Lei MX-5`en

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

5serie til vanlig, mx til morro.. da rekker jeg neppe å irritere meg over at mxen er liten :P men har det dritmorro med den som leke isteden..
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

motorhead wrote:Et alternativ med en bil nr. 2 ligger vel best an foreløpig.
Er man litt over snittet bilinteressert så er det det lureste å fordele bilholdet over to biler. Skal man pakke alle behov inn i en bil så blir det et kompromiss på en eller annen måte. For all del, det finnes stasjonsvogner med stor motor som går fælt... men sportslig er det ikke. (Smaken er som baken, men jeg prater jo til MX-5 folk her, så dere skjønner hva jeg mener.) Og ofte blir det faktisk billigere (!) å fordele behovene over to biler.

Ett godt eksempel er Inglars kombo; MX-5 med presse, samt en 90-talls Camry stasjonsvogn. Hvilken bil - og i hvilken prisklasse (og vedlikeholdskostnader) - snakker vi om hvis dette skal bakes inn i én bil? :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg har "bare" Rudolf, men ingen problem med plass :)
Har aliert meg med noen venner.

Når jeg trenger større bil, ringer jeg og spør om de har lyst på å låne Rudolf.
Gjett hva svaret blir ? :lol:

Og, vips, så har jeg den bilen jeg trenger.
NO PROBLEM !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Hauk wrote: Er man litt over snittet bilinteressert så er det det lureste å fordele bilholdet over to biler. Skal man pakke alle behov inn i en bil så blir det et kompromiss på en eller annen måte.
Nettopp! Et kompromiss er ikke aktuelt.
Jeg har vurdert flere løsninger de siste ukene "depresjonen" har vart, og har alltid endt opp med at MX-5 er den som gir mest kjøreglede pr. krone. Så sant man ikke går opp til Porsche, som jeg er j**lig sugen på.
Selv om 911/Boxster er gode vinterbiler, vil jeg også i det tilfellet vurdere 2 biler på sikt.
Jeg har også vurdert MSM. Jeg får bedre prestanda, men en like trang bil som jeg har fra før.
BMW e30/e36 M3 har jeg også sett litt på. E30 krever en bil ekstra siden jeg ikke har samvittighet til å dra den klassiker`n ut i saltlakan.
Går jeg får kompromiss, er e39 540i vare et alternativ. Evt en annen 5-serie alà H-F sin. Den kan man kuske komfortabelt ned til Nürburgring, og samtidig ha det greit på banen.
Jeg tipper banken elsker meg, om det ikke er for at jeg er kjekk og grei, så hvertfall på grunn at jeg låner penger av de. De er nok mer enn glade for å kaste mer penger etter meg. Spørs bare om jeg er like klar for å gå på kne for de resten av livet.
Derfor ender jeg nok opp med en gammal haug, med plass til hatt, som bruksbil. Og Mazda`n som tur-kamerat.
Men, nå er det snart sommer og en tur på Nürburgring står for tur. En ypperlig anledning for å finne tilbake til hverandre igjen :)
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

kjøp e39 m5 :) det er så nære alt i ett pakke du kommer om du må ha stor komfy bil som går litt skikkelig, evnt noe M3 styr.. lyst på e46 m3 selv, men er overkill å kjøre sånt som servicebil på jobben, så fornuften kommer og tar meg, og ber meg fortsette med 523i.
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

kjøp to biler.. da gleder man seg til sommeren for å kjøre mx5 igjen samtidig som man har en nr2bil når man vil kjøre komfortabelt og fornuftig..

Etter mye utbytting av bruksbiler: 90 sierra (huff) 90 accord 2.2 (genial bil som jeg angrer at jeg solgte) og 93 honda civic (litt for fjortis og dårlig å kjøre)
har jeg kommet til at min nåværende bil, en 92 volvo 850glt med aut er den mest perfekte nr2bilen jeg kan få i prisklassen 30-40 000.. stor, komfortabel, sikker, god på vinterføre osv.. med andre ord det stikk motsatte av mx5en.. selv om volvoen er komfortabel i massevis gleder jeg meg til en unge til jeg skal ta ut mx5en, da blir nok 850en parkert i noen måneder..

skulle jeg alikevel ha fått bestemt bruksbil fritt, hadde jeg gjort som Hauk å kjøpt meg en Kia Cee'd, pen bil som i tillegg er veldig morsom å kjøre, selv om den på dårlige vinterveier er litt i stiveste laget..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Kan anbefale å kjøpe en ekstra drittbil. Accenten jeg kjøpte for 12K er stygg, lukter j****g og ser ut som en dass. Men den er trofast som få, bruker ikke bensin, lett å gå inn og ut av, god til køkjøring og romslig. Det blir også litt mer spesielt å sette seg i MX5en etter å ha dasset rundt i bruksbilen. Det åpner jo også for ville prosjekter da man kan ha MX5en stående over tid mens man kaster inn turbo og greier.

Om du skifter så bør du vurdere nye NC'n. Jeg mener å huske at den har større plass enn NA/NB og det er jo en helt ny bil som ikke deler andre deler enn girkasse og diff med forgjengerene.
Raske er de orginalt også, under 9min rundt ringen: http://bridgetogantry.com/index.php?opt ... 9&Itemid=1
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

En ting jeg glemte helt; cabriolet! Hvor viktig er det? Jeg er forholdsvis fersk som MX-5-eier - 2 år til sommeren - men for meg er det blitt som dop. En varm sommerkveld langs svingete veier med taket nede er saliggjørende.

Porsche er uten tvil et "steg opp på skalaen" - men det er også gjeldende for den økonomiske biten. Bunner vel egentlig i hvor mye penger man er villig til å legge inn i denne hobbyen/interessen. :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Hauk wrote:
motorhead wrote: For all del, det finnes stasjonsvogner med stor motor som går fælt... men sportslig er det ikke. (Smaken er som baken, men jeg prater jo til MX-5 folk her, så dere skjønner hva jeg mener.) Og ofte blir det faktisk billigere (!) å fordele behovene over to biler.

Ett godt eksempel er Inglars kombo; MX-5 med presse, samt en 90-talls Camry stasjonsvogn. Hvilken bil - og i hvilken prisklasse (og vedlikeholdskostnader) - snakker vi om hvis dette skal bakes inn i én bil? :)
Jeg kjøpte en BMW E34 M5 touring, og den er definitivt sportslig på tross av 800kg ekstra. Dog har jeg ikke MXen lenger...Men hadde tenkt å skaffe en na som arbeidsbil hvis jeg kommer over en billig en utpå året.
Problemet til MXen er at den går dårlig, og trimming er lite driftssikkert og mye arbeid. Like greit å kjøpe noe som går bra originalt med engang, f.eks eldre Porsche 911 til samme pris som en NB.
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

mx-5

Post by mrinzane »

Jeg solgte min 10th i sommer fordi jeg var litt lei. Kjøpte meg en golf til vinteren å sitter med et SYKT mx-5 savn nå:O hehe, tror det er en sykdom som bare starter når våren nermer seg:)
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Hehe det er nok et savn du aldri blir kvitt før du kjøper deg en ny en. Har det samme når jeg ser r-gutta tar ut syklene sinde om våren, og det er nå tre-fire år siden jeg hadde sykkel sist :(
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

inglar wrote:Hehe det er nok et savn du aldri blir kvitt før du kjøper deg en ny en. Har det samme når jeg ser r-gutta tar ut syklene sinde om våren, og det er nå tre-fire år siden jeg hadde sykkel sist :(
Får litt savn når jeg ser 2-hjulingene komme ut av dvale, ja.. Men jeg trives godt i mx'en, så jeg har ingen problemer å overleve det :D
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

R-sykkel savner man helt til man slår på vindusviskerne.
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

arildh wrote:R-sykkel savner man helt til man slår på vindusviskerne.
Hehe er noe i det også ja :D Litt mer fleksibelt med bil da.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Jeg går aldri lei denne fantastiske bilen. Hvis jeg likevel skulle være noe misfornøyd måtte det være på grunn av plassmangel og av det faktum at bilen ikke er særlig praktisk på vinteren. Men nå har ikke jeg anskaffet meg denne bilen fordi den er så fryktelig praktisk heller da.

Jeg har bestemt meg for å skaffe meg en ny bruksbil/vinterbil til høsten.
Miataen selger jeg ALDRI !
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Post Reply