Anbefalt jekkepunkt... Pluss: Hvor er oljefilteret?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

noekult
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 143
Joined: 12 Apr 2009, 21:39
Location: Tiggerstaden
Status: Offline

Anbefalt jekkepunkt... Pluss: Hvor er oljefilteret?

Post by noekult »

Hei

lurer på hvor det er anbefalt å jekke bilen for å komme inn under fronten (har en Miata og der finnes en spylertank som lekker) - og hvordan jeg bør jekke bilen opp for å komme meg til oljetømmingpluggtingen?

Bilen virker er veldig skitten under (og lav) så det er vanskelig å føle/se seg frem.

Lurer på om noen har mulighet til å forklare meg hvor oljefilteret er? Har aldri skiftet olje på en bil før men har lyst til å prøve meg nå.


Takk på forhånd.
1993 LE solgt.
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

jeg bruker å jekke i traversen hvertfall
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Oljefilteret sitter på blokka, under luftinntaksmanifoilen.
På vedlagt bilde er den en hvit sylinder. Vanligvis er den vel svart og den er vanskelig å komme til.
Jeg bruker den lille jekken som følger bilen, for sikkerhetsskyld, så legger jeg et vinterhjul under forstillingen, i tilfelle jekken skulle svikte. Funker som bare det. :)

Image

Her er linken til bildet. Her kan du lære deg å bytte girolje og diff-olje.
http://www.miata.net/garage/trans/02.htm
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
noekult
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 143
Joined: 12 Apr 2009, 21:39
Location: Tiggerstaden
Status: Offline

Post by noekult »

Der var den ja :)

Takk! Har bilen faste jekkepunkter, som enkelte biler har?
1993 LE solgt.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Ja, du kjenner hakkene, bare legg deg ned rett bak framhjulene og se og kjenn etter.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Ja. Jekkpunktene sitter i sveisebretten i kanalene. Et stykk bak fremhjulet og et stykk foran bakhjulet. Det er to stk. hakk. Jekkhodet plasserer du mellom disse hakkene. Jeg vet ikke hvor lurt det er å plassere en garasjejekk på denne sveisekanten. Da bør du heller plassere jekkhodet på forstillinga, så får du løftet begge fremhjulene.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Post by Oas »

Orginal jekken ligger ann bak den brettekanen. Det går fint med garasjejekken med annlegg rett bak bretten mellom punktene.
Er her jeg legger armene fra bukken når jeg må under bilen.
Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Nå blir eg sikkert arrestert, men dette støttestaget til innsuget er noe eg har fjernet på alle bilene mine, letter arbeidet sykt,, er det noen så kan gi meg en god forklaring på hvorfor eg må ha denne, så skal eg vurdere å skru det på igjen,, :lol: Men eg har slitt ut så mangen jekker nå, at eg anskaffet meg 2 store lange U jern, og noen paller, kjører rett og slett opp på pallene, da har eg full oversikt over servise pungta,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
noekult
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 143
Joined: 12 Apr 2009, 21:39
Location: Tiggerstaden
Status: Offline

Post by noekult »

Takk for fine svar!
1993 LE solgt.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Oljefiteret kan være plundrete å få av, men med "litt" pusling så går det! :) Ikke så mye plass innimellom der.. Men skru av dette støttestaget på innsuget, så er det forholdsvis enkelt å komme til unnante! :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
noekult
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 143
Joined: 12 Apr 2009, 21:39
Location: Tiggerstaden
Status: Offline

Post by noekult »

mussa wrote:Oljefiteret kan være plundrete å få av, men med "litt" pusling så går det! :) Ikke så mye plass innimellom der.. Men skru av dette støttestaget på innsuget, så er det forholdsvis enkelt å komme til unnante! :)

Roger that!
1993 LE solgt.
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

tror ikke jeg hadde fjernet dette staget permanent, sikkert en grunn til at det er der, dessuten er det jo veldig fort gjort å skru det på igjenn da...
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

edw wrote:tror ikke jeg hadde fjernet dette staget permanent, sikkert en grunn til at det er der, dessuten er det jo veldig fort gjort å skru det på igjenn da...
Har du tatt det av og på før? ikke bare bare å skru det av og på igjen!!!
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

har tatt det av å på ja....
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

Jeg har ikke hatt noen problemer ved bytte av filter...
Har hver gang bare åpnet panseret, stukket handa ned imellom og tatt tak rundt filteret og skrudd det ut, og trukket til meg handa med fileret i.
Aldri sølt mer enn noen få dråper olje under bytte av filter.
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
Post Reply