Satt å surfa Ebay i England da jeg kom over denne:
BBR-turbo Mx-5
Kun 800 laget men fabrikinstallert turbo-kit. Det burde vel tilsi at det finnes papirer på denne typen ombygning??
Ny bil til samlingen din Erik?
H A
BBR-turbo.
Moderator: Styremedlemmer
- Hyper Ado
- 2000 RPM
- Posts: 322
- Joined: 27 Nov 2007, 21:36
- Medlemsnummer: 725
- Location: Sola, Stavanger
- Status: Offline
BBR-turbo.
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: BBR-turbo.
Det at man ikke får godkjent bilen i Norge på bakgrunn av disse BBR papirene er ikke helt tilfelle. Jeg har selv godkjent en sølv Miata(tror det var 1990/91) med de samme papirene det her refereres til. Vet at vi hade en dialog om dette på de gamle sidene. Biltilsynet hadde overhodet ingen innvendinger. Dette fortalte jeg også om på det gamle forumet. Ble da veldig mye mas om å dele disse papirene med andre. Tror den vanligste feilen som blir gjort, er å ikke ta med biltilsynet allerede i fra tankestadiet. Dette har det vel også vært mye meninger om fra tidligere.
Uansett så er det viktig å etablere en god kontakt med det lokale Biltilsyn. Skjønner at man kan synes at veien er kronglete, men dersom man følger deres utspill til fremgangsmåte vil man også sannsynligvis komme i mål. Dette forutsetter selvfølgelig at man ikke ønsker å ha 500 hk i bilen. Da er piggene deres ute med en gang.
Vi har riktignok mye "snåle" regler i dette landet, men umulig skulle dette ikke være. Dette er ikke ment som noen "irettesettelse" bare en korreksjon.
Uansett så er det viktig å etablere en god kontakt med det lokale Biltilsyn. Skjønner at man kan synes at veien er kronglete, men dersom man følger deres utspill til fremgangsmåte vil man også sannsynligvis komme i mål. Dette forutsetter selvfølgelig at man ikke ønsker å ha 500 hk i bilen. Da er piggene deres ute med en gang.
Vi har riktignok mye "snåle" regler i dette landet, men umulig skulle dette ikke være. Dette er ikke ment som noen "irettesettelse" bare en korreksjon.
10 MX-5 20th anniversery Rød
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: BBR-turbo.
+1
Erik
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: BBR-turbo.
Problemet er at i nyere tider, så er avgass kravene strengere, eg var tidlig ute med god dialog med bt i bygda, sendte inn en søknad.. eneste dem ville ha var en avgass test i laborotorium, noe eg sjekket pris på, prisen er ca 30000 og måtte reise til tyskland, da det ikke var slikt laborotorium i norge.. Og denne testen er ikke noe bevis på at det blir godkjent, fremdeles så må det vera innenfor krava, noe så ikke blir lett ved første gangs innstilling av motoren, man må kanskje risikere å justere og ta ny test, osv..
Nå var det jo faktisk folk så fikk godkjent tidligere med disse papirene, kun med å vise frem papirer, uten å faktisk ha montert turbokit..
Nå var det jo faktisk folk så fikk godkjent tidligere med disse papirene, kun med å vise frem papirer, uten å faktisk ha montert turbokit..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: BBR-turbo.
Skal jeg da tolke det slik at:
Enhver bil som ikke er utstyrt med turbo orginalt, men som noen ønsker å montere turbo på, må ta en ny avgasstest. Dette kan ikke gjøres i Norge, men i Tyskland. Av den grunn koster dette så mye at det vil være uaktuellt for de aller fleste å gjøre denne konverteringen. Dette høres "snålt" ut. Tror igjen at dette er et enkelt tilfelle. Uansett:
Jeg har et prosjekt på gang med en 95 NA. For morro skyld skal jeg atter en gang henvende meg til biltilsynet for å sjekke ut fremgangsmåten for meg denne gang. Historikken for den forrige bilen som ble godkjent har jeg også. Kan jo bli artig å se hva jeg får til svar.
Allikevel tror jeg ikke det at min tidligere historie, samt hva det nå blir for et resulatat denne gang, danner grunnlaget for hvordan alle Biltilsyn forholder seg til slike spørsmål fra oss som ønsker mer power i bilene våre. Det er nok der det blir feil for oss. Føler at de aller fleste ikke ønsker å følge en slik sak, og at det er lettere å kverulere en sak ihjel. Men men....
Enhver bil som ikke er utstyrt med turbo orginalt, men som noen ønsker å montere turbo på, må ta en ny avgasstest. Dette kan ikke gjøres i Norge, men i Tyskland. Av den grunn koster dette så mye at det vil være uaktuellt for de aller fleste å gjøre denne konverteringen. Dette høres "snålt" ut. Tror igjen at dette er et enkelt tilfelle. Uansett:
Jeg har et prosjekt på gang med en 95 NA. For morro skyld skal jeg atter en gang henvende meg til biltilsynet for å sjekke ut fremgangsmåten for meg denne gang. Historikken for den forrige bilen som ble godkjent har jeg også. Kan jo bli artig å se hva jeg får til svar.
Allikevel tror jeg ikke det at min tidligere historie, samt hva det nå blir for et resulatat denne gang, danner grunnlaget for hvordan alle Biltilsyn forholder seg til slike spørsmål fra oss som ønsker mer power i bilene våre. Det er nok der det blir feil for oss. Føler at de aller fleste ikke ønsker å følge en slik sak, og at det er lettere å kverulere en sak ihjel. Men men....
10 MX-5 20th anniversery Rød
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: BBR-turbo.
Jeg har også vært i kontakt med vegvesenet ang dette, på en '92 som aldri hadde turbo..
dvs. jeg var i forkant.. og brukte de papirene som er tilgjengelig.
Fikk samme svar som Stian, avgasser... og den gang sa han at han mente det var et test-senter i Trondheim som gjorde slikt
det finnes kanskje ikke lenger.
Om en gjeng hadde gått sammen, i regi av klubben feks. så tror jeg man kunne fått til en avtale om en spesiell modell,
med et spesielt turbokit, som tilsvarer BBR i ytelse... men da måtte alle være like.
Men det spørs uansett, for svaret jeg fikk hele veien, var at alle skulle vurderes individuelt.
Det hjalp ikke om jeg refererte til en annen bil dette var godkjent med...
Det føltes som om det var mot sin hensikt, siden de ble virket lettere provosert da.
I tillegg fikk jeg vite at nå skal ingen av vegvesenet sine kontor gjøre noen avgjørelser ang. ombygging av biler,
det var det et eget utvalg som tok seg av.. så alle søknader skulle sendes dem.
dvs. jeg var i forkant.. og brukte de papirene som er tilgjengelig.
Fikk samme svar som Stian, avgasser... og den gang sa han at han mente det var et test-senter i Trondheim som gjorde slikt
det finnes kanskje ikke lenger.
Om en gjeng hadde gått sammen, i regi av klubben feks. så tror jeg man kunne fått til en avtale om en spesiell modell,
med et spesielt turbokit, som tilsvarer BBR i ytelse... men da måtte alle være like.
Men det spørs uansett, for svaret jeg fikk hele veien, var at alle skulle vurderes individuelt.
Det hjalp ikke om jeg refererte til en annen bil dette var godkjent med...
Det føltes som om det var mot sin hensikt, siden de ble virket lettere provosert da.
I tillegg fikk jeg vite at nå skal ingen av vegvesenet sine kontor gjøre noen avgjørelser ang. ombygging av biler,
det var det et eget utvalg som tok seg av.. så alle søknader skulle sendes dem.
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: BBR-turbo.
Husker at en kollega hadde med seg en motorsykkel fra statene for en del år siden. Han hadde den i Trondheim for avgasstest.
Hørte aldi at han klagde på prisen. Fikk den godkjent.
Hørte aldi at han klagde på prisen. Fikk den godkjent.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red