Page 24 of 75

Re: Beverly

Posted: 25 Apr 2010, 22:58
by AOB
Kanskje det blir lov til å prøvesitte en liten tur på Rudskogen også? :D

Posted: 25 Apr 2010, 23:12
by Rudolf
AOB wrote:Kanskje det blir lov til å prøvesitte en liten tur på Rudskogen også? :D
Jeg kommer til å dele ut ballkort :wink:

Erik

Re: Beverly

Posted: 26 Apr 2010, 00:37
by ///Moe
Jeg vil også ha FFS!! :D

Posted: 26 Apr 2010, 23:40
by Rudolf
Rudskogen

... er et greit sted å få testet ut ting.

Beverly debuterte i dag på Rudskogen og så ut til å trives bra blandt likesinnede :wink:

Image

Tre MX5/Miata var det som kjørte på banen

Image

Turen til Rudskogen ble endel av testen og Beverly funker svært så fint.
Veldig urolig på styringen, men det er ikke så rart for jeg har jo ikke gjort noen justering av hjulvinklene enda.
Bilen har synlig Toe-out :shock: og Camber vinkelen ser jo litt heftig ut.

Image

Beverly oppførte seg kontrollert og behersket på banen trass i motorkreftene.
Jeg snurra bare en gang ... :wink:
Fast i fisken, veldig responsvillig i styringa (selv med de rare hjulvinklene)
På langstrekka og i oppoverbakke, kunne jeg gjøre ting jeg aldri har gjort før :)

Etter ca 10 runder med kjøring (med uggla hengende som en klegg etter meg) så var det slutt.
Klutsjen fiksa ikke dette her :roll:
Siste runden sluret det så kraftig at jeg laget kø på banen.
Så da var det bare å kaste inn håndkleet å la de andre bilene få leke i fred :(

Image

Vel vel, klutsjen på Beverly er av standard type og har gått 95 000 km, og en kompressor ville den ikke ha noe med å gjøre.
Så da er det bare å skaffe seg noe tøffere saker ....

AOB tegner og forteller .....

Image

Så, selv om det ble litt for få runder er jeg svært fornøyd.
Både med det jeg fikk kjenne av undrestell og motorkraft, også det å få avslørt at jeg må ha en kraftigere klutsj.

Vi er tilbake så fort vi får "oppgradert"

Image

Turen hjem gikk helt fint etter at klutsjen hadde fått kjølt seg ned litt.
Takk til Uggla for hyggelig kjørefølge og som passet på at Beverly med sjåfør kom vel hjem.

Erik

Re: Beverly

Posted: 27 Apr 2010, 11:19
by Kolbotn
Bra du iallefall stansa tidsnok så du kom deg hjem for egen maskin da:)

Re: Beverly

Posted: 27 Apr 2010, 12:04
by arildh
Hvilken clutch går du for ?
ACT og nye FM clutchen (level 2) er pyton å kjøre med til hverdags har jeg funnet ut.
Et bra kompromiss er en MSM clutch. Lett på foten og holder 200 hk og mer Nm enn hva FFS gir.

Re: Beverly

Posted: 27 Apr 2010, 13:58
by mojo-91
Klippet fra miata.net : http://www.miata.net/garage/turbos.html

Some generic notes on Miata installations

* How will the driveline stand up? -- The weak point seems to be the clutch, which will need replacement with a higher performance unit sometime after the installation of a turbo/supercharger kit. Reportedly, the 1.6L cars' clutch is sturdier and will last for some time with a turbo/supercharged car, whereas the 1.8L cars' clutch will require attention soon afterwards.

Re: Beverly

Posted: 27 Apr 2010, 14:03
by uggla
Jøss. :shock:

For en gangs skyld er 1,6 bedre i noe. :D
Ihvertfall i relative termer....

Re: Beverly

Posted: 27 Apr 2010, 14:03
by Kolbotn
Det er litt rart Mojo, ettersom om det virker å gå trend i å oppgradere 1.6 clutchen med 1.8 versjonen når man trimmer litt!?

Re: Beverly

Posted: 27 Apr 2010, 14:06
by uggla
Ellers så må jeg si jeg koste meg på tur i går.

Ble ikke lei av å se på den lekre rumpa på den spreke 16-åringen som lå foran meg.
(Beverly, altså).


Synd med clutchen, men bilen gikk da jaggu som en skoldet katt. Også helt uanstrengt så det ut til.
Blir nok bra med en ny clutch ja. Selger arildh, msm clutchen sin eller rakk han å "bruke" den opp, mon tro?

Re: Beverly

Posted: 27 Apr 2010, 15:14
by arildh
Den er ganske så utslitt. Men arves uansett av RatX5'1. når den tid kommer.

Posted: 27 Apr 2010, 23:41
by Rudolf
arildh wrote:Hvilken clutch går du for ?
ACT og nye FM clutchen (level 2) er pyton å kjøre med til hverdags har jeg funnet ut.
Et bra kompromiss er en MSM clutch. Lett på foten og holder 200 hk og mer Nm enn hva FFS gir.
Jeg er i gang med å undersøke litt ja, og tar svært gjerne imot gode råd.
Ønsker meg noe som er kjørbart til daglig bruk.
MSM, Centerforce, ACT blir vurdert.

Hva tror du om FM Level 1 clutch ?

Image

http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=08-19010
Den har fått god omtale og burde vel holde ?
Eller burde jeg satse på MSM ?

Jeg begynner å få litt dårlig tid i forhold til Ringen-planer .... :roll:

Erik

Re: Beverly

Posted: 28 Apr 2010, 00:20
by uggla
Jeg har ikke peiling på clutch, men kanskje dette er et alternativ:

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1806
evt.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1809

Re: Beverly

Posted: 28 Apr 2010, 06:42
by arildh
Level 1 er sikkert mykere. Du kan jo høre med FM om hvordan den er i forhold til MSM eller OEM clutch.
Hvis du går for FM sørg for å få med det store utløserlageret da de har hatt problemer med feil toleranser på trykkplaten som gjør at OEM utløserlageret ryker:
http://www.mazda-speed.com/forum2/index ... 805.0.html
http://www.mazdaspeedy.com/2010/02/clutch-problems.html

Re:

Posted: 28 Apr 2010, 09:59
by Andrew
Rudolf wrote:
Så var det ut på prøvetur igjen, med måleutstyr rigget på plass.

Image
Flott ratt du har der! :wink:
Er det en LM-2 du har der? fornøgd - kom gjerne medtips/råd (og har du endelig vorten klok på PC-pro justeringane?)

-A-