Page 22 of 75

Re:

Posted: 17 Apr 2010, 00:11
by Lems
Rudolf wrote:Mere jåleri ...

I løpet av vinteren har det blitt litt shopping av stasj til Beverly :roll:
F. eks. den kjekke NB-vindavviseren og krom innstegslister (fra en Eunos)

Image

Vindavviseren skal være mulig å få plassert selv om jeg har "brace-bar" mellom beltetårnene.

Erik
Hei Erik,
Ser det ligger noen slike orginale vindavisere ute på ebay i Tyskland, men utfra det jeg kan se er det to forskjellige festebraketter ute og går...?
Noe du kan noe om? :roll:
Eks:
http://cgi.ebay.de/MX5-MX-5-MX-mx5-mx-N ... 563432e234
http://cgi.ebay.de/Original-Mazda-MX5-W ... 2559f660c1
Er veldig lysten på dette til min NA, men har (ettermontert orginal) brace bar og har derfor ikke kjøpt noe ennå. Tar gjerne mot tips om hvordan dette lar seg kombinere!
Bjørn

Posted: 17 Apr 2010, 22:12
by Rudolf
Lems wrote: Hei Erik,
Ser det ligger noen slike orginale vindavisere ute på ebay i Tyskland, men utfra det jeg kan se er det to forskjellige festebraketter ute og går...?
Noe du kan noe om? :roll:
....
Er veldig lysten på dette til min NA, men har (ettermontert orginal) brace bar og har derfor ikke kjøpt noe ennå. Tar gjerne mot tips om hvordan dette lar seg kombinere!
Bjørn
Jeg har bare vært borti en type festebraketter (på de jeg har kjøpt til Rudolf og Beverly).
De er billige på Tyske eBay ja, jeg ga 20 Euro for den du ser på bildet.
Enda ikke montert min, men det skal gå greit med brace bar, det har jeg sett på en annen bil.
Erik

Re: Beverly

Posted: 17 Apr 2010, 23:00
by midget77
Får håpe at tyskerne er greie når det gjelder å sende en så stor ting til Norge. De jeg var i kontakt med i England var ikke greie. 5-6 stykker jeg kontaktet ville ikke sende til Norge. Da ga jeg opp :cry:

Re:

Posted: 18 Apr 2010, 10:35
by mojo-91
Rudolf wrote:Se hva jeg fant ...

Chaparral Champagne.
(de felgene som Mojo feiga ut på .... :wink: )

Image

Erik
Jada, Erik,.....og jeg angrer fortsatt "litt" hver gang jeg ser dette bildet :|
Men er godt fornøyd med rota rb. Dessuten er de en 500 gram lettere enn Chaparral :wink:

Men grattis! Dette blir bærre lækkert!

Re: Beverly

Posted: 18 Apr 2010, 12:30
by MxMats
Kjempe bra tråd Erik! Gleder meg hver gang det er oppdateringer her :) Stå på!

Posted: 18 Apr 2010, 23:15
by Rudolf
Lambda meg her, og Lambda meg der .....

Siden jeg har kjøpt så fin bredbånds-lambda, så må jo sensoren monteres også.
Da er det bare å plukke av eksosrøret foran katalysatoren og sveise inn en "bung", som sensoren kan skrues inn i.

Image

Den "gamle" lambdasonden får være i fred, så derfor blir det to.

Til og med eksosanlegget virker nytt på Beverly.
Etter at boltene er løsnet er det bare å skru ut med fingrene :wink:

Erik

Re: Beverly

Posted: 18 Apr 2010, 23:18
by Kolbotn
Hvorfor velger du og beholde den orginale?

Posted: 18 Apr 2010, 23:36
by Rudolf
Kolbotn wrote:Hvorfor velger du og beholde den orginale?
Fordi ECU-en klarer seg fint med en smalbånds-lambda og den er god nok for de oppgavene som ECU-en gjør.
Da kan jeg koble inn/ut og kalibrere bredbånds-lambdaen uten at det går utover kjørbarheten på bilen.

Erik

Re: Beverly

Posted: 19 Apr 2010, 21:50
by fa10
de felgene var kjempe fine da og vil se bra ut på hvit bil ...bra valg. Moro å følge med her :D

Re: Beverly

Posted: 20 Apr 2010, 15:40
by Harald
Kolbotn wrote:Hvorfor velger du og beholde den orginale?
som erik skriver, kjører man org ecu, så må man beholde den vanlige smale lambdaen..
noen bredbåndslambdaer kan også gi et 0-1v signal som orginal ecu vil ha.. men er like greit å bare sette i et ekstra gjengeparti, og kjøre med to sensorer på en gang..

Re: Beverly

Posted: 20 Apr 2010, 15:44
by Kolbotn
Jupp, skjønte det, bare tenkte ikke over at han kjørte stock ecu:P

Re: Beverly

Posted: 22 Apr 2010, 10:33
by Sevenord
Jeg har ikke fått med meg at du har fikset deg Champagnefelger. Det der blir bra vettu :) Jeg liker mine bare mer og mer :)

Posted: 23 Apr 2010, 22:41
by Rudolf
Kompakt

Nå er Beverly i farta ......
(en forferdelig fart :shock: )

Hun er fantastisk å kjøre !
Understellet overgår alle mine forventninger.

Image

At så harde fjærer, kan være så behagelig å kjøre med er i grunnen litt rart.
Bilen har jo tre ganger så harde fjærer som Leopold (og Rudolf (?)), men føles veldig kontrollert og fast i fisken.
Ikke ubehagelig i det hele tatt.
Kombinasjonen med Racing Beat krengestaget tror jeg er en innertier.

Nå er det utrygt i Oslo og omegn, for her testkjøres det i bygater, fartshumper, runkjøringer, villaveier og motorveier.
Du verden så morro, jeg er storfornøyd :)

Kombinasjonen av krenge-egenskaper, fjæring og manuell styring er fantastisk.
Dette er den beste bilen jeg noensinne har kjørt, uten tvil !

Tok en tur til Trazan i dag også.
Morro å sammenligne de to Miataene med ulik hvitfarge.

Trazan sin Miata 90 i Chrystal White til venstre, Beverly i Chaste White til høyre.
Ikke veldig stor forskjell, men godt synlig.

Image

Trazan sin er godt senket, mens Beverly venter på å bli "jekket ned litt" (skru på coiloverene).

Image

Høydeforskjellen er ganske tydelig ja ... :roll:

Erik

YoYo og Miata

Posted: 23 Apr 2010, 23:54
by Rudolf
YoYo og Miata

Ja hva er sammenhengen ...... ?
La oss spole litt tilbake i tid, nærmere bestemt et halvt år.

Jeg er kjent for å være nyskjerrig, og tar ikke alltid påstander for god fisk.
Så da jeg skulle på innkjøpstur til USA, så tenkte jeg at jeg kunne drive litt "research".

Som man ser av kjøre-ruten min, så ble det en underlig "omvei" nedi Arizona et sted .... :roll:
Hva i himmelens navn skulle jeg nedi ørkenen der ?

Image

Hvorfor Coolidge i Arizona ?

Image

Jo, i Coolidge bor Tom Van Dan Elzen.
Tom er en artig kar, han er hva vi i Norge ville kalle en tusenkunstner.
Han har en rekke verdenspatenter på samvittigheten bl.a. innen flyteknikk og YoYo :shock:

Image

Tom er herren til venstre på bildet.

Image

En av de siste patentene til Tom, vil bli lansert i sommer.
En Yoyo med TO mikroprosessorer, en i hvert "hjul".

(NÅ, har det tørna for Erik :shock: )

Tom eide det som har blitt en av verdens største YoYo-fabrikker, så solgte han fabrikken og fant ut at han skulle bruke noen av pengene til noe morro.
Så Tom og kona, kjøpte en veeeldig stor motorsykkel og planla en ett års rundtur i USA.
Etter et halvt år, så krasja de, brakk alle bein i kroppen, og brukte ett års tid på å komme til hektene igjen.

Da fant de ut at de ville fullføre turen, men denne gangen i en Miata.
OK, nå begynner det å bli fornuft i sakene her ......

Tom liker imidlertid både fart og spenning, og blir sjelden fornøyd med "hyllevare".
Så Tom valgte å modifisere Miataen litt.

Resultatet ble et firma, som noen av dere sikkert har hørt om.
Et hint er jo nummerskiltet til den røde ..... :wink:

Image

FFS kan dere lese mere om her: http://www.fastforwardsuperchargers.com/

Jeg (the strange guy from Norway) bodde i nærmere to døgn hos Tom og kona, og fikk svar på ALT jeg lurte på.
Her er litt av delelageret:

Image

Etter prøvekjøring med Arizona-politiet på slep og masse diskusjoner frem og tilbake, ble det handel.
Her er bilde fra avreisedagen med "passasjer" i forsetet til Beverly:

Image

Tom er alltid beredt, og Colten hans fikk jeg prøve også.
Bill som står nærmest Beverly er nestleder i FFS og er meeget kompetent innen faget.
Han skriver mye bl.a. på miata.net (det gjør forøvrig Tom også)

"Passasjeren" ble sendt som ekstra baggasje på flyet tilbake til Norge ($50 i overvekt) og en spent Erik, ble veldig glad da den dukket opp på baggasjebåndet på Gardermoen.
(jeg gikk på grønt :lol: )

Så dette var litt av historien som jeg "glemte" å fortelle.

Erik

Re: Beverly

Posted: 23 Apr 2010, 23:58
by glaibilenmin
me like 8)