its alive.. again...

Bilder og Video fra treff, medlemsmøter osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

its alive.. again...

Post by Harald »

Image


kanskje jeg faktisk får kjørt litt i år og:P ikke bare stått i garasjen.

ignore kaklete løftere som har stått ubrukt et halvt år.. blir fort litt lyder på første starten da.
tomgangen er 2k rpm siden jeg justerte spjellet på øyemål.. ikke helt presist mao..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Porr
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Grattis :D. Håper å få se noen snutter med mye trykk i år.
Har du noen flere bilder av manifolden din. Skal i gang med å lage egen nå og vil ha turboen så langt nede som mulig (GT2560).
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

for å ha den så lavt må du bygge om vannsystemet, ikke ha servo, og ikke ha ac.. ellers er det veldig rett fram..

Image


bilde fra innsug sida og.. litt nye biter der nå.
Image
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

Hadde bare mitt motorrom sett slik ut :roll: Rått Harald. :D
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
MR.Hvaler
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 224
Joined: 19 Sep 2007, 01:59
Location: Hvaler / Østfold
Status: Offline

Post by MR.Hvaler »

Her var det flott ja
Blå MX5 98mod, senket og ruller på 18" felger, ILM dobbel bakpotte. Bomex styling pågår. 2x12" "subbær". Medlem 669
User avatar
S.F
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 279
Joined: 01 Jan 2009, 02:22
Location: Ålgård
Status: Offline

Post by S.F »

Håper du endelig klarer 150whp da.. harald..

ser jo helt j****g ut.. du kan neppe ha tenkt no på disse løsningene ;)
mmmmmm...
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

_1_ alt er designet på fylla ja..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Sweet!! :) Tror jeg må ta en mastergrad i Mazdamotor og tuning, vil også ha kjappere bil, men kan jo svært lite om turboer osv..
Kreds for griserå bil, utvendig,innvendig, under og overalt egentlig! Gjennomført arbeid! :D
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
S.F
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 279
Joined: 01 Jan 2009, 02:22
Location: Ålgård
Status: Offline

Post by S.F »

Det som er problemet til Harald, er at han ikke veit hva han holder på med...

når man bruker så mange fabrikanter... og tror man er master of puppets..

Her er det brukt deler fra MANGE steder.. GM coiler osv..

hadde det vært så lett å lagd seriøs effekt.. hadde mazda gjort det med engang!!! :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:



nei, f*** jeg er missunnelig på endel detaljer her...

- Innsuget er kunst, eksosen er genial, wg plasseringa er bra
- måten alt av rør er lagt opp på(bremser osv) er 6/6

Eneste feilen jeg finner.. er at det ikke er min bil.

well done!
mmmmmm...
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

Banzaibaggen wrote:Grattis :D. Håper å få se noen snutter med mye trykk i år.
Har du noen flere bilder av manifolden din. Skal i gang med å lage egen nå og vil ha turboen så langt nede som mulig (GT2560).
Jeg ville heller hatt en topmounta turbo om jeg var deg. Det er ikke så gunstig å ha den langt nede, bortsett fra tyngdepunkt.

Pent bygg Harald.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
User avatar
S.F
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 279
Joined: 01 Jan 2009, 02:22
Location: Ålgård
Status: Offline

Post by S.F »

om du tenker på vedlikehold osv.. så er lavt montert helt konge..

prøv å skru på topmount monsterturbo mx.. it sucks... bigtime
mmmmmm...
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

Tenker du på at turboen er i veien når du skal skru? For om du downmounter den så er det ikke noe særlig du kan ha over turboen igjen, med mindre det tåler store mengder varme. Turboen vil ha et bedre liv som topmountet, og det er enklere å skru på turbo, elbow osv. om den er topmountet.

Når jeg får komt i gang med mitt bygg, blir det downmount, men det er mest på grunn av at FM maniforderen er downmount, og det er den jeg har. :)

Det er mulig det blir helt noe annet om man kjører en grisediger turbo. Det er jo relativt god plass i motorrommet på MX-5. Lang mer enn ikkekjennere tror.

Downmountet er vel gjerne fordelaktig om man tenker å få bilen gjennom på EU godkjenning. Det er ikke sikkert den blir lagt noe særlig merke til som downmountet.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

Terondo wrote:
Banzaibaggen wrote:Grattis :D. Håper å få se noen snutter med mye trykk i år.
Har du noen flere bilder av manifolden din. Skal i gang med å lage egen nå og vil ha turboen så langt nede som mulig (GT2560).
Jeg ville heller hatt en topmounta turbo om jeg var deg. Det er ikke så gunstig å ha den langt nede, bortsett fra tyngdepunkt.

Pent bygg Harald.

takker for at du synes bygget er pent.. men du har litt å lære ang motorbygging i mx5 ;) har videreutviklet div løsninger på forskjellige motorer i mx5 de siste 5 år. lavtmontert turbo er en VELDIG bra løsning, på alle måter. spesiellt med ekstern wg osv..

men kom gjerne med velbegrunnede argument for å ha en høyt montert turbo i mx5. I mine øyne er eneste grunnen til høyt montert turbo, at den lavt monterte kommer i konflikt med ac og servo, og derfor ikke intressant for firmaene som lager ferdig kit.. finnes ingen andre fordeler.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

feil feil og feil.. sånn ca..


turboen driter i om den er høyt eller lavt montert..
Man skal ikke ha NOENTING annet enn eksosrør og turbo på den siden. så hva som er over er irrelevant..
Bygger man seriøst i mx5 bruker man extern wastegate. og dette lager store utfordringer når man skal skru på ting.. spør arild og -1- :P

hjelper heller ikkeno på eu kontroll med lavt montert, siden det er så forbanna obvious at den har turbo uansett.

gutta med høyt monterte turboer banner i timesvis for å gjøre enkle operasjoner. på min kan grenrør, turbo , downpipe osv løsnes og tas ut VELDIG enkelt i forhold. Alle småting er gjennomtenkt så langt det lar seg gjøre og jeg har fått igjen for det flere ganger allerede. ;)


et bilde som bedre viser layouten
Image
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Post Reply