Fotoboks

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Fotoboks

Post by jallatralla »

Fotoboks på farlige strekker og store gjennomfartsårer er greitt nok det. Kan jo føle seg litt hemma, men det er mange som kreperer fordi en idiot ikke klarer å holde fila si. Det hjelper sikkert med slike reklamer som forteller oss at det er greitt å kjøre 80 rundt uoversiktlige svinger, for det er jo ikke 90.

Men joda, Norge er litt Nanny-state...sist jeg kjørte i Tyskland fikk jeg "Fare for hjort", slutt på gatelysene og 120 opphevet i løpet av 150m autobahn. Mørkt, fri fart, nærlys og fare for hjort...tror ikke vi ser den komboen i Norge med det første. :D
2001 1.6 NBFL
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Fotoboks

Post by Kjakan »

Jeg vet ikke helt hvorfor du fabler i vei over to innlegg om politikk, da jeg ikke har nevnt betaling av skatt noe sted. Hvis du da ikke mener at vi er avhengig av fotoboks-inntekter og høye bilavgifter for å unngå inflasjon...

LoKi wrote: Meningen med en fotoboks er ikke å TA folk, det er å dempe farta i området. Det er en grunn til at det er skiltet, og bare idioter blir tatt i en fotoboks.
Dette er veldig naivt. 8 av 10 fotobokser står fullstendig malplassert på steder uten myke trafikanter, farlige kryss o.l.
Og hvorfor tror du staten "gjemmer" dem bort på steder det er naturlig å ligge i 90-100 i utdaterte 80-soner eller nedprisede 70-soner som var 90 for 10 år siden. Fordi de genererer store og lettjente inntekter...
Noen eksempler fra områder jeg ferdes mye i:
- De to fotoboksene ved E18 Elvestad - de står i en helling ut fra skogholtet, den ene da i en nedoverbakke. Ingen god grunn til å ha dem der - hvorfor ikke ha dem ved utkjøringen fra Shell 300m lenger bort eller i selve Elvestadkrysset hvor de hadde gjort en nytte.
- Fotoboksene som sto ved E6 Ringnestunnellen før Nøstvedttunnellen åpnet - dette var en slette med skau og fjellvegg på begge sider uten trafikkfare. Likevel var det særdeles viktig å ha dem her, og ikke ved barneskolen på Greverud 2km unna.
Den ene sydover lagde dessuten ekstra kø ut av Oslo på ettermiddagen.
- Fotoboksene på E18 rett ved avkjøringen til Mysen nord. Hvorfor sette to bokser i et avsidesliggende skogshøl i en nedoverbakke når man kunne satt disse i 50-sonen ned mot Mysen sentrum der det ferdes mye myke trafikanter.
- Fotoboksene ved E18 Svartskogtoppen. Totalt unødvendige, og kun satt opp for å knipse de som akkurat har kjørt forbi en buss før innsnevringen. Ser du mye skolebarn løpende rundt i veibanen her?
Vi må heller ikke glemme alle fotoboksene som sto langs E6 i Østfold før det ble 4-felt for få år siden. Spesielt mellom Sarpsborg og Svinesund var det mye bokser på lange brede sletter med jorder på hver side der trafikken fløt best i 90-100. Nei, her var det viktig å dempe fart, flyt og effektivitet! Her må jeg igjen minne om at det ikke var kryssende trafikk, barnehager, kjøpesentere m.m...Disse boksene hadde gjort større nytte for seg i tettbebygde strøk (Sarpsborg/Moss f.eks), men der hadde de ikke dratt inn nok penger pr døgn til at det var forsvarlig økonomisk.
Selv bor jeg i en uoversiktlig 60-sone uten fortau, og det går knirkefritt. Trafikken går i 50-80 og ingen blir drept av spinnville nordmenn i Toyota Avensiser som ligger på turtallssperra på tredje gir bare fordi det ikke er overvåking.

Som en kuriositet kan jeg jo nevne at naboen min på 76 som kjører 20k km i året, alltid i fartsgrensen eller under, ble knipset av en fotoboks langt oppi et gudsforlatt høl i midt-norge. Han lå som nr 4 i en kø som lå i 80-85km/t på nåla, og plutselig blinket det (kun på han av en eller annen grunn). Dette var første gang han ble tatt i boks, og det føltes blodig urettferdig å bli kraftig bøtelagt når man allerede betaler så mye eiendoms- og bilrelaterte avgifter som man gjør. Å forsvare denne boksen langt inni skauen med å vifte trafikksikkerhetsflagget blir rett og slett for dumt. Og han er ikke alene om slike tilfeller...
Så jeg må bare gjenta meg selv - tommelen opp til sabotasje av fotobokser. De få kronene de bruker på en ny boks vil uansett bli sløst vekk i det enorme offentlige byråkratiet...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Re: Fotoboks

Post by Fatboy »

Tenker nok at det er Kjakan som har vært på farta jeg :D

Godt at det finnes noen rebeller som ikke godtar all dritten staten gjør for å ha lettvinte inntekter fra saueflokken sin. Det neste blir vel fartssperre og GPS-overvåkning fra den kanten.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Fotoboks

Post by LoKi »

Statens inntekter stabiliserer økonomien i landet.
De får penga fra deg på en eller annen måte, og fordelingen slik den er vil jeg ikke klage på.

Denne diskusjonen minner meg om 200SX OGN-forumet. Hvor alle skriker over at de blir stoppa så j**** ofte fordi de kjører 200SX, samtidig som det knapt finnes EN OEM 200SX i landet.
Da biter man seg selv i rævva, og det er så trangsynt at jeg faktisk blir litt skremt.

As for politikk, jeg forstår ikke hvordan du ikke ser sammenhengen mellom temaet og politikk, så jeg orker ikke engang å kommentere det ytterligere.

Det faktum at folk klager over at de blir tatt når de bryter loven, er meg bare helt uforståelig.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Fotoboks

Post by jallatralla »

Fatboy wrote:Tenker nok at det er Kjakan som har vært på farta jeg :D

Godt at det finnes noen rebeller som ikke godtar all dritten staten gjør for å ha lettvinte inntekter fra saueflokken sin. Det neste blir vel fartssperre og GPS-overvåkning fra den kanten.
Tja...om ikke folk våkner og sier nei til Datalagringsdirektivet - så kan nok slikt bli en realitet.
2001 1.6 NBFL
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Fotoboks

Post by Stehu »

fotobokser gjør meg ingenting! De er jo skiltet og alt som er.... De j**** bompengestasjonene derimot er en pest og plage. Jeg skulle en kjapp tur fra Stjørdal - Heimdal for ett jobbintervju og det ble f*** meg 80 kr i bompenger!

Så jeg tenkte jeg skulle være litt lur i går. Så da tok jeg den berømte gammelveien over muruvika og gjennom hommelvika for å spare penger. tror dere ikke at det hadde kommet en bomring der også? 20 kr kaching! Jeg skulle gjerne vært med på bompengestasjon sabotasje! Som du sier Loki, kjører vi på veien må vi betale for det, fair enough, men når det er slike "farts" dumper som er kun ett lite fjell i midten av veien som garantert ødelegger bunnapanna di om man kjører over den så kan staten dra seg til h*****, og for å ikke nevne alle de "drittveiene" det egentlig er.

Så snart kjerringa er ferdig med utdanning finner dere meg i florida.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Fotoboks

Post by DanielHovdahl »

Helt enig med Kjaka når det kommer til Fotoboksene. Fotobokser i BUNN av en tunell med over 10% helling er HELT unødvendig, tenk på alle lastebilene som er maks lastet som må tråkke opp de bakkene etter at de må bremse for fotoboksen?

Gjennomsnittsmåling i Østerdalen eller hvor det er, midt ute i skauen med rette og helt OK veier med 1 eller 2 hus på hele strekningen er også helt unødvendig! Men gjennomsnitsmåling forbi skoler og tettbebygde strøk, neida... Letttjente penger > Sikkerhet for barn.

Jeg har ikke noe problem med fotobokser generelt, men plasseringen av dem, som sagt, gnager i rævva. Selv om jeg ikke engang kan kjøre selv. :evil:
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Fotoboks

Post by LoKi »

Etter argumenteringen jeg leser, så ber jeg bare folk om å se det store bildet. That's all..
Igjen ser dere ikke helheten.

Jeg skal si meg enig at det finnes mange steder det BURDE vært fotobokser, og jeg forstår ikke hvorfor de ikke satser på å sette dem på steder hvor det virkelig er risiko. Dette være seg i strøk med skoler og småbarnsfamilier. (Disse har en tendens til å samle seg, i likhet med "ghettoer".)
Så ja, det bør gjøres ting der.

Men så ser vi på plasser hvor de GJØR ting rett, f.eks på RV 80 mellom Fauske og Bodø (Her bør Fatboy vite hva jeg snakker om) som faktisk ligger ØVERST på antall drepte i trafikken de siste årene.
De har fått 2-3 bokser nå, og effekten håper jeg viser seg.
Problemet er at de ikke bruker gjennomsnittsmåling, noe som burde vært innført over alt..

Fotobokser er som fartsdumper (når det gjelder fartsdumper tenker jeg på vanlige biler, ikke slik som min, hvor jeg må lirke meg over i 5 km/t).
Må du bremse, så kjører du for fort.

Argumentering mot bomringer er så banalt idiotisk at jeg får vondt, så jeg velger å trekke meg fra den diskusjonen.
Stehu: Tror du ikke de har tenkt på alle idiotene som velger å bruke en bakvei gjennom tettbebygde strøk? Der er bomstasjonen for å få deg til å IKKE velge den veien, nettopp FORDI det er tettbebygd og motorveien er BYGGET for å ta unna trafikken.
DOH!
Drittveien er ikke bombelagt, bortsett fra slike stubber hvor staten vil ha deg vekk fra når du er for gnien til å betale for en skikkelig vei.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Fotoboks

Post by jallatralla »

LoKi wrote:Snip.
Det er ikke nødvendigvis slik at noe er rettferdiggjordt fordi ting blir sikrere. Det er alltid et kompromiss mellom frihet og lovverk, og det kan faktisk bikke for langt i begge ender.
2001 1.6 NBFL
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Fotoboks

Post by LoKi »

jallatralla wrote:
LoKi wrote:Snip.
Det er ikke nødvendigvis slik at noe er rettferdiggjordt fordi ting blir sikrere. Det er alltid et kompromiss mellom frihet og lovverk, og det kan faktisk bikke for langt i begge ender.
Helt enig med deg. Igjen er midtdeler et godt eksempel, hvor de tar bort retten til å velge fil fordi ting har skjært seg tidligere.
Hvis "nullvisjonen" blir basert på overformynderi, så ender vi med biler som går av seg selv, alternativt kollektivtrafikk som er automatisert. Bilen blir liksom overflødig, siden det setter mennesket i posisjon til å velge selv.

Men fotobokser vil jeg ikke påstå pusher grensa, i likhet med bomringer.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Fotoboks

Post by Kjakan »

Stehu wrote: Som du sier Loki, kjører vi på veien må vi betale for det, fair enough,
Altså, hvorfor tror dere man betaler skatt? Skatten skal blant annet dekke utvikling av infrastruktur og veier/transport for alle skatteytere. Samtidig har man faktisk en årsavgift, ekstreme omreg-avgifter og ikke minst drivstoffavgiften. Disse pengene skulle blitt brukt på utbygging og vedlikehold av norske veier. Da hadde man ikke trengt bomringer, og det har både Sverige, Danmark og Tyskland skjønt. Det har utviklet seg en ukultur med at man setter opp bompengeringer på forhånd for å dekke veiprosjekter økonomisk slik at man heller kan bruke bilrelaterte avgifter på trygdesnyltere og t-banevedlikehold. Som ikke det er nok blir ikke disse bomringene lagt ned når prosjektet er nedbetalt, men fortsetter i evig tid som melkeku. Dette gjelder blant annet E18 Vestfold, E6 Østfold, Oslo-bomringen m.fl...
Virker som "Arbeiderpartiet" har gjort en god jobb med å hjernevaske nordmenn til å tro at bomringer er helt normalt og positivt.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Fotoboks

Post by LoKi »

Kjakan wrote:
Stehu wrote: Som du sier Loki, kjører vi på veien må vi betale for det, fair enough,
Altså, hvorfor tror dere man betaler skatt? Skatten skal blant annet dekke utvikling av infrastruktur og veier/transport for alle skatteytere. Samtidig har man faktisk en årsavgift, ekstreme omreg-avgifter og ikke minst drivstoffavgiften. Disse pengene skulle blitt brukt på utbygging og vedlikehold av norske veier. Da hadde man ikke trengt bomringer, og det har både Sverige, Danmark og Tyskland skjønt. Det har utviklet seg en ukultur med at man setter opp bompengeringer på forhånd for å dekke veiprosjekter økonomisk slik at man heller kan bruke bilrelaterte avgifter på trygdesnyltere og t-banevedlikehold. Som ikke det er nok blir ikke disse bomringene lagt ned når prosjektet er nedbetalt, men fortsetter i evig tid som melkeku. Dette gjelder blant annet E18 Vestfold, E6 Østfold, Oslo-bomringen m.fl...
Virker som "Arbeiderpartiet" har gjort en god jobb med å hjernevaske nordmenn til å tro at bomringer er helt normalt og positivt.
Inntil du tar av deg skylappene og får et snev av forståelse for nasjonal økonomi, orker jeg ikke å diskutere med deg ytterligere.
Ignorance is bliss.

Edit: Og når man snakker om sola, så skinner den. 3 ungdommer skadd i utforkjøring på RV80 mellom Fauske og Bodø i natt. Så at det er behov for boksene på denne strekningen er det lite tvil om..
http://www.dagbladet.no/2010/07/25/nyhe ... /12697305/
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Fotoboks

Post by Kolbotn »

Boksene der har tydeligvis ikke så mye effekt da Morten, hvis ulykker fortsetter å skje igjen og igjen...
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Fotoboks

Post by LoKi »

Poenget er at de gjør noe med det der det er behov.
Det er en 6 mil lang strekning, og det er ikke så lett å få dekket hele strekningen. Ulykker skjer over alt, poenget er at de tar tak der det trengs mest.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Fotoboks

Post by jallatralla »

Meh, sannheten ligger her et sted midt i mellom.

Bompenger er (evt var) en flott mulighet for fylke og kommune å bygge veiprosjekter som måtte ha stått lenge på ventelisten i nasjonalbudsjettet. Før (60-tallet+) var det jo og en gyllen regel at bompenger ikke ble brukt til lånfinansiering og at bompenger dekket inn den faktiske strekken man betalte bompenger for.

Jeg tror man har litt blår i øynene om man ikke innser at bompengefinansiering nå har blitt noe som er blitt så tradisjonelt at det faktisk indirekte inngår som en del av budsjettet den nasjonale samferdselsplanen. Når du så i tillegg tar med at
a) Bompenger blir oftest organisert av private selskaper som tar en solid chunk av kaka.
b) Lånfinansiering er nå normen, ikke unntaket
c) Bompenger nå finansierer sjelden kun det faktiske strekket vei de løper på...faktisk er det nå ofte slik at man setter bompenger på populære veistrekker for å treffe flest mulig.

Da kan man faktisk snakke om at bompengeringer nå er en ekstra skatt, og ikke bare er det en ekstra skatt...men en ekstra skatt som kan ramme både upresist og urettferdig. Dette er faktisk nå så velkjent, at typisk sett bruker man miljøsak som hovedargument for bompenger, og lar bompengeringer finansierer nødvendige samferdstiltak, men man bruker nå m-ordet i tillegg for å iallefall gi inntrykk av at man belaster rettferdig.

Det blir teit å snakke om partipolitikk i dette. Ja det finnes partipolitiske syn på dette, men det finnes plenty av eksempler på at disse blir tilsidesatt når realiteten treffer mål. Dette er ikke partipolitikk, det er enkel økonomi: Norge har massivt mye vei per innbygger + vanskelige geografiske og værmessige forhold, og et politisk klima der kutt i andre budsjetter/skatteøkning i en slik skala som krever for full nasjonal samferdsdelsbudsjettering er politisk selvmord for den sittende regjering...uavhengig av partitilhørighet. Det betyr at lokalpolitikere som ikke vil ha kjerrevei må enten passere andre prosjekter i køen (dvs sende problemet videre), eller fire på kravene.
2001 1.6 NBFL
Post Reply