mojo-91
Moderator: Styremedlemmer
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: mojo-91
Hva med å utvide sporet i veiva så det er like bredt helt inn og deretter lage (eller få laget) en kile som passer dette nye brede sporet?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Meget god idé !MX-Jon wrote:Hva med å utvide sporet i veiva så det er like bredt helt inn og deretter lage (eller få laget) en kile som passer dette nye brede sporet?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: mojo-91
Burde være mulig for et mekanisk verksted med CNC- fres. Ikke like enkelt for hobbymekkern i marselisgate. Da satser jeg heller på å bygge en ny motor
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: mojo-91
Det går ikke så fort om dagen. Skyldes selvsagt mye reising i sommerferien. Men var hjemme i dag og fikk hentet en etterlengtet pakke på postkontoret.
Jeg som har en litt herja shortnose, må jo ha mitt eget krank-posisjoneringsverktøy.
Ikke at det betyr så mye men det var jo litt gøy at verktøyet var rødt, slik som bilen
Jeg som har en litt herja shortnose, må jo ha mitt eget krank-posisjoneringsverktøy.
Ikke at det betyr så mye men det var jo litt gøy at verktøyet var rødt, slik som bilen
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Stiiiilig !
Erik
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: mojo-91
Classic red?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: mojo-91
Siste locktite reparasjon av denne motoren
Det ser ut til at registerdrevet har fått herjet bra mye med veivtappen denne gangen. Registerdrevet har tydelige slitespor på innsiden. Når jeg setter dette drevet på veivtappen, sitter det ikke lengre tight, men kan vrikkes litt frem og tilbake. Når jeg setter det nye drevet på, er det mindre vrikking, men fortsatt et avvik.
Ikke bra...... Her er det altså ikke bare kilesporet som er slitt.
Jeg får sause det sammen med flytende metall og håpe at dette går noen år til
Satser på ny blokk, neste gang
Det ser ut til at registerdrevet har fått herjet bra mye med veivtappen denne gangen. Registerdrevet har tydelige slitespor på innsiden. Når jeg setter dette drevet på veivtappen, sitter det ikke lengre tight, men kan vrikkes litt frem og tilbake. Når jeg setter det nye drevet på, er det mindre vrikking, men fortsatt et avvik.
Ikke bra...... Her er det altså ikke bare kilesporet som er slitt.
Jeg får sause det sammen med flytende metall og håpe at dette går noen år til
Satser på ny blokk, neste gang
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: mojo-91
ARRRGH!!
Note that this does NOT fit the very early mk1 1.6 models, 1989-90, which has 4 slots in the face of the outer crank pulley. It fits all the later models where the outer pulley bolts to the pulley boss with 4 x 10mm head bolts.
Ja, ja,....da ble det ikke noe fix i dag heller.....
Note that this does NOT fit the very early mk1 1.6 models, 1989-90, which has 4 slots in the face of the outer crank pulley. It fits all the later models where the outer pulley bolts to the pulley boss with 4 x 10mm head bolts.
Ja, ja,....da ble det ikke noe fix i dag heller.....
mojo-91 wrote:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: mojo-91
Fant du det ut før du hadde klint på Locktite?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: mojo-91
joda, jeg gjør grundig forarbeid, da dette er en ikke reversibel prosess. Har med andre ord ikke begynt limingen endaMX-Jon wrote:Fant du det ut før du hadde klint på Locktite?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: mojo-91
JB-Weld-fix
Som sagt er det ca fem år siden forrige gang min shortnose veivtapp ble fikset med locktite.
Da jeg skulle i gang med limingen, sjekket jeg for sikkerhets skyld datostemplingen på tuben med Locktite-660, den som er flytende metall. den gikk ut i 2011!!
Etter tips her på forumet og forsåvidt også etter å ha sett en operasjon på youtube, falt valget på et annet stoff denne gangen.
Jeg rengjorde først bolt hullet med en gjengetapp, pusset så veivtappen med grovt slipepapir, slik at limet skulle få maksimal heft.
Deretter avfetting , og så var det bare å gå i gang med å blande JB-Weld-Steel og JB-Weld-Hardener. Veldig fin konsistens som gjorde at det var lett å fyll slitasjesporet i veivtappen.
La en fin film med JB-Weld inne i registerdrevet også. Jeg tror dette er lurt fremfor å smøre inn selve veivtappen for mye, i tilfelle noe av limet vil ende opp på baksiden av drevet når man trer det over veivtappen.
Neste steg var å dryppe litt gjenge-locktite på veivbolten (og på bilen ), montere det flotte, røde strammeverktøyet, og så stramme bolten til 100newton.
Vente to døgn, og så montere sammen .
Blir spennende å kjøre bil igjen
Som sagt er det ca fem år siden forrige gang min shortnose veivtapp ble fikset med locktite.
Da jeg skulle i gang med limingen, sjekket jeg for sikkerhets skyld datostemplingen på tuben med Locktite-660, den som er flytende metall. den gikk ut i 2011!!
Etter tips her på forumet og forsåvidt også etter å ha sett en operasjon på youtube, falt valget på et annet stoff denne gangen.
Jeg rengjorde først bolt hullet med en gjengetapp, pusset så veivtappen med grovt slipepapir, slik at limet skulle få maksimal heft.
Deretter avfetting , og så var det bare å gå i gang med å blande JB-Weld-Steel og JB-Weld-Hardener. Veldig fin konsistens som gjorde at det var lett å fyll slitasjesporet i veivtappen.
La en fin film med JB-Weld inne i registerdrevet også. Jeg tror dette er lurt fremfor å smøre inn selve veivtappen for mye, i tilfelle noe av limet vil ende opp på baksiden av drevet når man trer det over veivtappen.
Neste steg var å dryppe litt gjenge-locktite på veivbolten (og på bilen ), montere det flotte, røde strammeverktøyet, og så stramme bolten til 100newton.
Vente to døgn, og så montere sammen .
Blir spennende å kjøre bil igjen
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: mojo-91
Hva var det som gjorde at du valgte JB Weld? Når jeg googlet litt før jeg fikset min egen virket det som om de som hadde brukt JB var litt misfornøyd kontra de som hadde brukt 660 ?
Ellers har jeg lest om et par som har sveiset inn et metallstykke der det har blitt for stor åpning og filt det ned så det blir tilsvarende nytt istedenfor å bruke JB / 660.
Ellers har jeg lest om et par som har sveiset inn et metallstykke der det har blitt for stor åpning og filt det ned så det blir tilsvarende nytt istedenfor å bruke JB / 660.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: mojo-91
Tja,...av det jeg har lest virker det som et svært solid stoff, så jeg tenkte det var verdt et forsøk. Som sagt varte locktiten i fem år, så nå får vi se hvor leng JB varerMX-Jon wrote:Hva var det som gjorde at du valgte JB Weld? Når jeg googlet litt før jeg fikset min egen virket det som om de som hadde brukt JB var litt misfornøyd kontra de som hadde brukt 660 ?
Ellers har jeg lest om et par som har sveiset inn et metallstykke der det har blitt for stor åpning og filt det ned så det blir tilsvarende nytt istedenfor å bruke JB / 660.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
-
- 7200 RPM
- Posts: 1121
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: mojo-91
Det som er litt rart med valg av Locktite 660 er jo at Locktite sier at den er beregnet for klaringer opptil 0,5mm så i utgangspunktet skulle man jo tro at det skulle finnes andre produkter som var mer egnet.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: mojo-91
Ja, vert spennande å sjå. JB veld vert bukt til å reparere topper med så eg rekner det fungerer bra. Eg har brukt JB Weld på enkelte deler og er storfornøyd med resultatet
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT