Rollbar- ikke godkjent?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Kremgutt wrote:Det vi heller kan fokusere på her er at folk som HAR rollbar sier hvilke dem har, og om de ble godkjent.
Jeg var på biltilsynet etter at jeg monterte en Harddog Ace rollbar og fikk godkjent Eibach-fjærene. Dette var på Jessheim i oktober 2007. Rollbaren ble ikke nevnt med et ord!

Acen er vel den av Harddog rollbarene som står lengst bak og gjør minst ut av seg. Ingen sjanse for at noen kroppsdeler skal berøre den - i motsetning til en del av de andre HD rollbarene. Men siden den er lengre bak - og fortsatt skal gå klar under hardtoppen - så er den også lavere, og dermed mindre "effektiv" under en velt.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Når du skal argumentere for, kan du jo ta med at flere nyere cab'er har dette montert fra fabrikken.

Og du får nok krav om å polstre hvis du får det godkjent.



I forhold til dempere og fjører så høres jo h&r + en ålreit demper bra ut, ta med kortere bumpstops i pakka også. Erik har skrivd endel om det i LE tråden hans.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Indeed, ikke undervurder verdien av bumpstops.
Den kan være så stiv eller myk som den vil, med stock bumpstops er det et mareritt å kjøre med. Tro meg, jeg gjør det nå.. :P
Stock er innbakt i sleeven rundt dempern, så det er lett å se om du har det.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

På NA så er det en klar fordel å bytte til NB toppfester også.
NA utgaven er feildesignet.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Tommen
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 461
Joined: 04 Jul 2007, 20:21
Medlemsnummer: 984
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Rollbar- ikke godkjent?

Post by Tommen »

MxMats wrote:Er det noen som har fått problemer med å godkjenne bil med rollbar?
Det har jeg! Var på Eu i dag og de pirket på Hard dog baren og senkinga (FM)
SÅ det jeg lurer på er: Har noen erfaring med statens vegvesen og rollbar? Og om noen kan anbefale noen gode (godkjente) fjærer? Kjører ganske aktivt vil jeg påstå, og liker svinger :wink:
Jeg vet at dere som kjører FM er superhappy og vil anbefale disse, men de gikk ikke igjennom hos meg...
Jeg har hard dog bøyler, og har aldri hatt noen problemer med dette på eu-kontroll, eneste kommentaren var at de tok seg j... godt ut på bilen.
kanskje du skal ta kontrollen en annen plass?
MX5 NB GTR 1,8 - 99mod
Mazda 6 stv. 2009, mod
x- Mx5 NB HERO 1,8 sport 03mod
x- Golf III 1,8 96 mod
x- Mazda 323F 1,8 90 mod
x- Datsun Cherry 1,2 79 mod

HERO http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16141
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Post by MxMats »

Det er litt sent nå, da skjemaet er sendt til statens vegvesen. Så jeg får bare håpe på det beste.
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

hvor i all verden har du hatt din på eu mats???
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Post by MxMats »

Der du tipset meg om siemens.. Som for øvrig er samme sted som jeg og familien har brukt flere ganger før.. Hadde inntrykk av at de ikke var så firkanta men...
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

sier du det.... veldig rart... jeg skal dit med min jeg også snart... vet om flere som har vært der med senket bil å ikke fått anmerking (det var en mx5)

Hva gjør jeg nå da tro???
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Når fjærene er brukket så sier da dem ifra,, og når det gjelder rollbar, skru den ut og ferdig med det, inn med den etterpå, godkjenn en annen plass, er mangen eu godkjennere så har fått påpakk for å sluntre unna med senkesett osv, så det er mye strengere,.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

men du har vel ikke blitt henvist til statens vegvesen??

For da bare kaster du bøyla av å låner mussa sine dempere å fjører så viser du den på nytt
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Post by MxMats »

Står på lappen, Forevises hos Statens vegvesen: Senkesett, veltebøyle og bremseslanger. Og uansett må jeg ha nye fjærer da en har brudd i seg, og da kjøper jeg noe godkjent som jeg får i vognkortet så jeg slipper mer tull på eu i fremtiden :wink:
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Post by MxMats »

Nå har jeg vridd hodet mitt greit med alt dette eu tullet, rollbar og bremseslanger er greit; får jeg ikke godkjent det så skrur jeg det av og så på igjen etter kontroll.
Når det gjelder understell har jeg nesten bestemt meg for H&R fjærer med Tokico illumina dempere (hvis ingen har andre forslag?)
Men så begynner folk og prate om bumpstops og toppfester, og jeg roter meg bort i en verden jeg ikke kan en døyt om!
Hehe, har sett på FM og FCM og Flyin miata er jo greit, en type bumpstops og jeg trenger en i hvert hjørne. Men FCM er det verre med, masse størrelser og greier. Og må jeg ha nye toppfester? Hvis noen ville vært så snille og forklart meg dette så setter jeg veldig pris på det :)
Ble mange spørsmål her nå, men håper det ble forståelig.
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Hvis det er en trøst så var jeg like overrasket selv.
Jeg har tidligere skrudd på Volvo 240-planet når det kommer til slikt somm dette, så jeg trodde det var bare å kappe fjørene så var alt fett.
Nå sitter jeg med 40mm senking med stock bumpstops og rir på dem halvparten av tiden, så nå har jeg lært noe nytt :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

fm topmounts og fatcat bumpstops e jo fin kombo
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Post Reply