Page 2 of 7

Re: SOMMERTUREN 2010 - 24. til 27.6

Posted: 21 Apr 2010, 11:03
by inglar
LoKi wrote:Jeg sitter på gjerdet mens jeg maser på dama, og vil være hypp på en eksosrype-plass om jeg drar alene.
Vil da håpe på å dele på å kjøre og pilse med noen ;)
Du kan sitte på.
MEN:
1. du må nå frem til pedalene
2. jeg må få meg sommerhjul på bilen.

Re: SOMMERTUREN 2010 - 24. til 27.6

Posted: 21 Apr 2010, 11:45
by LoKi
Aww, så søt du er. Da har vi en date :D
Kan hende det blir Superleggera med R888 på meg, så da har du sommerhjul om du er snill gutt ;)

Det med å nå frem til pedalene er en ting, jeg ser jo f*** ikke over rattet.
Får ta med meg sånn sittepute..

Re: SOMMERTUREN 2010 - 24. til 27.6

Posted: 21 Apr 2010, 11:46
by inglar
LoKi wrote:Aww, så søt du er. Da har vi en date :D
Kan hende det blir Superleggera med R888 på meg, så da har du sommerhjul om du er snill gutt ;)

Det med å nå frem til pedalene er en ting, jeg ser jo f*** ikke over rattet.
Får ta med meg sånn sittepute..
Cool. Da blir det rælli nårwai

Smakebiter på sommerturens kjøreopplevelser

Posted: 21 Apr 2010, 14:37
by Anja
Gamle Strynefjellsvegen
ImageImageImage

Gamle Strynefjellsvegen, riksveg 258, slynger seg opp fjellsiden i krappe svinger med panoramautsyn mot Stryn og fjellheimen der. Karakteristisk for vegen er de mange bevarte stabbesteinene.

Veien er et over 100 år gammelt kulturminne. Mellom fjellbygda Skjåk og fjordbygda Stryn var det fra gammelt av flere kløv- og rideveier. Det var tungt og det gikk sent å ta seg fram. I 1881 kom vedtaket om å bygge vei mellom Grotli og Hjelle. Svenske rallare og bygdefolk fra begge sidene av fjellet var med på det harde anleggsarbeidet. I 1894 stod veien klar til bruk, som et mesterverk innen veibygging og ingeniørkunst.
I 1978 ble Gamle Strynefjellsvegen avløst av en helårsvei med tre tunneler, men utsyn og vidsyn er det fremdeles gamleveien som gir. Naturen er kontrastrik langs strekningen med istiden sine avrundede former i øst og en mer bratt, stupende topografi mot vest.

Gamle Strynefjellsvegen er vinterstengt og åpner i juni. Helt fram til 1950-tallet ble brøytingen av veien gjort med håndmakt. 200 mann spadde seg milevis fram med flere meter høye brøytekantar bak seg. I dag blåser moderne snøfresere veien ren for snø på noen dager.

Ved Tystigen kan du stå på ski til langt ut på sommeren.

Ørneveien
ImageImage
Ørnevegen er navnet på den brattaste veistrekningen oppgjennom lia frå Geiranger mot Eidsdal på riksveg 63. Ørnevegen består av 11 hårnålssvinger opp fra Geirangerfjorden og opptil det høyeste punktet på strekningen 620 m.o.h ved Korsmyra. På utsiktspunktet Ørnesvingen er det tilrettelagt særskilt slik at man virkelig kan få nyte den storslåtte utsikten mot Geiranger, Geirangerfjorden, fossene Dei sju systrer og fjellgården Knivsflå, eller nyte synet av de mange cruiseskipene på fjorden under.

Veien ble offisielt åpnet 15.september 1955 og ga Geiranger helårs veisamband. Veien ble en attraksjon fra første dag, og fikk navnet Ørnevegen på grunn av at den øverst går gjennom et område som det tradisjonelt har vært mye ørn i.

Ørnevegen har på det bratteste en stigning på 10 %, og kan være en prøvelse for bilister. Bilbransjen har brukt denne vegen som testvei for å bedre bilene sin framkommelighet på vinterføre.

Trollstigen
ImageImage
Trollstigen er et veistykke på riksvei 63 i Rauma kommune. Trollstigveien forbinder Valldal på Sunnmøre med Åndalsnes og Romsdalen, og var inntil tunnelene mellom Linge og Overå på riksvei 650 åpnet i 1975, Valldals eneste fergefrie veiforbindelse.

Trollstigveien ble åpnet av kong Haakon i 1936 etter en anleggsperiode på åtte år, og går i sikksakk fra innerst i Isterdalen opp til Stigrøra. Veien ble anlagt etter omtrent samme trasé som en eldre sti kalt Kløvstien, som er restaurert og skiltet/merket som fotsti. Det er elleve hårnålssvinger på Trollstigvegen, hver med en radius på cirka 10 meter, og det er bro like under den 180 meter høye Stigfossen. Ved stor vannføring i fossen står vannspruten inn over broen.

Atlanterhavsveien
ImageImage
Atlanterhavsveien ble kåret til verdens vakreste bilvei av avisen the Guardian. Atlanterhavsveien er veiforbindelsen mellom Eide og Averøy, som snor seg gjennom landskapet mellom holmer og skjær ytterst i havgapet og danner en dramatisk overgang mellom hav, himmel og land. Broene her ute er viden kjent, og Atlanterhavsveien ble i 2005 kåret til århundrets byggverk av det norske folk.

Veien er ofte brukt i internasjonale reklamevideoer for biler og motorsykler på grunn av lyset og de naturskjønne omgivelsene. I mange hundre år har dette værharde kystområdet vært møtested, havn, hjem og arbeidsplass for fiskere, sjøfolk, kremmere og bønder, med Håholmen og Strømsholmen som naturlige møtesteder. Håholmen har vært fiskevær siden begynnelsen av 1700-tallet. Bergene der var egnet for klippfisktørking, og det var til tider høy aktivitet. Her lå man i le for den ville Hustadvika, hvor storm og grunner har tatt mange liv.

Atlanterhavsveien er i dag et kjært utfluktssted med mange fine fiskeplasser og lune småviker hvor man kan nyte naturen og utsikten. Langs veien finnes det mange stoppesteder og rasteplasser hvor man kan ta med en matkurv selv, eller man kan hygge seg med god tradisjonell mat på et av områdets serveringssteder. Daglig kan man observere havørn og sel, og skjønnheten fortsetter under vann for de som ønsker det. Området er et internasjonalt anerkjent eldorado for sportsdykkere. De nakne og forblåste holmene omkring Atlanterhavsveien utgjør et flott turterreng, med et fantastisk panorama mot vest og en unik nærhet til elementene. Området er et paradis på varme sommerdager, og et forrykende inferno når stormen raser.

Re: SOMMERTUREN 2010 - 24. til 27.6

Posted: 21 Apr 2010, 18:38
by TJ
Da er påmelding for 2 sendt. Vi sees

Thomas og Janne

Begrenset antall plasser igjen, førstemann til mølla!!

Posted: 21 Apr 2010, 20:38
by Anja
Påmeldingene strømmer inn, førstemann til mølla når det gjelder resterende plasser! Senest i morgen vil det komme mer info om overnattingssted, jeg kan røpe at jeg har booket nesten et helt hotell til oss i Valldal :D Venter bare på endelig bekreftelse av bestillingen nå. Gleder meg til å dra på tur sammen dere alle sammen :D

Om noen har ledig plass i bilen og ønsker kartleser, eller noen ikke har bil og ønsker å bli kartleser er det bare å melde fra på forumet!

Re: SOMMERTUREN 2010 - 24. til 27.6

Posted: 21 Apr 2010, 21:12
by odd g.
Hei! har meldt meg på men har ikke fått noe bekreftelse enda
Mvh. Odd

Re: SOMMERTUREN 2010 - 24. til 27.6

Posted: 21 Apr 2010, 21:22
by Anja
odd g. wrote:Hei! har meldt meg på men har ikke fått noe bekreftelse enda
Mvh. Odd
Hei, jeg sendte bekreftelse til deg i går, men har sendt den en gang til i dag! Sjekk søppelmailen kanskje :wink:

Re: SOMMERTUREN 2010 - 24. til 27.6

Posted: 21 Apr 2010, 22:27
by Kolbotn
Påmeldt+1:D

Og turen går til...

Posted: 22 Apr 2010, 10:20
by Anja
Da har jeg fått bekreftelse på at bestillingen er i orden, og kan avsløre at vi skal bo på Fjellro Turisthotell
Image
http://www.fjellro.no/index.php?page_id=211
Hotellet ligger midt i Valldal, og vi drar på spennende dagsturer derfra :D Hotellet har restaurant, pub og kafe, og i den store og trivelige hagen arrangerer de grilling og åpner utebaren for oss om været blir bra! Det er 52 mulige sengeplasser reservert til oss. 2 x dbl. rom og noen flersengsrom er ledig, så førstemann til mølla! Blir det fullt på hotellet har vi en plan, alle som vil kan være med :D

Foreløpig pris på overnatting er:

Singelrom m/frokost NOK 785.-
Pr. person i dobbeltrom m/frokost NOK 500.-
Pr person i 3 og 4-sengsrom m/frokost NOK. 400.-

(Prisene på hotellets nettside er ikke oppdatert for sommersesongen 2010).

Re: SOMMERTUREN 2010 - 24. til 27.6

Posted: 22 Apr 2010, 10:37
by LoKi
Er overnatting per natt, eller for hele helga? :)

Re: SOMMERTUREN 2010 - 24. til 27.6

Posted: 22 Apr 2010, 10:47
by Hauk
LoKi wrote:Er overnatting per natt, eller for hele helga? :)
Per natt, så du må gange med 3. (Torsdag - søndags morgen.)

Kjøregrupper

Posted: 22 Apr 2010, 11:00
by Anja
Vi ønsker tilbakemelding om dere foretrekkeren ”sporty kjørestil” eller ”roligere turkjøring”. Ut fra hva dere svarer, vil vi kanskje på deler av turen dele dere opp i kjøregrupper som skal kjøre samlet, men vi vil legge opp til noen samlede stopp på veien for alle både fredag og lørdag. Gruppene skal kjøre sammen og stoppe sammen. Dere kan bestemme om dere vil stoppe for en kafferast eller besøke en severdighet, eller kanskje kjøre en avstikker fra ruten. Vi deler ut en god kjørebeskrivelse og skal kjøre på morsomme veier :D

Forslaget om å dele deltagerne inn i grupper kommer fordi klubben favner medlemmer i alle aldere, og biler i alle aldere! Alle biler, sjåfører og co-drivere skal hygge seg ut fra sine forventninger og forutsetninger.

Send meg en mail eller PM som inneholder nick på forumet/ navn/bilnummer og fortell om din ønskede kjørestil :D

Re: Kjøregrupper

Posted: 22 Apr 2010, 12:05
by Anja
Anja wrote:Vi ønsker tilbakemelding om dere foretrekker en ”sporty kjørestil” eller ”roligere turkjøring”.
Jeg vil presisere at det ikke planlegges ulovlig "grisekjøring" og brudd på trafikkreglene, men sporty og aktiv kjøring på typiske mx5-veier der vi kanskje kan holde fartsgrensene selv om veien er svingete :wink:

Re: SOMMERTUREN 2010 - 24. til 27.6

Posted: 22 Apr 2010, 13:27
by uggla
In it to win it. :)