HK avgift, toll, bøter

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

HK avgift, toll, bøter

Post by stilimx5 »

Noen som har faste fakta på hvordan systemet funker? Ha skjer om man blir tatt med trim? Forskjell på om bilen har vert registrert i norge i 10 år eller ikke osv.
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Er vel vanskelig å ha full oversikt, men kalkulatoren for bilavgifter finner du jo på toll.no så det er bare til å regne. Er oppgraderingen ulovlig som den vil være på en MX-5 så må du jo betale avgift + straffeavgift + vise bilen på ny uten dette vil jeg anta. Er ihvertfall det som virka som greia i Trondheim i de sakene som fikk dekning.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

Ja, men der er det noe med at hvis bilen har vert registrert i norge lengre enn 10 år, så slipper man en avgift. Er tydelighvis ingen som vet hvilken avgift dette er :lol:
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

Kalkulator: statusendring av kjøretøy

Endring fra 90 hk til ca 140 hk.

Engangsavgift for gammelt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 35 040,00
Avgift for motoreffekt: 8 814,60
Avgift for slagvolum: 30 584,00
Engangsavgift: 74 438,60
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 75 739,00

--------------------------------------------------------------------------------

Engangsavgift for nytt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 35 040,00
Avgift for motoreffekt: 40 674,45
Avgift for slagvolum: 30 584,00
Engangsavgift: 106 298,45
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 107 598,00

--------------------------------------------------------------------------------

Differanse: 31 859,00
Bruksfradrag (100%) 31 859,85
Tilleggsavgift ved statusendring: 0,00



Så etter 10 år i norge, får bilen 100% bruksfradrag. Altså det koster ikke krona å godkjenne nye hester, men uansett vil jeg vel miste skilta ettersom jeg ikke har registrert økningen i vognkort.
Er vel tvilsomt at man får godkjent turbo i dette landet.. :?
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

stilimx5 wrote:Ja, men der er det noe med at hvis bilen har vert registrert i norge lengre enn 10 år, så slipper man en avgift. Er tydelighvis ingen som vet hvilken avgift dette er :lol:
Hvis endringen ikke er lovlig så har det jo ingenting å bety uansett for du får nok av andre avgifter :D

Men det er bruksfradraget det er snakk om ja, og det gjelder på hele engangsavgiften. Gjelder fra dato bilen er importert hvis den er det.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

du får godkjent motorbytte fra 1,6 til 1,8 og dermed også effekten.. du får ikke godkjent turbo uten avgass test fra uavhengig laboratorium.. :)
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Sto noe i en artikkel om at hvis ikke bilen kunne godkjennes, så kunne du ikke betale avgiften for effektøkningen heller..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

Har ikke MSM turbo? Og chassi på MSM, NB og NA omtrent likt?
Skulle vel da gå å få en NA (med nødvendige oppgraderinger av bremser, oppheng og drivverk) godkjent med turbo?
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Post by knekten »

B1ackBoX wrote:Har ikke MSM turbo? Og chassi på MSM, NB og NA omtrent likt?
Skulle vel da gå å få en NA (med nødvendige oppgraderinger av bremser, oppheng og drivverk) godkjent med turbo?
Kom ikke MSM kun ved privat import og da på spesielle grunnlag ?
Hilsen Knekten
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Ja, MSM er ikke typegodkjent i Europa ihvertfall. De blir enten tatt inn på paragrafen for USA biler eller regga som en 1.8.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

biXen wrote:Ja, MSM er ikke typegodkjent i Europa ihvertfall. De blir enten tatt inn på paragrafen for USA biler eller regga som en 1.8.
Jepp har sett mazdaspeed godkjent som 1,8, vitsen med mazdaspeed er da lite,, like ulovlig som annen bil så er trimmet,, eneste fordelen er at man kanskje kan klare å få det omgjort,, nei hadde eg fått godkjent mazdaspeed motor, så hadde eg kjøpt en allerede i morgen, men siden man ikke har papirer på dette avgass, så går ikke det heller,, alt passer jo i en na uten problem, og bruker man motorstyring og cat og alt det andre så følger med, så er dem jo like, eneste er jo at chassiet er mye avstivet på mazdaspeed, disse avstivningene tror eg ikke passer over,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

Vidar wrote:Sto noe i en artikkel om at hvis ikke bilen kunne godkjennes, så kunne du ikke betale avgiften for effektøkningen heller..
Det har vi vel diskutert tidligere og ble enig om at staten tok penga våre uansett...? :twisted:
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

indahla wrote:
Vidar wrote:Sto noe i en artikkel om at hvis ikke bilen kunne godkjennes, så kunne du ikke betale avgiften for effektøkningen heller..
Det har vi vel diskutert tidligere og ble enig om at staten tok penga våre uansett...? :twisted:
Man får en straffeavgift ja, å tro noe annet ville vært passe naivt :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply