Beverly

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Beverly

Post by AOB »

Kanskje det blir lov til å prøvesitte en liten tur på Rudskogen også? :D
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

AOB wrote:Kanskje det blir lov til å prøvesitte en liten tur på Rudskogen også? :D
Jeg kommer til å dele ut ballkort :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
///Moe
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 329
Joined: 21 Oct 2009, 23:26
Location: Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by ///Moe »

Jeg vil også ha FFS!! :D
-Signatur-
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Rudskogen

... er et greit sted å få testet ut ting.

Beverly debuterte i dag på Rudskogen og så ut til å trives bra blandt likesinnede :wink:

Image

Tre MX5/Miata var det som kjørte på banen

Image

Turen til Rudskogen ble endel av testen og Beverly funker svært så fint.
Veldig urolig på styringen, men det er ikke så rart for jeg har jo ikke gjort noen justering av hjulvinklene enda.
Bilen har synlig Toe-out :shock: og Camber vinkelen ser jo litt heftig ut.

Image

Beverly oppførte seg kontrollert og behersket på banen trass i motorkreftene.
Jeg snurra bare en gang ... :wink:
Fast i fisken, veldig responsvillig i styringa (selv med de rare hjulvinklene)
På langstrekka og i oppoverbakke, kunne jeg gjøre ting jeg aldri har gjort før :)

Etter ca 10 runder med kjøring (med uggla hengende som en klegg etter meg) så var det slutt.
Klutsjen fiksa ikke dette her :roll:
Siste runden sluret det så kraftig at jeg laget kø på banen.
Så da var det bare å kaste inn håndkleet å la de andre bilene få leke i fred :(

Image

Vel vel, klutsjen på Beverly er av standard type og har gått 95 000 km, og en kompressor ville den ikke ha noe med å gjøre.
Så da er det bare å skaffe seg noe tøffere saker ....

AOB tegner og forteller .....

Image

Så, selv om det ble litt for få runder er jeg svært fornøyd.
Både med det jeg fikk kjenne av undrestell og motorkraft, også det å få avslørt at jeg må ha en kraftigere klutsj.

Vi er tilbake så fort vi får "oppgradert"

Image

Turen hjem gikk helt fint etter at klutsjen hadde fått kjølt seg ned litt.
Takk til Uggla for hyggelig kjørefølge og som passet på at Beverly med sjåfør kom vel hjem.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Kolbotn »

Bra du iallefall stansa tidsnok så du kom deg hjem for egen maskin da:)
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Beverly

Post by arildh »

Hvilken clutch går du for ?
ACT og nye FM clutchen (level 2) er pyton å kjøre med til hverdags har jeg funnet ut.
Et bra kompromiss er en MSM clutch. Lett på foten og holder 200 hk og mer Nm enn hva FFS gir.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Beverly

Post by mojo-91 »

Klippet fra miata.net : http://www.miata.net/garage/turbos.html

Some generic notes on Miata installations

* How will the driveline stand up? -- The weak point seems to be the clutch, which will need replacement with a higher performance unit sometime after the installation of a turbo/supercharger kit. Reportedly, the 1.6L cars' clutch is sturdier and will last for some time with a turbo/supercharged car, whereas the 1.8L cars' clutch will require attention soon afterwards.
Last edited by mojo-91 on 27 Apr 2010, 16:13, edited 1 time in total.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Beverly

Post by uggla »

Jøss. :shock:

For en gangs skyld er 1,6 bedre i noe. :D
Ihvertfall i relative termer....
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Kolbotn »

Det er litt rart Mojo, ettersom om det virker å gå trend i å oppgradere 1.6 clutchen med 1.8 versjonen når man trimmer litt!?
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Beverly

Post by uggla »

Ellers så må jeg si jeg koste meg på tur i går.

Ble ikke lei av å se på den lekre rumpa på den spreke 16-åringen som lå foran meg.
(Beverly, altså).


Synd med clutchen, men bilen gikk da jaggu som en skoldet katt. Også helt uanstrengt så det ut til.
Blir nok bra med en ny clutch ja. Selger arildh, msm clutchen sin eller rakk han å "bruke" den opp, mon tro?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Beverly

Post by arildh »

Den er ganske så utslitt. Men arves uansett av RatX5'1. når den tid kommer.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

arildh wrote:Hvilken clutch går du for ?
ACT og nye FM clutchen (level 2) er pyton å kjøre med til hverdags har jeg funnet ut.
Et bra kompromiss er en MSM clutch. Lett på foten og holder 200 hk og mer Nm enn hva FFS gir.
Jeg er i gang med å undersøke litt ja, og tar svært gjerne imot gode råd.
Ønsker meg noe som er kjørbart til daglig bruk.
MSM, Centerforce, ACT blir vurdert.

Hva tror du om FM Level 1 clutch ?

Image

http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=08-19010
Den har fått god omtale og burde vel holde ?
Eller burde jeg satse på MSM ?

Jeg begynner å få litt dårlig tid i forhold til Ringen-planer .... :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Beverly

Post by uggla »

Jeg har ikke peiling på clutch, men kanskje dette er et alternativ:

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1806
evt.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1809
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Beverly

Post by arildh »

Level 1 er sikkert mykere. Du kan jo høre med FM om hvordan den er i forhold til MSM eller OEM clutch.
Hvis du går for FM sørg for å få med det store utløserlageret da de har hatt problemer med feil toleranser på trykkplaten som gjør at OEM utløserlageret ryker:
http://www.mazda-speed.com/forum2/index ... 805.0.html
http://www.mazdaspeedy.com/2010/02/clutch-problems.html
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Re:

Post by Andrew »

Rudolf wrote:
Så var det ut på prøvetur igjen, med måleutstyr rigget på plass.

Image
Flott ratt du har der! :wink:
Er det en LM-2 du har der? fornøgd - kom gjerne medtips/råd (og har du endelig vorten klok på PC-pro justeringane?)

-A-
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Post Reply