Mazda i Norge og deler

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by nope-mx5 »

EspenAndre wrote:Men er det mulig å bestille hos centralgaragen for alle i landet?
Null problem.
Jeg ringte og snakket med turbohansen, og sendte mail med korrekt delenummer.
Han bestilte fra japan, og sendte det i posten så snart det kom inn til de.
Fikk faktura som jeg betalte i nettbanken, så det fungerte veldig bra.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

nope-mx5 wrote:..........
Fikk faktura som jeg betalte i nettbanken, så det fungerte veldig bra.
....
Fikk du rabatt ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by nope-mx5 »

Rudolf wrote:
nope-mx5 wrote:..........
Fikk faktura som jeg betalte i nettbanken, så det fungerte veldig bra.
....
Fikk du rabatt ?
Erik
Det vet jeg ikke.
Tror ikke det.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by siemens »

Avtalen med Mazda Drammen er at hvis du skal ha rabatt, SKAL medl kort vises. ellers kan ting gå via meg. Sånn at de som ikke hadde fått kort enda får rabatten.
Har du fått rabatt nope skal det stå på fakturaen din.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by Vegard »

Jeg er ikke medlem og får rabatt :)
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by siemens »

Vegard wrote:Jeg er ikke medlem og får rabatt :)
Men du får ikke klubbrabatt.... De gir rabatt over disk til mange, men klubben har en skriftelig rabatt å service avtale med Mazda Drammen. De er pålagt via avtale å gi oss som medlem rabatt. Det trenger de ikke gi deg ;) så hadde jeg vært deg hadde jeg meldt meg inn :)
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
Odd
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 08 Nov 2006, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by Odd »

Hei og takk for masse gode svar.

Til informasjon har jeg en 1999 1,6 liter MX - gått 160.000 km - antar at den ikke er spesielt gammel. Så vidt jeg vet så har mitt verksted tatt kontakt med det som tidligere var Ullern Bil og forsøkt å bestille deler. "Mitt" verksted er et lite verksted jeg har brukt i over 20 år og de har reparert alle mine "gamle biler" av en rekke forskjellige merker gjennom årene og utenom min Saab 93 fra 2000, så har jeg aldri opplevet at det har vært problemer med å skaffe deler (delen til Saab'en dukket forøvrig opp etter 12 dager så selv et Saab i konkurs skaffet det jeg trengte)

Jeg har heller ingen problemer med å skjønne at noen deler er det umulig å sitte med på lager - særlig når det dreier seg om en av verdens mest driftsikre biler, men når svaret er at delen ikke finnes og de heller ikke kommer til å importere/bestille den, så er noe fullstendig galt i min oppfatningsverden av hvordan en av verdens store bilprodusenter bør drive virksomheten. Ettersom det er ikke høysesong hadde lett akseptert et svar på at det kunne ta noen uker, men ikke at man ikke ville bestille den. Jeg har hatt min MX siden 2006, kjørt 100.000 i disse årene og kun byttet coil, startmotor og nå servopumpe - og eneste del som ble levert greit var startmotoren. Når 2 av 3 ikke fungerer, så synes jeg det er riktig å si fra. Det blir helt feil, når jeg opplever at jeg må bruke venner i utlandet for å få tak i deler til en bil fra en såpass stor og seriøs bilprodusent som Mazda. At vi snakker om en "lokal" leverandør og ikke Mazda Norge er egentlig uinteressant da det er de "lokale" godkjente forhandlerne vi møter i det daglige og ikke Mazda Norge.

Hadde heller ikke forestilt meg så stor respons og det positive er at mange ikke har samme opplevelsen - noe som faktisk er veldig betryggende å vite. Jeg haddee uansett tenkt å ta kontakt med Mazda først før jeg hadde gått videre til media - så der er vi enige. Synes likevel det var riktig å ta dette opp i Forumet og er takknemlig for mange positive og fine - og ikke minst nyttige svar. At noen har tatt dette opp med Mazda er bra.

Så takk igjen - fint å se at det også er masse positive opplevelser i det jeg selv har opplevet negativt.

Så når delen fra Tyskland kommer, så er det bare å se frem til enda mer moro.

Hilsen Odd
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by Pelle »

Enig med deg i det aller meste.
Det kan hende det ikke stemmer, men det virker ikke som du er klar over det enorme markedet av firmaer som tilbyr deler (originale/uorginale) til denne bilen verden over.

Med noen få tastetrykk har du vanligvis det du trenger i postkassa etter max et par uker, og til en vanligvis hyggeligere pris.
De aller mest brukte er nok ILMotorsport i Tyskland og MX5Parts i England.
Så har man jo selvfølgelig også e-bay hvor det meste finnes.

I tillegg har vi jo vår gode venn Andreas Fast i Odense som garantert sitter på Skandinavias største bruktdellager.

... så, selv om Mazda sier nei, er det ingen grunn til å fortvile (eller plage venner i Tyskland) :mrgreen:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by 2re »

Usikkert om det har hatt sammenheng, men Kværneland Ullern Bil har vært igjennom en periode med store omstillinger. Bl.a. er mesteparten av personalet på delelageret nå ganske nytt, og det har vært en del frustrasjoner inntil dette har fått satt seg.

I denne perioden har jeg hatt problemer med å få svar på epost fra delelager, men ellers må jeg bare få skryte av Ullern Bil for veldig god service. Og de er byens beste Mazda-sjappe :) Spesielt etter at Iglebæk forsvant...

Vi skal i forhandlinger om en rabattavtale for klubbmedlemmer ganske snart :wink:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by Vegard »

siemens wrote:
Vegard wrote:Jeg er ikke medlem og får rabatt :)
Men du får ikke klubbrabatt.... De gir rabatt over disk til mange, men klubben har en skriftelig rabatt å service avtale med Mazda Drammen. De er pålagt via avtale å gi oss som medlem rabatt. Det trenger de ikke gi deg ;) så hadde jeg vært deg hadde jeg meldt meg inn :)
hehe ;)
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by Harald »

jeg var innom ullern bil i dag for å bestille no småtteri, og tror faktisk at det var siste gang jeg setter mine ben innenfor den døra.. Siden min mx5 er tysk så var alle deler uansett hva jeg måtte finne på å kjøpe, spesialbestilling og må forhåndsbetales. NULL utbytte ved feil deler. hvis de bestillte delene viser seg å være noe annet enn hva bildet viser, hvis delen de får inn er feil, mitt problem. Dvs, hvis jeg er med bak skjermen, peker ut nøyaktig hvilke delenr jeg vil ha, og han får inn noe annet, mitt problem. appåtil MÅ alt spesialbestilles. fantastisk serviceinnstilling kontra det jeg er vant med fra BMW verksteder.. det var ryddig å bruke Ullern bil til småting tidligere men nå har de slått seg helt vrange.. oh, enhver del må forhåndsbetales, selv om du kan risikere å få feil del.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by EspenAndre »

Det var jo fantastisk service ja, hadde det enda vært en us-bil , så kunne de i det minste skylde på at noen deler er ulik..
Og de visste ikke hvilke... første gangen jeg hører noe sånt om en europeisk i alle fall..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by 2re »

Hørtes ikke helt bra ut. Ved første anledning skal det stilles spørsmål.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by Stalfa »

nope-mx5 wrote:Jeg ringte og snakket med turbohansen, og sendte mail med korrekt delenummer.
Så det jobber noen der som lyder navnet "turbohansen"?

Kult. ;)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda i Norge og deler

Post by nope-mx5 »

Stalfa wrote:
nope-mx5 wrote:Jeg ringte og snakket med turbohansen, og sendte mail med korrekt delenummer.
Så det jobber noen der som lyder navnet "turbohansen"?

Kult. ;)
Faktisk, ja ;)
Mistenker du kan ringe dit, og faktisk spørre etter turbohansen, hehe :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply