Hei igjen.
Som en opsummering på denne tråden:
I dag satte jeg bilen i vinteropplag, og der blir den stående til slutten av mars, tenker jeg.
Jeg skulle ønske jeg hadde en ekstra garasje hjemme, for da kunne jeg tatt den ut på turer tørre, fine vinterdager. Men sånn er det. Tabben min i fjor, da jeg hadde Porsche 911, var at jeg lot den stå i garasjen vinteren over, fordi det hele tiden var noe jeg måtte fikse, og da begynte jeg å bli nokså lei av å måtte skrape og måke familiebilen som var forvist til gårdsplassen. Dermed ble jeg mer og mer irritert over bilen som bare stod i garasjen og tok plass.
Det var trist å sette bilen bort nå, men desto kjekkere blir det å hente den til våren. Nå står den trygt(?) under presenning på en låve som brukes til vinterlagring av camping- og sommerbiler og båter. Jeg hadde anbefalt han som kjøpte NAen av meg plassen, og da jeg løftet litt på presenningen til bilen som stod ved siden av min, var det jammen gamlebilen! Et rørende gjensyn.
Hvis jeg skal oppsummere min første sesong som NC-eier, må det bli at det har vært veldig kjekt. Bilen er utrolig god å kjøre. Den går som på skinner, og den har greit med krefter (160hk). Jeg kunne godt tenke meg 50 hester til, men ikke på bekostning av kjøreegenskapene. Det er større glede i å bli presset sideveis enn rykket bakover i lengden...
Dessverre har jeg fått brukt den alt for lite. Da jeg kjøpte den, stod telleren på 4 000 km. Nå er den kjørt 7 400 km, så jeg har ikke akkurat drevet drosjevirksomhet. I tillegg er det en forholdsvis dyr bil, og jeg sykler til jobb, så det er egentlig en ren utgiftspost. Verditapet på en så ny bil er jo svimlende, og jeg kan ikke fri meg fra å tenke på at pengene renner ut... Samtidig er det ingen bil i prisklassen som kunne gitt meg like mye kjøreglede. Det måtte vært hvis jeg hadde kjøpt en 1995-modell Porsche 993 (som jeg vurderte). Da hadde jeg hatt maks kjøreglede OG en bil som praktisk talt ikke faller i verdi. Men min bitre erfaring med eldre biler er at det ALLTID er noe galt med dem eller noe utslitt som må skiftes. Mx-5'en har bare gitt meg glede, og skulle noe oppstå, har jeg jo nybilsgarantien. Med Porschen måtte jeg dessuten ha reist til Østlandet for å få kompent hjelp, mens med Mazdaen bor jeg 5 km fra Hegre, som er veldig flinke og serviceinnstilte.
En høydare denne sesongen, utenom mange kjekke småturer på svingete veier i distriktet, var turen med MX-5-klubben til Lysebotn.
Skal jeg sette fingeren på noe, må det bli antispinnfunksjonen. Den slår alt for fort inn, og jeg slår den ofte av. Det burde vært flere innstillinger enn av og på, og så burde en kunne slå av antispinn uavhengig av antiskrens (men jeg vet ærlig talt ikke om det er mulig på noen biler?).
Dessuten oppstår det av og til en irriterende dirrelyd i konsollen bak setene. Dette er et velkjent fenomen, og min bil er ikke spesielt plaget. Det tredje ankepunktet, som jeg skal få gjort noe med til våren, er at sikkerhetsselematerene ikke lar selen gli skikkelig gjennom, men krøller den slik at den ikke stramme seg inn slik den skal. Ifølge miata.net sitt nc-forum, har denne materen blitt forandret på 2008-modellen, og det regner jeg med at Mazda skifter for meg som en del av garantien. Hvis ikke blir jeg skuffet, for det er livsfarlig!
Det lureste jeg har gjort, utenom å kjøpe bilen, er å montere andre fjærer (senket den 3 cm) og å kjøpe en Zeta-armhviler. Den gjør girgrep- og skift perfekt. 6-trinnskassen er forøvrig utrolig smidig.
Det jeg har savnet, er mer aktive NC-eiere her på forumet, men for all del - miata.net:
http://forum.miata.net/vb/forumdisplay.php?f=46
og mx5.com(munity):
http://www.mx-5.com/Community/forums/Sh ... orumID=112
er et oppkomme av nyttig og unyttig informasjon og erfaring med NC.
Jeg savner bilen min allerede.
Tor