Page 3 of 4

nam

Posted: 22 May 2006, 15:10
by stianboy
uansett skaff deg en av delene så vil bilen gå merkbart bedre:P
digger allt av trimming vurderte sterkt kompressor selv men ble turbo... kan ikke si noe annet en at jeg elsker den pssj lyden....hehe

Posted: 22 May 2006, 15:24
by biXen
Den lyden de fleste liker med turboer er det vel ikke turboen selv som lager, men en dumpvalve man har for å ikke miste trykket når man girer?! Jeg har ihvertfall fått det inntrykket, når det er sagt så hviner det nokså mye på høyt turtall med innsugskit også, ikke turbotendenser, men nok til at det gir litt psykisk effekt :)

Posted: 22 May 2006, 15:29
by stianboy
høres forsatt ganske så annerledes ut med en kompressor kontra en turbo :P

Posted: 22 May 2006, 15:39
by mxLars
...og Lotus valgte å sette kompressor istedet for turbo på 1.8'en i nye Exige S'en.. som forøvrig ser ut til å ha nydelige kjøreegenskaper!
Så bra at gamle Jeremy tør å utfordre Stig på bane i årets 3. episode av topgear som ble sendt igår. At Stig bare får en ny Mustang med en 4.6l på 300gamp skulle jeg kanskje ikke nevnt :lol:

Posted: 22 May 2006, 16:19
by Thamun
biXen wrote:Den lyden de fleste liker med turboer er det vel ikke turboen selv som lager, men en dumpvalve man har for å ikke miste trykket når man girer?! Jeg har ihvertfall fått det inntrykket, når det er sagt så hviner det nokså mye på høyt turtall med innsugskit også, ikke turbotendenser, men nok til at det gir litt psykisk effekt :)
Det er for å slippe ut overtrykk når gasspjeldet lukkes, slik at turboen skal opprettholder turtallet. Turboen kan visst og ta skade dersom trykket plutselig øker voldsomt og ikke slipper ut noen plass. Pssshhtj lyden er jo en kul bi-effekt av noe som er bra for turboen :)

Posted: 22 May 2006, 16:26
by HansT
Jeg kan ikke mye om vedlikehold på en turbo, men en av grunnene til at jeg valgte JR kompressor var fordi det er en totalt vedlikeholdsfri installasjon som ser meget original ut under panseret. Samt at som det er nevnt tidligere her, kun føles som det er en større motor og ikke som en "trimmet" motor.

JR opererer også med 100000 miles, altså 160000 km garanti på selve kompressoren, noe som skulle tilsi et trygt og sikkert kjøp.

Selvsagt er turboinstallasjoner og turboer generelt blitt bedre og bedre med tiden, men det er likevel morsomt å se at det fortsatt er mange bilprodusenter som bruker kompressor. Hvorfor bruker Ford kompressor i GT40 og hvorfor bruker Jaguar kompressor hvis turbo er så totalt overlegen? Og hvis jeg ikke tar helt feil tror jeg jaggu meg det er kompressor i Koeningsegg også.... :wink: wow, kompressor kan ikke være så helt galt likevel.. eller?

Posted: 22 May 2006, 16:40
by inglar
Vidar wrote:
arildh wrote: Mye av energien som en turbo bruker for å komprimere luft er varme og trykk fra eksosen som ved N/A eller kompressor ellers ville ha gått ubrukt ut eksosen.
Turboen er jo med å akselererer eksosen. Økt flow går både inn og ut.

Folk får da drive med hva de vil. Hvis det er effekt de er ute etter er det både dyrere og vanskeligere å gjøre det med kompressor på en MX5.
BRP tar $14,995 (!!!) for 300 hester.
En M45 som de JR har er vel aldri bremset til mer enn 190 hester.
Turboen bruker vel trykk fra eksosen til å skape trykk. Eller trykket som stemplene lager. Og trykk får du ikke uten motstand..
Varme er et resultat av friksjon/motstand og forbrenning. At Varme driver turboen tror jeg ikke noe på.. Lurer litt på hvordan du får varmeenergi til å gå over til bevegelsesenergi..
Det at Turboen gir økt flow ut er BS. Inn Ja, ut nei...
Når det bygges opp trykk så kreves det mer energi(eksostrykk) for å skape trykk. Dvs turboen bremser(større motstand) mer desto høyere trykk det er..

At kompressor er vanskligere tror jeg ikke. Men dyrere er det.

Turbo vil vel også få en varmere komprimert luft. ettersom turboen blir varm. Og luftmengden som kommer inn som er kald er mindre enn den varmelufta som kommer ut av motoren (snakker da om volum)

Turbo og kompressor gjør akkurat det samme, pumpe luft inn i motoren, de drives bare på forskjellige måter.

Turboen: eksos fra motor driver en "vifte" som presser mer luft inn i motor.

Kompressor: Er koblet til drivverket med en ganske kraftik rem som driver nesten samme vifte som turboen har, som da presser mer luft inn i motor.


Siden kompressor er mekanisk drevet får en bygget opp trykker veldig fort, mens på turbo må en få opp litt turtall før eksosen klarer å dra i gang vifta på høyt nok turtall.

En kan bruke bi-turbo der en har en liten turbo (som ikke er så treg å få startet opp) til å dra i gang en større turbo.

Posted: 22 May 2006, 16:50
by MagnusAntony
HansT wrote:Selvsagt er turboinstallasjoner og turboer generelt blitt bedre og bedre med tiden, men det er likevel morsomt å se at det fortsatt er mange bilprodusenter som bruker kompressor. Hvorfor bruker Ford kompressor i GT40 og hvorfor bruker Jaguar kompressor hvis turbo er så totalt overlegen? Og hvis jeg ikke tar helt feil tror jeg jaggu meg det er kompressor i Koeningsegg også.... :wink: wow, kompressor kan ikke være så helt galt likevel.. eller?
Slik som du drar fra kompressor kan man like gjerne dra fram turbo. Hva med Audi ? Hva med Nissan? Og hvis jeg ikke husker feil så hadde en av toppmodellene til Jaguar, en xj220, en motor som var trykkmatet med twinturbo. Det kommer helt ann på motoren oppsett hva som blir det avgjørende. (blant annet)

Posted: 22 May 2006, 16:57
by stianboy
er ikkeno kompressor i skyline iallefall som er råeste gatebil du får på veien :P hehe skøyer litt....

Posted: 22 May 2006, 20:00
by Vidar
RotaryPower wrote:
HansT wrote:Selvsagt er turboinstallasjoner og turboer generelt blitt bedre og bedre med tiden, men det er likevel morsomt å se at det fortsatt er mange bilprodusenter som bruker kompressor. Hvorfor bruker Ford kompressor i GT40 og hvorfor bruker Jaguar kompressor hvis turbo er så totalt overlegen? Og hvis jeg ikke tar helt feil tror jeg jaggu meg det er kompressor i Koeningsegg også.... :wink: wow, kompressor kan ikke være så helt galt likevel.. eller?
Slik som du drar fra kompressor kan man like gjerne dra fram turbo. Hva med Audi ? Hva med Nissan? Og hvis jeg ikke husker feil så hadde en av toppmodellene til Jaguar, en xj220, en motor som var trykkmatet med twinturbo. Det kommer helt ann på motoren oppsett hva som blir det avgjørende. (blant annet)
Turbo er billig i forhold til kompressor.. En bilprodusent vil gjøre bilen så billig som mulig å produsere.
Derfor har bla MX5 ikke den originale air-damn originalt.. J#%&@* blåruss :D

Posted: 22 May 2006, 21:01
by Miatapowers
stianboy wrote:er ikkeno kompressor i skyline iallefall som er råeste gatebil du får på veien :P hehe skøyer litt....
Hehe er de virkelige så råe da, eller er det masse spill til ps2 osv som får folk til å få disse råe, har en kompis som har en slik, må si eg liker den, men da som det den er, en sportsfamilie bil, kjekk å kjøre med masse krutt og godt veigrep,

Posted: 22 May 2006, 21:26
by biXen
Skyline er jo veldig high-tech for sin tid da, mye elektronikk som ikke er så åpenbart.

Personlig synes jeg turbo er absolutt kulest, men tror kompressor kan passe en slik motor som Miataene våre har. Vil nå uansett anta at når det gjelder vedlikehold å holdbarhet så er det en fordel å skaffe et skikkelig sett av de som lager stort sett til Miata og har gjennomtestet mye. Men nå er ikke jeg så heldig at jeg har en biltype de har i USA likevel så :)

Posted: 22 May 2006, 21:40
by EspenAndre
Jeg ønsker mer kraft ifra bunn, og kortere 0-60 og 0-100 tid.. og da tror jeg det er kompressor som er veien å gå, jeg liker tanken på større motor...

og misliker lyden av pop-off ventiler... :) (synes det høres så rånete ut) skal det bli noe sånt på meg blir det så lydløst som mulig..

Posted: 22 May 2006, 21:51
by Hauk
StianOppistov wrote:
stianboy wrote:er ikkeno kompressor i skyline iallefall som er råeste gatebil du får på veien :P hehe skøyer litt....
Hehe er de virkelige så råe da, eller er det masse spill til ps2 osv som får folk til å få disse råe, har en kompis som har en slik, må si eg liker den, men da som det den er, en sportsfamilie bil, kjekk å kjøre med masse krutt og godt veigrep,
Skylinene er visstnok noe av det enkleste å kjøre på grensa med. Noe som er en _stor_ fordel innen racing,
og gjorde at den moste all motstand - i så stor grad at den ble "banned". Dvs. regelverket ble omskrevet slik
at den ikke kvalifiserte til start. F.eks Australia; der hang ikke Holden eller Ford med i det hele tatt, dermed
gjorde de om slik at kun biler med V8ere hadde lov til å starte til løp. Skyline har altså R6.

Så den vanlige mannen i gata får sjelden erfare bilens kvaliteter - og den er vel dermed lett å avskrive som "hype".

Posted: 22 May 2006, 22:20
by MagnusAntony
Skyline har ett nokså avansert og bra driverk. GT-R that is..