Jeg fikk tilbake nesten alle de 25 hestene!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

1.5 up, 23.5 to go.....

Da har jeg fått tak i GTech road-dyno og begynt å måle litt.

Justerte fortenninga fra 10 grader til 16 grader, og fikk tilbake hele en og en halv gamp. :?
Mere merkbart er de 10% med forbedret moment fra 2000-2500 RPM.

Med denne farta kommer jeg til å bruke en stund på å få tilbake hestene, ja.

Noen her på forumet som har bytta kammer nå, og kan rapportere større forbedringer?

Image
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

BaktusBror wrote:Måleren ser sånn ut:

Image
Off topic, men seriøst nice motorrom! likte dette jeg... jeg vil og ha
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

På din leting etter power, har du prøvd med litt høyere bensintrykk, eg kjørte litt høyere på min nb, og merket endel mer guff, bedre drag over hele registret, og har bare 110 hk selv originalt. men da gikk den bedre enn min na 116 som gikk meget bra for å vera små tunet,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Post by Oas »

Hvordan justere opp bensin trykket litt da?
Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg lurer litt på nøyaktigheten til disse målingene.
Har du testet å eks. kjøre 10 run under like forhold med urørt bil og sammenlignet dataene.
Er de konsistente ?
Hvis de er det er egentlig dette verktøyet veldig bra. Jeg håper du kjøper masse stasj nå, luftfilter, eksos og div slik at vi får se hvordan de forskjellige delene påvirker ytelsen.

Er det mulig å måle effekten i høyere gir slik at starten og andre føreravhengige faktorer ikke spiller inn ?
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

arildh wrote:Jeg lurer litt på nøyaktigheten til disse målingene.
Har du testet å eks. kjøre 10 run under like forhold med urørt bil og sammenlignet dataene.
Er de konsistente ?
Hvis de er det er egentlig dette verktøyet veldig bra. Jeg håper du kjøper masse stasj nå, luftfilter, eksos og div slik at vi får se hvordan de forskjellige delene påvirker ytelsen.

Er det mulig å måle effekten i høyere gir slik at starten og andre føreravhengige faktorer ikke spiller inn ?
Du har helt klart et poeng der. Jeg har kjørt en del repeterte målinger (men ikke 10) for å sjekke, og det er en del varians ute og går.

Det er viktig å bruke samme, flate målestrekning, lite vind, og ha samme vekt (jeg bruker: full tank, edru sjåfør og ikke noe bagasje) hver gang. Jeg har planlagt å kjøre en skikkelig Gage R&R måleserie for å få bedre peil på nøyaktigheten, men da må jeg finne en litt mere avsides flat strekning, naboene glor fælt når jeg kjører fram og tilbake med full tømming av 2.gir :mrgreen:

Hp/Torque målinger med GTech Pro foregår ved at du drar i gang på 1. gir, og skifter til 2. gir ved ca 3000 RPM, tar litt god tid med girskiftet så turtallet i 2.gir blir ca 2000, og så klemmer du gassen i bånn og holder den der til turtallssperra slår inn. GTech'en bruker 2.giret for denne målinga, nettopp for å unngå innvirkning fra klutsj, hjulspinn, og til en viss grad luftmotstand.

Kjøpe stæsj? Joda, etter hvert. Men tråden har dreid seg om å prøve å finne tilbake de hestene som ble nedtrimmet fra 116 til 90 hester versjon. Og forskjellen mellom de to versjonene inkluderer ikke filter, eksos og sånt. Så nå lurer jeg altså på om det er på tide å skifte kammer, eller om jeg skal skifte ECU?

Noen som har en NA/116 hk ECU jeg kan prøve, og evt kjøpe hvis det er noen forskjell? Noen av dere som har skifta til LINK elle FM ECU har kanskje en liggende å slenge?
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

har ikke 96 modellen en annen type luftmengdemåler ??

Mente de hadde den typen med glødetråd istedet for spjeld..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Nei det er maken til den som den gule pila peker på i bildet ovenfor her..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

BaktusBror wrote:Nei det er maken til den som den gule pila peker på i bildet ovenfor her..
Oki, tror jeg har lurt på det før :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hva er turtallsperra satt til på 90-hestern ? Er det samme som 116 hk ? Hvordan er dreiemomentskurve i forhold til 116 ?
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

90-93 mod:
115 hk v/6500 rpm, 135 Nm v/5500 rpm.
95-97 mod:
90 hk v/6000 rpm, 129 Nm v/4000 rpm.
Dersom man sammenligner effektkurvene mellom 90 og 115 hk ser man at de er ganske like opp til ca. 4000 rmp, deretter faller 90 hk tydelig av.
Kurver for effekt og dreiemoment finner du på http://www.miata.de/ under Technik, Modellübersicht und Prospekte, MX-5 NA.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

arildh wrote:Hva er turtallsperra satt til på 90-hestern ? Er det samme som 116 hk ? Hvordan er dreiemomentskurve i forhold til 116 ?
Turtalssperra er på 6700 (var ute og testa i lunsjen).

Så vidt jeg har skjønt er sperra satt til 7200 på 116-hestern => konklusjon: Det er forskjell på ECU'ene.
Så da vil det være artig å se hva som skjer hvis jeg prøver ECU fra en 116 hester...Noen som har en til overs?
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

BaktusBror wrote:
arildh wrote:Hva er turtallsperra satt til på 90-hestern ? Er det samme som 116 hk ? Hvordan er dreiemomentskurve i forhold til 116 ?
Turtalssperra er på 6700 (var ute og testa i lunsjen).

Så vidt jeg har skjønt er sperra satt til 7200 på 116-hestern => konklusjon: Det er forskjell på ECU'ene.
Så da vil det være artig å se hva som skjer hvis jeg prøver ECU fra en 116 hester...Noen som har en til overs?
Har en som skal ut snart...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Vidar wrote: Har en som skal ut snart...
Flott! Hvor snart?
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Før sommern en gang
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply