodeller opp mot hverandre. Det kan gjerne bli litt mye fjas, og er enig i at Fifth Gear har mer bilstoff og seriøsitet. Liker likevel svært godt å se på Top Gear.

Når det gjelder Jan Erik Larsen, så synes jeg han er såpass entusiastisk som en kar med bildilla bør være. Liker måten bilmodellene blir fremstilt, og at han er så sykt opptatt av koppholdere. Det er ikke et program for de som har sykt mye peiling på bil. Det er for de som ikke har det, men som ønsker å vite mer. Og for de som har litt bildilla, uten å vite for mye teknisk om biler.

Nå er jeg usikker på hvor mye MC og båt de har tatt med i Broom, men om de har fjernet den delen er jeg fornøyd. MC og båt har aldri engasjert meg så mye, så da er det greit å slippe det i et bilprogram.

At Broom nå sendes live fra en svær garasje, bevitner om at de er inspirert av hva britene får til. Jeg har ingen problemer med at de gjør det på den måten. Synes det er et bra tiltak til all denne fotballen og slikt som ellers hostes frem på TV'en. Såpe og fotball engasjerer ikke meg. Bil derimot, så absolutt.
Last edited by Terondo on 11 Nov 2009, 12:52, edited 1 time in total.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Post by Agility »

nope-mx5 wrote:Veldig enig med Kremgutt her.

Clarkson er knallbra, og dynamikken og samspillet mellom captain slow, hamster og clarkson er uslåelig.

-n

Høydepunkt hittil var ombygging av Reliant'n til romferge...., holdt på å knekke i sofa'n da den gikk til værs !!!!!! :D

Og forresten, det er vel ikke god folkeskikk å be programleder'n i programmet man er invitert til å "roe ned..." :wink:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Synes også det er litt ufint å være såpass harsk som folk er, i hvert fall med tanke på timingen.

Broom har beæret våre kjære biler med et innslag/en utgave av programmet som omhandler MX'en i forbindelse med jubileumet som er i år.
Jeg har enda ikke sett Broom, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det er, og jeg kommer til å stå med vidt sinn når jeg skal se utgaven som omhandler MX'en.

Klubben er igjen bedt om å representere bilen når sendingen går live den 24. november, og siden det var det første programmet i sesongen synes jeg vi bør roe ned litt frem til de har sendt mer enn en sending.

For å si det sånn, første sesong av TG var rimelig crap, og da hadde hele gjengen erfaring fra "gamle" TG til grunn.
Og nå har det utvilket seg til å bli et fantastisk show..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Post by EatonMiata »

Ærn-Ærn wrote:
nope-mx5 wrote:Veldig enig med Kremgutt her.

Clarkson er knallbra, og dynamikken og samspillet mellom captain slow, hamster og clarkson er uslåelig.

-n

Høydepunkt hittil var ombygging av Reliant'n til romferge...., holdt på å knekke i sofa'n da den gikk til værs !!!!!! :D

Og forresten, det er vel ikke god folkeskikk å be programleder'n i programmet man er invitert til å "roe ned..." :wink:
Mulig det ikke er god folkeskikk - men noen må vel snart fortelle Jan Erik at dette blir litt vel slitsom - og vet at det er mange som mener det. Men - som en annen nevnte her - selv Jan Erik Larsen kan vel ha litt premiere-nerver, og han er jo glad i MX5 så han får vel få en sjans 8)

Forøvrig - mange engasjerte her inne etter en liten uskyldig kommentar fra undertegnede - men det er jo også litt av vitsen med et diskusjonsforum :)
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Post by Agility »

EatonMiata wrote:
Mulig det ikke er god folkeskikk - men noen må vel snart fortelle Jan Erik at dette blir litt vel slitsom - og vet at det er mange som mener det. Men - som en annen nevnte her - selv Jan Erik Larsen kan vel ha litt premiere-nerver, og han er jo glad i MX5 så han får vel få en sjans 8)

Forøvrig - mange engasjerte her inne etter en liten uskyldig kommentar fra undertegnede - men det er jo også litt av vitsen med et diskusjonsforum :)
Her inne blir det jo diskusjon selv av den minste instrumentlyspære... :P

Og tilbake til TV programmer med og uten humor...
Personlig så synes jeg det er fryktelig slitsomt med all denne gravalvorlige fotballen som skal sendes i tide og utide på alle verdens TV-kanaler, det var en befrielse å høre latter'n til Jan-Erik når Broom endelig kom på lufta, og igjen, Clarkson, Hamster og Capt. Slow er helt sjef !!!!! :wink:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Post Reply