Jeg fikk tilbake nesten alle de 25 hestene!
Moderator: Styremedlemmer
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
1.5 up, 23.5 to go.....
Da har jeg fått tak i GTech road-dyno og begynt å måle litt.
Justerte fortenninga fra 10 grader til 16 grader, og fikk tilbake hele en og en halv gamp.
Mere merkbart er de 10% med forbedret moment fra 2000-2500 RPM.
Med denne farta kommer jeg til å bruke en stund på å få tilbake hestene, ja.
Noen her på forumet som har bytta kammer nå, og kan rapportere større forbedringer?
Da har jeg fått tak i GTech road-dyno og begynt å måle litt.
Justerte fortenninga fra 10 grader til 16 grader, og fikk tilbake hele en og en halv gamp.
Mere merkbart er de 10% med forbedret moment fra 2000-2500 RPM.
Med denne farta kommer jeg til å bruke en stund på å få tilbake hestene, ja.
Noen her på forumet som har bytta kammer nå, og kan rapportere større forbedringer?
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
Off topic, men seriøst nice motorrom! likte dette jeg... jeg vil og haBaktusBror wrote:Måleren ser sånn ut:
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
På din leting etter power, har du prøvd med litt høyere bensintrykk, eg kjørte litt høyere på min nb, og merket endel mer guff, bedre drag over hele registret, og har bare 110 hk selv originalt. men da gikk den bedre enn min na 116 som gikk meget bra for å vera små tunet,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Jeg lurer litt på nøyaktigheten til disse målingene.
Har du testet å eks. kjøre 10 run under like forhold med urørt bil og sammenlignet dataene.
Er de konsistente ?
Hvis de er det er egentlig dette verktøyet veldig bra. Jeg håper du kjøper masse stasj nå, luftfilter, eksos og div slik at vi får se hvordan de forskjellige delene påvirker ytelsen.
Er det mulig å måle effekten i høyere gir slik at starten og andre føreravhengige faktorer ikke spiller inn ?
Har du testet å eks. kjøre 10 run under like forhold med urørt bil og sammenlignet dataene.
Er de konsistente ?
Hvis de er det er egentlig dette verktøyet veldig bra. Jeg håper du kjøper masse stasj nå, luftfilter, eksos og div slik at vi får se hvordan de forskjellige delene påvirker ytelsen.
Er det mulig å måle effekten i høyere gir slik at starten og andre føreravhengige faktorer ikke spiller inn ?
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Du har helt klart et poeng der. Jeg har kjørt en del repeterte målinger (men ikke 10) for å sjekke, og det er en del varians ute og går.arildh wrote:Jeg lurer litt på nøyaktigheten til disse målingene.
Har du testet å eks. kjøre 10 run under like forhold med urørt bil og sammenlignet dataene.
Er de konsistente ?
Hvis de er det er egentlig dette verktøyet veldig bra. Jeg håper du kjøper masse stasj nå, luftfilter, eksos og div slik at vi får se hvordan de forskjellige delene påvirker ytelsen.
Er det mulig å måle effekten i høyere gir slik at starten og andre føreravhengige faktorer ikke spiller inn ?
Det er viktig å bruke samme, flate målestrekning, lite vind, og ha samme vekt (jeg bruker: full tank, edru sjåfør og ikke noe bagasje) hver gang. Jeg har planlagt å kjøre en skikkelig Gage R&R måleserie for å få bedre peil på nøyaktigheten, men da må jeg finne en litt mere avsides flat strekning, naboene glor fælt når jeg kjører fram og tilbake med full tømming av 2.gir
Hp/Torque målinger med GTech Pro foregår ved at du drar i gang på 1. gir, og skifter til 2. gir ved ca 3000 RPM, tar litt god tid med girskiftet så turtallet i 2.gir blir ca 2000, og så klemmer du gassen i bånn og holder den der til turtallssperra slår inn. GTech'en bruker 2.giret for denne målinga, nettopp for å unngå innvirkning fra klutsj, hjulspinn, og til en viss grad luftmotstand.
Kjøpe stæsj? Joda, etter hvert. Men tråden har dreid seg om å prøve å finne tilbake de hestene som ble nedtrimmet fra 116 til 90 hester versjon. Og forskjellen mellom de to versjonene inkluderer ikke filter, eksos og sånt. Så nå lurer jeg altså på om det er på tide å skifte kammer, eller om jeg skal skifte ECU?
Noen som har en NA/116 hk ECU jeg kan prøve, og evt kjøpe hvis det er noen forskjell? Noen av dere som har skifta til LINK elle FM ECU har kanskje en liggende å slenge?
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
90-93 mod:
115 hk v/6500 rpm, 135 Nm v/5500 rpm.
95-97 mod:
90 hk v/6000 rpm, 129 Nm v/4000 rpm.
Dersom man sammenligner effektkurvene mellom 90 og 115 hk ser man at de er ganske like opp til ca. 4000 rmp, deretter faller 90 hk tydelig av.
Kurver for effekt og dreiemoment finner du på http://www.miata.de/ under Technik, Modellübersicht und Prospekte, MX-5 NA.
Steinar
115 hk v/6500 rpm, 135 Nm v/5500 rpm.
95-97 mod:
90 hk v/6000 rpm, 129 Nm v/4000 rpm.
Dersom man sammenligner effektkurvene mellom 90 og 115 hk ser man at de er ganske like opp til ca. 4000 rmp, deretter faller 90 hk tydelig av.
Kurver for effekt og dreiemoment finner du på http://www.miata.de/ under Technik, Modellübersicht und Prospekte, MX-5 NA.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Turtalssperra er på 6700 (var ute og testa i lunsjen).arildh wrote:Hva er turtallsperra satt til på 90-hestern ? Er det samme som 116 hk ? Hvordan er dreiemomentskurve i forhold til 116 ?
Så vidt jeg har skjønt er sperra satt til 7200 på 116-hestern => konklusjon: Det er forskjell på ECU'ene.
Så da vil det være artig å se hva som skjer hvis jeg prøver ECU fra en 116 hester...Noen som har en til overs?
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Har en som skal ut snart...BaktusBror wrote:Turtalssperra er på 6700 (var ute og testa i lunsjen).arildh wrote:Hva er turtallsperra satt til på 90-hestern ? Er det samme som 116 hk ? Hvordan er dreiemomentskurve i forhold til 116 ?
Så vidt jeg har skjønt er sperra satt til 7200 på 116-hestern => konklusjon: Det er forskjell på ECU'ene.
Så da vil det være artig å se hva som skjer hvis jeg prøver ECU fra en 116 hester...Noen som har en til overs?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline