Beverly
Moderator: Styremedlemmer
Re: Beverly
Kanskje det blir lov til å prøvesitte en liten tur på Rudskogen også?
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg kommer til å dele ut ballkortAOB wrote:Kanskje det blir lov til å prøvesitte en liten tur på Rudskogen også?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Rudskogen
... er et greit sted å få testet ut ting.
Beverly debuterte i dag på Rudskogen og så ut til å trives bra blandt likesinnede
Tre MX5/Miata var det som kjørte på banen
Turen til Rudskogen ble endel av testen og Beverly funker svært så fint.
Veldig urolig på styringen, men det er ikke så rart for jeg har jo ikke gjort noen justering av hjulvinklene enda.
Bilen har synlig Toe-out og Camber vinkelen ser jo litt heftig ut.
Beverly oppførte seg kontrollert og behersket på banen trass i motorkreftene.
Jeg snurra bare en gang ...
Fast i fisken, veldig responsvillig i styringa (selv med de rare hjulvinklene)
På langstrekka og i oppoverbakke, kunne jeg gjøre ting jeg aldri har gjort før
Etter ca 10 runder med kjøring (med uggla hengende som en klegg etter meg) så var det slutt.
Klutsjen fiksa ikke dette her
Siste runden sluret det så kraftig at jeg laget kø på banen.
Så da var det bare å kaste inn håndkleet å la de andre bilene få leke i fred
Vel vel, klutsjen på Beverly er av standard type og har gått 95 000 km, og en kompressor ville den ikke ha noe med å gjøre.
Så da er det bare å skaffe seg noe tøffere saker ....
AOB tegner og forteller .....
Så, selv om det ble litt for få runder er jeg svært fornøyd.
Både med det jeg fikk kjenne av undrestell og motorkraft, også det å få avslørt at jeg må ha en kraftigere klutsj.
Vi er tilbake så fort vi får "oppgradert"
Turen hjem gikk helt fint etter at klutsjen hadde fått kjølt seg ned litt.
Takk til Uggla for hyggelig kjørefølge og som passet på at Beverly med sjåfør kom vel hjem.
Erik
... er et greit sted å få testet ut ting.
Beverly debuterte i dag på Rudskogen og så ut til å trives bra blandt likesinnede
Tre MX5/Miata var det som kjørte på banen
Turen til Rudskogen ble endel av testen og Beverly funker svært så fint.
Veldig urolig på styringen, men det er ikke så rart for jeg har jo ikke gjort noen justering av hjulvinklene enda.
Bilen har synlig Toe-out og Camber vinkelen ser jo litt heftig ut.
Beverly oppførte seg kontrollert og behersket på banen trass i motorkreftene.
Jeg snurra bare en gang ...
Fast i fisken, veldig responsvillig i styringa (selv med de rare hjulvinklene)
På langstrekka og i oppoverbakke, kunne jeg gjøre ting jeg aldri har gjort før
Etter ca 10 runder med kjøring (med uggla hengende som en klegg etter meg) så var det slutt.
Klutsjen fiksa ikke dette her
Siste runden sluret det så kraftig at jeg laget kø på banen.
Så da var det bare å kaste inn håndkleet å la de andre bilene få leke i fred
Vel vel, klutsjen på Beverly er av standard type og har gått 95 000 km, og en kompressor ville den ikke ha noe med å gjøre.
Så da er det bare å skaffe seg noe tøffere saker ....
AOB tegner og forteller .....
Så, selv om det ble litt for få runder er jeg svært fornøyd.
Både med det jeg fikk kjenne av undrestell og motorkraft, også det å få avslørt at jeg må ha en kraftigere klutsj.
Vi er tilbake så fort vi får "oppgradert"
Turen hjem gikk helt fint etter at klutsjen hadde fått kjølt seg ned litt.
Takk til Uggla for hyggelig kjørefølge og som passet på at Beverly med sjåfør kom vel hjem.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 2467
- Joined: 05 Nov 2008, 17:24
- Medlemsnummer: 852
- Location: Drabantbyen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beverly
Hvilken clutch går du for ?
ACT og nye FM clutchen (level 2) er pyton å kjøre med til hverdags har jeg funnet ut.
Et bra kompromiss er en MSM clutch. Lett på foten og holder 200 hk og mer Nm enn hva FFS gir.
ACT og nye FM clutchen (level 2) er pyton å kjøre med til hverdags har jeg funnet ut.
Et bra kompromiss er en MSM clutch. Lett på foten og holder 200 hk og mer Nm enn hva FFS gir.
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Beverly
Klippet fra miata.net : http://www.miata.net/garage/turbos.html
Some generic notes on Miata installations
* How will the driveline stand up? -- The weak point seems to be the clutch, which will need replacement with a higher performance unit sometime after the installation of a turbo/supercharger kit. Reportedly, the 1.6L cars' clutch is sturdier and will last for some time with a turbo/supercharged car, whereas the 1.8L cars' clutch will require attention soon afterwards.
Some generic notes on Miata installations
* How will the driveline stand up? -- The weak point seems to be the clutch, which will need replacement with a higher performance unit sometime after the installation of a turbo/supercharger kit. Reportedly, the 1.6L cars' clutch is sturdier and will last for some time with a turbo/supercharged car, whereas the 1.8L cars' clutch will require attention soon afterwards.
Last edited by mojo-91 on 27 Apr 2010, 16:13, edited 1 time in total.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Beverly
Jøss.
For en gangs skyld er 1,6 bedre i noe.
Ihvertfall i relative termer....
For en gangs skyld er 1,6 bedre i noe.
Ihvertfall i relative termer....
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
-
- 7200 RPM
- Posts: 2467
- Joined: 05 Nov 2008, 17:24
- Medlemsnummer: 852
- Location: Drabantbyen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beverly
Det er litt rart Mojo, ettersom om det virker å gå trend i å oppgradere 1.6 clutchen med 1.8 versjonen når man trimmer litt!?
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Beverly
Ellers så må jeg si jeg koste meg på tur i går.
Ble ikke lei av å se på den lekre rumpa på den spreke 16-åringen som lå foran meg.
(Beverly, altså).
Synd med clutchen, men bilen gikk da jaggu som en skoldet katt. Også helt uanstrengt så det ut til.
Blir nok bra med en ny clutch ja. Selger arildh, msm clutchen sin eller rakk han å "bruke" den opp, mon tro?
Ble ikke lei av å se på den lekre rumpa på den spreke 16-åringen som lå foran meg.
(Beverly, altså).
Synd med clutchen, men bilen gikk da jaggu som en skoldet katt. Også helt uanstrengt så det ut til.
Blir nok bra med en ny clutch ja. Selger arildh, msm clutchen sin eller rakk han å "bruke" den opp, mon tro?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg er i gang med å undersøke litt ja, og tar svært gjerne imot gode råd.arildh wrote:Hvilken clutch går du for ?
ACT og nye FM clutchen (level 2) er pyton å kjøre med til hverdags har jeg funnet ut.
Et bra kompromiss er en MSM clutch. Lett på foten og holder 200 hk og mer Nm enn hva FFS gir.
Ønsker meg noe som er kjørbart til daglig bruk.
MSM, Centerforce, ACT blir vurdert.
Hva tror du om FM Level 1 clutch ?
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=08-19010
Den har fått god omtale og burde vel holde ?
Eller burde jeg satse på MSM ?
Jeg begynner å få litt dårlig tid i forhold til Ringen-planer ....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Beverly
Jeg har ikke peiling på clutch, men kanskje dette er et alternativ:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1806
evt.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1809
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1806
evt.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1809
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Re: Beverly
Level 1 er sikkert mykere. Du kan jo høre med FM om hvordan den er i forhold til MSM eller OEM clutch.
Hvis du går for FM sørg for å få med det store utløserlageret da de har hatt problemer med feil toleranser på trykkplaten som gjør at OEM utløserlageret ryker:
http://www.mazda-speed.com/forum2/index ... 805.0.html
http://www.mazdaspeedy.com/2010/02/clutch-problems.html
Hvis du går for FM sørg for å få med det store utløserlageret da de har hatt problemer med feil toleranser på trykkplaten som gjør at OEM utløserlageret ryker:
http://www.mazda-speed.com/forum2/index ... 805.0.html
http://www.mazdaspeedy.com/2010/02/clutch-problems.html
Re:
Flott ratt du har der!Rudolf wrote:
Så var det ut på prøvetur igjen, med måleutstyr rigget på plass.
Er det en LM-2 du har der? fornøgd - kom gjerne medtips/råd (og har du endelig vorten klok på PC-pro justeringane?)
-A-
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman