BBR-turbo.

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

BBR-turbo.

Post by Hyper Ado »

Satt å surfa Ebay i England da jeg kom over denne:

BBR-turbo Mx-5

Kun 800 laget men fabrikinstallert turbo-kit. Det burde vel tilsi at det finnes papirer på denne typen ombygning??

Ny bil til samlingen din Erik? ;)

H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

søker du i forumet så finner du noe om bbr og folk som har prøvd å få godkjent på det grunnlaget. glhf
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Bare å glemme ja,, både papirer osv, dem funker til godkjenning, men det stopper opp i når dem vil ha papirer på at du har tatt avgass test,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Er sikkert mulig å importere en ekte BBR da..
hadde vært artig å ha en sånn :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Redman
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 05 Jun 2004, 02:00
Status: Offline

Re: BBR-turbo.

Post by Redman »

Det at man ikke får godkjent bilen i Norge på bakgrunn av disse BBR papirene er ikke helt tilfelle. Jeg har selv godkjent en sølv Miata(tror det var 1990/91) med de samme papirene det her refereres til. Vet at vi hade en dialog om dette på de gamle sidene. Biltilsynet hadde overhodet ingen innvendinger. Dette fortalte jeg også om på det gamle forumet. Ble da veldig mye mas om å dele disse papirene med andre. Tror den vanligste feilen som blir gjort, er å ikke ta med biltilsynet allerede i fra tankestadiet. Dette har det vel også vært mye meninger om fra tidligere.

Uansett så er det viktig å etablere en god kontakt med det lokale Biltilsyn. Skjønner at man kan synes at veien er kronglete, men dersom man følger deres utspill til fremgangsmåte vil man også sannsynligvis komme i mål. Dette forutsetter selvfølgelig at man ikke ønsker å ha 500 hk i bilen. Da er piggene deres ute med en gang.

Vi har riktignok mye "snåle" regler i dette landet, men umulig skulle dette ikke være. Dette er ikke ment som noen "irettesettelse" bare en korreksjon.
10 MX-5 20th anniversery Rød
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: BBR-turbo.

Post by Rudolf »

+1

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: BBR-turbo.

Post by Miatapowers »

Problemet er at i nyere tider, så er avgass kravene strengere, eg var tidlig ute med god dialog med bt i bygda, sendte inn en søknad.. eneste dem ville ha var en avgass test i laborotorium, noe eg sjekket pris på, prisen er ca 30000 og måtte reise til tyskland, da det ikke var slikt laborotorium i norge.. Og denne testen er ikke noe bevis på at det blir godkjent, fremdeles så må det vera innenfor krava, noe så ikke blir lett ved første gangs innstilling av motoren, man må kanskje risikere å justere og ta ny test, osv..

Nå var det jo faktisk folk så fikk godkjent tidligere med disse papirene, kun med å vise frem papirer, uten å faktisk ha montert turbokit..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Redman
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 05 Jun 2004, 02:00
Status: Offline

Re: BBR-turbo.

Post by Redman »

Skal jeg da tolke det slik at:

Enhver bil som ikke er utstyrt med turbo orginalt, men som noen ønsker å montere turbo på, må ta en ny avgasstest. Dette kan ikke gjøres i Norge, men i Tyskland. Av den grunn koster dette så mye at det vil være uaktuellt for de aller fleste å gjøre denne konverteringen. Dette høres "snålt" ut. Tror igjen at dette er et enkelt tilfelle. Uansett:

Jeg har et prosjekt på gang med en 95 NA. For morro skyld skal jeg atter en gang henvende meg til biltilsynet for å sjekke ut fremgangsmåten for meg denne gang. Historikken for den forrige bilen som ble godkjent har jeg også. Kan jo bli artig å se hva jeg får til svar.

Allikevel tror jeg ikke det at min tidligere historie, samt hva det nå blir for et resulatat denne gang, danner grunnlaget for hvordan alle Biltilsyn forholder seg til slike spørsmål fra oss som ønsker mer power i bilene våre. Det er nok der det blir feil for oss. Føler at de aller fleste ikke ønsker å følge en slik sak, og at det er lettere å kverulere en sak ihjel. Men men....
10 MX-5 20th anniversery Rød
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: BBR-turbo.

Post by EspenAndre »

Jeg har også vært i kontakt med vegvesenet ang dette, på en '92 som aldri hadde turbo..
dvs. jeg var i forkant.. og brukte de papirene som er tilgjengelig.

Fikk samme svar som Stian, avgasser... og den gang sa han at han mente det var et test-senter i Trondheim som gjorde slikt
det finnes kanskje ikke lenger.

Om en gjeng hadde gått sammen, i regi av klubben feks. så tror jeg man kunne fått til en avtale om en spesiell modell,
med et spesielt turbokit, som tilsvarer BBR i ytelse... men da måtte alle være like.

Men det spørs uansett, for svaret jeg fikk hele veien, var at alle skulle vurderes individuelt.
Det hjalp ikke om jeg refererte til en annen bil dette var godkjent med...
Det føltes som om det var mot sin hensikt, siden de ble virket lettere provosert da.

I tillegg fikk jeg vite at nå skal ingen av vegvesenet sine kontor gjøre noen avgjørelser ang. ombygging av biler,
det var det et eget utvalg som tok seg av.. så alle søknader skulle sendes dem.
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: BBR-turbo.

Post by Pelle »

Husker at en kollega hadde med seg en motorsykkel fra statene for en del år siden. Han hadde den i Trondheim for avgasstest.
Hørte aldi at han klagde på prisen. Fikk den godkjent.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Post Reply