Sommerdekk - erfaringer
Moderator: Styremedlemmer
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
noen av dere som sitter me den boken som kan fortelle meg ka et en felg på7*17" skal ha??
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
I går kveld besøkte jeg hf-mx5T sitt verksted. Etter endel sikling på bilen og litt diskusjon fant vi ut av vi skulle prøve gateslicksene til harald på bilen min. OZ superleggera i 15" med Yokohama Advan A048 i 195/50-15". Fyllte opp med 30 psi trykk rundt hele. Harald reagerte på at bilen ble ufattlig presis i styringen.. pluss at støyen økte voldsomt i forhold til ett vanlig gatedekk.. etter å ha kjørt på en skikklig svingete vei synes Harald egentlig at det var helt tullete mye grep.. jeg kjørte samme sløya med Harald som passasjer.. i en sving som var brå som fy(nær 90 grader?) så sa harald at dette var en andre gir sving.. jeg smalt pedalen til høyere i bånn.. midt i svingen slo sperra inn på andre giret.. endå slapp det ikke i det hele tatt! 8O
Konkluderer med at Gateslicks på mx5 sitter så bra at man egentlig aldri tør å kjøre helt på grensa på gata.. selv med orginal oppheng! sykeste bil opplevelse jeg har hatt i sving før værtfall.. jeg vet hva jeg skal ha neste gang jeg skal nye dekk
Konkluderer med at Gateslicks på mx5 sitter så bra at man egentlig aldri tør å kjøre helt på grensa på gata.. selv med orginal oppheng! sykeste bil opplevelse jeg har hatt i sving før værtfall.. jeg vet hva jeg skal ha neste gang jeg skal nye dekk
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
Har Goodyear Ventura 195x50 15*, Dekka er bra de, men synes de støyer litt. Utrolig bra på skikkelig våt veibane, drenasjen på de dekka er veldig bra. Ganske morsomt og kikke bak seg, og se vannspruten stå opp bak bilen. Har testa ut litt grenser i forhold til vannplaning, ble veldig overaska hvor mye som skulle til før de plana.
La om til sommerdekk i den stille uke i påska, var tørre veier, og alt så fint ut her i Nord(Bodø) så kom masse snø, jeg orka ikke og bytte om. Men dekkene fungerte overaskende bra på snø. nesten like bra feste med bakhjula som da jeg hadde på vinterdekkene. Men så skal det sies at vinterdekkene var kasserbar allereda før jeg la dem på i fjor høst.
Men har nok litt for lite luft i dekkene. Føler at de sporer littegrann.
La om til sommerdekk i den stille uke i påska, var tørre veier, og alt så fint ut her i Nord(Bodø) så kom masse snø, jeg orka ikke og bytte om. Men dekkene fungerte overaskende bra på snø. nesten like bra feste med bakhjula som da jeg hadde på vinterdekkene. Men så skal det sies at vinterdekkene var kasserbar allereda før jeg la dem på i fjor høst.
Men har nok litt for lite luft i dekkene. Føler at de sporer littegrann.
Det er kanon på vått føre. Beste jeg har prøvd. Ta en kikk på mønsteret, og du ser at de virkelig er tilpasset regn.biXen wrote:Jeg tror jeg vil ha slike Toyo T1S eller hva de heter en stund etter jeg kjøper en MX-5. Skal ikke de være bra? Kanskje ikke så topp på regn?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
MX5 har svært høy ET for å være en bakhjulsdreven bil, ET 45. Husker jeg riktig er en endring på 14 mm totalt lovlig, dvs at du kan ha ET 38 og være innenfor. (endring 7 mm på hver side). Mange velger imidlertid lavere ET, f.eks 35. Da kommer hjulene lenger ut i skjermene, og det ser utvilsomt penere ut.morten-99 wrote:det var noen kommentarer på feil ET inni her ett sted. hvilke følger får det med feil ET? her er jeg helt blank.
Med endret ET endrer hjulgeometrien seg i forhold bilens originale oppsett, og som alt er "tunet til". Det kan medføre endring i kjøre-egenskaper og noe øket slitasje på hjuloppheng. Jeg har lest boken til Norman Garrett fra A til Å (flere ganger) - han er veldig opptatt offset og hjulvekt (var med i teamet som konstruerte MX5/Miata). Jeg kjører likevel selv nå 7x16 (relativt lette felger) med ET 35. Dette ser supert ut i forhold til skjemkanter, fungerer på alle måter perfekt til gatebruk, hvor de fleste av oss tross alt tilbringer mesteparten av tiden med bilen.
Når det gjelder boken til Garrett står det mye interessant der, men ikke alt han skriver er like riktig. På enkelte områder er han "på tynn is" - og ifølge Goodwin Racing ( Miata tuning spesialister i USA) ble han "sparket ut av Miata miljøet" for lenge siden. Men som nevnt - boken inneholder mye interessant og er absolutt verdt å ha. (Miata Performace Handbook)
http://www.cardomain.com/memberpage/301314/14
-
- Status: Offline
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Kan du ikke justere impresset med "spacere" ?
Feks. impresset er 35 mm
Du bruker 10 mm spacer.
Blir ikke da den nye impresset 45 mm ???
Feks. impresset er 35 mm
Du bruker 10 mm spacer.
Blir ikke da den nye impresset 45 mm ???
HF-mx5T wrote:lette 7x15 et 37 her.. ser bra ut, funker meget bra det lille jeg har testa. ofrer litt "korrekt" geometri for looken med et 37 jeg
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
-
- Status: Offline
-
- Status: Offline