mojo-91

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by MX-Jon »

Hva med å utvide sporet i veiva så det er like bredt helt inn og deretter lage (eller få laget) en kile som passer dette nye brede sporet?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

MX-Jon wrote:Hva med å utvide sporet i veiva så det er like bredt helt inn og deretter lage (eller få laget) en kile som passer dette nye brede sporet?
Meget god idé !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Burde være mulig for et mekanisk verksted med CNC- fres. Ikke like enkelt for hobbymekkern i marselisgate. Da satser jeg heller på å bygge en ny motor ;-)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Det går ikke så fort om dagen. Skyldes selvsagt mye reising i sommerferien. Men var hjemme i dag og fikk hentet en etterlengtet pakke på postkontoret.
Jeg som har en litt herja shortnose, må jo ha mitt eget krank-posisjoneringsverktøy.
Ikke at det betyr så mye men det var jo litt gøy at verktøyet var rødt, slik som bilen :D

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stiiiilig !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by MX-Jon »

Classic red?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Siste locktite reparasjon av denne motoren

Det ser ut til at registerdrevet har fått herjet bra mye med veivtappen denne gangen. Registerdrevet har tydelige slitespor på innsiden. Når jeg setter dette drevet på veivtappen, sitter det ikke lengre tight, men kan vrikkes litt frem og tilbake. Når jeg setter det nye drevet på, er det mindre vrikking, men fortsatt et avvik.
Ikke bra...... Her er det altså ikke bare kilesporet som er slitt.
Jeg får sause det sammen med flytende metall og håpe at dette går noen år til :cry:

Satser på ny blokk, neste gang :wink:

Image
Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

ARRRGH!!

Note that this does NOT fit the very early mk1 1.6 models, 1989-90, which has 4 slots in the face of the outer crank pulley. It fits all the later models where the outer pulley bolts to the pulley boss with 4 x 10mm head bolts.

Ja, ja,....da ble det ikke noe fix i dag heller..... :(
mojo-91 wrote: Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by MX-Jon »

Fant du det ut før du hadde klint på Locktite?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

MX-Jon wrote:Fant du det ut før du hadde klint på Locktite?
joda, jeg gjør grundig forarbeid, da dette er en ikke reversibel prosess. Har med andre ord ikke begynt limingen enda :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

JB-Weld-fix

Som sagt er det ca fem år siden forrige gang min shortnose veivtapp ble fikset med locktite.
Da jeg skulle i gang med limingen, sjekket jeg for sikkerhets skyld datostemplingen på tuben med Locktite-660, den som er flytende metall. den gikk ut i 2011!! :oops:
Etter tips her på forumet og forsåvidt også etter å ha sett en operasjon på youtube, falt valget på et annet stoff denne gangen.

Image
Image
Image
Image

Jeg rengjorde først bolt hullet med en gjengetapp, pusset så veivtappen med grovt slipepapir, slik at limet skulle få maksimal heft.
Deretter avfetting , og så var det bare å gå i gang med å blande JB-Weld-Steel og JB-Weld-Hardener. Veldig fin konsistens som gjorde at det var lett å fyll slitasjesporet i veivtappen.
La en fin film med JB-Weld inne i registerdrevet også. Jeg tror dette er lurt fremfor å smøre inn selve veivtappen for mye, i tilfelle noe av limet vil ende opp på baksiden av drevet når man trer det over veivtappen.

Image
Image

Neste steg var å dryppe litt gjenge-locktite på veivbolten (og på bilen :oops: ), montere det flotte, røde strammeverktøyet, og så stramme bolten til 100newton.
Vente to døgn, og så montere sammen .
Blir spennende å kjøre bil igjen :D
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by MX-Jon »

Hva var det som gjorde at du valgte JB Weld? Når jeg googlet litt før jeg fikset min egen virket det som om de som hadde brukt JB var litt misfornøyd kontra de som hadde brukt 660 ?

Ellers har jeg lest om et par som har sveiset inn et metallstykke der det har blitt for stor åpning og filt det ned så det blir tilsvarende nytt istedenfor å bruke JB / 660.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

MX-Jon wrote:Hva var det som gjorde at du valgte JB Weld? Når jeg googlet litt før jeg fikset min egen virket det som om de som hadde brukt JB var litt misfornøyd kontra de som hadde brukt 660 ?

Ellers har jeg lest om et par som har sveiset inn et metallstykke der det har blitt for stor åpning og filt det ned så det blir tilsvarende nytt istedenfor å bruke JB / 660.
Tja,...av det jeg har lest virker det som et svært solid stoff, så jeg tenkte det var verdt et forsøk. Som sagt varte locktiten i fem år, så nå får vi se hvor leng JB varer :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by MX-Jon »

Det som er litt rart med valg av Locktite 660 er jo at Locktite sier at den er beregnet for klaringer opptil 0,5mm så i utgangspunktet skulle man jo tro at det skulle finnes andre produkter som var mer egnet.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by GTX-Lars »

Ja, vert spennande å sjå. JB veld vert bukt til å reparere topper med så eg rekner det fungerer bra. Eg har brukt JB Weld på enkelte deler og er storfornøyd med resultatet
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Post Reply