Page 5 of 7

Re: Innmelding av saker til styret.

Posted: 21 Aug 2011, 22:55
by LoKi
Den er god.

Men hvor mange betalende medlemmer har klubben?
Og hvis det er, si 200, så er det jo 40.000 kroner som lokallagene aldri ser noe til. Det koster vel ikke så veldig mye å drifte forumet?

Jeg så forresten aldri noe til årsmøteprotokoll eller regnskap for året jeg var medlem..

Re: Innmelding av saker til styret.

Posted: 21 Aug 2011, 23:45
by Ove N
LoKi wrote:Den er god.

Men hvor mange betalende medlemmer har klubben?
Og hvis det er, si 200, så er det jo 40.000 kroner som lokallagene aldri ser noe til. Det koster vel ikke så veldig mye å drifte forumet?

Jeg så forresten aldri noe til årsmøteprotokoll eller regnskap for året jeg var medlem..
På sommerturen mener jeg det kom frem at det bare var 160-170 betalende medlemmer :cry:

Re: Innmelding av saker til styret.

Posted: 22 Aug 2011, 10:09
by Tonny_B
Jeg har vært ganske så anonym i denne diskusjonen, dette pga jeg bor en plass der det er få mx5 eiere, og nermeste avd er 3-3,5 timer unna. Og da jeg menldte meg inn, så var det for å støtte klubben, ikke noe annet MEN, jeg stiller meg dette spm.
Det koster nesten ingen ting å drive dette forumet. Hvis alle i styret jobber gratis som dere sier, og det er ca 170 medlemmer.
170 x 200 = 34.000.-
Hva går disse pengene til? Settes de på bok, og renter seg? Blir de brukt til noe? Bortsett fra å drive forumet.

Re: Innmelding av saker til styret.

Posted: 22 Aug 2011, 10:42
by arildh
Det hadde vært intresant å vite faktiske kostnader på forumdrift.
Man får nå en VM, 30GB plass inkl backup og hosting til ca. 1500 mnd. hos norske driftsleverandører. Men på et rent phpforum hotell går det vel å få det billigere enn det. Spes i utlandet eller hos Amazonen om man gjør litt arbeid selv.

Re: Innmelding av saker til styret.

Posted: 22 Aug 2011, 10:48
by nope-mx5
arildh wrote:Det hadde vært intresant å vite faktiske kostnader på forumdrift.
Man får nå en VM, 30GB plass inkl backup og hosting til ca. 1500 mnd. hos norske driftsleverandører. Men på et rent phpforum hotell går det vel å få det billigere enn det. Spes i utlandet eller hos Amazonen om man gjør litt arbeid selv.
Hos Surftown (som er meget bra), får man nå en VPS med følgende spec:

512Mb ram, 20gb plass, 500Gb trafikk pr.mnd, 1 full backup + 2 incremental for 79,- DKK pr.mnd, altså under 100,- NOK pr.mnd.

Dyreste VPS de har (uten at man setter opp custom oppsett), er følgende:
2GB ram, 80Gb plass, 2TB trafikk, den koster 329,- pr.mnd (i Danske).

Om kostnaden pr.idag er så høy som det gis inntrykk av, så bør de helt klart vurdere en flytting.

-n

Re: Innmelding av saker til styret.

Posted: 22 Aug 2011, 11:22
by biXen
Vi betaler mindre enn det per idag for kun hosting. (Mange av de absolutt billigste utenlandske er utelukka pga. elendig sikkerhet og billige løsninger.). Vi har kun webhotell løsning, men passer på at det er en kjapp server og ville blitt justert om nødvendig. Holder ikke de kunnskapene ved like så jeg ønsket ikke å drifte selv og jeg har hatt ansvaret en stund.

Det er nok ikke på denne driften pengene renner ut selv om det går noen kroner til drift. Ser i mailen min at jeg har regnskap for både 06,07 og 08 der. Og søker du på forumet så får man en slags sum fra årsregnskapet fra 09 og 10 hvis jeg ikke husker helt feil.

Re: Innmelding av saker til styret.

Posted: 22 Aug 2011, 11:30
by LoKi
Beklager, jeg har mottatt dette.

Av regnskapet i 2010 fremgår det et underskudd på kr 18745,-
Det er satt opp kr 40.000 til "Nettside", og 15.000 til lokallagene.
Det var 210 betalende medlemmer som ga kr 42.000,- i samlet kontigent.

Klubben betaler med andre ord kr 3333,- pr mnd for drift av hjemmesiden.

Re: Innmelding av saker til styret.

Posted: 22 Aug 2011, 11:40
by nope-mx5
LoKi wrote:Beklager, jeg har mottatt dette.

Av regnskapet i 2010 fremgår det et underskudd på kr 18745,-
Det er satt opp kr 40.000 til "Nettside", og 15.000 til lokallagene.
Det var 210 betalende medlemmer som ga kr 42.000,- i samlet kontigent.

Klubben betaler med andre ord kr 3333,- pr mnd for drift av hjemmesiden.
Om det stemmer, så er jo det rimelig hinsides kostnader på hjemmeside imho.

-n

Re: Innmelding av saker til styret.

Posted: 22 Aug 2011, 11:43
by LoKi
Budsjett 2010 faktisk, det var budsjettert med disse kostnadene. Beklager :P

Re: Innmelding av saker til styret.

Posted: 22 Aug 2011, 12:03
by arildh
RX8 eiere som har høy timepris da kanskje for å finansiere de høye driftskostnadene på trekantmotoren ?

Re: Innmelding av saker til styret.

Posted: 22 Aug 2011, 12:19
by biXen
arildh wrote:RX8 eiere som har høy timepris da kanskje for å finansiere de høye driftskostnadene på trekantmotoren ?
Jepp, jeg tar 30000 pr. år, bruker jo en del olje og bensin disse bilene 8)

Isolert sett så er nok meg og hostingen under 10-15% av samlet kontingent. Men det er jo andre ting rundt nettsider som koster penger, markedsføring osv. Det må nesten styret svare på.

Re: Innmelding av saker til styret.

Posted: 22 Aug 2011, 14:00
by kasserer
Regnskapet for 2010 vil som tidligere år bli sendt ut til betalende medlemmer sammen med innkalling til årsmøte.

Det ble for 2010 budsjettert med 40.000,- til "nettside" siden det var usikkerhet omkring videre drift av forum og nettside ved hjelp av medlemmer, om vi skulle ha satt bort dette til et firma som hadde tatt full pris ville vi fort ha nærmet oss den summen. Heldigvis har biXen sagt seg villig til å fortsatt ta denne biten, og har dermed spart klubben for mye penger.

En eventuell videre diskusjon av dette temaet bes tatt i en ny tråd, da denne tråden er forbeholdt innmelding av saker til styret.

Re: Innmelding av saker til styret.

Posted: 22 Aug 2011, 14:58
by LoKi
Den er grei.

Men skal ikke regnskap og årsmøteprotokoll for 2010 sendes ut til medlemmene i 2010?

Re: Innmelding av saker til styret.

Posted: 22 Aug 2011, 17:04
by kasserer
Årsmøteprotokollen for 2010 (hvor regnskap for 2009 ble gjennomgått) ble lagt ut på forumet etter årsmøtet i fjor. Av åpenbare årsaker er det ikke mulig å sende ut et godkjent regnskap for det regnskapsåret man er i før året er avsluttet, vanlig praksis er derfor å legge ved regnskapet til årsmøteinnkallingen for gjennomgang på årsmøtet.

Re: Innmelding av saker til styret.

Posted: 22 Aug 2011, 19:24
by LoKi
Jeg mener:

Skal ikke regnskap og årsmøteprotokoll for året 2010 sendes ut til de som var betalende medlemmer i 2010?
Altså, jeg som var medlem i 2010 bør få regnskapet for 2010 tilgjengelig.