Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Stalfa wrote:Så da kommer hva jeg egentlig lurer på.
Er det noen som har under søkt muligheten for å få et nytt "dassrullkast"?
Spørs jo litt hva det står i vognkotet ditt da ......
Min 1.8l (Beverly) har jo vært gjennom det meste hos BT.
Her er noen av registrerings dataene for Beverly etter innspill fra DEKRA i Tyskland:
86dba ved 4875o/min bør du også kunne få.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Rudolf wrote:Men for menneskers oppfatning av lyd, så er det lydtrykk, SPL (sound pressure level) som gjelder.
Der regnes det normalt med at en dobling av lydtrykk tilsvarer mellom 6 og 10dB.
Ok, så det er SPL som måles på PKK. Jeg har gått rundt og trodd det var APSI (Acoustic Power Sound Intensity).
Seriøst, dette er ikke så lettfordøyelige greier.
Men åkke som, rett skal være rett. Og det er fortsatt MX-5ere der ute som har tillatt over dobbel så mye støy som andre (96 kontra 86 dB), og det er imho helt feil.
Hauk wrote:
Ok, så det er SPL som måles på PKK. Jeg har gått rundt og trodd det var APSI (Acoustic Power Sound Intensity).
....
Men åkke som, rett skal være rett. Og det er fortsatt MX-5ere der ute som har tillatt over dobbel så mye støy som andre (96 kontra 86 dB), og det er imho helt feil.
Meteret skal brukes med A-kurve når du måler standstøy fra bilen din.
Man måler en halv meter bak eksosrøret i en vinkel 45grader fra eksosrørets akse.
Måleren skal peke bakover og du skal ha et turtall som tilsvarer 50% av turtall ved maks effekt.
Det betyr ca.3500 for våre biler.
Det riktige kravet til våre biler er nok omkring 86db (+-noen db).
Verdier over 90 blir helt feil.
På Vålerbanen blir biler med kjørestøy over 90db flagget av banen
Da kan man ikke stille med standstøy på over 95.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Bra avklaring av støyopplevelse, da må jeg søke fram en ny lydtrykksmåler i Android også...
Uten å flame noen, og ingen kritikk til noen i denne tråden, men jeg MÅ bare nevne på vegne av det bittelille antall folk som bor nær kjøreglade riksveier rundt om kring i norge og vekkes hver tredje natt av folk som kjører gris med "nesten rake rør", det er en grunn til at det er støybegrensninger på kjøretøy....
Godt det nesten ikke finnes et eneste hus i norge som ligger inntil veien.....
obi-one wrote: vekkes hver tredje natt av folk som kjører gris med "nesten rake rør", det er en grunn til at det er støybegrensninger på kjøretøy....
Jeg blir også eldre og eldre for hver dag som går. Kanskje derfor jeg synes at noen biler bråker for mye.
Det som er på tryne her er at verdiene varierer så mye.
Med f.eks. 84db i vognkortet, så kan du fort få problemer med orginal eksos. Men med 97 db så kan gi f i eksos etter manifoildene omtrent.
-Stian '95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Det verste er jo at jeg ikke "trenger" 96 db engang.
Med simons-catback, JR grenrør, JR innsug og JR sportscat (mao. sportslig - ikke org.eksos)
ble jeg målt til 90db standstøy på Rudskogen med 4500 rpm. Mener jeg å huske.
Og eksosen var org. ved registrering i Norge.
Nuvel.
Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell" FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
MxMats wrote:Har du sport eller race pipe, Vegard?
De kaller det sport det som er uten lyddemper i røret mellom katalysator og bakre lyddemper. Det med lyddemper kaller de bare power pulse connecting pipe.
RB sine tall:
Power Pulse Pipe (with presilencer)
Idle: 74db
3000 RPM: 82 db
5000 RPM: 87 db
Sport Pipe (without presilencer)
Idle: 75db
3000 RPM: 89 db
5000 RPM: 92 db