Ny bil!! Ønsker mer power....

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Vidar wrote:
RotaryPower wrote:
HansT wrote:Selvsagt er turboinstallasjoner og turboer generelt blitt bedre og bedre med tiden, men det er likevel morsomt å se at det fortsatt er mange bilprodusenter som bruker kompressor. Hvorfor bruker Ford kompressor i GT40 og hvorfor bruker Jaguar kompressor hvis turbo er så totalt overlegen? Og hvis jeg ikke tar helt feil tror jeg jaggu meg det er kompressor i Koeningsegg også.... :wink: wow, kompressor kan ikke være så helt galt likevel.. eller?
Slik som du drar fra kompressor kan man like gjerne dra fram turbo. Hva med Audi ? Hva med Nissan? Og hvis jeg ikke husker feil så hadde en av toppmodellene til Jaguar, en xj220, en motor som var trykkmatet med twinturbo. Det kommer helt ann på motoren oppsett hva som blir det avgjørende. (blant annet)
Turbo er billig i forhold til kompressor.. En bilprodusent vil gjøre bilen så billig som mulig å produsere.
Derfor har bla MX5 ikke den originale air-damn originalt.. J#%&@* blåruss :D
Hmm.. Du mener Audi er billige biler? Og at Jaguar XJ220 er en billig-bil laget for å være billig? Skjønner at det er kompressor som er tingen for deg, men det er nok ikke bare penger inne i avgjørelsen.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 26 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by stianboy »

har selv prøvd noen av de grommeste sånn som rx-7 supra og skyline gtr noen trimma andre ikke.. den ene orginale skyline gtr som jeg prøvde må jeg si jeg var imponert over, det drar meget godt.... jeg syntes gtr lever opp til sitt rykte som noe av det verste du kan få tak i... :!:
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

biXen wrote:Men nå er ikke jeg så heldig at jeg har en biltype de har i USA likevel så :)
Kompressoren jeg har satt i en 1,6 liter Europeisk 110 hk NB som du har når jeg kjøpte den. Funket det... Min kompressor er forresten til salgs etter at jeg har kjøpt meg Harley... og problemet med Harley er jo at internett er FULLT av mods på samme måten som til Miataen min... Dyre hobbyer... :|
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Turbokit fra 1,6 na passer også med småe mods,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Max_speed
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 151
Joined: 01 Dec 2004, 01:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Max_speed »

StianOppistov wrote:
stianboy wrote:er ikkeno kompressor i skyline iallefall som er råeste gatebil du får på veien :P hehe skøyer litt....
Hehe er de virkelige så råe da, eller er det masse spill til ps2 osv som får folk til å få disse råe, har en kompis som har en slik, må si eg liker den, men da som det den er, en sportsfamilie bil, kjekk å kjøre med masse krutt og godt veigrep,

Hmmmm. vil ikke kalle dette en sportsfamiliebil

Skyline gt r 34
Image
200sx S14
X - Calibra Turbo
www.200sx-ogn.org
Image
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Bare familebil? :)
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

HansT wrote:Kompressoren jeg har satt i en 1,6 liter Europeisk 110 hk NB som du har når jeg kjøpte den. Funket det... Min kompressor er forresten til salgs etter at jeg har kjøpt meg Harley... og problemet med Harley er jo at internett er FULLT av mods på samme måten som til Miataen min... Dyre hobbyer... :|
Aha, det er nok ikke noe problem når man har kunnskap til å tilpasse det. Noe jeg ikke har, som også passer dårlig siden den er daily driver :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Max_speed
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 151
Joined: 01 Dec 2004, 01:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Max_speed »

steffen wrote:Bare familebil? :)
He he. Ja det stemmer.. Er vel modellen mellom Almera og Primera :D
Sorry OT
200sx S14
X - Calibra Turbo
www.200sx-ogn.org
Image
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

RotaryPower wrote:
Vidar wrote:
RotaryPower wrote: Slik som du drar fra kompressor kan man like gjerne dra fram turbo. Hva med Audi ? Hva med Nissan? Og hvis jeg ikke husker feil så hadde en av toppmodellene til Jaguar, en xj220, en motor som var trykkmatet med twinturbo. Det kommer helt ann på motoren oppsett hva som blir det avgjørende. (blant annet)
Turbo er billig i forhold til kompressor.. En bilprodusent vil gjøre bilen så billig som mulig å produsere.
Derfor har bla MX5 ikke den originale air-damn originalt.. J#%&@* blåruss :D
Hmm.. Du mener Audi er billige biler? Og at Jaguar XJ220 er en billig-bil laget for å være billig? Skjønner at det er kompressor som er tingen for deg, men det er nok ikke bare penger inne i avgjørelsen.
Nei, er ikke det jeg mener..
Bilprodusenter produserer biler for å tjene penger. Derfor er det litt rart at noen også velger å bruke kompressor. Etter som det fordyrer produksjonen av bilen.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

På denne videosnutten er det både turbobil og kompressor bil..

Image
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 26 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by stianboy »

hehe han med 200 sx klarte seg ikke så bra i svinga :P
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

http://www.supercharger.com/SiteGraphic ... 1miata.gif

http://www.ludwigmotorsports.com/Duck's ... x5dyno.jpg

Sammenlign selv. Her har du en supercharger som drar 6psi og en greddy på standardkittet som drar 6 psi. Se bort ifra at greddy`n har 5 hester mer. Hva er forskjellen når det ikke er dratt ut så mye krefter? Kommer forskjellen først ved store hk-tall? Tolk grafene som dere vil (Sikkert ikke helt til å stole på) og gi gjerne noen tolkninger..
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

RotaryPower wrote:http://www.supercharger.com/SiteGraphic ... 1miata.gif
http://www.ludwigmotorsports.com/Duck's ... x5dyno.jpg
Sammenlign selv. Her har du en supercharger som drar 6psi og en greddy på standardkittet som drar 6 psi. Se bort ifra at greddy`n har 5 hester mer. Hva er forskjellen når det ikke er dratt ut så mye krefter? Kommer forskjellen først ved store hk-tall? Tolk grafene som dere vil (Sikkert ikke helt til å stole på) og gi gjerne noen tolkninger..
Fant bare en 1,8L med Haltec motorstyring på ludwigmotorsports jeg..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

"1990 base Miata with an upgraded GReddy basic turbo kit, using an RX7 turbo II SMIC in the front-mount position. Reading was at 6psi of boost."

Får nok ikke den kurven med Haltec, selvom han klagde på at den kurven var feil.

EDIT: AFR kurve, that is..
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Steven Daniels: '91 Miata w/ 96K miles. Stock exhaust, stock downpipe, stock Greddy turbo kit. Basically this is exactly what you get when installing a Greddy turbo on your otherwise stock Miata. Blue line is the first run with the wastegate as it was delivered, run was 5 PSI = 135.3 HP and 125.4 ft lbs. The red line is after Steve tightened his wastegate so it seated better and brought boost to 6 PSI = 136.8 HP and 132.4 ft lbs.
http://www.greddyturbofaqs.com/stevedyno.jpg
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply