Lei MX-5`en
Moderator: Styremedlemmer
-
- Status: Offline
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3033
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Er man litt over snittet bilinteressert så er det det lureste å fordele bilholdet over to biler. Skal man pakke alle behov inn i en bil så blir det et kompromiss på en eller annen måte. For all del, det finnes stasjonsvogner med stor motor som går fælt... men sportslig er det ikke. (Smaken er som baken, men jeg prater jo til MX-5 folk her, så dere skjønner hva jeg mener.) Og ofte blir det faktisk billigere (!) å fordele behovene over to biler.motorhead wrote:Et alternativ med en bil nr. 2 ligger vel best an foreløpig.
Ett godt eksempel er Inglars kombo; MX-5 med presse, samt en 90-talls Camry stasjonsvogn. Hvilken bil - og i hvilken prisklasse (og vedlikeholdskostnader) - snakker vi om hvis dette skal bakes inn i én bil?
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg har "bare" Rudolf, men ingen problem med plass
Har aliert meg med noen venner.
Når jeg trenger større bil, ringer jeg og spør om de har lyst på å låne Rudolf.
Gjett hva svaret blir ?
Og, vips, så har jeg den bilen jeg trenger.
NO PROBLEM !
Erik
Har aliert meg med noen venner.
Når jeg trenger større bil, ringer jeg og spør om de har lyst på å låne Rudolf.
Gjett hva svaret blir ?
Og, vips, så har jeg den bilen jeg trenger.
NO PROBLEM !
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 1280
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Nettopp! Et kompromiss er ikke aktuelt.Hauk wrote: Er man litt over snittet bilinteressert så er det det lureste å fordele bilholdet over to biler. Skal man pakke alle behov inn i en bil så blir det et kompromiss på en eller annen måte.
Jeg har vurdert flere løsninger de siste ukene "depresjonen" har vart, og har alltid endt opp med at MX-5 er den som gir mest kjøreglede pr. krone. Så sant man ikke går opp til Porsche, som jeg er j**lig sugen på.
Selv om 911/Boxster er gode vinterbiler, vil jeg også i det tilfellet vurdere 2 biler på sikt.
Jeg har også vurdert MSM. Jeg får bedre prestanda, men en like trang bil som jeg har fra før.
BMW e30/e36 M3 har jeg også sett litt på. E30 krever en bil ekstra siden jeg ikke har samvittighet til å dra den klassiker`n ut i saltlakan.
Går jeg får kompromiss, er e39 540i vare et alternativ. Evt en annen 5-serie alà H-F sin. Den kan man kuske komfortabelt ned til Nürburgring, og samtidig ha det greit på banen.
Jeg tipper banken elsker meg, om det ikke er for at jeg er kjekk og grei, så hvertfall på grunn at jeg låner penger av de. De er nok mer enn glade for å kaste mer penger etter meg. Spørs bare om jeg er like klar for å gå på kne for de resten av livet.
Derfor ender jeg nok opp med en gammal haug, med plass til hatt, som bruksbil. Og Mazda`n som tur-kamerat.
Men, nå er det snart sommer og en tur på Nürburgring står for tur. En ypperlig anledning for å finne tilbake til hverandre igjen
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
-
- Status: Offline
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
kjøp to biler.. da gleder man seg til sommeren for å kjøre mx5 igjen samtidig som man har en nr2bil når man vil kjøre komfortabelt og fornuftig..
Etter mye utbytting av bruksbiler: 90 sierra (huff) 90 accord 2.2 (genial bil som jeg angrer at jeg solgte) og 93 honda civic (litt for fjortis og dårlig å kjøre)
har jeg kommet til at min nåværende bil, en 92 volvo 850glt med aut er den mest perfekte nr2bilen jeg kan få i prisklassen 30-40 000.. stor, komfortabel, sikker, god på vinterføre osv.. med andre ord det stikk motsatte av mx5en.. selv om volvoen er komfortabel i massevis gleder jeg meg til en unge til jeg skal ta ut mx5en, da blir nok 850en parkert i noen måneder..
skulle jeg alikevel ha fått bestemt bruksbil fritt, hadde jeg gjort som Hauk å kjøpt meg en Kia Cee'd, pen bil som i tillegg er veldig morsom å kjøre, selv om den på dårlige vinterveier er litt i stiveste laget..
Etter mye utbytting av bruksbiler: 90 sierra (huff) 90 accord 2.2 (genial bil som jeg angrer at jeg solgte) og 93 honda civic (litt for fjortis og dårlig å kjøre)
har jeg kommet til at min nåværende bil, en 92 volvo 850glt med aut er den mest perfekte nr2bilen jeg kan få i prisklassen 30-40 000.. stor, komfortabel, sikker, god på vinterføre osv.. med andre ord det stikk motsatte av mx5en.. selv om volvoen er komfortabel i massevis gleder jeg meg til en unge til jeg skal ta ut mx5en, da blir nok 850en parkert i noen måneder..
skulle jeg alikevel ha fått bestemt bruksbil fritt, hadde jeg gjort som Hauk å kjøpt meg en Kia Cee'd, pen bil som i tillegg er veldig morsom å kjøre, selv om den på dårlige vinterveier er litt i stiveste laget..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
Kan anbefale å kjøpe en ekstra drittbil. Accenten jeg kjøpte for 12K er stygg, lukter j****g og ser ut som en dass. Men den er trofast som få, bruker ikke bensin, lett å gå inn og ut av, god til køkjøring og romslig. Det blir også litt mer spesielt å sette seg i MX5en etter å ha dasset rundt i bruksbilen. Det åpner jo også for ville prosjekter da man kan ha MX5en stående over tid mens man kaster inn turbo og greier.
Om du skifter så bør du vurdere nye NC'n. Jeg mener å huske at den har større plass enn NA/NB og det er jo en helt ny bil som ikke deler andre deler enn girkasse og diff med forgjengerene.
Raske er de orginalt også, under 9min rundt ringen: http://bridgetogantry.com/index.php?opt ... 9&Itemid=1
Om du skifter så bør du vurdere nye NC'n. Jeg mener å huske at den har større plass enn NA/NB og det er jo en helt ny bil som ikke deler andre deler enn girkasse og diff med forgjengerene.
Raske er de orginalt også, under 9min rundt ringen: http://bridgetogantry.com/index.php?opt ... 9&Itemid=1
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3033
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
En ting jeg glemte helt; cabriolet! Hvor viktig er det? Jeg er forholdsvis fersk som MX-5-eier - 2 år til sommeren - men for meg er det blitt som dop. En varm sommerkveld langs svingete veier med taket nede er saliggjørende.
Porsche er uten tvil et "steg opp på skalaen" - men det er også gjeldende for den økonomiske biten. Bunner vel egentlig i hvor mye penger man er villig til å legge inn i denne hobbyen/interessen.
Porsche er uten tvil et "steg opp på skalaen" - men det er også gjeldende for den økonomiske biten. Bunner vel egentlig i hvor mye penger man er villig til å legge inn i denne hobbyen/interessen.
Jeg kjøpte en BMW E34 M5 touring, og den er definitivt sportslig på tross av 800kg ekstra. Dog har jeg ikke MXen lenger...Men hadde tenkt å skaffe en na som arbeidsbil hvis jeg kommer over en billig en utpå året.Hauk wrote:motorhead wrote: For all del, det finnes stasjonsvogner med stor motor som går fælt... men sportslig er det ikke. (Smaken er som baken, men jeg prater jo til MX-5 folk her, så dere skjønner hva jeg mener.) Og ofte blir det faktisk billigere (!) å fordele behovene over to biler.
Ett godt eksempel er Inglars kombo; MX-5 med presse, samt en 90-talls Camry stasjonsvogn. Hvilken bil - og i hvilken prisklasse (og vedlikeholdskostnader) - snakker vi om hvis dette skal bakes inn i én bil?
Problemet til MXen er at den går dårlig, og trimming er lite driftssikkert og mye arbeid. Like greit å kjøpe noe som går bra originalt med engang, f.eks eldre Porsche 911 til samme pris som en NB.
mx-5
Jeg solgte min 10th i sommer fordi jeg var litt lei. Kjøpte meg en golf til vinteren å sitter med et SYKT mx-5 savn nå:O hehe, tror det er en sykdom som bare starter når våren nermer seg:)
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
Får litt savn når jeg ser 2-hjulingene komme ut av dvale, ja.. Men jeg trives godt i mx'en, så jeg har ingen problemer å overleve detinglar wrote:Hehe det er nok et savn du aldri blir kvitt før du kjøper deg en ny en. Har det samme når jeg ser r-gutta tar ut syklene sinde om våren, og det er nå tre-fire år siden jeg hadde sykkel sist
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Jeg går aldri lei denne fantastiske bilen. Hvis jeg likevel skulle være noe misfornøyd måtte det være på grunn av plassmangel og av det faktum at bilen ikke er særlig praktisk på vinteren. Men nå har ikke jeg anskaffet meg denne bilen fordi den er så fryktelig praktisk heller da.
Jeg har bestemt meg for å skaffe meg en ny bruksbil/vinterbil til høsten.
Miataen selger jeg ALDRI !
Jeg har bestemt meg for å skaffe meg en ny bruksbil/vinterbil til høsten.
Miataen selger jeg ALDRI !
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35