litt uviten

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

jeaste wrote:aha!
Jeg mener at gamle bilen til Sweet var ganske original motormessig... kjørte den flr han stappa turboen oppi.

Lurer på hvor trangt det egentlig blir å skru på 1.8 m kompressor jeg!?
Sweet kan jeg låne bilen din? skal bare teste ut om det er trangt i motorrommet... :twisted:
God plass, den er jo bare skrudd fast i toppen av motoren, og noen reimhjul, sett vekk en liten ettermiddag, sjekk youtube og miata supercharger så finner du en pen snutt der de smokker på en slik,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

glaibilenmin:

flyin miata tar feil.
(Dersom du tviler: Plukk opp diffen og se selv.)
Det virker som om enkelte setter likhetstegn mellom diffbrems og Torsen, selv folk som burde ha peiling roter her.
OK: Muligens jeg pirker (det er maskiningeniøren i meg som her våkner til liv), men det er en enorm forskjell på virkemåten mellom en Torsen diff og en lamelldiff. En Torsendiff gir mest moment til det hjulet som har best friksjon (dvs. det ytre hjulet i en sving), noe som kan føre til ganske heftige sladder på underlag med dårlig friksjon (snø og løsgrus), bakhjulene slipper ganske voldsomt.
Har lest at dette var grunnen til at Mazda gikk bort fra Torsen diff og erstattet denne med en lamelldiff som kun overfører ca. 33% av momentet til det hjulet med best friksjon, dvs. en noe "snillere" funksjon.

Steinar
Last edited by Steinar on 13 Oct 2008, 21:36, edited 1 time in total.
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

står jo og i brosyra til mazda at det er en torque sensing diff
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Helt nøyaktig står det

Bosch Torque-Sensing Limited-Slip Differential
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

EspenAndré:
Du skrev det : Bosch Torque-Sensing Limited-Slip Differential.
(Det er det samme prinsippet som VW og andre bilmerker brukte på utgaver med konstant firehjulstrekk og tverrstilt motor hvor de ikke så seg råd til å montere en "skikkelig" midtdiff.)
Men har det så mye å si i daglig bruk hvilken diff man har, bare den fungerer OK og man får bedre fremkommelighet på underlag med dårlig friksjon?
Lamelldiffen er litt "snillere" så baken på bilen kommer ikke like lynkjapt ut. En fordel for 99% av bilførerene spør du meg, selv om de fleste av oss her på forumet tilhører 1% som er mye bedre bilførere enn gjennomsnittet.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
jeaste
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 28 Oct 2007, 18:37
Location: Særp
Contact:
Status: Offline

Post by jeaste »

Må si at den skal gå litt den veien :arrow: Og jeg er en del av den 1% du snakker om!
Jeanette (22)
Kjører Mx i drømmene mine!
Mx-5 1,8l ønskes!!!!

Proud member of Girls Go Fast

MB E190 (spiker)
Ford Sierra 2l doch 89' (solgt)
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

rava kommer ivertfall instant som bare f. på min
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
jeaste
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 28 Oct 2007, 18:37
Location: Særp
Contact:
Status: Offline

Post by jeaste »

Sånt jeg liker å høre 8)
Pass godt på den ellers så sitter jeg i førersete ditt om jeg ikke finner meg min egen SNART
Jeanette (22)
Kjører Mx i drømmene mine!
Mx-5 1,8l ønskes!!!!

Proud member of Girls Go Fast

MB E190 (spiker)
Ford Sierra 2l doch 89' (solgt)
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

RX-8 har Tochigi-Fuji torsen (ihvertfall HP manuell). Men som Steinar nevner så er det ikke torsen i den forstand. De nye Miataene (NC) har sikkert også denne her.

Det står i specs på bilen, men her er et sitat forøvrig fra rx8club.
The LSD in the RX-8 is NOT a worm-gear type torsen LSD.

Mazda calls it a "Super-LSD", its appearance is very close to a normal differential. The Super-LSD however, has friction cones (not plates, or clutches) between the side gears and the differential gear case.

If you are familiar with the operation of a normal differential, you will know that speed differences between the two wheels causes torque to be transferred through the side gears, to the pinion gears, thus allowing you to get around the corner.

This same torque forces the side gears out, towards the differential gear case, and when you get enough torque, the friction cones lock with the differential gear case and you end up with a limited-slip effect.

Obviously, if there is little speed difference between the wheels the cones won't lock and variable axle speeds allow you to get around slow corners.

The spring in the center provides preload, so the thing doesn't rattle (there is probably a more technical explanation, but for us I think this is enough).

This LSD is used in later Miatas, and is primarily designed for improved acceleration and better traction. I am not up to date with the track record of it, but its simple construction leads me to believe it is probably more sturdy than the worm-torsen design, and definitely cheaper to repair!

The Super-LSD is actually classified as a torque-sensing (tor-sen) differential though, just to confuse matters.

I'll let you make your own judgements on whether it is suitable for 'DUHrifting' or not.

Happy camping!
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
jeaste
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 28 Oct 2007, 18:37
Location: Særp
Contact:
Status: Offline

Post by jeaste »

flott flott gutter!
Nå gjenstår det bare å bli ferdig på skolen og se hvor jeg havner hen i verden, tenker kanskje å flytte utenlands... men får se... så bilen får vente til sommeren , men konklusjonen her er ihvertfall at dere samt andre tråder på forumet har gjort Mx-5 til min neste bil!


Takk for all hjelp og info of morsomme bilder!

Jeg er her fortsatt og snoker på trådene og sier mitt, og lærer mens jeg er her:) greit å kunne litt før jeg kjøper bilen og, så jeg kan hoppe på den med entusiasme :)

:twisted: :twisted:
Jeanette (22)
Kjører Mx i drømmene mine!
Mx-5 1,8l ønskes!!!!

Proud member of Girls Go Fast

MB E190 (spiker)
Ford Sierra 2l doch 89' (solgt)
Post Reply